2019-04-12, 22:58
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det är också det enda scenariot jag kan se som skulle accepteras av samtliga anhöriga och som skulle göra en gemensam begravningsakt tänkbar. Delad skuld men samtidigt individuell ickeskuld, man tog även sitt straff omedelbart. Medicinerna var för att avtrubba sinnena och skapa en falsk känsla av overklighet inför dådet. Som en dimma?
Så ser jag det. Därav ifrågasätts inte pressträffen heller vars huvudsaklig mening är att presentera förundersökningens resultat ---> med skuldfrågan mitt i centrum.
Ja, det var nog nåt stärkande för att kunna... agera.

Så dels nåt bevisande via teknisk bevisning (digitalt) + brevets förklaring och dess autencitet.
Möjligen via krim.teknisk bevisning (spårsäkring sker även vid obduktion av krim.tekniker, inte bara på BP). För vad har barnet te.x kvävts med?
Citera
2019-04-12, 23:13
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surrexerunt
Hur menar du att det skulle ha kunnat gå till rättegång?
Alltså, såklart kan det inte gå till rättegång då mördaren tagit sitt liv, eller hur?
Citera
2019-04-12, 23:18
Medlem
Varifrån kommer egentligen uppgiften om att det var en gemensam begravningsakt?
Citera
2019-04-12, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Varifrån kommer egentligen uppgiften om att det var en gemensam begravningsakt?
Visst var det ett PM som figurerade? Där det stod att askan hade strötts i havet på Västkusten efteråt enligt föräldrarnas önskemål. I samma PM stod väl att släktingar senare kastat ut barnens favoritgodis i vattnet och det gjorde att många uppfattade hela PM:et som oseriöst?
Citera
2019-04-12, 23:59
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrZirkus
Visst var det ett PM som figurerade? Där det stod att askan hade strötts i havet på Västkusten efteråt enligt föräldrarnas önskemål. I samma PM stod väl att släktingar senare kastat ut barnens favoritgodis i vattnet och det gjorde att många uppfattade hela PM:et som oseriöst?
Finns i tråden via reviews som la in ett PM.
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
Citera
2019-04-13, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Skrämmande vad du skriver, blir verkligen mörkrädd!
Sen kan du inte veta om det var av ilska eller inte.
Jag har jobbat som personlig assistent. med barn med väldigt svåra handikapp, som behöver matas med mixad mat, bajsas, all hjälp och inte ens kan prata göra sig förstådd! Finns hur många såna barn I Sverige, men inte fan mördas dem, deras föräldrar är otroligt kärleksfulla mot dem!

Dessutom passade Oskar på att slänga en känga till den som fick rättigheter till den uselt skrivna momssagan, som inte finns något värde i! Klart han var förbannad!
Krävs mycket ilska att strypa någon!
Hur kan man tcka synd om mördare? Blir mer och mer obehagligt detta!

Tack för att du påminde om det. Man får inte glömma helheten här. En tryckkokare gick till attack. Undertryckta känslor så länge kan tänkas?
Citera
2019-04-13, 01:04
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
Tack för att du påminde om det. Man får inte glömma helheten här. En tryckkokare gick till attack. Undertryckta känslor så länge kan tänkas?
Ja det tror jag på.

Jag har läst och sett mycket av fallet Chris Watts, som dödade sin gravida fru och två små döttrar.
Han har nu blivit dömd till livstids fängelse och hans förklaring var att han plötsligt blev så arg på sin fru att han ströp henne och sen sina två döttrar, han hade aldrig varit arg i hela sitt liv och att bli detta, överväldigade honom! Ingen i hans närhet kunde se att det var något han nånsin skulle kunna göra! Han verkade vara en kärleksfull pappa?
Det nåste ha varit många förtyckta känslor genom åren.
Mycket möjligt att det var lika för Oskar?
Citera
2019-04-13, 01:26
Medlem
Det här inlägget är en riktig debatt utan en massa dramatiska ord om hur hemsk SG är. Konstruktivt och robust! Bra för oss som fortfarande tvivlar! Tack Develi.
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, självklart. Jag antar du inte missat att det är murder-suicide. Sen finns klart och tydligt ett avskedsbrev som inleds:

"Vi har gemensamt och i samförstånd beslutat att ta våra och våra barns liv."

