2019-04-03, 21:01
Medlem
Tryckkokarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lian.Vendl
Du tror alltså att unga människor med utbildning och jobb (hyggligt folk) mår bra av att skjuta ihjäl människor?
Klart du skulle vinkla GWs citat så det passade dina lumpna syften. Du är en vidrig människa.
Håller med dig helt och fullt.

Kan med 100% säkerhet säga att samtliga poliser som var med i mongoskjutningen mådde jävligt dåligt efteråt. Även om de inte hade gjort något fel, en sund och normal reaktion.
Citera
2019-04-03, 22:27
Bannlyst
Citat:
Det var inte så att dom skulle lämna yrket helt pga att denna händelse upplevdes traumatisk?

Är det inte så att dom blir dömda för något så kommer det inte att vara något problem för dom på något vis att få fortsätta inom polisen pga själva skjutningen. Så enkelt är det med det

Däremot kan det ju vara så att denna händelse leder till att dom kan tvingas gå sjukskrivna, och kanske pga det som hänt väljer att sluta pga den mindre angenäma upplevelsen man ju kan tänka sig att det är. Traumatisering alltså.

Skjuta en utvecklingsstörd det första man gör som polis borde ju inte vara något man känner glädje över direkt, även om man inte agerat fel, vilket jag heller inte tror att någon har gjort.
Citera
2019-04-03, 22:36
Medlem
Dom poliserna kan väl börja jobba med alla våldtäktsmål som ligger på hög. Bara dom inte kommer i kontakt med skjutvapen i någon form igen.
Citera
2019-04-04, 07:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OberynMartell
Dom poliserna kan väl börja jobba med alla våldtäktsmål som ligger på hög. Bara dom inte kommer i kontakt med skjutvapen i någon form igen.

Eller så kan retarderade fånar som du lära dig det olämpliga i att knalla runt på stan med sådant som liknar vapen?

Poliserna behöver möjligtvis lite övning i skytte, men 18 m är å andra sidan ett långt avstånd då det gäller skytte.

Våldtäktsärendena måste speciellt utbildad personal sköta, vilket också är anledningen till att dom ligger på hög
Citera
2019-04-04, 09:47
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berra168cm
Jag begränsar mig iofs inte till just skjutningar av poliser gentemot civilister, utan ingripande överlag där utgången resulterat i en styck död civilist.

Men frågan är ju även, varför skjuter polisen allt oftare (både varningsskott och verkanseld) om det är pga att de är rädda för att bli attackerade, då finns det ju inget som talar för att polisernas rädsla är befogad.

Senaste två ihjälskjutningar av poliser var väl Malexander samt den där vid handräckning av tvångsvård (tror sistnämnda var någon gång runt 2007-2008)?

Men jag kan hålla med dig om att samhällsklimatet blivit extremt mycket råare hos en låt säga 5-10%ig del av befolkningen men högst tveksamt om det går att dra likhetstecken mellan det och polisens allt oftare dödliga ingripanden.

I min värld, så måste man kunna ställa krav på att polisen i 99.9% skall kunna hantera sina arbetsgivare utan att ha ihjäl desamma (dvs skattebetalarna).

Off topic, såg idag något jag inte har sett sedan 80talet, två stycken avslappnat patrullerande poliser utan någon polisbil ens i närheten.

De ingav både förtroende och högst troligt, skapade bra mycket mer positiva ringar på vattnet än de avarter vi finner bla här i tråden konstant spammandes.

Det är svårt, för att inte säga omöjligt att på konkret sätt visa hur något kring detta är sammankopplat eller ej.
Jag tror det handlar om upplevelser, både hos allmänhet men också bland poliser.
För min del, har jag svårt att hitta tex någon uppmärksamhet om hot mot poliser eller andra rättsvårdande personer tidigare på tidsaxeln än ÅK Barbro Jönsson´s sprängda hementré.
Däremot finns drösvis med artiklar om poliser som blivit hotade/angripna i sina egna hem mer frekvent desto närmre idag vi rör oss.

