2019-04-09, 20:22
Medlem
MrRasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Ni som kan mycket om ämnet här i tråden, hur svårt är det att inspektera kamkedjan på den här bilmodellen om man står där på uppfarten hos säljaren och ska köpa bilen? Kan man inspektera den fullständigt utan att demontera bilen?

Det är ganska så enkelt...

Med varmkörd motor så öppnar du motorhuven, med knäna mot kofångaren så sticker du ner huvudet till höger om motorn.

Är kedjan (notera att bilen inte bara en kedja utan två, en övre och en nedre) inte riktigt spänd så hör du ett rytmiskt klickande, det du hör då är kedjan som slår med glidskenan

Är det riktigt illa så låter det mer som ett rassel, då är kedjan riktigt sliten och då skulle jag inte rekommendera att ens starta bilen.
Citera
2019-04-09, 20:22
Medlem
Perfect10s avatar
Fullständigt? Inte en chans.
Den sitter i bakkant av motorn mot torpedväggen. I vissa fall t o m bakom vindrutan. Undertill kommer man inte åt heller.

Enda man kan göra är att lyssna och veta vad man ska lyssna efter.
Citera
2019-04-09, 20:25
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrRask
Det är ganska så enkelt...

Med varmkörd motor så öppnar du motorhuven, med knäna mot kofångaren så sticker du ner huvudet till höger om motorn.

Är kedjan (notera att bilen inte bara en kedja utan två, en övre och en nedre) inte riktigt spänd så hör du ett rytmiskt klickande, det du hör då är kedjan som slår med glidskenan

Är det riktigt illa så låter det mer som ett rassel, då är kedjan riktigt sliten och då skulle jag inte rekommendera att ens starta bilen.
Ok men om man inte hör något ljud betyder det att kedjan är ok eller kan den fortfarande vara kass? För jag förstår på ditt svar att man kan inte se kamkedjan utan att demontera.
Citera
2019-04-09, 20:26
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perfect10
Fullständigt? Inte en chans.
Den sitter i bakkant av motorn mot torpedväggen. I vissa fall t o m bakom vindrutan. Undertill kommer man inte åt heller.

Enda man kan göra är att lyssna och veta vad man ska lyssna efter.
Ok men i så fall tycker jag absolut inte man kan lägga på förra ägaren att känna till bristen. Håller man på med bilar så är det klart man känner till detta men "Svenssons" hade aldrig upptäckt det.
Citera
2019-04-09, 20:32
Medlem
MrRasks avatar
Kan väl tilläggas att N47an inte bara har en kedja utan två, en nedre och en övre kedja.
Den övre skall man kunna byta utan att ta ut motorn, men det är främst den nedre som slits och då måste man ta ur motorn.

BMW gjorde två uppdateringar på kedjan och spännarna för att komma tillrätta med problemen, den första gjorde de 2009 och den andra 2011. De hade också en stor återkallning på bilar där de kostnadsfritt byte ut kedjorna på "drabbade bilar".

Efter 2011 så sägs det att allt ska vara frid och fröjd men det är ren struntprat, provkörde själv en 320d från 2013 som hade gått 8000mil. Den hade inget rassel (ännu) men man hörde ett tydligt rytmitskt ljud från kamkedjedrivningen som ökade vid gaspådrag.

Jag skulle inte rekommendera nån att köpa en bmw med N47, men ska man köpa en sån bil med en sån motor så måste man verkligen ha koll på vad det är man köper och vara väldigt noggrann när man kollar bilen.
Detta är dock lite synd eftersom i övrigt så är det en riktigt bra och snål motor
Citera
2019-04-09, 20:40
Medlem
MrRasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Ok men om man inte hör något ljud betyder det att kedjan är ok eller kan den fortfarande vara kass? För jag förstår på ditt svar att man kan inte se kamkedjan utan att demontera.

Jag har för mig att på BMW har de nått verktyg som de efter demontage av spännarna kan mäta hur pass sliten kedjan är, men är osäker om de kan göra den operationen på den nedre och inte bara den övre kedjan.

