2019-04-10, 22:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Exakt. Det är föräldrarnas fel, hur mycket de än gråter ut i Aftonbladet.

Som jag sade tidigare, hade Eric ramlat i ån och drunknat, blivit ihjälkörd, ramlat och slagit ihjäl sig, eller råkat ut för någon utav dom andra 318 saker(som ej involverar direkt inblandning av polis) en gravt förståndshandikappad kan råka ut för om denne spatserar omkring ute själv, då hade inte heller den intellektuella eliten haft något att invända mot detta. Men nu var det ju polisen som krävde in slutnotan, och då förvandlas spelbrädet för foliehattarna

Citat:
Så är det, samtidigt så är utvecklingsstörda med vapen ett jävligt ovanligt larm som polisen får. Har det någonsin hänt?

Mig veterligen inte, påpekas bör att inringaren uppenbarligen inte såg att det rörde sig om en mongoloid heller.

Citat:
Har själv dessa tankar. Förstår även din frustration, folk är tydligen dumma i huvudet.

Jag har personligen svårt att förstå hur människor kan ha sådan brist på självinsikt. Varför måste man projicera sitt hat på en hel yrkesgrupp för att man känner sådant komplex över sitt eget misslyckade liv?

Citat:
Visst, men om jag får gissa så såg inte poliserna hans utvecklingsstörning.

Jag såg en gång en kraftigt påtänd pundare, jag trodde först att det var ett CP, faktum är att många pundare/ fyllon kan röra sig lite som en mongoloid gör också. År utav knarkande/ supande pajar motoriken. Sen skulle jag nog inte tro att någon , i situationer då vapen riktas emot en tänker: " Oj vapen....det var illa, men tänk om han har någon diagnos?...nej vi väntar * pang pang'* ..." oj nu sköt han visst oss istället"..." så det kan gå"
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-04-10 kl. 23:14.
Citera
2019-04-11, 09:15
Medlem
pc-load-letters avatar
https://news.cision.com/se/aklagarmyndigheten/r/pressinbjudan--beslut-i-polisskjutningsarende,c2786614
Citat:
Pressinbjudan: Beslut i polisskjutningsärende
to, apr 11, 2019 08:49 CET

Den 2 augusti 2018 sköts en 20-årig man till döds av polis i Stockholms innerstad. I samband med att åklagaren fattar beslut i ärendet fredag den 12 april inbjuds media till pressträff.

Utredningen har syftat till att klargöra vad som hände i samband med skjutningen. Tre poliser är delgivna misstanke om brott.

Medverkande

På pressträffen kommer chefsåklagare och förundersökningsledare Martin Tidén att berätta om utredningen och sitt beslut. Även Jesper Rundeberg, utredare på Avdelningen för särskilda utredningar inom Polismyndigheten, kommer att vara på plats.

Tid, plats och anmälan

Pressträffen äger rum tisdag den 12 april kl. 10 på Klara Strand, Klarabergsviadukten 90, lokal Viktor Arendorff. Insläpp i lokalen från kl. 9.30.

Ta med presslegitimation eller intyg från redaktion. Observera att endast ackrediterade journalister med legitimation kan närvara. Anmäl dig senast torsdag den 11 april kl. 16 till kommunikation@aklagare.se.

Målnummer Stockholm tingsrätt: B10655-18
Citera
2019-04-11, 10:27
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Exakt. Om jag skulle slå ihjäl en snubbe som hotade mig med kniv, trots att det bara var en leksakskniv, så skulle jag aldrig be om ursäkt.

Samtidigt så har polismyndigheten gjort ett stort fel här, de backar inte sina egna tillräckligt mycket.
En normal person förstår exakt vad som har inträffat. Varför ska då fina starka poliser bli lidande för det, jag vill kräkas.

Så nära sakfrågan det går att komma i detta ärende. Uppfattar man ett dödligt hot så agerar man, punkt djävla slut. Varje vuxen individ inser det olämpliga i att uppträda så att andra människor kan uppleva det som ett dödligt hot. Vuxna individer lär sina barn detta och tar ansvar för detta.
Men inte Erics föräldrar. De gråter ut i pressen istället och anklagar allt o alla istället för att rannsaka sig själva.
Det om något är avsaknad av empati.
Citera
2019-04-12, 09:15
Medlem
rotesaus avatar
Det framgick en detalj nyss i P4 Sthlm, och det är att Eric ska ha smugit efter patrullen en bit, innan skott avlossades. Det är förmodligen en vittnesuppgift.
Citera
2019-04-12, 09:29
Medlem
micro113s avatar
Poliser åtalas för dödsskjutningen av Eric Torell
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1n61ql/poliser-atalas-for-dodsskjutningen-av-eric-torell
Citera
2019-04-12, 09:39
Medlem
Rivias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Poliser åtalas för dödsskjutningen av Eric Torell
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/1n61ql/poliser-atalas-for-dodsskjutningen-av-eric-torell

Underbara nyheter! Nu får vi hålla tummarna att dessa grisar aldrig mer får jobba med socialt arbete. Kartongvikare på Samhall efter avtjänat fängelsestraff är lämpligt enligt mig
Citera
2019-04-12, 09:55
Medlem
rotesaus avatar
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/atalsbeslut-lamnas-i-fallet-eric-torell

SVT brukar ha säkrast uppkoppling. Live om 5min.
Citera
2019-04-12, 10:18
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Så nära sakfrågan det går att komma i detta ärende. Uppfattar man ett dödligt hot så agerar man, punkt djävla slut. Varje vuxen individ inser det olämpliga i att uppträda så att andra människor kan uppleva det som ett dödligt hot. Vuxna individer lär sina barn detta och tar ansvar för detta.
Men inte Erics föräldrar. De gråter ut i pressen istället och anklagar allt o alla istället för att rannsaka sig själva.
Det om något är avsaknad av empati.

Det finns ju gott om människor som lider av olika typer av fobier som gör att de uppfattar ALLA andra människor som ett hot, de skall då alltså ha rätt att avlägsna dessa inbillade hot genom att döda dem?
Citera
2019-04-12, 10:31
Medlem
micro113s avatar
Två åtalas för tjänstefel, en polis åtalas för vållande till annan död alternativt tjänstefel.
Citera
2019-04-12, 10:34
Medlem
Det trodde jag aldrig, men det ska bli ett mycket intressant fall att följa. Förhoppningsvis kommer polisen att ändra sin träning. Ta skydd och avvakta, inte spring fram och spraya.
Citera
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/atalsbeslut-lamnas-i-fallet-eric-torell

SVT brukar ha säkrast uppkoppling. Live om 5min.
Tack. Det var intressant.

Åklagaren verkar ha gjort en gedigen utredning.
Intressant att se hur omöjligt det var att skilja leksaksvapnet mot ett riktigt vapen.
Citera
Bannlyst
Citat:
Exakt. Om jag skulle slå ihjäl en snubbe som hotade mig med kniv, trots att det bara var en leksakskniv, så skulle jag aldrig be om ursäkt.

Samtidigt så har polismyndigheten gjort ett stort fel här, de backar inte sina egna tillräckligt mycket.
En normal person förstår exakt vad som har inträffat. Varför ska då fina starka poliser bli lidande för det, jag vill kräkas.

Föga förvånande så blir det ej åtal ifråga om det var rätt /fel att skjuta verkanseld, poliserna befann sig i en (putativ) nödvärnssituation.

Åtalet rör alltså skotten i ryggen, nåja, inte första gången en åklagare väljer att lägga ansvaret på tingsrätten att ta det friande beslutet, lite ryggradslösa kan jag tycka, men å andra sidan är ju också åklagare bara människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in