2019-04-09, 22:07
Medlem
MADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Dum fråga, men hur svårt kan det vara att lyfta ur motorn och göra bytet själv? Om man nu ens behöver avlägsna den.

Exakt det gör man ju lätt på gatan med några verktyg från classe....
Citera
2019-04-09, 22:24
Medlem
pillenottens avatar
Om man nu skippar alla pekpinnar eller idiotförslag om försäkringsbedrägeri*, så undrar jag hur ett välkänt problem ramlat mellan stolar och servicebullentiner - varför har inte den här bilen åtgärdats på garanti - är den inte servad korrekt av godkänd verkstad, inte svensksåld eller är den mätarskruvad?
Att lyssna efter kamkedjerassel på den blanka drömbilen som bara gått 12000 är kanske inte något som den normalkunniga bilköparen gör.

Ska man ändå vara efterklok (nu kom det en pekpinne ändå) så är det väl kanske värt ett MRF test, en carfax och en googling av kända fel på modellen innan köp om man inte är en bilkunnig flashbackare.

*Föräkringsbolagens utredningsresurser är närmast obegränsade om de misstänker försäkringsbedrägeri - eller ännu värre, tänk om någon blir skadad på riktigt i den "fingerade krocken"
Citera
2019-04-09, 23:16
Medlem
Vet inte hur man länkar till Autopowers forum, så jag klistrar in texten.

Hej!
Jag tänkte här redovisa det byte av kamkedjor jag gjorde under oktober månad 2018.
Min bil är en Blue Water metallic BMW 3-serie, 320 diesel kombi tillverkad 2010, modellår 2011 med 19 500 mil när detta gjordes. Den har den ökända N47-motorn som har en, vid det här laget väl dokumenterad, svag kamkedjekonstruktion. Det är svårt att avgöra om det är spännare, glidskenor eller självaste kedjorna/kedjan som är den svagaste punkten. I mitt fall gissar jag på den översta kadjan, alltså ”kamkedjan”. Den var sliten och jag kunde förstås med händerna både böja kedjan sidledes en eller två cm, men också dra hela kedjan in och ut ett flertal mm. Man kan således både anta att kedjan själv skapat oljudet, ”rasslet” men också att den skulle kunnat gått av när som helst. Vid en specifik länk på kedjan fanns både större utrymme att ”shLeka” i sidled och dra länkarna ifrån varandra.
Men även den övre vänstra glidskenan verkar ha gått sönder. Här har jag svårare att uttala mig om exakt när. Den gick sönder mer under skruvningens process och mängder med små spruckna delar av den kunde återfinnas i oljetråget. Först trodde jag att det kunde vara delar av en kolv, varav jag nästan började gråta, men så var alltså inte fallet. Puh!

