Citat:
Ursprungligen postat av
scaloppina
Det hade varit bättre att behålla Sebastian och rösta ut tanten, som bara är bra på att snacka skit och sprida rykten för att manipulera andra att rösta ut en mer värdig Robinson. Sebastian överskattade hennes förmåga att höra sanning, d v s det som det andra laget också sa, att hon bidrar inget till laget.
Personligen tycker jag att det hör till när man är vuxen att tolerera den här typen av kritik som hon fick av Sebastian, kritik som kan hjälpa till att skaffa bättre självkännedom. Om tanten hade haft bättre självkännedom hade hon kanske inte anmält sig till tävlingen. Hon hade ställt sig frågor som: Är jag tillräckligt fysiskt stark, har jag det som laget behöver, det som tittarna vill se, och kommit fram till slutsatsen att hon inte har det som behövs och stannat hemma. Det är tråkigt att se människor som överskattar sig själva och kommer till tävlingar där dom har inget att bidra. Tråkigt för tittarna och tråkigt för laget. Jag förstår Sebastians desperation fullständigt!
Självfallet hade det varit bättre att behålla Sebastian. Är övertygad om att Sebastian är överlägsen Suzana i alla moment som krävs i Robinsontävlingarna; styrka, uthållighet, balans, logiskt tänkande, smartness etc.
Jag håller också med om att en vuxen person skall klara av att, särskilt i en tävlingssituation, höra vad denne är sämre på. Alla som sysslat med någon form av idrott eller i livet befunnit sig i andra konkurrensutsatta livssituationer har varit med om, och accepterar detta.
Dock tror jag inte att vi någonsin hamnar i ett sammanhang när personer har självinsikten nog att avstå från att själva söka sig till exempelvis realitysåpor, trots att de saknar de attribut som programmet kräver. Jämför exempelvis med deltagarna som söker sig till program till Idol och Talang. Det är i stället castingpersonalen som måste säkerställa att det inte är helt talanglösa och intetsägande personligheter som söker sig till programserier med potentiell stor publik.