Samma sak med rapportering om poliser som skadats vid ingripande.
Det förekom inte i någon utsträckning förr. Idag är det nästan var dag genom vårt avlånga land.
Äldre konstaplar som levt/jobbat genom olika epoker visar en ganska samstämmig bild om hur farligt yrket har blivit, även om det som du säger mkt riktigt bara rör sig om en liten klick statistisk fara som verkligen utgörs av befolkningen.

Jag upplever att motståndet mot polis eskalerat till någonting som liknar respektlöshet och gränsöverskridande, och jag tror även polisledning delar den uppfattningen eftersom hållningen inom kåren är att passa sig djävligt ordentligt i dagens klimat, jämfört med att bara behöva passa sig ordentligt i gårdagens.

Till min egen glädje började jag se detsamma vad du sett redan förra sommaren i området där jag bor, i en mindre stad.
Två uniformer till fots, sakta mak, avslappnad hållning, gående runt över torget/köpcentergatorna. Detta är för mig den allra tydligaste signalen om ett byggande samhälle.
Jag fick tillfället att betrakta patrullen ca 10min, och såg ju då hur dom emellanåt stannade upp och bara pratade med folk, både på deras egna initiativ, men också på folks initiativ.
Där blev jag fanimig glad i själen!
Anledningen att varken du eller jag sett detta på flera år är några st till antalet. Dels att det har en lång period nu ansetts osäkert att patrullera på detta vis, som man gjorde förr.
Resursslöseri har vissa även sagt.
Men också dels pga polisens centralisering. Man har genom senaste åren eliminerat tex områdespolis/lokalpolis, liksom man löst upp polisgrupper med specialkompetens tex ungdomsgrupper, droggrupper, prostitutionsgrupper etc.

Tänk nu om patrullen som frontade Eric inne på den här gården, varit en områdespolis med faktisk och lång erfarenhet av just detta område. Deras område...
Dom hade kanske haft högre sannolikhet att ha känt igen Eric?
Dom hade kanske besuttit kunskapen om att den potentiellt farliga kriminella personen känd på adressen redan satt i förvar?
Jag tror sannolikheten för vetskap hade varit högre om det hade varit en ren områdespolis som fått gå på detta larm.
Eric´s mamma har nog inte helt fel i att orsaken till hennes sons död går långt upp i polisledningen, ja rent av våra politiker.

Som läget ser ut idag är dock detta nästan en utopi. Kåren är för liten och centraliserad, samt riskfaktor är för hög för att ha patruller förankrade i specifika områden.
Men man önskar....
Citera
2019-04-04, 10:17
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OberynMartell
Ja. Jag är en vidrig människa. Det får jag leva med.. och ni också.

Det du inte förstår är att det kan vara en tragedi utan att någon bär en straffbar skuld. Det kan ha begåtts ett antal olika fel. Och vi har alldeles för dålig insyn för att kunna utröna detta till fullo.
Men från vad vi fått veta så tycker jag att de största felen är:
1. Förälder som inte har uppsyn över Eric.
2. Ledningscentral som ger felaktiga uppgifter.

För mig är det högst oklart vad poliserna på plats rent krasst gjort fel. De har fått en otroligt dålig hand att jobba med. Och innan du kommentarer detta med nåt snillrikt så undvik för guds skull hindsight bias!
Citera
2019-04-04, 21:05
Medlem
Citat:
Det du inte förstår är att det kan vara en tragedi utan att någon bär en straffbar skuld. Det kan ha begåtts ett antal olika fel. Och vi har alldeles för dålig insyn för att kunna utröna detta till fullo.

För mig är det högst oklart vad poliserna på plats rent krasst gjort fel. De har fått en otroligt dålig hand att jobba med. Och innan du kommentarer detta med nåt snillrikt så undvik för guds skull hindsight bias!

Feta. Bra och riktigt.

