Citat:
Det är många runt om i världen som försöker beskriva något de inte riktigt vet när de ska skriva om MCAS och flygegenskaperna som ligger bakom. Läste inte om Björn Ferms men jag läste det häromdagen efter någon länkat. Inte helt galet !
Att tro att 737Max är helt oflygbar utan MCAS är ett feltänk!
Jag kan, och har lett i bevis att 737Max inte är instabil i höga alfa. Den blir mindre stabil, men ur novisens ögon ska vi inte tänka instabil. Det som inträffar är att den inte klarar det ganska högt ställda kraven på hur maskinen uppträder. Pga motorernas nya position blir den mindre stabil än de krav som finns i FAR 25.
Den som beskriver det som att man kan ”tappa kontrollen” för att motorerna minskar stabiliteten pratar egentligen mer principer än realitet. Certifieringskraven är hårda, och syftar bland annat till till att flygmaskiner ska ha ett ganska liknande uppträdande så,att man kan gå mellan olika typer och grundskolas tex på en lite mindre flygmaskin men ändå känna igen sig när man flyger en stor.
Den destabilisering som motorplaceringen ger är inte totalt omvälvande utan påverkar sannolikt någonstans mitt mellan försumbart och jättemycket. Dock är det tillräckligt för att ökningen av spakkraften per minskad knop som krävas inte uppfylls. Detta ska MCAS lösa med att trimma ned så att spakkraften ökas. I teorin kan man beskriva det som att man skulle kunna översvinga attityden pga detta men det låter inte spelciellt troligt att det ändå skulle ske.
Om 737Max hade blivit instabil vid höga alfa hade man istället tvingats att montera en stickpusher som hade tvingat ned nosen genom att trycka styrspaken frammåt. Det är alltid så man måste hantera farliga flygegenskaper runt om stallfart. Certifieringskraven är hårda, bara att följa. En annan lösning hade kunnat vara att låta en FCC (flight kontroll computer) kontrollera en betydligt snabbare roderyta än höjdtrimmen, för att artificiellt låta maskinen uppträda stabilt trots att dess grundegenskaper vart instabila.
Att tygla en instabilitet med en långsam trim låter sig inte göras.
Exakt vad,det är frågan om.
Att tro att 737Max är helt oflygbar utan MCAS är ett feltänk!
Jag kan, och har lett i bevis att 737Max inte är instabil i höga alfa. Den blir mindre stabil, men ur novisens ögon ska vi inte tänka instabil. Det som inträffar är att den inte klarar det ganska högt ställda kraven på hur maskinen uppträder. Pga motorernas nya position blir den mindre stabil än de krav som finns i FAR 25.
Den som beskriver det som att man kan ”tappa kontrollen” för att motorerna minskar stabiliteten pratar egentligen mer principer än realitet. Certifieringskraven är hårda, och syftar bland annat till till att flygmaskiner ska ha ett ganska liknande uppträdande så,att man kan gå mellan olika typer och grundskolas tex på en lite mindre flygmaskin men ändå känna igen sig när man flyger en stor.
Den destabilisering som motorplaceringen ger är inte totalt omvälvande utan påverkar sannolikt någonstans mitt mellan försumbart och jättemycket. Dock är det tillräckligt för att ökningen av spakkraften per minskad knop som krävas inte uppfylls. Detta ska MCAS lösa med att trimma ned så att spakkraften ökas. I teorin kan man beskriva det som att man skulle kunna översvinga attityden pga detta men det låter inte spelciellt troligt att det ändå skulle ske.
Om 737Max hade blivit instabil vid höga alfa hade man istället tvingats att montera en stickpusher som hade tvingat ned nosen genom att trycka styrspaken frammåt. Det är alltid så man måste hantera farliga flygegenskaper runt om stallfart. Certifieringskraven är hårda, bara att följa. En annan lösning hade kunnat vara att låta en FCC (flight kontroll computer) kontrollera en betydligt snabbare roderyta än höjdtrimmen, för att artificiellt låta maskinen uppträda stabilt trots att dess grundegenskaper vart instabila.
Att tygla en instabilitet med en långsam trim låter sig inte göras.
Exakt vad,det är frågan om.
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<< <<<<<<<<<<<<
Jag hänger inte med här.
Bevisning är ngt jag kan i sådant finns sällan omdömen av arten
" Den destabilisering som motorplaceringen ger är inte totalt omvälvande utan påverkar sannolikt
någonstans mitt mellan försumbart och jättemycket. "
Sannolikt innebär ett antagande ..Vad säger att man inte kan göra ett annat antagande .
Visserligen har planen flugit ett tag i icke ringa antal.
Man kan ej heller med intellektuell hederlighet hänvisa till Hårda Certifieringskrav
https://www.faa.gov/licenses_certificates/aircraft_certification/
När FBI Brottsutreder exakt certifieringen .. den är ju under kritik.Kan man inte använda rakt av som indikation på att det gått rätt till.
https://www.seattletimes.com/business/boeing-aerospace/fbi-joining-criminal-investigation-into-certification-of-boeing-737-max/
Det ser du säkert själv att det håller inte ...
ser ju skakigt ut
Nu börjar dom snacka om höga höjder och varmt väder --> Boeings egna
uppgifter
https://www.denverpost.com/2019/04/11/boeing-737-max-8-denver-airport/
Before last month’s crash of a flight that began in Ethiopia, Boeing said in a legal document that large, upgraded 737s “cannot be used at what are referred to as ‘high/hot’ airports.”
The brief then cites a number of such airports — the names of which are redacted — that the Max 7 can fly that “the 8, 9 and 10 cannot.”
“Larger 737 variants cannot be used at what are referred to has ‘high/hot’ airports,” the brief stated. Certain U.S. airports are unsuitable for the Max 8 “due to a combination of short runway lengths, elevation, temperature, humidity and other environmental conditions.”
Vad är det för flygplan .. ?? Skall man bara Flyga till Torremolinos när det är kallt ( lite skämtsamt ) inte mycket lönt ..Det är ju solen och värmen man är efter.