Detta innebär att det är självmordstankar, självmordsönskan - ett sjävmordsbeslut.
Vilket inkluderar Hanna likaväl som Oskar.

Så därför skriver man om detta i tråden.
Det är således intressant att fokusera på föräldrarna när det kommer till att försöka titta på hur det gick så in i helvete snett när de dödat två fina döttrar.

Det är nämligen som så att beroende på att föräldrarna uppenbart har livsleda och ser en framtid "utan egentlig mening" - så lever heller inte barnen.

Ja, precis. Varför.

Då får man således fundera kring de två suicidala föräldrarnas beteende och beslut och vad som kan ha lett fram till nåt så fullständigt vansinnigt.

Ja precis. Då kan man alltså se att det rör sig om skillnader - när föräldrar dödar sina egna barn versus sk rampage killer som dödar främmande människor.
Det är också skillnaden mellan att FUP offentliggjordes versus en privat barnfamilj som begår extremt ovanligt familicide som knappt förekommit i Sverige men dock internationellt.
Läs: Skillnaden allmänfaran, allmännyttan.

De faller i en annan klassificering när det kommer till forskning kring mord som innefattar flera personer vid ett och samma tillfälle. Vilket då också diskuteras.

Varav det snarare och mer frekvent är en livskris som ligger till grund när barn i en familj mördas. Inte för att dölja något.
Varav denna livskris (reell, inbillad el överdriven) är ett hot mot barnen:
om det så är ekonomisk aspekt (ruinens brant), risk att vräkas, om barnen lider (psykiskt el fysiskt) och framtiden vantolkas vara kolsvart.

I Bjärred har det dels via föräldrarna och dels via ett 50-tal förhör framkommit att de varit hårt ansatta av barnens sjukdom - att allt fokus gått dit.
Citera
2019-04-13, 01:46
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, självklart. Jag antar du inte missat att det är murder-suicide. Sen finns klart och tydligt ett avskedsbrev som inleds:

"Vi har gemensamt och i samförstånd beslutat att ta våra och våra barns liv."

Detta innebär att det är självmordstankar, självmordsönskan - ett sjävmordsbeslut.
Vilket inkluderar Hanna likaväl som Oskar.

Så därför skriver man om detta i tråden.
Det är således intressant att fokusera på föräldrarna när det kommer till att försöka titta på hur det gick så in i helvete snett när de dödat två fina döttrar.

Det är nämligen som så att beroende på att föräldrarna uppenbart har livsleda och ser en framtid "utan egentlig mening" - så lever heller inte barnen.

Ja, precis. Varför.

Då får man således fundera kring de två suicidala föräldrarnas beteende och beslut och vad som kan ha lett fram till nåt så fullständigt vansinnigt.

Ja precis. Då kan man alltså se att det rör sig om skillnader - när föräldrar dödar sina egna barn versus sk rampage killer som dödar främmande människor.
Det är också skillnaden mellan att FUP offentliggjordes versus en privat barnfamilj som begår extremt ovanligt familicide som knappt förekommit i Sverige men dock internationellt.
Läs: Skillnaden allmänfaran, allmännyttan.

De faller i en annan klassificering när det kommer till forskning kring mord som innefattar flera personer vid ett och samma tillfälle. Vilket då också diskuteras.

Varav det snarare och mer frekvent är en livskris som ligger till grund när barn i en familj mördas. Inte för att dölja något.
Varav denna livskris (reell, inbillad el överdriven) är ett hot mot barnen:
om det så är ekonomisk aspekt (ruinens brant), risk att vräkas, om barnen lider (psykiskt el fysiskt) och framtiden vantolkas vara kolsvart.

I Bjärred har det dels via föräldrarna och dels via ett 50-tal förhör framkommit att de varit hårt ansatta av barnens sjukdom - att allt fokus gått dit.

Instämmer. Det är bra.

Det är förvillelsen man behöver nå fram till. Att inskärpa förbudet (och fördöma) hjälper inte här, snarare riskerar förbudet som sådant att bidra till förvillelsen, och elda på den, och dessutom givetvis försvåra detektering (även om man kanske inte kan hoppas komma åt mycket den vägen).
Citera
2019-04-13, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Ja det tror jag på.

