2019-04-09, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
35000 SEK för att byta en kamrem, haha, vilket skämt. Tyskarna har verkligen humor.

Problemet ligger ju i att kamkedjan ligger i bakkant av motorn, mot torpedväggen. Så operationen görs inte med mer än att motorn måste ur bilen och delas från växellådan. Då tickar det säkerligen många sköna arbetstimmar till en skön timpenning. Vilket brukar vara "killern" i dylika reparationer. Dvs, material är inte det kostsamma utan arbetet...

Precis som TS fick svar från Mekonomen att de inte ens vill ta i denna typ av reparation.

Jag har vart med om att många verkstäder istället hänvisar till en utbytesmotor om/när något "större" går sönder.

Problemet ligger i konstruktionen, materialval, longlife serviceintervaller. Enkelt uttryckt.

Troligtvis för att vi konsumenter tycker att det låter bra att bara behöva byta olja vid 3000mil, att producenterna jagar efter låga förbrukningssiffror och därmed jagar efter lättare, mindre kraftiga material för vi som konsumenter efterfrågar låg bränsleförbrukning... men tänker inte på hur länge motorn och dess komponenter skall leva. Som första köpare så tänker man sig nog ändå att bilen kommer säljas innan den nått 10,000mil...

Det är inte unikt för BMW bör man nog också tillägga...
Citera
2019-04-09, 15:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Kamkedjan är inte slut efter 12 000 mil, mätaren är fixad bilen har säkert gått minst 35 000 mil

Det finns tydligen vissa ökända modeller av BMW där kamkedjorna kan rasa i stort sett närsomhelst och utan förvarning.
Har läst på lite, här är ett lättläst exempel, scrolla ner till BMW.
https://teknikensvarld.se/12-tickande-bilbomber-bilarna-du ska-se-upp-med-116688/
Jag skulle nog föreslå "cut your losses".
Citera
2019-04-09, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Kamkedjan är inte slut efter 12 000 mil, mätaren är fixad bilen har säkert gått minst 35 000 mil

Läs gärna hela tråden. Det är redan fastslaget att motorn i TS bil är "känd" för att ha problem med just kamkedjan.

Förr i tiden kunde man säga att en kamkedja lever lika länge som bilen. Det fanns folk som aktivt letade efter bilar med "kedja" snarare än "rem" - för det kändes tryggare liksom.

Men så är inte fallet i dag med vissa bilar, märken, modeller.

Så man gör klokt i att läsa på (innan).
Citera
2019-04-09, 15:13
Medlem
tuggishs avatar
Rent teoretiskt kan du ha rätt att häva köpet.

I praktiken. Du har köpt den på blocket. Det är privatperson till privatperson. Ingen konsumenträtt att luta sig mot. Tyvärr. Om du ringer killen du köpte den av och förklarar att du vill häva så kan ha säga "ta det i rätten du". Sen får du driva ärendet med en jurist.

Jag skulle påstå att du inte kan häva köpet. Du skulle undersökt bilen mer genomgående. Det är just därför man aldrig ska göra en bilaffär mellan två privatpersoner om man inte är jävligt bra på bilar.

Ett gammalt djungelordspråk. Ta begagnatpriset och lägg på 40.000 kr för det är vad olika upprustningar kommer att kosta, sen har du ditt slutpris.

Köpte själv en BMW 325 förra året och har fått lära mig det mesta inom området för att hänga med. Kamremsbyte ligger ofta efter 10.000 mil. Din har gått 12.000 och det är dags för första bytet hör jag.

Själv körde jag min BMW till en märkesverkstad och fick rusta motorn för 15.000 direkt bara i diverse gummipackningar som slitits naturligt med användandet. Kamremmen kollade jag direkt att den var bytt, det var den redan vid 11.000 mil. osv.

