2019-04-05, 10:48
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Skillnaden hade ju då varit att morsan inte hade kunnat skylla på polisen

Och att foliehattarna skulle kräva att all trafik i vasastan skall förbjudas, eller att samtliga vattendrag i sthlm stad skall torrläggas, låter inte så troligt.

Desto troligare att den intellektuella eliten snarare gjort sig lustig i tidigare länkad tråd, så skamlös är inte ens jag

"Medlidandet" för föräldrarna, samt omtanken om alla med downs syndrom är som sagt en täckmantel för foliehattarnas polishat, som helt kommer sig utav egen bitterhet på rättsväsendet. Vilket i sin tur är en följd av att dessa människor är sura för att dom inte får röka sitt hasch ifred (eller motsvarande). Inget annat.

Hon hade bara hittat nåt annat att skylla på. Livsfarliga bilister som inte ser hennes son eller vad det nu kan vara. Samhället i stort osv osv...
Den här typen av människor har alltid någon annan att skylla på...
Citera
2019-04-08, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det är svårt, för att inte säga omöjligt att på konkret sätt visa hur något kring detta är sammankopplat eller ej.
Jag tror det handlar om upplevelser, både hos allmänhet men också bland poliser.
För min del, har jag svårt att hitta tex någon uppmärksamhet om hot mot poliser eller andra rättsvårdande personer tidigare på tidsaxeln än ÅK Barbro Jönsson´s sprängda hementré.
Däremot finns drösvis med artiklar om poliser som blivit hotade/angripna i sina egna hem mer frekvent desto närmre idag vi rör oss.

Samma sak med rapportering om poliser som skadats vid ingripande.
Det förekom inte i någon utsträckning förr. Idag är det nästan var dag genom vårt avlånga land.
Äldre konstaplar som levt/jobbat genom olika epoker visar en ganska samstämmig bild om hur farligt yrket har blivit, även om det som du säger mkt riktigt bara rör sig om en liten klick statistisk fara som verkligen utgörs av befolkningen.

Jag upplever att motståndet mot polis eskalerat till någonting som liknar respektlöshet och gränsöverskridande, och jag tror även polisledning delar den uppfattningen eftersom hållningen inom kåren är att passa sig djävligt ordentligt i dagens klimat, jämfört med att bara behöva passa sig ordentligt i gårdagens.

Till min egen glädje började jag se detsamma vad du sett redan förra sommaren i området där jag bor, i en mindre stad.
Två uniformer till fots, sakta mak, avslappnad hållning, gående runt över torget/köpcentergatorna. Detta är för mig den allra tydligaste signalen om ett byggande samhälle.
Jag fick tillfället att betrakta patrullen ca 10min, och såg ju då hur dom emellanåt stannade upp och bara pratade med folk, både på deras egna initiativ, men också på folks initiativ.
Där blev jag fanimig glad i själen!
Anledningen att varken du eller jag sett detta på flera år är några st till antalet. Dels att det har en lång period nu ansetts osäkert att patrullera på detta vis, som man gjorde förr.
Resursslöseri har vissa även sagt.
Men också dels pga polisens centralisering. Man har genom senaste åren eliminerat tex områdespolis/lokalpolis, liksom man löst upp polisgrupper med specialkompetens tex ungdomsgrupper, droggrupper, prostitutionsgrupper etc.

Tänk nu om patrullen som frontade Eric inne på den här gården, varit en områdespolis med faktisk och lång erfarenhet av just detta område. Deras område...
Dom hade kanske haft högre sannolikhet att ha känt igen Eric?
Dom hade kanske besuttit kunskapen om att den potentiellt farliga kriminella personen känd på adressen redan satt i förvar?
Jag tror sannolikheten för vetskap hade varit högre om det hade varit en ren områdespolis som fått gå på detta larm.
Eric´s mamma har nog inte helt fel i att orsaken till hennes sons död går långt upp i polisledningen, ja rent av våra politiker.

