Resultat: Tror du MJ är skyldig?
Ja
57,65%
829 röster
Nej
19,54%
281 röster
Är osäker
15,65%
225 röster
Bryr mig inte
7,16%
103 röster
2019-04-10, 22:15
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beyondantares
Lite som att jag tycker det är absurt att ha en bok som Bidgood på sin toalett om man umgås med unga pojkar hela dagarna.

Men det kan även ha varit lättare att skapa en situation där ett barn har sex med en vuxen på åttiotalet, då barn kanske var mer naiva och det gick lätt att ge dem känslan av att de var med om något unikt och en riktig relation.

Barn kan förövrigt göra och känna en massa saker trots att det inte är bra för dem och de ska skyddas från det. Vad som känns rimligt att barn ska kunna känna i ett visst scenario är subjektivt, men litteraturen på området säger att barn kan uppleva sex med en vuxen som något positivt och spännande och att traumat kommer senare i livet när man är vuxen och inser vad man var med om och hur skadad man blivit.

Han var förövrigt inte 10 utan nånstans mellan 11 och 14 beroende på hur länge han menar att dating-fasen höll i sig, eftersom de inte var på Neverland förrän efter Bad-turnen. Det gör det inte okej men ännu troligare att han skulle ha kunnat känna komplexa känslor.

Det här kan tant intyga. Nu pratar jag om 70-80-tal här i Sverige men vi var ju ett frigjort land och i USA låg man efter.

Man lärde sig att lyda vuxna och det i alla lägen. Vuxna var auktoriteter och man skulle göra som man blev tillsagd, punkt slut, och det gällde även vuxna utanför familjen.

Man blev varnad för att inte följa med "fula gubbar" som bjöd på godis men vad de fula gubbarna skulle göra hade vi en mycket diffus uppfattning om. Det lilla man visste var vad nån talat om för en och groomande peddos som kunde vara en närstående var nåt man över huvud taget inte nämnde, jag tror inte det fanns i vuxnas medvetande heller.

Det fanns inget internet med figurer som Peddobear. Varenda unge idag vet vad det handlar om. Nu lär man barnen i skolan att skydda sig, att de ska säga ifrån. Prata med vuxna om nåt obehagligt händer.

Inte alls säkert vuxna förr hade gjort nåt alls heller om barnet berättade pga att det var skamligt och speciellt för en pojke. Kanske hellre tystades ner, bortförklarades som skoj, att barnet hittade på, om det var en granne eller konfirmationspräst. Har hört en hel del om såna händelser, som inte kom fram i dagsljus förrän i vuxen ålder och när de inblandade var åldrade eller döda.

Vet inte när medvetenheten bland barn kom. 2000-talet gissar jag när de flesta började få tillgång till internet, föräldrarna fick börja varna mer seriöst än bara hänvisa till diffusa "fula gubbar" för gubbarna var ju inte så fula när allt kom omkring.
Citera
2019-04-10, 22:56
Medlem
KanskeAndas avatar
Om det som ryktas är sant eller om det handlar om pengar vet jag inte, men en sak är säker. Om det som tas upp i dokumentären stämmer så tycker jag faktiskt att det är barnens föräldrar som skall dras inför rätta, inte MJ.

Att en helt främmande man kan bli kåt på ditt barn i sitt låsta sovrum där de är helt ensamma är inte så konstigt, däremot väldigt konstigt när föräldrar vill förverkliga sina ytliga drömmar genom att bjuda på sina barns könsdelar. Jag blev faktiskt lite nedstämd när jag såg dokumentären, helt otroligt vad människor kan sälja sina barns sexualitet för att förverkliga sina egna drömmar.

Om dokumentären är sanning så tycker jag faktiskt att föräldrarna skall dömas för koppleri, i alla fall mammorna som verkar ha varit mycket drivande i det hela.
Citera
2019-04-10, 23:13
Medlem
sonofnatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KanskeAnda
Om det som ryktas är sant eller om det handlar om pengar vet jag inte, men en sak är säker. Om det som tas upp i dokumentären stämmer så tycker jag faktiskt att det är barnens föräldrar som skall dras inför rätta, inte MJ.

