2019-04-10, 17:18
Medlem
GamlaSmaalands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakelpanna
Det är en bedräglig analogi och du får tänka på det i 3D istället.

Det finns en ring runt hålet likt jupiters. Men den starka gravitationen drar dess ljus mot hålet så att det ser ut som att ljuset omsluter hela hålet. Men tittar du direkt mot hålet och inte har ringen mellan dig och hålet så har allt ljus som cirkulerar (som du inte kan se) antingen åkt in i hålet eller fortsatt cirkulera utan att nå dig, därför ser du ett svart hål omgiven av en ring. Det finns ju inget ljus som cirkulerar halvvägs (till mitten av hålet från ditt perspektiv) och plötsligt åker ut igen så att det ser ut som att det finns ljus vid den punkten.

Ringen är tillräckligt långt bort för att ljuset ska kunna komma mot dig, bara delvis böjas kring hålet och ge den där "linseffekten" men ut på andra sidan mot dig vid "horisonternas" kanter.

Det finns runt hela kroppen också en massa het energi och den syns också.

Det är inte hela historien och kanske inte 100% korrekt men ger dig förhoppningsvis en lite bättre bild av vad som händer.
Jo det var väl just det jag skrev. Virvelanalogierna är fina men fel.
Citera
2019-04-10, 17:20
Medlem
Citat:
Det är en bedräglig analogi och du får tänka på det i 3D istället.

Det finns en ring runt hålet likt jupiters. Men den starka gravitationen drar dess ljus mot hålet så att det ser ut som att ljuset omsluter hela hålet. Men tittar du direkt mot hålet och inte har ringen mellan dig och hålet så har allt ljus som cirkulerar (som du inte kan se) antingen åkt in i hålet eller fortsatt cirkulera utan att nå dig, därför ser du ett svart hål omgiven av en ring. Det finns ju inget ljus som cirkulerar halvvägs (till mitten av hålet från ditt perspektiv) och plötsligt åker ut igen så att det ser ut som att det finns ljus vid den punkten.

Ringen är tillräckligt långt bort för att ljuset ska kunna komma mot dig, bara delvis böjas kring hålet och ge den där "linseffekten" men ut på andra sidan mot dig vid "horisonternas" kanter.

Det finns runt hela kroppen också en massa het energi och den syns också.

Det är inte hela historien och kanske inte 100% korrekt men ger dig förhoppningsvis en lite bättre bild av vad som händer.
Min länk ovan beskriver på ett lättfattat sätt.
Citera
2019-04-10, 17:21
Medlem
Boosheids avatar
Citat:
Energin har någon gång i tiden fångats upp av hålet, det kommer inte från hålet självt. Den energi som hålet släpper ut (hawkinstrålning) är jätteliten. Vet inte vad det är men skulle tro att det är en het plasma, ljus från denna plasma och även ljus från universums omgivning.

Ljuset från universums omgivning finns givetvis med där, hålet funkar som en linus som liksom pressar ihop en del av omgivningens bild och skickar den i en komprimerad form. Men om du tänker dig hur svag det ljuset är (om du tittar upp i skyn på natten) så ser du att det lär vara vara en omärkbar mängd även om man skulle komprimera delar av den bilden.

Det verkar vara infraröd strålning samt röntgenstrålning som avges. Läste lite på Wikipedia:
Citat:
Den mest avslöjande manifestationen av ett svart hål tros komma från materia på väg att slukas av det svarta hålet, vilken samlas i en virvel liknande vatten vid ett avlopp, en ackretionsskiva med extremt hög temperatur och rotation. Friktionen i materien i denna skiva alstrar så mycket energi att stora mängder strålning i infrarött och röntgen utsänds. Värmeutvecklingen är mycket effektiv och kan omvandla upp till 10 % av en partikels massa till strålning, jämfört med fusion som endast omvandlar några få procent.
Citera
2019-04-10, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av deliciousdelux
Hur kan de fota med så hög kvalité 53 mille ljusår bort?

Tror dem har photoshoppat den. Det är inte bra kvalitet någonstans och denna bild kommer inte leda till någon som helst framgång inom vetenskapen.
Citera
2019-04-10, 17:32
Medlem
GamlaSmaalands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Bra förklaring på vad som syns: https://www.youtube.com/watch?v=zUyH3XhpLTo&t=18s
Tycker du det? Är inte alla dessa överförenklade förklaringar mest strunt? Populär vetenskap
Citera
2019-04-10, 17:58
Medlem
Här va en stream efteråt med en panel som svarade på frågor: https://www.youtube.com/watch?v=NIGOY_5A-7U

Rätt intressant
Citera
2019-04-10, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olavikostlainen1
Tror dem har photoshoppat den. Det är inte bra kvalitet någonstans och denna bild kommer inte leda till någon som helst framgång inom vetenskapen.

Den kan bekräfta teorier framtagna av tex. matte.
Senast redigerad av Treshar111 2019-04-10 kl. 18:05.
Citera
2019-04-10, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olavikostlainen1

Jag tar inte folk som inte vet när de ska använda de/dem på allvar. Du är ett skämt.

Schas, detta är långt över din hjärnkapacitet.

OnT:
Finns det någon länk till bildspel?
Citera
2019-04-10, 18:08
Medlem
Fanndiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Häftigt, men jag tror inte att det kommer väcka stor uppståndelse hos allmänheten - i synnerhet inte ungdomar. Allmänheten tycker nog att det är häftigare med exempelvis solförmörkelser.

Jag kan dock ha helt fel
Det ligger något i det. Jag hade faktiskt inte sett nyheten förens nu. Beror väl mycket på att alla är så avtrubbade/upptagna pga sociala medier och alla har sitt eget.
Jämför med månlandningen 1969, när halva jordklotet satt bänkade vid TV:n för att se. Fanns väl inte en människa i västvärlden som missade den nyheten ...

Jag skall i vart fall ta en flukt nu så man får se lite svarta hål.
Citera
2019-04-10, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treshar111
Den kan bekräfta teorier framtagna av tex. matte.

Den bekräftade min teori att det var ett onödigt projekt iallafall Säkert många andra normala människors uppfattning också. La mig nästan på golvet och började garva när de presenterade bilden.
Citera
2019-04-10, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GanjaFarfar
Häftigt! En del av teorierna kring svarta hål tycks därmed vara bekräftade.

För dom helt okunniga så är ett svart hål en gammal död stjärna vars gravitation är så stark att inget ljus kan ta sig ur den och vars gravitation drar närliggande solsystem emot sig och över tid även slukar dessa systems ljus. Det svarta hålet på bilden är alltså en gammal död stjärna och det kringliggande ljuset miljon/miljardtals stjärnor som dragits in i det svarta hålets omloppsbana. Väldigt förenklat förklarat.

direktlänk till bild: https://static.projects.iq.harvard.edu/files/styles/os_files_xlarge/public/eht/files/20190410-78m-800x466.png?m=1554877319&itok=m0gPFSet

Det är inte sant. Svarta hål har ungefär samma gravitation som stjärnan de bildades ur hade. De har ingen förmåga att suga i sig avlägsna planeter eller stjärnsystem.
Citera
2019-04-10, 18:18
Medlem
Vet inte riktigt vad jag ska tycka eller tänka.

Det ser ut som en äpplemunkring som är belyst i ena kanten och taget med dålig skärpa.

Vad ser vi, är det olika värmetillstånd/nivåer eller hur tolkar man det hela?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in