2019-04-10, 09:53
Medlem
Cloudedcrystalbeams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
I samband med att LW:s bostad lades upp till försäljning (Fastighetsbyrån), föreslog jag att nån av alla trådaktiva örebroare kunde gå på visning och fotografera ytterdörrens in- och utsida så att trådens "låstekniker" äntligen skulle kunna nå samsyn i vad det är för ett lås LW hade i sin dörr. I tråden finns tjogvis med inlägg rörande spekulationer om vad det kan ha varit för lås i ytterdörren.
Är plötsligt själva låset nu helt ointressant?

Jag önskar också att någon trådaktiv örebroare hade gått på visning av LW:s bostad. Då hade vi förmodligen äntligen kunnat bringa klarhet kring låssort.

Jag är även intresserad av hur mycket av entrédörren samt nedervåning man kan kan se från övre plan.

Dessutom undrar jag om något/några av sovrummen har fönster som vetter ut mot gatan som LW och GM eventuellt nyttjade på mordnatten.

Edit: Läste att bostaden nu är såld.
Senast redigerad av Cloudedcrystalbeam 2019-04-10 kl. 10:01.
Citera
2019-04-10, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Först när det skrevs om att en kvinna försvunnit så kollade man ju ,en extra gång efter vem det kunde va ?
Och när jag såg bilden ,blev man chockad ,och ropade till ,men va f-n det är ju Lena ju ! ??????

Sen undrade jag självklart hur hon hade lyckats kommit bort ,hon som brukar ha kollen på det mesta ,och allt verkade mer eller mindre maffiosos kidnappning ,och man funderade ju på hennes jobb ,där det finns både kreti &pleti ,och om någon möjligtvis var inom brottslighet ,eller så ?

Sen när de hittade henne så nära sitt hem ,blev man ännu mer chockad ,och undrade över VEM som velat henne så illa ,och om den förstod hur fruktansvärt ILLA den gjort en hel människoskara ,barn ,syskon och familj ?

Sen visste man varken ut eller in ,och försökte att läsa inne på tråden ,vad Ni hade kommit fram till ...

Och nu sitter man här lika undrandes som då man läste om det första gången ....

Ledsen för hennes skull ,för barnens skull och samma fråga ställd : Varför ?? For Fu**ing sake ?

Så onödigt och så djävligt !

SHAME ON THAT PERSON !!
(det fetade)
Jag räknar kallt med att från den äkta SD-sekten (= den som redan är helt övertygad om att SD är gärningsperson), få högljudda invändningar om jag ställer frågan:
Vet vi att dessa personer samtliga är utredda?

Eller har de initialt förbigåtts genom att Polisen redan första dygnet ansåg sig ha gripit den man misstänkte för bortförandet, d v s SD?
Efter att de initialt [ev] förbigåtts, kan det ju ha blivit närmast omöjligt att få dem utredda. Tänker på att de sen maj -18 kan ha spridits över stora delar av Sverige, nån eller några kan tänkas ha fått lämna landet.
Citera
2019-04-10, 09:58
Medlem
Honan6s avatar
Både MGM och LW hade flera mobiler. En av hennes pingades i området, men vi har inte fått bekräftat om den hittades med henne eller om det var hennes mobil som var fyndet i skogspartiet.

Med dagens teknik så har nog utredarna väldigt god koll på var respektives telefoner har rört på sig. NFC har nyligen lagt ut en intressant artikel om ämnet.
Citat från artikel:
"– Den stora fördelen med systemet är att det är väldigt exakt och ger en exakt position. I vissa fall kan vi till och med avgöra om brottslingen har använt sin telefon på övervåningen i ett hus eller på bottenvåningen – så exakt är mjukvaran när den fungerar som bäst."
Länk till artikel:
http://nfc.polisen.se/om-nfc/nyhetsarkiv/2019/april/kan-med-stor-exakthet-saga-var-en-telefon-ar/
Citera
2019-04-10, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Jag önskar också att någon trådaktiv örebroare hade gått på visning av LW:s bostad. Då hade vi förmodligen äntligen kunnat bringa klarhet kring låssort.

Jag är även intresserad av hur mycket av entrédörren samt nedervåning man kan kan se från övre plan.

Dessutom undrar jag om något/några av sovrummen har fönster som vetter ut mot gatan som LW och GM eventuellt nyttjade på mordnatten.

Edit: Läste att bostaden nu är såld.
Vi vet inte om polisen bytt lås i bostaden. Om dom inte gjort det vad skulle komma fram av ett fotografi av låset... går ju inte att få fram om dörren var stängd/på glänt/vidöppen m m på mordnatten... eller?

Hur tänker Du "om något/några av sovrummen har fönster som vetter ut mot gatan som LW och GM ev nyttjade på mordnatten" förstår inte vad Du menar/tänker "nyttjade"?
Citera
2019-04-10, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
(det fetade)
Jag räknar kallt med att från den äkta SD-sekten (= den som redan är helt övertygad om att SD är gärningsperson), få högljudda invändningar om jag ställer frågan:
Vet vi att dessa personer samtliga är utredda?

