2019-03-30, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dial999
Upprepningarna från en och samme skribent fortsätter. Inget nytt utan samma trams plågar tråden. Nu har både TR och HR dömt GS för våldtäkt. De juridiskt pålästa i tråden anser att det inte är den nya samtyckeslagen som ligger bakom domsluten. Så trodde jag, men får då rätta in mig i leden. I så fall är det väl inte troligt att HD tar upp detta om GS skulle överklaga. När går tiden för överklagande ut?

Exakt så. En sak till som man ska komma ihåg, GS advokat Johan Ericsson och hans armé av anställda har garanterat vänt på varenda sten i förundersökningen och framför allt har dom gjort en grundlig kontroll av JB och försökt att hitta omständigheter som skulle kunna tyda på att JB har kokat i hop det hela. Dom har såklart inte hittat ett skit, av den enkla andledingen att JB endast är ett offer i denna soppa, som endast hade för avsikt att jobba lite extra i Monikas kaffekök denna helg i höstas. Försvaret la väl inte ens fram något nytt inför HR.
Citera
2019-04-01, 09:35
Medlem
Kämpendahls avatar
Nu har GS 14 dagar på sig att överklaga domen till HD. Frågan är om han tänker göra det? Den välmeriterade stjärnadvokaten som GS anlitat verkade inte tycka att det var någon bra idé att i förhandlingarna föra fram teorin om den djävulska sexfällan som bygger på att allt skulle vara iscensatt av (kanin)kokerskan som skulle spela våldtagen i syfte att få ett stort skadestånd. Hur kunde den välmeriterade stjärnadvokaten bortse från ett så viktigt faktum?

Så det GS borde göra nu är att ge den välmeriterade stjärnadvokaten sparken och hitta en ny advokat som i HD kan driva linjen att kokerskan i själva verket lurat GS i denna djävulska sexfälla. Så här kan det ha gått till. GS kommer in till kokerskans rum och de har sexuellt umgänge med varandra som båda är med på. Sedan går de ut på balkongen för att röka och då har kokerskan tänkt igenom sin plan. Väl tillbaka till sovrummet sätter hon på inspelningsfunktionen på telefonen och vänder linsen nedåt för att bara ljud ska spelas in. Kokerskan signalerar med hela kroppen att hon vill ha GS men väl medveten om att ljudet spelas in så spelar hon "svår" och säger "nej" och "jag vill inte" samtidigt som hon trycker GS kropp mot sin egen. Sedan kontaktar hon polis som kommer och hämtar en helt oförstående GS.

I HD måste den nye advokaten gå ut hårt för att eliminera kokerskans trovärdighet och det är ju välomvittnat att hon ljugit inför sittande rätt och förnekat narkotikabrott. Hon har skulder vilket tjänar som motiv för att sätta dit den välmeriterade fotbollsmästaren.

Med denna strategi har den välmeriterade fotbollsmästaren goda chanser att vinna målet i HD. Teorin om "sexfällan" är ju nya omständigheter så då kommer HD att ta upp målet. Och den nya advokaten kommer att hitta matnyttig information i den här tråden, så inom några månader kommer GS att vara en fri man
Citera
2019-04-01, 18:40
Medlem
FedupFlorences avatar
Jag tror inte att JB har varit så förutseende att hon har planerat så många minuter. Dock anser jag att hennes handlande från rök på balkongen och + 42 minuter vidare lämnar väldigt mycket övrigt att önska. Att några andra med mig vänder oss mot domen är ett uttryck för att ett brottsoffer bör ha lidit skada i någon slags korrelation till hens möjlighet att avvärja vad som hände eller kanske skulle komma att hända.

T ex lagstiftningen om brott mot barn kräver att ett barn har lidit större fysisk skada än JB har gjort här. I ljuset av det är det är det här fallet förstås nonsens.

Vi har ett problem med lagstiftningen.
Citera
2019-04-04, 22:26
Medlem
HappySadHarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Jag tror inte att JB har varit så förutseende att hon har planerat så många minuter. Dock anser jag att hennes handlande från rök på balkongen och + 42 minuter vidare lämnar väldigt mycket övrigt att önska. Att några andra med mig vänder oss mot domen är ett uttryck för att ett brottsoffer bör ha lidit skada i någon slags korrelation till hens möjlighet att avvärja vad som hände eller kanske skulle komma att hända.

T ex lagstiftningen om brott mot barn kräver att ett barn har lidit större fysisk skada än JB har gjort här. I ljuset av det är det är det här fallet förstås nonsens.

Vi har ett problem med lagstiftningen.
De som fokuserar på brottsoffrets agerande eller brist på agerande får mig att tänka på de kristna legenderna som har format vår kultur så mycket. Enligt en av dem sa Jesus att får du ett slag på ena kinden så ska du vända den andra kinden till.

Har aldrig uppfattat sensmoral som så att då skall Jesus skylla sig själv och förövaren gå fri.
Citera
2019-04-06, 19:14
Medlem
Stoppa in fingrarna in någon som inte vill, eller ångrar sig i efterhand = 3 års fängelse. Köra ihjäl en 14-årig tjej = 2.5 års fängelse https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/korde-ihjal-elsa-14-vill-inte-ta-fangelsestraffet/
Citera
2019-04-07, 19:12
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FlubberBlubber
Stoppa in fingrarna in någon som inte vill, eller ångrar sig i efterhand = 3 års fängelse. Köra ihjäl en 14-årig tjej = 2.5 års fängelse https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/korde-ihjal-elsa-14-vill-inte-ta-fangelsestraffet/

Sinnessjuka straff båda två!
Detta fall helt åt h-vete för hårt dömt straff.
Sedan att få 2,5 år för att ha dödat en människa är sjukt.