Jag har läst och sett mycket av fallet Chris Watts, som dödade sin gravida fru och två små döttrar.
Han har nu blivit dömd till livstids fängelse och hans förklaring var att han plötsligt blev så arg på sin fru att han ströp henne och sen sina två döttrar, han hade aldrig varit arg i hela sitt liv och att bli detta, överväldigade honom! Ingen i hans närhet kunde se att det var något han nånsin skulle kunna göra! Han verkade vara en kärleksfull pappa?
Det nåste ha varit många förtyckta känslor genom åren.
Mycket möjligt att det var lika för Oskar?

Skulle absolut kunna vara så, finns ju inga tydliga bevis (redovisade) på att båda föräldrarna planerat detta mer än en underskrift på ett brev som en hotad eller vilseförd människa kan gå med på att plita dit i förhandlingssituation.
Senast redigerad av rappytt 2019-04-13 kl. 02:47.
Citera
2019-04-13, 06:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Jag tror inte att någon presenterar sig som läkarutbildad sjukgymnast när man träffas bland palmerna. Det låter så konstigt när man sätter ihop två yrken. Som pilotutbildad journalist eller lärarutbildad målare.
Jag gissar att du är lärarutbildad målare. Är jag på rätt spår?
Jag heter egentligen Tabitha. Det är efter mig Mia Skräringer har skapat sin karaktär. Just nu håller jag på att täcka hela kroppen med en taggtrådstattoo och det blir bra för det täcker allt det gula efter alla blend jag röker under fläkten för att lugna nerverna . Du vet fem kiddos som springer runt och gapar och river
ner detta som en gång var ett hem.
Ja det ljugs här i tråden. Vi är ju anonyma och kan påstå vad som helst. Jag kan t.ex. säga att jag är psykoterapeut eller rentav psykopat.
Det är iallafall en väldigt elak och håtd ton här. Men vad vet jag. Kanske det är så här på fb.

Men varför måste yttrandefrihet vara detsamma som elakhet. Är det all ilska och frustration som inte får utlopp irl som kommer ut här istället i skydd av anonymitet?

Det är nästan omöjligt att skriva vad man tror här. Mönstret upprepas hela tiden. En eller ett par personer skriver sina teorier och tankar runt det och PANG så kommer hela staben. Ja ni är inte så många egentligen men ni tar väldigt stor plats. Ni måste bara tala om hur korkade vi är och upprepa mantrat:

Sammantagna bild
I samförstånd
Planerat
o.s.v.

Jag tror att Oskar styrde familjen. Han dominerade. Hanna gled med tiden in i en depression. Alla olika slags kvinnor kan hamna i ett destruktivt förhållande. Även starka och smarta kvinnor. Vi människor är komplicerade och vi kan hamna i ett känslomässigt beroende som är skadligt för oss. Det är lätt att stå utanför och säga:gå då. Man kanske har blivit oförmögen till det. Man kanske har brutits ner.
Jag tror att Hanna många ggr uttryckte livsleda.
Hur sjuka barnen var vet jag inte. Men jag utesluter inte att deras sjukdomar var psykosomatiska. Jag tänker ibland att Agnes inte fann sig tillrätta i skolmiljön. Det kan ha många orsaker. Vad var det för incident i skolan i Göteborg? Vad menade rektorn när hon sa att sjukdomen var ofattbar? Var det själva diagnosen ME som hon inte hade hört talas om tidigare eller var det för henne ofattbart vad flickorna led av då dom inte verkade så sjuka? Varför upprepade elli detta hela tiden att dom inte verkade sjuka?
Ja nog är det ofattbart allting. Vad var det kollegerna lade märke till med Oskars underliga beteende? Det som harperlee berättade om.

Oskar pratar och beklagar sig på jobbet och Oskar har en chef som gärna talar om honom.
Vad Hanna sa på sitt jobb vet vi inte för hennes chef vill inget säga. Betyder det då att Hannas chef tycker att Oskars chef varit för frispråkig?
Eller betyder det att Hanna var så nedbruten så att det även märktes på jobbet?

Vad ville Oskar med sitt prat på jobbet? Få sympati? Samtidigt då som han sitter där och beklagar sig så finns det en fastslagen plan?

Nej det går bara inte.