Eller har de initialt förbigåtts genom att Polisen redan första dygnet ansåg sig ha gripit den man misstänkte för bortförandet, d v s SD?
Efter att de initialt [ev] förbigåtts, kan det ju ha blivit närmast omöjligt att få dem utredda. Tänker på att de sen maj -18 kan ha spridits över stora delar av Sverige, nån eller några kan tänkas ha fått lämna landet.

Man tycker ju att precis alla som finns i en mördad persons närhet -
familj, vänner, tidigare och nuvarande arbetskamrater, kamrater i
olika aktiviteter och sporter samt i Lenas fall även
boende/ensamkommande(?) på hennes arbetsplats är grundligt
kontrollerade och undersökta med tanke på alibi, var de befann sig,
ev kontakt med Lena privat, osv.

Så det tar, i alla fall jag, för givet att man även utrett dessa personer.

Har för mig att det i början av tråden fanns postare som spekulerade
om GM kunde vara någon från det boende Lena arbetade på.
Citera
2019-04-10, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Det har varit den stora frågan för mig sedan jag började med att ställa den i mitt allra första inlägg i tråden.
Kvinnor som mördas i nära relationer brukar i regel göras det på en plats där de trott sig var trygga, t.ex. det egna hemmet.

Jag kommer inte på ett annat fall där en kvinna valt att gå ut i natten ensam med den som hon är rädd för. Otrygg person och otrygg plats är en svår ekvation att få ihop.

Ja, att ge sig ut nattetid med någon man är rejält rädd för rimmar illa, tycker jag. Dessutom tror jag inte att LW var särskilt förtjust i området kring planket.
Citera
2019-04-10, 10:15
Medlem
Rosamunds avatar
Vad jobbade Lena med nu igen? Har för mig att hon bytte från boendet Nova (tror jag det hette) till något annat?
Citera
2019-04-10, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Vi vet inte om polisen bytt lås i bostaden. Om dom inte gjort det vad skulle komma fram av ett fotografi av låset... går ju inte att få fram om dörren var stängd/på glänt/vidöppen m m på mordnatten... eller?

Hur tänker Du "om något/några av sovrummen har fönster som vetter ut mot gatan som LW och GM ev nyttjade på mordnatten" förstår inte vad Du menar/tänker "nyttjade"?

Som du kanske minns så var det mycket diskussioner i somras
om vilken typ av lås Lena hade på sin ytterdörr - om det till
exempel var ett så kallat motorlås. Just den frågan - angående
låset - verkade vara en mycket känslig fråga för vissa personer
och det blev, minst sagt oroligt i tråden. (Vilket jag själv blev varse
om.) Anledningen till att just lås-frågan var ett ytterst känsligt
område vet jag dock ej orsaken till.
Citera
2019-04-10, 10:26
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosamund
Vad jobbade Lena med nu igen? Har för mig att hon bytte från boendet Nova (tror jag det hette) till något annat?
Lena Wesström arbetade på kommunens utslussningsverksamhet för ensamkommande. Ett kort sms konstaterar att frågan om en intervju har tagits upp på ett personalmöte men att man inte ser någon mening med att vara med.
https://theworldnews.net/se-news/dokument-169-dagar-efter-mordet-pa-lena-wesstrom-kompakt-tystnad-fa-vill-prata-nagon-dar-ute-borde-v eta
Citera
2019-04-10, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt

Med ”nyttjade” menar jag ”använde att gå på”, mot planket.

Om sovrum på övervåningen har fönster mot gatan kanske icke sovande barn har sett/hört LW och GM utanför, funderar jag?

Låset kan förstås vara utbytt, det har du rätt i.
Citera
2019-04-10, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Som du kanske minns så var det mycket diskussioner i somras
om vilken typ av lås Lena hade på sin ytterdörr - om det till
exempel var ett så kallat motorlås. Just den frågan - angående
låset - verkade vara en mycket känslig fråga för vissa personer
och det blev, minst sagt oroligt i tråden. (Vilket jag själv blev varse
om.) Anledningen till att just lås-frågan var ett ytterst känsligt
område vet jag dock ej orsaken till.
Jodå... jag kommer ihåg allt tjat om dörren!

Men vad som ska komma fram nu om någon fotograferar dörren förstår jag inte... få se om det blir något svar på min fråga.

Ps såg att jag fått svar under tiden jag skrev detta... ds
Senast redigerad av Tufsankatt 2019-04-10 kl. 10:44.
Citera
2019-04-10, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cloudedcrystalbeam
Med ”nyttjade” menar jag ”använde att gå på”, mot planket.

Om sovrum på övervåningen har fönster mot gatan kanske icke sovande barn har sett/hört LW och GM utanför, funderar jag?

Låset kan förstås vara utbytt, det har du rätt i.
Med "nyttjande" menar jag "använde att gå på" mot planket... vad menar Du med det... förstår inte måste jag erkänna...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in