Som läget ser ut idag är dock detta nästan en utopi. Kåren är för liten och centraliserad, samt riskfaktor är för hög för att ha patruller förankrade i specifika områden.
Men man önskar....

Nja, det har väl alltid funnits "tingströmska"-situationer (om än att de flesta saknar hans handlingsförmåga).

Men jag kan hålla med dig i att mycket har förändrats (till det negativa) och jag tror att svaret är både attitydproblem hos en rätt stor klick i vissa förorter samt därtill, att poliser en längre tid känt sig oantastliga (och därigenom skaffat sig ett allt annat än "korrekt" förhållningssätt gentemot lagar och civilister).

Även jag är fullkomligt övertygad om att Eric hade levt idag, utifall att det varit frågan om poliser som var vana vid fotpatrullering (och därtill i specifikt område).

Jag tror även att man hade fått ett annat utfall om det varit frågan om något tryggare (plus mer erfarna) poliser.

Instämmer i din reflektion över att man faktiskt blir glad i själen över att se sådana poliser som du nämner.
Det är ovärderligt med fotpatrullerande poliser som kan ta folk på rätt sätt, samt därtill utstrålar trygghet och avslappnat sätt på en och samma gång.

Det säger ju sig självt, att folk får större tillit och hellre pratar med sådana än de med anabolastinnade avarter som numera huserar även utanför diverse piketgrupper.

Som sluttamp, märkligt länge det dröjer i åtalsfrågan.
Den här långa tiden som gått, gör ju att åklagaren i princip målat in sig i ett hörn.

Nu är han nästintill tvungen att väcka åtminstone ett par åtal, jag kan då inte se annat än att det blir två tjänstefel och förhoppningsvis, ett vållande till annans död (sistnämnda krävs för att få stopp på sådant här och tillexempel skjutningen av åldringen i Husby).
Citera
2019-04-08, 18:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blundetto
Din dåre. 71% av befolkningen har ganska eller mycket högt förtroende för polisen.

https://medieakademien.se/har-kan-du-folja-fortroendebarometern-slide-for-slide/

Eller tror du i din egocentriska bubbla att du och de andra rättshaveristerna i tråden är definitionen av allmänheten?

Precis, detta handlar inte om någon bred allmänhet, utan en lite klick bittra rättshaverister.

Man kan ju utifrån denna tråd utläsa vad orsakerna till deras polishat kan vara, att dom själva är kunder hos polisen, alt att dom är korkade och misslyckade wannabes som aldrig lyckats ta sig in på PHS.

Det är få, om ens någon vettig människa som tycker det är kul att en mongoloid har blivit ihjälskjuten, likväl som lika många begriper att polisen naturligtvis inte bara på lattjo bestämt sig för att skjuta på en förståndshandikappad. Anledningen är såklart vapnet, och att den som bar det inte hade bättre vett än att vifta med det mot poliserna.

Åklagaren har tidigare framhållit att beslut om åtal inte tagits än, kanske därför det dröjer. Nåja, får hoppas det går bra för poliserna, och att politiker gör något åt detta problem med psykiskt eftersatta som löper vind för våg i samhället och ställer till oreda.

Och att allmänheten lär sig att ge fan i att knalla runt med saker som liknar vapen på stan.
Citera
2019-04-09, 10:28
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Precis, detta handlar inte om någon bred allmänhet, utan en lite klick bittra rättshaverister.

Man kan ju utifrån denna tråd utläsa vad orsakerna till deras polishat kan vara, att dom själva är kunder hos polisen, alt att dom är korkade och misslyckade wannabes som aldrig lyckats ta sig in på PHS.

Det är få, om ens någon vettig människa som tycker det är kul att en mongoloid har blivit ihjälskjuten, likväl som lika många begriper att polisen naturligtvis inte bara på lattjo bestämt sig för att skjuta på en förståndshandikappad. Anledningen är såklart vapnet, och att den som bar det inte hade bättre vett än att vifta med det mot poliserna.

