2019-04-10, 11:18
Medlem
pponmms avatar
https://eventhorizontelescope.org/
Citat:
On April 10th 2019, the Event Horizon Telescope (EHT) Collaboration will present its first results in multiple simultaneous press conferences around the world, and many satellite events organized by its stakeholder and affiliated institutions.

Det ska börja klockan 15 idag.

https://www.theverge.com/2019/4/9/18301276/event-horizon-telescope-supermassive-black-holes-images
Citat:
Early Wednesday morning, a huge collaboration of scientists are expected to release the first images of the event horizon of a black hole, constructed from data gathered by observatories all over the globe. Combined, the telescopes created a virtual telescope as big as the Earth itself that’s powerful enough to capture enough data from the supermassive black hole at the center of our galaxy. Tomorrow, we may finally see all of that data pieced together.

Förhoppningsvis kan vi se en någorlunda tydlig bild av det svarta hålet. I denna video förklaras vad vi kan tänkas att se på bilderna:
https://www.youtube.com/watch?v=zUyH3XhpLTo

Det här är ett historiskt ögonblick, något jag var övertygad om att aldrig få uppleva.

Här finner du en länk för en stream av en av de många presskonferenserna som kommer att hållas samtidigt över världen:
https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=Dr20f19czeE

Självklart finns den en risk att bilden/bilderna inte är så lätta att tyda för lekmän, och att de har en väldigt väldigt låg upplösning. Men oavsett så är det banbrytande.

Vad kommer vi att lära oss från bilderna? Kommer världen att reagera på bilderna?

Jag såg att det skulle vara ett inslag om presskonferensen och bilderna på SVT ikväll också, för den som inte tog ledigt idag.
Citera
2019-04-10, 11:24
Bannlyst
Häftigt, men jag tror inte att det kommer väcka stor uppståndelse hos allmänheten - i synnerhet inte ungdomar. Allmänheten tycker nog att det är häftigare med exempelvis solförmörkelser.

Jag kan dock ha helt fel
Citera
2019-04-10, 11:43
Medlem
Hor-Ullas avatar
Känns som det kommer sluta med stor besvikelse, precis som det alltid gör när NASA har presskonferens och man förväntar sig att man hittat liv i rymden och får istället veta att man eventuellt har hittat Metan på mars som KAN kanske betyda att det funnits liv där en gång i tiden...
Citera
2019-04-10, 12:26
Medlem
Är du seriös?

"constructed from data gathered by observatories all over the globe. Combined, the telescopes created a virtual telescope as big as the Earth itself that’s powerful enough to capture enough data from the supermassive black hole at the center of our galaxy."

Vi ska alltså få se på ett 3d renderat svart hål. Wow. Big news! Humanity is going forward! Mer skattepengar till Cern helt i onödan!
Citera
2019-04-10, 12:34
Medlem
nerdnerds avatar
Det har varit väldigt mycket Hallå nu i flera dagar om detta, iaf i mitt nyhetsflöde. Men hur spännande kan det se ut egentligen? Svarta hål är väldigt små till radien. T o m det som nu ska visas i Vintergatans centrum på ca 4 miljoner solmassor är mindre än 1/10 av jordbanans radie runt solen. Och det finns ju en del runt omkring som ligger i vägen för fri sikt. Jag är inställd på en viss besvikelse, men hoppas på en intressant överraskning.

---

Ett svart håls radie (Schwarzschildradien) är proportionell mot dess massa. En solmassa motsvarar radien 3 km, dvs 4 miljoner solmassor blir 12 miljoner km. Jordbanans radie är 150 miljoner km.
Citera
2019-04-10, 12:56
Medlem
kakelpannas avatar
Event Horizon Telescope, första bilderna på svarta hål någonsin! 10:e april, kl 15:00

Idag klockan 15:00 avslöjas världens första bilder på svarta hål. De är tagna med radioteleskopsprojektet Event Horizon Telescope https://eventhorizontelescope.org

Direktlänk: https://www.youtube.com/watch?reload=9&v=Dr20f19czeE

Här är några andra länkar till presskonferenser som går världen över klockan 15:00 svensk tid. https://eventhorizontelescope.org/latest

Veretasium har en bra förklaring på vad vi kan tänkas se: https://www.youtube.com/watch?v=zUyH3XhpLTo

Njut!

