Citat:
Ursprungligen postat av
Xfiles
Ok!
Fattar vad du menar men han får vara beredd på att hans uppgifter lätt kan dissikeras och anses inte vara trovärdiga då han hävdar följande i sin lawsuit.
”Decedent flew Plaintiff to New York to spend time alone with him after Decedent performed at the Grammy's in February 1989. Decedent would occasionally arrange to have Plaintiff flown to see him at whatever location he was performing. During those visits, Decedents would sleep with Plaintiff in his hotel room, and ongoing sexual abuse would occur".
Han hävdar MJ uppträdde 1989 på Grammy, att MJ brukade flyga honom till olika platser där han uppträdde och att de då sov i samma rum o MJ förgrep sig på honom. Han kopplar Grammy galan till övergrepp genom denna formulering ovan och det är vad folk tror nu.
Han var alltså 10 år. Vi pratar om 1980-talet då barn fortfarande var barn. Att ett barn har positiva tankar och var taggad över detta låter i mina ögon absurt. Det är en sak att man är i beroendeställning och har skuld och känslor men att vara exalterad och att det var farligt/spännande låter sinnes.
Det finns faktiskt en sak här som jag håller med dig om.
Och det är att James Safechuck har varit onödigt specifik i sin lawsuit. Kanske till och med orimligt specifik. Det är inte sannolikt att man har så detaljerade minnen av platser och tidpunkter från att man var barn.
Det är normalt att komma ihåg ATT man har haft sex med någon. Eventuellt också SÄREGNA PLATSER som man har haft sex på. Han kan nog också komma ihåg FÖRSTA GÅNGEN som han träffade Michael Jackson, eller ha en MINNESBILD av när de hade sex första gången.
Men att kunna placera något i tiden med så hög noggrannhet, från att man är så liten, är något helt annat. Det räcker ju med att hans advokat säger "Kan det här övergreppet du pratar om ha varit i samband med Grammisgalan 1989, eftersom jag har uppgifter om att ni var där tillsammans" så kommer det inte dröja länge innan han faktiskt
tror att det var så det gick till. Eftersom han ser det som en plausibel förklaring, och skapar egna minnen av situationen.
Så för att vara lite diplomatisk här ska jag säga att jag ger absolut noll sannolikhet för att de här faktiskt kommer att vinna en lawsuit mot MJ Estate. I alla fall är de chanslösa om de underbygger sin stämning på samma sätt som det här dokumentet, med specifika detaljer och tidsangivelser som är i praktiken omöjliga att säkra. De kommer vara fullpepprade med faktafel om de bara baseras på gamla barndomsminnen som ska försöka benas ut i vuxen ålder.
Däremot så tror jag fullt ut på både Wade och James i avseendet att de har utsatts för övergrepp av Michael Jackson. Och att de kan återge anekdoter från detta som var extra minnesvärda, där de beskriver det korrekt i stora drag, även om de säkert kan blanda ihop olika händelser med varandra.
När jag tänker efter lite så är väl egentligen grundmaterialet för Leaving Neverland just detta, en serie minnesvärda anekdoter från båda männen. Därefter har Dan Reed försökt göra samma sak som James Safechucks juridiska ombud gjorde (eller vem det nu var som författade hans lawsuit). Nämligen att ta det här mycket löskokta materialet och återförmedla det som något mycket mer exakt än det verkligen är, och tillskriva det en tidslinje. Nu är det kanske nödvändigt att göra en film på det sättet för att få genomslag hos publiken. Och det är ju inte en lögn i grunden eller en orättvis bild, eftersom det faktiskt baseras på minnen av verkliga övergrepp. Övergrepp som också kan vara mycket värre och svårare än de framställs i filmen.
Men det här kreativa filmskapandet får ju som bieffekt att vi nu håller på och diskuterar sannolikhetsgraden hos de här små detaljerna snarare än försöker se helheten. Som är att precis alla omständigheter kring Michael Jackson antyder att han var pedofil. Nu kan ju även osannolika omständigheter vara sanna, dvs att han egentligen var konstig på annat sätt som utåt kunde misstas som pedofili. Men när det nu också finns en uppsjö vittnesmål från människor från hans omedelbara närhet om motsatsen så ska det mycket till för att den mer osannolika förklaringen ska kunna vara sann. Och just de här två personerna har ett dokumenterad umgänge och en historia med Michael Jackson som ger deras vittnesmål extremt stor tyngd. För de allra flesta av oss, en avgörande sådan.