Om du vill mörda någon och komma undan billigt, ta ett gäng groggar, använd sedan din bil som mordvapen, du är villkorligt ute igen på mindre än 2 år!
Citera
2019-04-10, 16:17
Medlem
Håller med om att det är helt åt helvete med alla fyllon som kör bil och har ihjäl folk. Det borde vara det samma som dråp, 8-14 år eller vad det nu är.

I det här fallet handlade om två fullbordade våldtäkter där offret varit i en utsatt position. Jag tycker tre år är fullt rimligt. Jag kan inte se några förmildrande omständigheter i detta fall. Att målsägande inte har sparkat och skrikit för sitt liv är ingen sådan omständighet.

Han är ute om ett och ett halvt år från och med nu. Det är inte är ett hårt straff, med tanke på att han med sitt ”nattliga infall” riskerade att traumatisera en annan människa för resten dennes liv.

Jag kan lätt tänka mig att man borde bli ganska fuckad i huvudet ett tag efter en sådan här grej. En person man litar på, en vän till familjen/jobbarkompis/arbetgivare begår ett övergrepp mitt i natten på en plats där man borde känna sig trygg. Svårt att lita på andra människor efter en sådan grej osv...
Citera
2019-04-10, 17:28
Medlem
off topic, men vad jobbar Glenn Schiller med?

Så många "fuck-off miljoner" kan han knappast dragit in som fotbollsspelare för 35 år sedan.
Citera
2019-04-11, 08:52
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matzolle
Håller med om att det är helt åt helvete med alla fyllon som kör bil och har ihjäl folk. Det borde vara det samma som dråp, 8-14 år eller vad det nu är.

I det här fallet handlade om två fullbordade våldtäkter där offret varit i en utsatt position. Jag tycker tre år är fullt rimligt. Jag kan inte se några förmildrande omständigheter i detta fall. Att målsägande inte har sparkat och skrikit för sitt liv är ingen sådan omständighet.

Han är ute om ett och ett halvt år från och med nu. Det är inte är ett hårt straff, med tanke på att han med sitt ”nattliga infall” riskerade att traumatisera en annan människa för resten dennes liv.

Jag kan lätt tänka mig att man borde bli ganska fuckad i huvudet ett tag efter en sådan här grej. En person man litar på, en vän till familjen/jobbarkompis/arbetgivare begår ett övergrepp mitt i natten på en plats där man borde känna sig trygg. Svårt att lita på andra människor efter en sådan grej osv...

Helt fel.
Citera
2019-04-11, 10:46
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thebandit777
Helt fel.

Inte helt fel enligt hovrätten.

Ett eller två brott? enligt hovrätten:

Citat:
När det gäller frågan om gärningarna ska bedömas som ett eller två brott gör hovrätten
följande överväganden. Båda gärningarna har riktat sig mot en och samma målsägande.
Vidare finns det ett rumsligt och i viss mån tidsligt samband mellan gärningarna.
Dessa omständigheter talar för att det endast har varit fråga om ett brott. Det har
emellertid inte varit fråga om ett kontinuerligt händelseförlopp som skett i ett sammanhang.
Som tingsrätten anfört har Glenn Schiller inte heller begått gärningarna med
hjälp av tvång eller genom utnyttjande av att målsäganden, i lagens mening, befunnit
sig i en särskilt utsatt situation som har bestått under hela händelseförloppet. Tvärtom
har gärningarna varit tydligt avgränsade från varandra genom att målsäganden och
Glenn Schiller har förflyttat sig ut på balkongen för att röka mellan de två sekvenserna.
Hovrätten anser därför, i likhet med tingsrätten, att gärningarna är så pass skilda från
varandra att de bör betraktas som två olika brott. Brotten kan inte anses som mindre
grova, utan är båda att bedöma som våldtäkt av normalgraden.

och om hennes utsatta position:

Citat:
Hovrätten ansluter
sig vidare till tingsrättens slutsats att målsäganden har lämnat en rimlig och trovärdig
förklaring till varför hon inte ropat på hjälp eller lämnat lägenheten tidigare än vad
som skett.

Från tingsrättesdomen:

Citat:
Sekretess B har förklarat att hon inte ropade på hjälp med att hon på grund av
situationen kände sig maktlös och så rädd och chockad. Hon har berättat att hon låg
och sov när Glenn Schiller kom in till henne och att hon väcktes av att han halvlåg
över henne, kysste och tog på henne och att hon i sitt sömndruckna tillstånd först
inte förstod vad som hände. Hon har beskrivit att hon på grund av rädsla hamnade i
ett chocktillstånd och fick panik. Hon har vidare beskrivit att hon upprepade gånger
bad Glenn Schiller att sluta, men att han ändå utförde sexuella handlingar mot
henne och att hon som en följd av det till slut gav upp.
Sekretess B har även beskrivit hur Glenn Schiller gick mycket tätt intill henne
tillbaka från balkongen och att hon då kände sig panikslagen och inte visste vad hon
skulle ta sig till. Hon har också berättat att hon var rädd för att bli slagen eller att
Glenn Schiller skulle kväva henne med en kudde.
Citera
2019-04-11, 11:24
Medlem
thebandit777s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Inte helt fel enligt hovrätten.

"Fullbordade".
Citera
2019-04-11, 12:49
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thebandit777
"Fullbordade".

Beror nog mer på hur du defininerar fullbordade men eftersom han är dömd för våldtäkt så är det precis det hovrätten anser att han har gjort, ren juridiskt: han har genomfört två våldtäkter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in