Man lever och man lär sig. Men absolut. Räkna med ca 40.000 i kostnader nu.
Citera
2019-04-09, 15:28
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hja3rter1
Man har ju undersökningsplikt som köpare och säljare har en plikt att berätta om kända fel eller vad som behöver fixas. Det där med kamkedja tycker jag absolut att säljaren borde känna till då det är något man som bil innehavare har koll på. Samtidigt är det du som köpare som absolut borde frågat om det, när senaste byte är gjort etc. Det är jag noga med i mina bilköp. Men tror att det är så att du köpte bilen i befintligt skick så är väl att räkna med.
Hur mycket kan man begära av en bilägare? Om tidigare ägare gjort service och åtgärder enligt rekommendationerna så borde väl detta vara att "ha koll" på grejorna, eller hur? TS körde i två veckor utan att märka något speciellt, och den tidigare ägaren kanske heller inte märkte något, utan räknade med att allt var OK eftersom servicen var skött och en kamkedja normalt ska hålla mer än 12 000 mil.

Sen går det ju inte att uttala sig exakt om ett specifikt fall när man inte har alla ingångsvärden. Det kan ju röra sig om en mätarskruvad bil och att tidigare ägare var fullt medveten om felet, men det kan ju lika väl röra sig om ren otur.

Det jag undrar lite över är om den här motortypen är så känd för dåliga kamkedjor, och att de återkallats för åtgärd, så borde ju kedjan varit utbytt tidigare? Har bilen varit inne för kontroll/åtgärd så borde det vara enklare att få någon form av goodwill från BMW.
Citera
2019-04-09, 16:05
Medlem
pinnpelle88s avatar
OM den är helförsäkrad, förmodligen på din pappa eller mamma, så hade jag gjort en enkel krock in i något, hellre 1000-3000kr i självrisk och du får summan som försäkringsbolaget anser den vara värd (Länsförsäkringar är bäst) och sen gå vidare.

I mitt fall så blev jag påkörd i en rondell och hela bilen löstes in (plåtskador mestadels) men den hade kostat mer än bilens värde att reparera (100.000+) och jag fick 8.000 mindre än vad jag köpte bilen för 1 år tidigare samt att jag behöll vinterdäck + nya sommarfälgar med däck som jag sålde på sidan av.

Man kan ha tur i oturen.
Citera
2019-04-09, 16:34
Medlem
zepofans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pinnpelle88
OM den är helförsäkrad, förmodligen på din pappa eller mamma, så hade jag gjort en enkel krock in i något, hellre 1000-3000kr i självrisk och du får summan som försäkringsbolaget anser den vara värd (Länsförsäkringar är bäst) och sen gå vidare.

I mitt fall så blev jag påkörd i en rondell och hela bilen löstes in (plåtskador mestadels) men den hade kostat mer än bilens värde att reparera (100.000+) och jag fick 8.000 mindre än vad jag köpte bilen för 1 år tidigare samt att jag behöll vinterdäck + nya sommarfälgar med däck som jag sålde på sidan av.

Man kan ha tur i oturen.
Ja, bedrägeri är ju en väg att gå. Vad tycker du skiljer i att blåsa en bilköpare med att sälja en bil med kända fel och att blåsa ett försäkringsbolag genom en egenvållad skada? Och sen tycker folk att det är dyrt med försäkring.....Gissa varför?
Citera
2019-04-09, 16:52
Medlem
Några äldre (10 år) n47 har haft problem med kedjesträckning. Detta undviker man säkrast genom oljebyte på 1000-1500 mil istället för 2000-3000 som longlife säger.

Samma med växellådeservice. Det är longlife utan intervall på bmw men ska definitivt bytas på 10k enligt tillverkaren ZF.
Citera
2019-04-09, 18:00
Medlem
pinnpelle88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Ja, bedrägeri är ju en väg att gå. Vad tycker du skiljer i att blåsa en bilköpare med att sälja en bil med kända fel och att blåsa ett försäkringsbolag genom en egenvållad skada? Och sen tycker folk att det är dyrt med försäkring.....Gissa varför?