Jag vill också här passa på att lämna några kommentarer kring motormodellen och de verkstäder vi ska vända oss till när vi får problem. För det första så vill jag hävda att det är för många som drabbats av detta problem. Om samma personer förolyckats flera gånger och detta återkommande dyker upp i BMW-forum, mängder med youtube-klipp och dessutom kedjorna verkar vara svåra att få fram så är problemet stort. Andra har uttryckt det förut och jag kan bara hålla med – det är djupt problematiskt med sådana kostsamma haverier och att den enskilde konsumenten måste kämpa för att kompenseras. Om man ens lyckas med det. Det är helt uppenbart att man måste kämpa hårt och ta till rättslig hjälp för att kompenseras för problem som uppstår på grund av tillverkarens brister. Det finns en tråd i detta forum där trådskaparen delger sina utmaningar, där BMW endast kompenserade efter att Allmänna reklamationsnämnden dömt till bilägarens fördel. Men tid, engagemang och ca femtiotusen fick denna person hålla tillgodo under tiden. Och det tog lång tid innan han fick sin ersättning.
Min poäng är här inte att BMW är det uslaste företag som finns. Vi alla här kör BMW för att dom faktiskt skapar körglädje. Däremot finns en enorm brist på vilja att faktiskt göra rätt, att faktiskt stå bakom vad man lovar konsumenten. Och leverera det man har tagit betalt för. Men det här gäller faktiskt alla bilmärken. I vissa perioder har Audi enorma problem med automatiska växellådor och ibland har Mercedes rostat bort.
Men sedan vill jag också ge en känga till verkstäder! När jag upptäckte detta problem så tog jag självklart kontakt med flertalet verkstäder för att se vad som skulle behöva göras och till vilken kostnad. Och, vilket jag är oerhört glad för, så undersökte jag detta problem på internet, parallellt med kontakten med verkstäderna. Kontakten med närmaste BMW-verkstad gav mig kalla fötter, vilket man förstås kan gissa. Personalens bemötande fick det att framstå som att det här inte är vanligt eller nåt som dom riktigt vill ta i. Med tanke på vad kostnadsläget är hos märkesverkstäder och utsikterna att få allt på ”garanti” så fick jag utesluta det alternativet. Jag körde bilen försiktigt till en Mekonomen-verkstad som kollade på bilen och föreslog motorbyte. Tyvärr så hade mekanikern inte några goda argument för att byta hela motorn, utan han gick på känsla och återkom en vecka senare med förslag på att byta till en begagnad motor för den nätta summan på 47.000 kronor. Med en bil som är värd ca 80, lån på 50 och reparationer för ~ 50 så kan ni förstå att man ligger med magont och inte sover riktigt bra om nätterna.
Nu började istället en jakt på kompetenta mindre verkstäder. Första var två killar som jobbat på BMW men startat eget, men de sa att verktygen till ett sådant jobb kostade ca 6000kr, vilket dom inte köpte innan efterfrågan var tillräckligt stor. Nästa var ”dieseldoktorn”, en lokal erkänt duktig mekaniker, speciellt på BMW. Han påstod att det bara var att ”svänga in i ett vajerräcke”. Skrota bilen så att jag fick ut på försäkringen. Med andra ord tyckte jag inte att han var speciellt seriös eller trovärdigt. Det mest intressanta med all kontakt jag hade med verkstäder och även den mesta informationen jag hittade på internet var att den allmänna bilden av detta arbete är att man måste ta ur motorn ur bilen för att kunna byta kamkedja. Vem som helst förstår vilket enormt arbete det är.

Det intressanta här är att jag kunde byta alla kedjor och glidskenor på plats!

Jag hittade ett Youtube-klipp av en mekaniker i, vad jag gissar, Sydafrika som kallar sig ”Dawda The Mechanic”. Han visar hur man byter kedjorna i N47-motorn på en F30, utan att ta ur motorn ur bilen, vilket sparar tiotals arbetstimmar. Här ser jag en stor frånvaro av både kompetens och kreativitet hos mekaniker. En brist på passion och vilja att faktiskt utveckla metoder för att skruva bättre. Det spelar ju ingen roll vilket yrke man har, man måste alltid vilja bli bättre. Annars skulle allt stanna.
Själv har ingen erfarenhet av skruva i bilar men lyckades ändå både hitta och genomföra en reparation på ett nytt och enormt tidsbesparande vis.

Vad jag vill säga är att det är enormt frustrerande att man ska känna sig så bakbunden och utelämnad till de begränsade alternativ som finns. Och sedan är det bara att betala, vare sig det är rimligt eller står i proportion till vad man får.

Så, tillbaka till skruvandet!
Jag fick låna en verkstad av grannen med pelarlyft.
Det jag behövde inhandla var:
Reservdelar, tre kedjor, fyra glidskenor och två kedjespännare: ca 6100kr (BMW-original)
Ytterligare några kopparbrickor och flytande tätning(en tub räckte) ca 1200kr
En verktygssats från eBay ca 900kr (timing tools N47)
Torxhylsor (olika, både honor å hanar) ca 350kr

