2019-04-10, 15:19
Medlem
pc-load-letters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0.999...
Vad skulle hända om man hoppade in i detta?

Först och främst så skulle man nog dö av strålningen när man närmade sig hålet, därefter skulle man dras ut till spagetti när man är lite närmare än så. Efter det och observerat från utsidan av det svarta hålet så skulle man långsamt rödförskjutas medans man för evigt föll in i hålet (Det ser lite annorlunda ut för han som faller in) Efter det så blir det lite grumligare av vad jag förstår av fysiken
Citera
2019-04-10, 15:20
Medlem
Paradisums avatar
Citat:
Vad skulle hända om man hoppade in i detta?
Här förklarar Neil Degrasse Tyson vad som skulle hända
https://www.youtube.com/watch?v=h1iJXOUMJpg&t

Man skulle dras isär och bli till spagetti tills ingenting är kvar. Tiden kommer dessutom upplevas annorlunda, som t ex i interstellar
Citera
2019-04-10, 15:21
Medlem
Browndawgs avatar
En suddig fisring är det jag ser. Vad säger forskarna att dom kan dra för slutsatser av denna "bild"?
Citera
2019-04-10, 15:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xposure
Som sagt omöjligt.
Bilderna lär stackas.
Vad menar du?
Citera
2019-04-10, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
Det har blivit lite populärt i forskarkretsar att använda den här typen av kommunikation och tokpromota sin vetenskap genom att använda ord som "revolutionerande" / "breaktrough" "världsförändande vetenskap" för att sedan på en presskonferens leverera lite rön eller bevis för att det som alla trott visat sig stämma verkar stämma.

Bra jobbat att ha fått fram den där bilden, men för mig och de flesta på den här planeten som inte är astrofysiker är det här en ickenyhet som inte påverkar vardagen alls.

Så fram för allt bra jobbat med kommunikationsinsatsen.

Tror det handlar lite om att få upp intresset för det man håller på med också. Det ligger lite i tiden att försöka visa upp sig.
Man vill väl kanske ändra bilen av att vetenskap enbart är labb och missanpassade forskare.
Kan tycka att det ligger något vettigt i det så fler eventuellt får upp blicken för det.

Vem vet, nästa Einstein kanske såg det här i Expressen (eller varför inte här på Flashback) å tänkte "ja vafan, det där kanske man skulle ge sig på"
Citera
2019-04-10, 15:23
Medlem
0.999...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pc-load-letter
Först och främst så skulle man nog dö av strålningen när man närmade sig hålet, därefter skulle man dras ut till spagetti när man är lite närmare än så. Efter det och observerat från utsidan av det svarta hålet så skulle man långsamt rödförskjutas medans man för evigt föll in i hålet (Det ser lite annorlunda ut för han som faller in) Efter det så blir det lite grumligare av vad jag förstår av fysiken

Citat:
Ursprungligen postat av Paradisum

Man skulle dras isär och bli till spagetti tills ingenting är kvar. Tiden kommer dessutom upplevas annorlunda, som t ex i interstellar

Hmm, svarta hål verkar direkt ohälsosamma då. Tur att det ligger en bit bort. Men vad skall ha dem till då? Dom kan inte finnas där av slumpen liksom.
Citera
Medlem
kakelpannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paradisum
Här förklarar Neil Degrasse Tyson vad som skulle hända

Ja. Allt som accelererar i fart upplever att omvärlden deaccelererar i tid.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Treshar111
Vad menar du?

Jag antar att han menar att man tar massor av bilder som man sen lägger på varann för att få hela bilden istället för en enda bild med kameran öppen under lång tid.
Citera
2019-04-10, 15:24
Medlem
SvampDamp.s avatar
Vänta lite… Finns det inte redan en mängd fotografier på svarta hål? Eller är samtliga animerade eller illustrerade? Är verkligen inte insatt på rymdområdet. Till er som är insatta — ursäkta min dumma fråga — men skulle gärna vilja veta!
Citera
2019-04-10, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Browndawg
En suddig fisring är det jag ser. Vad säger forskarna att dom kan dra för slutsatser av denna "bild"?
Vi får en empirisk bild av hur gravitation funkar och hur det påverkar fotoner.
Nu kan de kanske jämnföra beteendet med matten och teorier (bla. Einsteins relativitet)
Citera
2019-04-10, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Jag antar att han menar att man tar massor av bilder som man sen lägger på varann för att få hela bilden istället för en enda bild med kameran öppen under lång tid.
ja isåfall har han nog missförstått mig en gnutta ;p
Citera
2019-04-10, 15:26
Medlem
kakelpannas avatar
Citat:
Hmm, svarta hål verkar direkt ohälsosamma då. Tur att det ligger en bit bort. Men vad skall ha dem till då? Dom kan inte finnas där av slumpen liksom.

Precis som allt ute i skogen inte är snällt så är inte allt i rymden snällt .

Det sista som kommer att finnas kvar i universum är svarta hål. Sedan tror man att de alla en dag kommer att evaporera (låååååååååååååångsamt) och till sist är universum tomt och tyst för evigt. Men det verkar finnas mer i universum än det vi ser, så det är nog inte hela historien.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in