Att en helt främmande man kan bli kåt på ditt barn i sitt låsta sovrum där de är helt ensamma är inte så konstigt, däremot väldigt konstigt när föräldrar vill förverkliga sina ytliga drömmar genom att bjuda på sina barns könsdelar. Jag blev faktiskt lite nedstämd när jag såg dokumentären, helt otroligt vad människor kan sälja sina barns sexualitet för att förverkliga sina egna drömmar.

Om dokumentären är sanning så tycker jag faktiskt att föräldrarna skall dömas för koppleri, i alla fall mammorna som verkar ha varit mycket drivande i det hela.

Inget ovanligt att föräldrar säljer sina barn

Många Heroinister säljer sina barn för 75 kr .,' för att få en fix på morgonen .

Men MJ hade inte rätt att röra dem sexuellt ändå !
Citera
2019-04-10, 23:18
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KanskeAnda

Något delvis rätt kan jag ge dig, föräldrarna har ansvar och en stor del av skulden här. Men man får förklarat hur MJ stegvis byggde upp förtroende hos föräldrarna och redan innan de ens träffat honom, hade han rykte om sig att vara en så himla fin människa som ville alla väl och tyckte så mycket om barn.

Det fetade har du väl ändå fått om bakfoten? Främmande var han inte och jag tror inte att en normalt funtad man låser in sig med andra människors barn. Och om män av nån outgrundlig anledning gjorde det, skulle de väl för i helsike inte bli kåta på småpojkar? Och om någon ändå blev det, vore det enda raka att dra en runk och sen sluta sova med barn? Tycker du inte?

Självklart är det förövaren som ska åtalas. I och med att han är död och de inte har en chans att vinna målet, känns det överdrivet med svenska ögon. Deras egen förklaring är att de vill hela historien ska komma fram och det görs bäst via rättsväsendet i USA. När man lärt känna MJ som personen han var bakom kulisserna ser man han stämde allt och alla själv, han gillade att få hållhakar på folk.

Men speciellt Wades mamma är jag verkligen kritisk mot. En narcissist som levde genom sitt barn. Var hon verkligen så starstruck att hon inte anade nåt? Gränsfall koppleri, mja kanske.
Citera
2019-04-10, 23:51
Medlem
Någon som kollat på familjens svar på Leaving Neverland? Dvs "Neverland Firsthand". Tittar på den nu och den är så dålig, ett försök att rentvå hans namn genom att framställa honom som ett offer.
Citera
2019-04-11, 00:05
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz
Någon som kollat på familjens svar på Leaving Neverland? Dvs "Neverland Firsthand". Tittar på den nu och den är så dålig, ett försök att rentvå hans namn genom att framställa honom som ett offer.

Men är det verkligen den som är familjens svar? Nu har jag inte kollat, men uppfattade den mer som en fanfilm av en som är mediavan. Det här med offerkofta på är typiskt för fansen.

Eftersom de ska samla in pengar tänkte jag mig en storslagen hyllningsfilm blandat med mer eller mindre kreativa förklaringar och minst 2x2 timmar lång. Kan ha tänkt helt fel här iofs.

Hade tänkt kolla, men har läst och sett så mycket om MJ att det står mig upp i halsen.
Citera
2019-04-11, 00:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Men är det verkligen den som är familjens svar? Nu har jag inte kollat, men uppfattade den mer som en fanfilm av en som är mediavan. Det här med offerkofta på är typiskt för fansen.

Eftersom de ska samla in pengar tänkte jag mig en storslagen hyllningsfilm blandat med mer eller mindre kreativa förklaringar och minst 2x2 timmar lång. Kan ha tänkt helt fel här iofs.

Hade tänkt kolla, men har läst och sett så mycket om MJ att det står mig upp i halsen.

Jag tror att det är den de samlade pengar till. Brandi och Taj är med där. (om det var så de hette).
Citera
2019-04-11, 07:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kroppskakoregott
Ja, uppenbart. "Men nej, det var bara fel slutdatum"
Jo, tjena Dan Reed.

Ett bra citat i sammanhanget. Inget "small matter" heller precis, eftersom hela tidslinjen fucked up.

"Whoever is careless with the truth in small matters cannot be trusted with important matters." - Albert Einstein
Vi får nog enas om att tycks olika här. Du får väl läsa mitt längre inlägg precis innan du skrev.