Åklagaren har tidigare framhållit att beslut om åtal inte tagits än, kanske därför det dröjer. Nåja, får hoppas det går bra för poliserna, och att politiker gör något åt detta problem med psykiskt eftersatta som löper vind för våg i samhället och ställer till oreda.

Och att allmänheten lär sig att ge fan i att knalla runt med saker som liknar vapen på stan.

Tror dom själva är kunder som känner sig orättvist behandlade. Dom vägrar acceptera att man t.ex. inte får sitta hemma och röka narkotikapreparat. Dom tycker inte att dom skadar någon men dom göder en grovt kriminell verksamhet, men så långt tänker man inte.

Är övertygad om att gemene man tycker detta är en tragisk händelse för alla inblandade och att det tyvärr blir såhär när för mycket blir fel samtidigt.

Måtte FUP släppas så att vi får fler klarheter i vad som exakt har hänt.
Citera
2019-04-09, 14:59
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Bla bla

Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Bla bla

Så man är antingen en misslyckad regimlojalist eller narkoman om man har synpunkter på den rådande utvecklingen i vårat land? Det har aldrig slagit mina herrar att det finns en viss gråskala?

Trots att det tydligen är så enkelt är varken åtalet för mord väckt ännu samt den här tråden drygt 800 sidor lång. Hade det varit solklart hade man t.ex. skickat ut den där riksbluffen Erik Nord för att göra något folkligt uttalande som samtidigt är ännu en lögn.

Jag tror att vi får backa bandet lite här, det här är den typ av funktionsnedsatt som blev avrättad:

https://www.youtube.com/watch?v=R1YkX3ofHwA

Jag tyckker att främst ni två som talat nedsättande om människor med downs borde ta till er det sista stycket där Ulf skyller allting på Jerry.

Man skulle kunna säga att ni får representera Ulf och vi övriga Ica-Stig.

Lyckas man man skjuta en sådan individ med ett leksaksvapen och samtidigt bommar 22 av 25 så är det ett misslyckande. Det finns liksom inget mer att säga, vuxna människor förväntas ta ansvar.

Varför är det så svårt att säga att något gick åt helvete? Snutar måste vara världens mest lättkränkta yrkesgrupp, minsta kritik och det skriks rätt ut. Om det nu är så jobbigt, kliv av hästen.

Se bara på den här samhällsutvecklingen. Skumma en valfri NK från 70-talet och du ser ett helt annat tonläge. Där såg sig den svenske snuten som en förlängning av folket och tonen var resonlig. Det vi ser idag är symptom på ett totalt sönderfall av ett samhälle där man måste rekrytera allt mer värdelösa individer som är tillräckligt korkade att riskera sitt eget liv på detta fuskbygge.

Samtidigt så ser man naiva dumskallar som ovan skriva en masssa skit. Vissa lever fortfarande i en villfarelse och har inte förmågan att ser var detta kommer leda i långa loppet.
Citera
2019-04-10, 11:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Tror dom själva är kunder som känner sig orättvist behandlade. Dom vägrar acceptera att man t.ex. inte får sitta hemma och röka narkotikapreparat. Dom tycker inte att dom skadar någon men dom göder en grovt kriminell verksamhet, men så långt tänker man inte.

Är övertygad om att gemene man tycker detta är en tragisk händelse för alla inblandade och att det tyvärr blir såhär när för mycket blir fel samtidigt.

Måtte FUP släppas så att vi får fler klarheter i vad som exakt har hänt.

Uppenbarligen så får ju förståndshandikappade gå omkring med vapen och rikta mot poliser också. I den intellektuella elitens värld

Den intellektuella eliten skiter fullständigt i både Eric och dennes anhöriga, för den intellektuella eliten handlar det endast om att projicera sitt missnöje i form av polishat på någon sinnesrubbad stolleblogg, som endast andra sinnessjuka rättshaverister är intresserad av.