Arbetet runt är egentligen ganska grundläggande. Ner med avgassystem, växellåda och koppling med dubbelmassesvänghjul. Sedan får man skruva uppifrån: bränsleledningar, spridare och ventilkåpa. Därefter till det spännande! Oljetråg och kamkedjekåpa, det är inte så svårt, dock lite trix med tråget, tur att motorns kuddar är flexibla. Därefter kommer specialverktygen in. I det kit man kan hitta på eBay finns dels en hake, ser ut som ett E, som man lägger över kamaxlarna för att hålla dessa på plats. Men också en hylsa med gängor utvändigt som används istället för en avdragare. Man måste nämligen få av kugghjulet från högtryckspumpen för att få lös alla kedjor. En avdragare får inte plats mellan motor och motorväggen, då behövs denna hylsa. Den är hur som helst mycket smidigare att använda än en avdragare. Man lossar på bulten som håller kugghjulet en bit, 5-10 mm, därefter skruvar man in hylsan i de invändiga gängorna på kugghjulet, så plopp kommer den lös! Sen följer det med lite annat i verktygssatsen också, bl.a. en pinne att hålla i svänghjulet med när man ska skruva och så. Den fick jag fila lite på, men det är inte mer att förvänta sig av verktyg på eBay. Det man ska komma ihåg är att dessa verktyg inte behöver utså någon vidare belastning och att man kan få fila lite, eller trycka fast en träflisa för att det ska sitta kvar på plats. Själva bytet av kedjor, glidskenor och kedjespännare är egentligen enklare än t.ex. växellådan som har svåråtkomliga skruvar, men det är av YTTERSTA vikt att markera, hålla koll på och FÖRSTÅ sig på vevaxelns och kamaxlarnas lägen och att dom är rätt i förhållande till varandra.

För mig kostade reparationen alltså ca 8500 kr, i listan ovan ingår nya packningar till ventilkåpan också. Tidsåtgången landade på ca 29 timmar. Men det man ska tänka på är förstås en obefintlig erfarenhet av detta. Jag fick dessutom byta slavcylinder till kopplingen och greja med oljan till den skiten också. Min gissning är att en faktiskt kunnig mekaniker i en komplett verkstad med tillfällig handräckning av en annan person skulle klara detta på en arbetsdag.

Så, där har ni en redovisning. Min bestämda åsikt är att den kostnad som andra har redovisat i detta forum för denna reparation är orimlig!
Citera
2019-04-10, 03:22
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
Min bestämda åsikt är att den kostnad som andra har redovisat i detta forum för denna reparation är orimlig!

Jag håller helt med dig, jag själv skulle gjort precis så.

Fast man måste anta att en märkesverkstad inte kan köpa verktyg från ebay, original från BMW kostar minst 10x. Sedan två man en hel dag som kostar 2x tusing i timman, plus original reservdelar, då hamnar man på den summan som nämnts.

Problemet har inte skötts särskilt snyggt av BMW, kunder i andra EU-länder fick varierande behandling, en del fick inget alls, andra fick nya spännare medans en del fick allt betalt, en del av dessa fick trots det haveri igen ett par år senare som de fick betala själv.
Citera
2019-04-10, 09:20
Medlem
tuggishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L1bertas
Jag tror det blir svårt att försöka häva köpet gentemot säljaren. Begagnatförsäljningar görs nästan uteslutande under "befintligt skick"-friskrivningen (19§ Köplagen). Om säljaren är i god tro så blir det mycket svårt för dig att kunna få något prisavdrag eller häva köpet. Om du kikar just på 19 § så är dina enda utvägar att säljaren visste om problemet med kamkedjan men höll tyst (enormt svårt att bevisa). Tror du ens att han/hon visste om det här problemet, eller borde ha vetat om det? Möjligtvis kan det vara skönare för dig att vara i tron om att säljaren var lika mycket i mörkret om denna omständighet som du är. Att köpa saker begagnat av andra privatpersoner utan att ha god kunskap om varan som ska köpas är som att spela bingo. Därför kan det vara värt ibland att lägga några extra tusen och köpa beg. från någon bilnas.