Föräldrarna hade ansökt om div larm ang Erics rymningar. Dom gjorde nog vad dom kunde. Menar,vem tänker att ens barn ska bli ihjälskjuten om h*n rymmer?

Poliserna som sköt mår (förhoppningsvis) dåligt idag. Men att skicka nya,unga poliser på sånt här larm är deras chef ansvarig för.
En tungt,kriminell beväpnad person (som larmet löd) ska inte nya poliser skickas på.

Tyvärr kommer detta fall att leda till friande domar. Om ens åtal.
Så går det till med byråkratin. Bollar från bord till bord. Ingen tar ansvar.

En del här i tråden uttrycker sig väldigt dåligt. mongolid,foliehattar, Hånar andras inlägg. Osv osv
Det är,i min värld,endast ett tecken på väldig dålig självkänsla och tillför inte någonting i detta ämne.

Jag anser att poliserna som sköt bör gå ut i media och öppet be om förlåtelse till Erics föräldrar.
Det skulle visa empati. Något poliser verkar sakna.
Citera
2019-04-05, 07:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av trez77
Feta. Bra och riktigt.

Föräldrarna hade ansökt om div larm ang Erics rymningar. Dom gjorde nog vad dom kunde. Menar,vem tänker att ens barn ska bli ihjälskjuten om h*n rymmer?

Poliserna som sköt mår (förhoppningsvis) dåligt idag. Men att skicka nya,unga poliser på sånt här larm är deras chef ansvarig för.
En tungt,kriminell beväpnad person (som larmet löd) ska inte nya poliser skickas på.

En del här i tråden uttrycker sig väldigt dåligt. mongolid,foliehattar, Hånar andras inlägg. Osv osv
Det är,i min värld,endast ett tecken på väldig dålig självkänsla och tillför inte någonting i detta ämne.

Jag anser att poliserna som sköt bör gå ut i media och öppet be om förlåtelse till Erics föräldrar.

Du hör garanterat till sorten som lika gärna hade kunnat delta i denna tråden( Något jag dock aldrig gjort)

(FB) Den mongolida bildtråden

Hyckleriet vet inte gränser, du och dom andra tomtarna anmärker på ordvalet " mongo" bara för att det är polisen som skjutit och ni nu vill leva ut eran foliehatts och konspirations ideologi.

Sen förstår jag inte varför man måste må dåligt för att man spetsar sina formuleringar. Kan det inte vara så att man faktiskt mår alldeles utmärkt, men tycker det är kul att jävlas med sådana som er, för ni blir jättearga och börjar grina

Måste säga att både ni, och Erics föräldrar har dålig fantasi eller förställningsförmåga då ni lever i tron att det enda som kunde hända en utvecklingsstörd 20 åring, på en treårings mentala nivå, var att han skulle bli skjuten av polisen då han spatserade omkring ute själv. Statistiskt sett hade chansen varit större att förolyckas i trafiken, ramla och slå ihjäl sig, drunkna i ån, etc etc. Bara en tillfällighet att det blev polisen som krävde in slutnotan och hade så inte skett hade garanterat ni själva påpekat att man med dagens teknik själv kan köpa larm, gps osv osv
Citera
2019-04-05, 07:31
Bannlyst
Citat:

Enligt foliehattarna så skall ju polisen " be om ursäkt" för att föräldrarna inte hade sin förståndshandikappade son under den tillsyn som krävdes

Oavsett om poliserna på plats känt till att den kriminelle personen, boendes i området, var häktad så tvivlar jag starkt på att det förändrat på något. Det handlade ju likväl om ett larm om en person som gick med ett vapen
Citera
2019-04-05, 08:26
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aFvRenOndskA
Du hör garanterat till sorten som lika gärna hade kunnat delta i denna tråden( Något jag dock aldrig gjort)

(FB) Den mongolida bildtråden

Hyckleriet vet inte gränser, du och dom andra tomtarna anmärker på ordvalet " mongo" bara för att det är polisen som skjutit och ni nu vill leva ut eran foliehatts och konspirations ideologi.