Det pratas om hur samhällsutvecklingen artat sig sedan 70 talet, ja på den tiden fanns det ju hem(instutioner) som tog hand om psykiskt funktionshindrade. Tyvärr kom ju dock Palme och "psykvårdsreformen" emellan, hade så inte skett hade detta tragiska nog inte inträffat, och den intellektuella eliten hade inte suttit och slängt sig med ord dom inte ens har IQ att begripa på detta forum.
Citera
2019-04-10, 12:58
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Uppenbarligen så får ju förståndshandikappade gå omkring med vapen och rikta mot poliser också. I den intellektuella elitens värld

Den intellektuella eliten skiter fullständigt i både Eric och dennes anhöriga, för den intellektuella eliten handlar det endast om att projicera sitt missnöje i form av polishat på någon sinnesrubbad stolleblogg, som endast andra sinnessjuka rättshaverister är intresserad av.

Det pratas om hur samhällsutvecklingen artat sig sedan 70 talet, ja på den tiden fanns det ju hem(instutioner) som tog hand om psykiskt funktionshindrade. Tyvärr kom ju dock Palme och "psykvårdsreformen" emellan, hade så inte skett hade detta tragiska nog inte inträffat, och den intellektuella eliten hade inte suttit och slängt sig med ord dom inte ens har IQ att begripa på detta forum.

Det komiska i sammanhanget är hur en del kretiner anser att vuxna människor ska ta ansvar men de vill inte själv ta ansvar för sitt missbruk som faktiskt är olagligt och bara leder till en massa samhällskostnader.
Pengar vi kunde lagt på institutioner där sådana som Eric kunde bli väl omhändertagna och leva ett givande liv istället för att springa runt själva på stockholms gator mitt i natten och leka med vapenliknande föremål.
Citera
2019-04-10, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trez77
En del här i tråden uttrycker sig väldigt dåligt. mongolid,foliehattar, Hånar andras inlägg. Osv osv
Det är,i min värld,endast ett tecken på väldig dålig självkänsla och tillför inte någonting i detta ämne.

Jag anser att poliserna som sköt bör gå ut i media och öppet be om förlåtelse till Erics föräldrar.
Det skulle visa empati. Något poliser verkar sakna.

Ja, det där är minst sagt tröttsamt.
Men det är lönlöst att försöka få till en förändring, då de är helt ointresserade av sakfrågan och fallet Eric i synnerhet (bättre att ignorera dem helt).

Håller med i din slutsats att det där hade varit guld värt men kommer aldrig att ske.

För ber de om ursäkt, då tillstår de ju att de agerat fel (vilket bla polisforskare Holgersson uppgett är nästintill omöjligt för myndigheten att göra, då de ej är en lärande organisation).
Citera
2019-04-10, 17:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Håller med dig helt och fullt.

Kan med 100% säkerhet säga att samtliga poliser som var med i mongoskjutningen mådde jävligt dåligt efteråt. Även om de inte hade gjort något fel, en sund och normal reaktion.

Ingen normal människa mår ju bra efter att man skjutit någon, detta helt oavsett om man gjort helt rätt.

Dialog med dom anhöriga till den skjutne, visst, men att be om ursäkt när man inte gjort fel, så undfallande är inte ens polismyndigheten idag. Även om det tyvärr verkar ha blivit deras uppgift mer och mer,vara dadda åt oansvariga föräldrar och att torka rättshaverister i stjärten, och inte upprätthålla lag och ordning
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-04-10 kl. 18:07.
Citera
2019-04-10, 18:05
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ingen normal människa mår ju bra efter att man skjutit någon, detta helt oavsett om man gjort helt rätt.

Dialog med dom anhöriga till den skjutne, visst, men att be om ursäkt när man inte gjort fel, så undfallande är inte ens polismyndigheten idag. Även om det tyvärr verkar ha blivit deras uppgift mer och mer,vara dadda år oansvariga föräldrar och att torka rättshaverister i stjärten, och inte upprätthålla lag och ordning
Exakt. Om jag skulle slå ihjäl en snubbe som hotade mig med kniv, trots att det bara var en leksakskniv, så skulle jag aldrig be om ursäkt.