Vet inte heller om det räknas som ett fel när en bildel slits ut.. TS visste att bilen gått 12.000 mil. Man kan knappast förvänta sig fabriksnytt. Det man kan förvänta sig är en bil som slitits med 12.000 mil, dvs i det här fallet dags för slitagebyte av remmen.
Citera
2019-04-10, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Halva kostnaden är väl förmodligen fikabröd.
Håller kedjan inte hela bilens livslängd så är ju konstruktionen totalt feltänkt i så fall.
Men så ligger BMW inte på min topplista av biltillverkare heller.

Nu är jag inget ultra fan-boy av BMW, mer än att jag uppskattar bilmärket som sådant. MEN jag tror det är viktigt att förstå att detta inte är något unikt för BMW, det finns gott om bilmärken som har "kända" problem med vissa modeller, vissa motortyper, under vissa årsmodeller.

Min enda pekpinne i denna tråd är att; som presumtiv bilköpare av ett visst märke och modell och årsmodell så kan det vara klokt att göra en enkel googling - för det kryllar av listor på bilmärken, modeller, årsmodeller som alla hade vissa "svagheter". Vet man om detta innan köpet så är man möjligen en mer upplyst köpare och kan ställa mer frågor till säljaren, alternativt värdera om detta är en bil man verkligen vill köpa/äga.
Citera
2019-04-10, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuggish
Vet inte heller om det räknas som ett fel när en bildel slits ut.. TS visste att bilen gått 12.000 mil. Man kan knappast förvänta sig fabriksnytt. Det man kan förvänta sig är en bil som slitits med 12.000 mil, dvs i det här fallet dags för slitagebyte av remmen.

Återigen, det är inte en kamrem vi pratar om i detta fall. Dvs en rem gjord av gummi. Denna motor har kamkedjor, av metall.

På den gamla goda tiden så behövde man i princip "aldrig" byta kamkedjor. De höll i 30,40,50tusen mil, dvs hela bilens "livslängd".

Även när det gäller kamremmar så finns det inga givna intervall, det kan variera från märke till märke. Det finns vissa märken (modell/motortyp) som säger att remmen skall bytas vid 18.000 mil, men att remmen skall börja inspekteras (vid service) vid 9.000 mil och sedan var 3.000 mil och ägaren skall upplysas om dess skick.

Sen är det möjligen brukligt att någonstans mellan 10-15.000 mil så kan ett kamrems-byte infalla. Det finns märken/modeller som haft problem med kamremmar också, och då har man ibland sänkt intervallet, dvs gått från "9.000 mil" till "6.000 mil" etc.

Det brukar vara en typisk fråga mellan köpare och säljare. Då även ett kamrems-byte kan kosta lite mer än en vanlig "oljeservice". Och att även ett kamrems-haveri kan bli kostsamt.
Citera
2019-04-10, 09:57
Medlem
tuggishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av greatesthits
Återigen, det är inte en kamrem vi pratar om i detta fall. Dvs en rem gjord av gummi. Denna motor har kamkedjor, av metall.

På den gamla goda tiden så behövde man i princip "aldrig" byta kamkedjor. De höll i 30,40,50tusen mil, dvs hela bilens "livslängd".

Även när det gäller kamremmar så finns det inga givna intervall, det kan variera från märke till märke. Det finns vissa märken (modell/motortyp) som säger att remmen skall bytas vid 18.000 mil, men att remmen skall börja inspekteras (vid service) vid 9.000 mil och sedan var 3.000 mil och ägaren skall upplysas om dess skick.

Sen är det möjligen brukligt att någonstans mellan 10-15.000 mil så kan ett kamrems-byte infalla. Det finns märken/modeller som haft problem med kamremmar också, och då har man ibland sänkt intervallet, dvs gått från "9.000 mil" till "6.000 mil" etc.

Det brukar vara en typisk fråga mellan köpare och säljare. Då även ett kamrems-byte kan kosta lite mer än en vanlig "oljeservice". Och att även ett kamrems-haveri kan bli kostsamt.