Sen förstår jag inte varför man måste må dåligt för att man spetsar sina formuleringar. Kan det inte vara så att man faktiskt mår alldeles utmärkt, men tycker det är kul att jävlas med sådana som er, för ni blir jättearga och börjar grina

Måste säga att både ni, och Erics föräldrar har dålig fantasi eller förställningsförmåga då ni lever i tron att det enda som kunde hända en utvecklingsstörd 20 åring, på en treårings mentala nivå, var att han skulle bli skjuten av polisen då han spatserade omkring ute själv. Statistiskt sett hade chansen varit större att förolyckas i trafiken, ramla och slå ihjäl sig, drunkna i ån, etc etc. Bara en tillfällighet att det blev polisen som krävde in slutnotan och hade så inte skett hade garanterat ni själva påpekat att man med dagens teknik själv kan köpa larm, gps osv osv

Instämmer. Anledningen att hålla koll på Eric var inte primärt för risken att hamna i klammeri med polisen. Utan risken att bli påkörd, utsatt för brott etc.
Citera
2019-04-05, 09:28
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trez77
Feta. Bra och riktigt.

Fler patruller dirigerades till platsen, varav just denna patrull med två färska och en handledare (förmodligen inspektörsgrad) befann sig så nära att dom blev först.
På larm om skjutvapenbeväpnad person kan man inte selektera, då det kan handla om att rädda liv. Nybakade poliser har all utbildning som krävs för att möta alla situationer, men visst saknas erfarenhet/rutin.
I detta fallet avlossade även handledaren sitt tjänstevapen (kanske rent av var den som startade verkanselden?) vilket visar på att erfarenhet/rutin nog kan vara av fullständigt underordnad betydelse här.
Det visar snarare på att situationen på plats nog faktiskt upplevdes livshotande för patrullen, även om det med facit sedan blir något helt annat.

Larmuppgifterna innehöll skjutvapenbeväpnad person.
Det är en sekundär förutsättning att en "kändis" har sin adress på plats. Även om denna uppgift existerar och har meddelats patrullerna på väg till plats, räknar varje patrull ändå med fler scenarion, men där vem är en ickefråga jämfört med att ett sådant här larm är likställt med en mental förberedelse på ett kortare steg till dödligt våld.
Med kortare steg menar jag att man går in med dragna tjänstevapen och man är beredd på att använda tjänstevapen antingen för varning eller verkan, såväl som att vara beredd på att inte använda vapen alls.

Jag kan förstå att det är enkelt och tacksamt att döma poliserna här i efterhand, och jag tror till skillnad från andra att detta kommer bli både åtal och dom, om ej riktigt vad kanske ÅK rubricerat.
Men jag vill med det ändå belysa att det även är viktigt att förstå det komplexa i polisyrket, och vilket laga stöd poliser faktiskt kan ha då man agerar utifrån vissa ingångsvärden.
Citera
2019-04-05, 10:20
Bannlyst
Citat:
Instämmer. Anledningen att hålla koll på Eric var inte primärt för risken att hamna i klammeri med polisen. Utan risken att bli påkörd, utsatt för brott etc.

Skillnaden hade ju då varit att morsan inte hade kunnat skylla på polisen

Och att foliehattarna skulle kräva att all trafik i vasastan skall förbjudas, eller att samtliga vattendrag i sthlm stad skall torrläggas, låter inte så troligt.

Desto troligare att den intellektuella eliten snarare gjort sig lustig i tidigare länkad tråd, så skamlös är inte ens jag

"Medlidandet" för föräldrarna, samt omtanken om alla med downs syndrom är som sagt en täckmantel för foliehattarnas polishat, som helt kommer sig utav egen bitterhet på rättsväsendet. Vilket i sin tur är en följd av att dessa människor är sura för att dom inte får röka sitt hasch ifred (eller motsvarande). Inget annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in