Jag tycker tvärtom att de varit onödigt detaljerade från början i fråga om datum som de rimligtvis inte kan vara säkra på efter så lång tid. Det är ju egentligen bara händelserna i sig och inte exakt datum som är intressant.

Det råder inga tveksamheter kring att de delat säng massor av gånger, att tillfällena har funnits, och att umgänget dem emellan har sträckt sig över den relevanta perioden och lite till.

Och att i den situationen t.ex. säga ”vi hade sex den och den dagen”, som sen inte visar sig stämma, är ju bara klantigt. Om han ville ljuga ihop en historia kunde han ju säga vilken dag som helst då de delade säng på riktigt.
Senast redigerad av aw 2019-04-11 kl. 08:17.
Citera
2019-04-11, 17:19
Medlem
Detta säger ju en hel det om Robson's trovärdighet.

Fattar inte att det finns folk som tror på han.

https://youtu.be/EbxE-vtAiys
Citera
2019-04-11, 18:45
Medlem
Xfiless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cymbaltazzz

Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf

Detta är INTE familjens svar. Han som gjort den heter Liam McEwan och twittrat följande:

"Neverland Firsthand’ was created by me, and is not affiliated with the Jackson family or the estate, other than the fact I interviewed 2 family members. It's a $0 budget YouTube video I made".

Får inte ett grepp om honom. Dvs han är inget super fan så utan kollar man hans twitter håller han på med massa olika projekt.
Senast redigerad av Xfiles 2019-04-11 kl. 18:51.
Citera
2019-04-11, 19:37
Medlem
Xfiless avatar
Kolla vad Mac Culkin twittrade igår De som har följt tågstationshistorien vet att det uppenbarligen är en pik till regissören och James Safechuck.

"I was supposed to be the voice for the original Yoda, but they passed because I “wasn’t born yet.”
Länk: https://twitter.com/IncredibleCulk/status/1116090268539850759

"Wasn't born yet"... betyder här samma sak som "inte byggd än"

------

Safechuck nämner även Thriller jackan i sin lawsuit. Han hävdar ju att han fick välja mellan Thriller och Captain EO jackan som var med i respektive musik video och att han valde MJs Thriller jacka när han var på besök i familjehemmet Hayvenhurst. Citat: "I picked the Thriller jacket. Of course. Go big".
Länk till detta påstående i hans stämningsansökan: http://sv.tinypic.com/r/k36lgj/9

Nu svarar Julians auktionshus följande:

"Michael Jackson never gave Jimmy the actual Thriller jacket. Michael Jackson gave it to Dennis Tomkins and Michael Bush during the Bad era and it was in their possession until it was sold for $1,8 million by Julien's Auctions in June 2011."
Länk: https://twitter.com/JuliensAuctions/status/1115742070042324992

Dennis och Michael Bush var MJs stylister sedan 1986.

Detta är andra gången auktionshuset twittrar om saker Wade och James påstår. Första gången twittrade de ju om att Wade ville sälja MJs merch anonymt men att de vägrade gå med på det och att han sålde saker för $80,000 eftersom "he needed the money" enligt dem.
Här är länken när de twittrade om Wade: https://twitter.com/juliensauctions/status/1099524875717304321?lang=sv
Citera
2019-04-11, 19:47
Medlem
Xfiless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av beyondantares
James säger i filmen att det var spännande att ha sex i biografen där man kunde bli upptäckt, så det kan tänkas gälla fler ställen.

Jag har ju skrivit efter du nämnde detta hur jag tycker det är sjukt att en 10 årig pojke, i slutet av 1980-talet, tycker det var spännande att bli upptäckt. Jag minns nu att jag hade läst att James inte alls tyckte så och läste om hans lawsuit och mycket riktigt så står följande:

"Decedent and Plaintiff would sneak off to be alone and where sexual abuse would occur, but they were always careful of getting caught. Decedent and Plaintiff were always careful when other people were around".

Källa:http://sv.tinypic.com/r/2yvv2oi/9

I hans lawsuit målar han snarare upp en bild hur de gjorde allt för undgå bli upptäckt. Bla ska, enligt James, MJ ha lärt honom hur man tar på sig kläderna snabbt och springer tyst så ingen ska upptäcka dem osv.

Så han säger en sak i dokumentären och en annan i hans lawsuit med andra ord.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in