Ja men jag tänker rent juridiskt. Vad man kan räkna som fel och vad man kan räkna som service.

I det här fallet låter det som service även om det är sorgligt att säga det
Citera
2019-04-10, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tuggish
Ja men jag tänker rent juridiskt. Vad man kan räkna som fel och vad man kan räkna som service.

I det här fallet låter det som service även om det är sorgligt att säga det

Jag förstår hur du tänker, och i sak så kan jag hålla med. Det är väl därför det finns olika typer av bilköpare.

Somliga köper så nytt som möjligt, med så låga mil som möjligt. För de känns som en trygghet.

Andra köper gärna lite äldre, med mer mil, men kanske då säkerställer att vissa komponenter är bytta. Exempelvis kamrem, bromsskivor etc.

Inte sällan så ser man ju det som ett sälj/köpargument i privatannonser. "Kamremsbyte nyligen gjort", "nya bromsskivor", "nya sommar och vinterdäck".

Ska man generalisera så kan man ju säga att ju högre miltal desto fler saker som kommer att behöva bytas, eller bör ha bytts.

Det som gör det lite tillspetsat i detta fall är ju att två veckor efter köp så påpekar en polare till TS att det "låter" om motorn. TS tar bilen till en BMW verkstad - de säger att TS bör byta kamkedja. Offererat pris är 35tuss.

Sen är det flera här i tråden som då visar att just denna bilmodell/motormodell har haft bekymmer med just kamkedjor, och det har även förekommit haverier.

Gentemot säljaren så tror jag TS har väldigt svårt att argumentera något, och få rätt. Det finns ju inget som säger att säljaren vet om "kamkedje-problematiken", eller att säljaren har stört sig på att det rasslar/tickar från kamkedjan eller komponenter kring den, eller att säljaren har haft den hos en verkstad som säger - "byt kamkedja för det låter som att den sjunger på sista versen..."

Bilen funkar som den ska. Den startar. TS säger att den har gått fint under sina två veckor av ägande.

Som köpare har man undersökningsplikt. Långt ifrån alla säljare kan bedöma skicket på det som de säljer.

I detta fall så vet vi ju inte heller hur säljaren har sett på sitt bilägande. Han/hon kanske har kört 4000 bekymmerslösa mil innan de säljer bilen vidare till TS...

OCH, i detta fall, bilen har ju inte rasat...

i sak så hade tråden lika gärna kunnat handla om gnisslande bromsar och slitna bromsskivor som en verkstad säger måste bytas...
Citera
2019-04-10, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nickenyfiken25
Hej, nyligen för 2 veckor sedan köpte jag en BMW 320D begagnad från blocket med endast 12.000 mil för 70.000kr.
Den har gått fint och har varit nöjd tills en polare påpekade att det kommer ett tickande ljud från motorn. Efter att lyssnat närmare vid motorn så hör jag även det tickande ljudet. Jag tar bilen för att undersökas hos BMW där de säger att kamkedjan är sliten och bör bytas ut omgående. De säger att priset för detta är 35.000kr. Om kamkedjan inte byts ut finns en stor risk att den går sönder och både motor och kamkedja måste bytas då kamkedjan mer än ofta förstör motorn när den spricker.

Har jag rätt att häva köpet eller kräva att säljaren ska betala för detta på något sätt?
Den här tråden har spårat ur totalt.

Det du bör göra är att kontakta en advokat med inriktning på på affärsjuridik.
För detta KAN gå att häva med hjälp av Köplagen eller vad den nu heter.
Men först bör du kontakta säljaren. Du ska informera om felet. Erbjuda att den köper tillbaka bilen samt berätta att du kommer kontakta advokat. Har du tur så löser det sig redan där.
Det viktiga är att informera säljaren så den inte bränner sina pengar till att börja med.
När advokaten väl skickar sitt brev så brukar de flesta förstå allvaret o lösa tvisten redan där.
Oavsett så kommer advokaten kunna hjälpa dig då h*n vet hur lagarna fungerar. Väljer han en rättegång så gör h*n det för att den vet att ni kommer vinna.
Citera
2019-04-10, 12:08
Medlem
morkfromorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0

det är dock fullt möjligt att förre ägaren servat bilen som rekommenderats och är lyckligt ovetande om allt under huven.