Om man inte hör ett ljud och om man gör som jag beskrev då är kedjan spänd och mår bra, men du kan ju inte med säkerhet veta hur länge det kommer att bestå. Kan ju vara så att kedjan är sliten och spännarna ligger på max och det är bara en tidsfråga innan de börjar låta.

Det börjar alltid med att det kommer ett rytmiskt "klickande" där man hör hur kedjan slår, det är också ett ljud som ökar i intensitet vid gaspådrag. Fortsätter man då att köra kommer kedjan tillslut att rassla rejält och då är den riktigt glapp och då är det verkligen fara och färde.
Citera
2019-04-09, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
35000 SEK för att byta en kamrem, haha, vilket skämt. Tyskarna har verkligen humor.
Mest humor är dock att du har noll koll, och inte ens fattat att tråden handlar om kamkedja, inte rem....
Citera
2019-04-09, 20:53
Avslutad
Taxibilar besiktas varje år. Det kostar 15-20000 att utrusta en taxibil. Man kör betydligt längre än ett år. 3-5 år är vanligast.
Serviceboken ska stämplas av märkesverkstad. Annars gäller inte garantin. Och det vill man inte riskera
Citat:
Ursprungligen postat av ompiliompi
Ser ut som en helt vanlig lågmilare.

Då lär det vara materialtrötthet, misskött service, kört på varvstoppet regelbundet.

Eller så vill BMW-verkstaden ta bra betalt för en kamkedjespännare.

Edit: den kan givetvis vara skruvad ändå, ofta köps taxibilar och liknande in före dom besiktas första gången och blir då lågmilare(såvida dom inte blivit officiellt servade med stämplar i boken).
Senast redigerad av Drommar 2019-04-09 kl. 20:57.
Citera
2019-04-09, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Mest humor är dock att du har noll koll, och inte ens fattat att tråden handlar om kamkedja, inte rem....

Ja visst är det tysk humor att fortfarande köra med kamkedja när det är 2019.
Och 35000 är fortfarande ett överpris.
Citera
2019-04-09, 21:37
Medlem
N47an är ju riktigt dassig, haft in två med kamkedjeras och en med skuret vevlager på verkstaden i år.
Citera
2019-04-09, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greatesthits
Problemet ligger ju i att kamkedjan ligger i bakkant av motorn, mot torpedväggen. Så operationen görs inte med mer än att motorn måste ur bilen och delas från växellådan. Då tickar det säkerligen många sköna arbetstimmar till en skön timpenning. Vilket brukar vara "killern" i dylika reparationer. Dvs, material är inte det kostsamma utan arbetet...

Precis som TS fick svar från Mekonomen att de inte ens vill ta i denna typ av reparation.

Jag har vart med om att många verkstäder istället hänvisar till en utbytesmotor om/när något "större" går sönder.

Problemet ligger i konstruktionen, materialval, longlife serviceintervaller. Enkelt uttryckt.

Troligtvis för att vi konsumenter tycker att det låter bra att bara behöva byta olja vid 3000mil, att producenterna jagar efter låga förbrukningssiffror och därmed jagar efter lättare, mindre kraftiga material för vi som konsumenter efterfrågar låg bränsleförbrukning... men tänker inte på hur länge motorn och dess komponenter skall leva. Som första köpare så tänker man sig nog ändå att bilen kommer säljas innan den nått 10,000mil...

Det är inte unikt för BMW bör man nog också tillägga...

Halva kostnaden är väl förmodligen fikabröd.
Håller kedjan inte hela bilens livslängd så är ju konstruktionen totalt feltänkt i så fall.
Men så ligger BMW inte på min topplista av biltillverkare heller.
Senast redigerad av B.R.Donut 2019-04-09 kl. 21:57.
Citera
2019-04-09, 21:55
Medlem
PlutoJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AesopRock
Vafan då "bak och fram som på Saab 900"? 🤣 Saab 900 var framhjulsdriven, då sitter motorn tvärställd. Du har ju inte en aning om vad du svamlar om förfan..
Jaså du? Saab 99 och 900 (78-93) var framhjulsdrivna, så långt har du rätt. Men sen har du fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in