Diskutera!
Citera
2019-04-10, 13:02
Medlem
Fistkramps avatar
Nu ska jag göra mig lustig men vad är det egentligen man ska se om nu hålet är svart?
Citera
2019-04-10, 13:05
Medlem
pponmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olavikostlainen1
Är du seriös?

"constructed from data gathered by observatories all over the globe. Combined, the telescopes created a virtual telescope as big as the Earth itself that’s powerful enough to capture enough data from the supermassive black hole at the center of our galaxy."

Vi ska alltså få se på ett 3d renderat svart hål. Wow. Big news! Humanity is going forward! Mer skattepengar till Cern helt i onödan!

Det kommer inte att vara ett "3d renderat svart hål". De sammanställer bilder från flera olika teleskop på Jorden för att skapa en mycket större bild. Självklart så ser teleskopen inte, vad som för oss, hade varit synligt ljus. Men det är en bild sammanställd av rådata från flera olika teleskop, arbetad på för att det ska bli synligt för oss.

https://www.theverge.com/2019/4/9/18301276/event-horizon-telescope-supermassive-black-holes-images
Citat:
To focus in on the massive but distant objects, the Event Horizon team employed telescopes in Chile, Hawaii, Arizona, the South Pole, and other locations around the globe. Each telescope measured the radiation coming from the large swaths of gas and dust that are thought to surround black holes. These clouds of gas heat up to billions of degrees, and because the material is so hot, they emit lots of radiation, which the team could then observe from Earth. All of that data was then combined in a supercomputer to make an image that looked as if it came from a single, giant telescope. “This is a picture you would have seen if you had eyes as big as the Earth and were observing in radio,” Psaltis says.

Det är inte ännu en illustration av hur det "kan" se ut.
Citera
2019-04-10, 13:06
Medlem
(FB) Idag visas de första bilderna på ett svart hål! (10/4-19 15:00)
Citera
2019-04-10, 13:09
Medlem
kakelpannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bacongroggen
(FB) Idag visas de första bilderna på ett svart hål! (10/4-19 15:00)

Mod kanske kan flytta?

Citat:
Ursprungligen postat av Fistkramp
Nu ska jag göra mig lustig men vad är det egentligen man ska se om nu hålet är svart?

Gravitationsfältet runtomkring hålet syns. Se veritasiumvideon som jag länkade för intro.
Citera
2019-04-10, 13:15
Medlem
kakelpannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hor-Ulla
Känns som det kommer sluta med stor besvikelse, precis som det alltid gör när NASA har presskonferens och man förväntar sig att man hittat liv i rymden och får istället veta att man eventuellt har hittat Metan på mars som KAN kanske betyda att det funnits liv där en gång i tiden...

Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Det har varit väldigt mycket Hallå nu i flera dagar om detta, iaf i mitt nyhetsflöde. Men hur spännande kan det se ut egentligen? Svarta hål är väldigt små till radien. T o m det som nu ska visas i Vintergatans centrum på ca 4 miljoner solmassor är mindre än 1/10 av jordbanans radie runt solen. Och det finns ju en del runt omkring som ligger i vägen för fri sikt. Jag är inställd på en viss besvikelse, men hoppas på en intressant överraskning.

---

Ett svart håls radie (Schwarzschildradien) är proportionell mot dess massa. En solmassa motsvarar radien 3 km, dvs 4 miljoner solmassor blir 12 miljoner km. Jordbanans radie är 150 miljoner km.

Mycket sannolikt så kommer vi att få se det vi tror att vi kommer att se, såvida vår fysik inte är fel. Men att få något bekräftat för första gången är lika mycket värt som att få sig en överaskning.

Citat:
Ursprungligen postat av Olavikostlainen1
Är du seriös?

Cern har varit enormt viktig för forskningen.

Nej, det handlar inte på något sätt om någon 3D-renderad bild. Mycket förenklat: kameror fångar upp EM-strålning och det gör teleskop också. Genom att ta många bilder (med teleskop) och sätta ihop dem så får man en "kamerabild".
Citera
2019-04-10, 13:15
Medlem
Utan händelsehorisonten så är ju objektet praktiskt taget osynliga. Antar att det blir en bild på ett svart bakgrund där någon stjärna i bakgrunden ser lite "warped" ut.
Senast redigerad av Cauvie 2019-04-10 kl. 13:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in