Frågan är vad det står i dom där mejlen och smsen och hur man tolkar det. Nej det här är så ofärdigt. Alla frågor finns kvar.
Citera
2019-04-13, 06:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Jag gissar att du är lärarutbildad målare. Är jag på rätt spår?
Jag heter egentligen Tabitha. Det är efter mig Mia Skräringer har skapat sin karaktär. Just nu håller jag på att täcka hela kroppen med en taggtrådstattoo och det blir bra för det täcker allt det gula efter alla blend jag röker under fläkten för att lugna nerverna . Du vet fem kiddos som springer runt och gapar och river
ner detta som en gång var ett hem.
Ja det ljugs här i tråden. Vi är ju anonyma och kan påstå vad som helst. Jag kan t.ex. säga att jag är psykoterapeut eller rentav psykopat.
Det är iallafall en väldigt elak och håtd ton här. Men vad vet jag. Kanske det är så här på fb.

Men varför måste yttrandefrihet vara detsamma som elakhet. Är det all ilska och frustration som inte får utlopp irl som kommer ut här istället i skydd av anonymitet?

Det är nästan omöjligt att skriva vad man tror här. Mönstret upprepas hela tiden. En eller ett par personer skriver sina teorier och tankar runt det och PANG så kommer hela staben. Ja ni är inte så många egentligen men ni tar väldigt stor plats. Ni måste bara tala om hur korkade vi är och upprepa mantrat:

Sammantagna bild
I samförstånd
Planerat
o.s.v.

Jag tror att Oskar styrde familjen. Han dominerade. Hanna gled med tiden in i en depression. Alla olika slags kvinnor kan hamna i ett destruktivt förhållande. Även starka och smarta kvinnor. Vi människor är komplicerade och vi kan hamna i ett känslomässigt beroende som är skadligt för oss. Det är lätt att stå utanför och säga:gå då. Man kanske har blivit oförmögen till det. Man kanske har brutits ner.
Jag tror att Hanna många ggr uttryckte livsleda.
Hur sjuka barnen var vet jag inte. Men jag utesluter inte att deras sjukdomar var psykosomatiska. Jag tänker ibland att Agnes inte fann sig tillrätta i skolmiljön. Det kan ha många orsaker. Vad var det för incident i skolan i Göteborg? Vad menade rektorn när hon sa att sjukdomen var ofattbar? Var det själva diagnosen ME som hon inte hade hört talas om tidigare eller var det för henne ofattbart vad flickorna led av då dom inte verkade så sjuka? Varför upprepade elli detta hela tiden att dom inte verkade sjuka?
Ja nog är det ofattbart allting. Vad var det kollegerna lade märke till med Oskars underliga beteende? Det som harperlee berättade om.

Oskar pratar och beklagar sig på jobbet och Oskar har en chef som gärna talar om honom.
Vad Hanna sa på sitt jobb vet vi inte för hennes chef vill inget säga. Betyder det då att Hannas chef tycker att Oskars chef varit för frispråkig?
Eller betyder det att Hanna var så nedbruten så att det även märktes på jobbet?

Vad ville Oskar med sitt prat på jobbet? Få sympati? Samtidigt då som han sitter där och beklagar sig så finns det en fastslagen plan?

Nej det går bara inte.

Frågan är vad det står i dom där mejlen och smsen och hur man tolkar det. Nej det här är så ofärdigt. Alla frågor finns kvar.

Det blir många frågor när man hamnar på den nivån att man vill veta vad Hannas chef tänker om Oskars chef. I övrigt har jag inga större funderingar på det du skriver. Det spelar ingen roll hur O och H var som personer, det är att dom tog livet av sig själv och sina barn som är det centrala. Det är också möjligt att det var Hannas depression och livsleda som skapade ett destruktivt förhållande.

Men jag förstår inte energin som läggs på att fria henne från sin skuld bara för att hon är kvinna. Särskilt inte när man sjunker så lågt att man börjar fabricera rena lögner. Om kriminologutbildade poliser som sitter bland palmerna och kritiserar kollegor i Skåne eller chefsåklagare som ringer förtroliga samtal till guldfiskar som exempel.

Det är för övrigt när man inte nöjer sig med vad människor säger, utan man måste försöka räkna ut vad dom ”egentligen” säger när dom säger något som dom stora och många frågorna uppstår. Vad menade rektorn med ordet ”ofattbar”, kan det ha varit att det växte ut bläckfiskarmar ur huvudet på A när ingen såg? Det skulle kunna vara så, eller så var sjukdomen bara ofattbart jobbig.
Senast redigerad av N.Armstark 2019-04-13 kl. 06:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in