Bryr mig inte ett piss om det är moraliskt fel eller inte när man hör titt som tätt om blattar som kammar hem miljoner i bedrägerier, hade alla tänkt som jag hade vi inte haft något välfärdssamhälle, således ej heller en massa främlingar som svindlar folk höger och vänster på blocket, bl a.
Citera
2019-04-09, 19:00
Medlem
Perfect10s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hoaxzr-B-Fake
Mercedes har samma lösning på sina fyrcylindriga dieselmotorer (OM651,...)

Som är tillverkad av Renault om den sitter i en *180d. Samma med OM608 som sitter i nyare A180d.
Säkert kul att betala för en stjärna på huven men franskt strax under.

Åter till topic.
Gammal kunskap som inte gäller längre att kamkedjor håller bilens livslängd. Problemet är att man jagade reducerad inre friktion ett steg för långt och många tillverkare satte i för klena kedjor som sträcker sig. Många gånger i kombination med undermåliga kedjespännare och styrskenor av plast som blir skör av oljans temperatur. Kedjan blir slapp och kuggar över vilket resulterar i ventilhaveri.
Tätare oljebyten har inte kunnat bevisas och lär tyvärr inte hjälpa något heller. I BMW's fall sitter samma motor i flera karosser som 1-, 3- och 5-serien.
Citera
2019-04-09, 19:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tuggish
Rent teoretiskt kan du ha rätt att häva köpet.

I praktiken. Du har köpt den på blocket. Det är privatperson till privatperson. Ingen konsumenträtt att luta sig mot. Tyvärr. Om du ringer killen du köpte den av och förklarar att du vill häva så kan ha säga "ta det i rätten du". Sen får du driva ärendet med en jurist.

Jag skulle påstå att du inte kan häva köpet. Du skulle undersökt bilen mer genomgående. Det är just därför man aldrig ska göra en bilaffär mellan två privatpersoner om man inte är jävligt bra på bilar.

Ett gammalt djungelordspråk. Ta begagnatpriset och lägg på 40.000 kr för det är vad olika upprustningar kommer att kosta, sen har du ditt slutpris.

Köpte själv en BMW 325 förra året och har fått lära mig det mesta inom området för att hänga med. Kamremsbyte ligger ofta efter 10.000 mil. Din har gått 12.000 och det är dags för första bytet hör jag.

Själv körde jag min BMW till en märkesverkstad och fick rusta motorn för 15.000 direkt bara i diverse gummipackningar som slitits naturligt med användandet. Kamremmen kollade jag direkt att den var bytt, det var den redan vid 11.000 mil. osv.

Man lever och man lär sig. Men absolut. Räkna med ca 40.000 i kostnader nu.

Citat:
Ursprungligen postat av pinnpelle88
Bryr mig inte ett piss om det är moraliskt fel eller inte när man hör titt som tätt om blattar som kammar hem miljoner i bedrägerier, hade alla tänkt som jag hade vi inte haft något välfärdssamhälle, således ej heller en massa främlingar som svindlar folk höger och vänster på blocket, bl a.

Jag tror det blir svårt att försöka häva köpet gentemot säljaren. Begagnatförsäljningar görs nästan uteslutande under "befintligt skick"-friskrivningen (19§ Köplagen). Om säljaren är i god tro så blir det mycket svårt för dig att kunna få något prisavdrag eller häva köpet. Om du kikar just på 19 § så är dina enda utvägar att säljaren visste om problemet med kamkedjan men höll tyst (enormt svårt att bevisa). Tror du ens att han/hon visste om det här problemet, eller borde ha vetat om det? Möjligtvis kan det vara skönare för dig att vara i tron om att säljaren var lika mycket i mörkret om denna omständighet som du är. Att köpa saker begagnat av andra privatpersoner utan att ha god kunskap om varan som ska köpas är som att spela bingo. Därför kan det vara värt ibland att lägga några extra tusen och köpa beg. från någon bilnas.
Senast redigerad av L1bertas 2019-04-09 kl. 19:51.
Citera
2019-04-09, 20:11
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Ni som kan mycket om ämnet här i tråden, hur svårt är det att inspektera kamkedjan på den här bilmodellen om man står där på uppfarten hos säljaren och ska köpa bilen? Kan man inspektera den fullständigt utan att demontera bilen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in