2019-04-09, 21:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Barf
För att?
Tillväxt? Hålla sysselsättningen igång? Fixa bostäder till en befolkning som ökar? Stimulera bubblan?

Det finns väl skäl för makten att stimulera marknaden?
2019-04-10, 09:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EbolaTillAlla
Vad gäller allmännyttans utförsäljningar är kanske problemet att de som förhandlar för säljarens del inte har något eget "skin in the game" och därför inte blir tillräckligt giriga.
Som jag har förstått så skedde försäljningen av allmännyttan helt och hållet på politiskt direktiv, bolagen fick instruktion att sälja så det var bara att sätta igång och sälja. En ganska så dålig position om man vill sälja till marknadsmässiga priser.
2019-04-10, 09:46
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruggen
Som jag har förstått så skedde försäljningen av allmännyttan helt och hållet på politiskt direktiv, bolagen fick instruktion att sälja så det var bara att sätta igång och sälja. En ganska så dålig position om man vill sälja till marknadsmässiga priser.
Allmännyttan i sig är ineffektiv och delvis korrupt.
Betydligt bättre om de som kan äger sitt boende.
2019-04-10, 10:05
Medlem
Epistemologens avatar
Mäklarna verkar ha tappat hoppet rejält:

http://www.mynewsdesk.com/se/maklarsamfundet/pressreleases/maeklarna-spaar-sjunkande-priser-under-andra-kvartalet-2857617

"79 procent av fastighetsmäklarna på småhusmarknaden tror på sjunkande priser. Motsvarande andel för bostadsrätter är 81 procent."

Av förklarliga skäl har ingen av de stora tidningarna skrivit om detta.
2019-04-10, 17:11
Medlem
Maskindiskmedels avatar
https://www.fastighetsvarlden.se/notiser/oscar-lanserar-nytt-bolag-norrterna/

Citat:
Oscar Properties, som nu är rejält under press på dagens svaga bostadsmarknad, har i 15 år utmanat den svenska bostadsmarknaden genom att bygga unika bostäder med design och arkitektur i fokus. Med Norrterna tar Oscar Properties sin erfarenhet och expertis vidare och utvecklar ett bostadserbjudande mot en bredare målgrupp i hela landet. Produktionen kommer att ske i samarbete med olika markägare med målsättningen att bygga till ett pris som konkurrerar med nybyggda hyresrätter.

Jag tror inte att kreditgivarna har förtroende för OPs lyx-segment mera. Detta är ett sista andetag i ren desperation.
2019-04-10, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frasselito
Tillväxt? Hålla sysselsättningen igång? Fixa bostäder till en befolkning som ökar? Stimulera bubblan?

Det finns väl skäl för makten att stimulera marknaden?

Ser inte riktigt hur det du skriver hänger ihop med att sälja till under marknadsvärde.
2019-04-10, 18:32
Avslutad
Citat:
Ser inte riktigt hur det du skriver hänger ihop med att sälja till under marknadsvärde.
att sälja under marknadsvärde blir ju ett slags försök till marknadsstimulans. Jämför skattelättnader.
2019-04-10, 18:54
Medlem
EbolaTillAllas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruggen

Ja jag tvivlar inte på att Allmännyttan kan ha gjort många dåliga försäljningar. Däremot kan man inte säga det enbart utifrån att hyresgästerna sedan kunnat sälja sin BR med god vinst eftersom detta är det naturliga vid alla ombildningar.
2019-04-10, 18:56
Medlem
Citat:
att sälja under marknadsvärde blir ju ett slags försök till marknadsstimulans. Jämför skattelättnader.

Vinsten tas ju bara ut i nästa led så jag ser inte riktigt hur det stimulerar något öht.
2019-04-10, 18:58
Avslutad
Citat:
Vinsten tas ju bara ut i nästa led så jag ser inte riktigt hur det stimulerar något öht.
Tas det ut högre vinst i relation till inköpspris jämfört med alternativet [såld mark till marknadsvärde]?

kanske, då var det väl misslyckad stimulans. Fast man fick något byggt iaf, det är ju alltid nåt.
2019-04-10, 20:14
Medlem
Citat:
Tas det ut högre vinst i relation till inköpspris jämfört med alternativet [såld mark till marknadsvärde]?

kanske, då var det väl misslyckad stimulans. Fast man fick något byggt iaf, det är ju alltid nåt.

Det skulle jag tro. Om Serneke får lite mark billigt så tror jag inte att det lägre priset kommer att påverka det pris som konsumenten betalar. Det enda som kommer att ändras är Sernekes vinst.

Du hade fått byggt det ändå är min gissning (även om försäljningen hade skett till MV); sålänge det finns konsumenter som kan betala.
2019-04-11, 09:11
Medlem
VemBudars avatar
Inflationssiffror om 20min.

När kommer ketchupeffekten?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här