2019-04-12, 10:35
Medlem
Kommer det en FUP i ärendet? Vore intressant att se över den
Citera
2019-04-12, 10:35
Medlem
Sköt alltså totalt 25 skott?

En sköt 12 skott, förmodligen en kvinna.
Citera
2019-04-12, 10:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DrKrispo
Det trodde jag aldrig, men det ska bli ett mycket intressant fall att följa. Förhoppningsvis kommer polisen att ändra sin träning. Ta skydd och avvakta, inte spring fram och spraya.

Om du sett presskonferensen så hade du vetat att det framgått att poliserna försökte med detta, men killen följde efter och riktade vapnet mot dom
Citera
2019-04-12, 10:36
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Tack. Det var intressant.

Åklagaren verkar ha gjort en gedigen utredning.
Intressant att se hur omöjligt det var att skilja leksaksvapnet mot ett riktigt vapen.

På bilderna i PKn såg man att leksaksvapnet var i hög grad liknande riktigt vapen.
Även en person som Eric mött tidigare, trodde på 5 meters avstånd att det var ett skjutvapen. Det var först när han kommit närmre som han såg att det var en leksak.
Citera
2019-04-12, 10:37
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fane
Kommer det en FUP i ärendet? Vore intressant att se över den

Ska försöka ordna med det.
Citera
2019-04-12, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Det är ju såklart extra tragiskt att detta slutade som det gjorde pga Erics handikapp, för det är ju givet att han inte begrep det olämpliga i att spatsera på stan med något som liknar vapen först och främst, det skulle ju hans föräldrar i detta fall " begripa åt honom" men det var ju tydligen inte så farligt att deras förståndshandikappade son( på en treårings mentala nivå) spatserade runt själv på stan lite nu och då

Det var ju också därför han inte förstod när polisen skrek åt honom att lägga ned vapnet, och det var därför han inte förstod dom ödesdigra följder det hela skulle få när han riktade vapnet emot dom.

Dock måste man ju nästan fundera på om somliga skribenter i denna tråd, den intellektuella eliten, också saknar högskoledimplom, men äro utrustad med en extra kromosom. Man kan ju nästan tro det är något personligt eftersom downs syndrom enligt dessa stjärnor gör att man inte får agera i nödvärn längre

Vad är det för fel? Har deras godemän beslagtagit deras leksaksvapen nu heller?

Hade jag sett en mongoloid med ett vapen hade jag nog känt mig MINST lika otrygg som om det varit en vanlig vuxen, helt klart.

Downs syndrom och gå med vapen känns inte som någon vidare kombination, just pga att en med downs syndrom kanske inte vet bättre än att rikta det mot mig, och trycka av..

Åklagaren säger inte att det var fel att skjuta i första läget. Felet består i att poliserna fortsätta skjuta i andra läget då Eric hade ryggen mot dem.
Citera
2019-04-12, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Confusedsoul
Sköt alltså totalt 25 skott?

En sköt 12 skott, förmodligen en kvinna.

Kvinnan var inte inblandad i skjutningen. Alla tre som sköt var män.
Citera
2019-04-12, 10:40
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zem227
Åklagaren säger inte att det var fel att skjuta i första läget. Felet består i att poliserna fortsätta skjuta i andra läget då Eric hade ryggen mot dem.

Låter som en avrättning.
Citera
2019-04-12, 10:41
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Föga förvånande så blir det ej åtal ifråga om det var rätt /fel att skjuta verkanseld, poliserna befann sig i en (putativ) nödvärnssituation.

Åtalet rör alltså skotten i ryggen, nåja, inte första gången en åklagare väljer att lägga ansvaret på tingsrätten att ta det friande beslutet, lite ryggradslösa kan jag tycka, men å andra sidan är ju också åklagare bara människor.

Nja, dom åtalas för bristande verkanskontroll (tjänstefel & vållande till annans död), och det är i sak kopplat till verkanselden, men handlar om att man skulle avbrutit verkanseld efter att Eric vänt sig om.

Att PICen åtalas här, tycker jag åklagaren har på fötterna om.
Särskilt i att han inte uppgiftssamlat vid påträffandet av Eric´s pappa.
Citera
2019-04-12, 10:42
Medlem
Den polis som Erik siktade på med leksaksvapnet var också den av de tre som avlossade flest skott - tolv stycken.

Endast ett av dem träffade Erik. Framifrån dvs innan Erik vände sig om.
Han åtals inte.

De andra två träffade med var sitt skott Erik bakifrån. Det ena var det dödande skottet som träffade kroppspulsådern.

De åtalas för tjänstefel resp. även för vållande till annans död.

Ävan insatschefen åtalas för tjänstefel.

Inget de skjutande poliserna gjorde fram till skottlossningen började bedömdes som åtalsgrundande.

Tjänstefelet de gjorde bestod i att forstätta skjuta när Erik vände sig om.

Totalt avlossade de tre tjugofem skott på mellan femton och tjugo meters håll, i skymningsljus - Endast tre träffade Erik.
Senast redigerad av valaam 2019-04-12 kl. 10:57.
Citera
Bannlyst
Vad har föräldrarna för ansvar ?
Om man ger ett vapen till en 2-3 åring så förstår man att det inte är farligt, men ge ett vapen till en vuxen efterbliven No No
Citera
Medlem
F3ttans avatar
Har säkert efterfrågats 100ggr tidigare, men finns det någon FUP?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in