Samtidigt så har polismyndigheten gjort ett stort fel här, de backar inte sina egna tillräckligt mycket.
En normal person förstår exakt vad som har inträffat. Varför ska då fina starka poliser bli lidande för det, jag vill kräkas.
Citera
2019-04-10, 18:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tryckkokaren
Tror att detta är det sämsta, seriösa, inlägget jag sett på Flashback. Någonsin.

Är du totalt dum i huvudet eller tror du verkligen på vad du skriver?

Det gör ont i mig att det uppenbarligen finns personer i vårat samhälle som resonerar som du gör.

Skäms!

Det är ju såklart extra tragiskt att detta slutade som det gjorde pga Erics handikapp, för det är ju givet att han inte begrep det olämpliga i att spatsera på stan med något som liknar vapen först och främst, det skulle ju hans föräldrar i detta fall " begripa åt honom" men det var ju tydligen inte så farligt att deras förståndshandikappade son( på en treårings mentala nivå) spatserade runt själv på stan lite nu och då

Det var ju också därför han inte förstod när polisen skrek åt honom att lägga ned vapnet, och det var därför han inte förstod dom ödesdigra följder det hela skulle få när han riktade vapnet emot dom.

Dock måste man ju nästan fundera på om somliga skribenter i denna tråd, den intellektuella eliten, också saknar högskoledimplom, men äro utrustad med en extra kromosom. Man kan ju nästan tro det är något personligt eftersom downs syndrom enligt dessa stjärnor gör att man inte får agera i nödvärn längre

Vad är det för fel? Har deras godemän beslagtagit deras leksaksvapen nu heller?

Hade jag sett en mongoloid med ett vapen hade jag nog känt mig MINST lika otrygg som om det varit en vanlig vuxen, helt klart.

Downs syndrom och gå med vapen känns inte som någon vidare kombination, just pga att en med downs syndrom kanske inte vet bättre än att rikta det mot mig, och trycka av..
Senast redigerad av aFvRenOndskA 2019-04-10 kl. 18:34.
Citera
2019-04-10, 18:46
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Det är ju såklart extra tragiskt att detta slutade som det gjorde pga Erics handikapp, för det är ju givet att han inte begrep det olämpliga i att spatsera på stan med något som liknar vapen först och främst, det skulle ju hans föräldrar i detta fall " begripa åt honom" men det var ju tydligen inte så farligt att deras förståndshandikappade son( på en treårings mentala nivå) spatserade runt själv på stan lite nu och då
Exakt. Det är föräldrarnas fel, hur mycket de än gråter ut i Aftonbladet.
Citat:
Det var ju också därför han inte förstod när polisen skrek åt honom att lägga ned vapnet, och det var därför han inte förstod dom ödesdigra följder det hela skulle få när han riktade vapnet emot dom.
Så är det, samtidigt så är utvecklingsstörda med vapen ett jävligt ovanligt larm som polisen får. Har det någonsin hänt?
Citat:
Dock måste man ju nästan fundera på om somliga skribenter i denna tråd, den intellektuella eliten, också saknar högskoledimplom, men äro utrustad med en extra kromosom. Man kan ju nästan tro det är något personligt eftersom downs syndrom enligt dessa stjärnor gör att man inte får agera i nödvärn längre
Vad är det för fel? Har deras godemän beslagtagit deras leksaksvapen nu heller?

Hade jag sett en mongoloid med ett vapen hade jag nog känt mig MINST lika otrygg som om det varit en vanlig vuxen, helt klart.
Har själv dessa tankar. Förstår även din frustration, folk är tydligen dumma i huvudet.
Citat:
Downs syndrom och gå med vapen känns inte som någon vidare kombination, just pga att en med downs syndrom kanske inte vet bättre än att rikta det mot mig, och trycka av..
Visst, men om jag får gissa så såg inte poliserna hans utvecklingsstörning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in