Men det skadar inte att kolla med både fd. ägaren och givetvis BMW vad de kan göra.
Citera
2019-04-10, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Provocative3.0
Den här tråden har spårat ur totalt.

För detta KAN gå att häva med hjälp av Köplagen eller vad den nu heter.
Men först bör du kontakta säljaren. Du ska informera om felet. Erbjuda att den köper tillbaka bilen samt berätta att du kommer kontakta advokat. Har du tur så löser det sig redan där.
Det viktiga är att informera säljaren så den inte bränner sina pengar till att börja med.
När advokaten väl skickar sitt brev så brukar de flesta förstå allvaret o lösa tvisten redan där.
Oavsett så kommer advokaten kunna hjälpa dig då h*n vet hur lagarna fungerar. Väljer han en rättegång så gör h*n det för att den vet att ni kommer vinna.

Tycker inte nödvändigtvis att tråden har spårat ur, inte totalt iaf.

Men jag tycker att du förenklar saken lite väl mycket. Lite ordmärkeri först; det är knappast en affärsjurist TS ska kontakta. Affärsjurister biträder i första hand juridiska personer. Ska TS kontakta en jurist så är det snarare någon som är duktig på civilrätt och köplagen.

Ja, TS kan absolut kontakta säljaren och berätta vad han precis har fått reda på, och lärt sig. Det är steg ett om man vill påtala fel vid privata köp. Gärna skriftligt.

Sen är det ju frågan om det är ett fel. Återigen, bilen fungerar som den skall, TS har inte råkat ut för ett motorhaveri eller brusten kamkedja. TS har uppvisat bilen hos en BMW-verkstad som uppmanar (!?) TS att byta kamkedja. Det finns gott om verkstäder som uppmanar bilägare att byta än det ena än det andra, exempelvis när bilen är inne på service.

Vi vet inget om ägarhistorik, servicehistorik kring denna bil.

Är bilen servad som den skall, enligt rekommendationer av biltillverkaren. Så ser jag det som svårt att TS skall kunna få rätt mot säljaren i detta fall.

Har TS erbjudits att få provköra bilen, fått tillfälle att inspektera bilen. Även då, det gynnar inte TS i en dispyt.

Det som hade kunnat gynna TS är om bilen de facto hade råkat ut för ett haveri, tätt inpå köpet. Om bilen har en tveksam servicehistorik, men annonsen pratar i termer av "välskött exemplar", "servad enligt bok" eller dylikt. Dvs säljaren har beskrivit varan på ett sätt som inte motsvarar verkligheten.

Som sagt lagen är ganska tydlig med att man som köpare har en undersökningsplikt.

Dessutom är köplagen dispositiv, dvs den är inte tvingande. Beroende på vad köpare och säljare har avtalat så kan det gälla, exempelvis ångerrätt, garantier etc.

Även en säljare kan ju "hota" med advokat, bara så du vet.

Men visst, klart att TS kan kontakta en advokat, om inte att än för att få lite rådgivning. Är det en seriös advokat så kan denne säkerligen bedöma TS utsikter kring att få "rätt".

Men det kan likaväl bli så att tingsrätten dömer till säljarens fördel och då kan TS stå där med säljarens rättegångskostnader.

En annan sak att tänka på är att köplagen reglerar köp mellan privatpersoner. I de fallet kan man anse att bägge parter är jämbördiga, dvs lagen är inte enbart till för att ge dig som köpare ett skydd, utan även dig som säljare. Det finns ju gott om exempel på köpare som en tid efter köpet "ångrar" sig, eller påtalar fel - högt och lågt. Så, som köpare kan man inte enkom luta sig mot köplagen och tro att man kommer att få rätt, alltid, alla gånger.

Men visst, det är upp till TS att fundera även på dessa saker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in