Citat:
Jag håller med om att det är märkligt att de inte hörde skotten.Det som komplicerar det hela när det gäller sällskapet AB är att ingen av hans kompisar har hört någon skottlossning. Vilket de borde gjort om de började gå norrut på Sveavägen så sent som 15 sekunder före mordet. Eftersom personer inne i bilar bevisligen gjorde det.
Det är alltid besvärligt när personer är ensamma med sina vittnesutsagor. För det finns inget att hänga upp det på.
Frågan blir då vilken version som är korrekt. Eller är alla fel. Och hur ska man bete sig för att ta reda på detta.
Min känsla, som just enbart är en känsla, är att sanningen finns någonstans i din beskrivning. Och iakttagelsen av att AB och IM är överens från ett par sekunder före mordet.
AB såg personerna framför sig först väldigt sent. Där hans beskrivna arm om en person/kvinna egentligen är det som IM beskriver som en handpåläggning på axeln. Och IMs framkommande mördare från Dekorimahörnan aldrig sågs/uppfattades av AB. Han gick i andra tankar som vi alla gör ibland.
Sedan såg båda en man falla omkull. De såg inte två personer falla. Vilket ingen gjort. Alltså förblev LP stående i det läget. Och sedan är båda överens om att kvinnan skrek.
Det är alltid besvärligt när personer är ensamma med sina vittnesutsagor. För det finns inget att hänga upp det på.
Frågan blir då vilken version som är korrekt. Eller är alla fel. Och hur ska man bete sig för att ta reda på detta.
Min känsla, som just enbart är en känsla, är att sanningen finns någonstans i din beskrivning. Och iakttagelsen av att AB och IM är överens från ett par sekunder före mordet.
AB såg personerna framför sig först väldigt sent. Där hans beskrivna arm om en person/kvinna egentligen är det som IM beskriver som en handpåläggning på axeln. Och IMs framkommande mördare från Dekorimahörnan aldrig sågs/uppfattades av AB. Han gick i andra tankar som vi alla gör ibland.
Sedan såg båda en man falla omkull. De såg inte två personer falla. Vilket ingen gjort. Alltså förblev LP stående i det läget. Och sedan är båda överens om att kvinnan skrek.
Jag ser tre alternativ till detta:
Ett. De måste ha varit döva.
Två: de hade kommit för långt på väg, men det förutsätter att AB dröjt sig kvar på platsen, vilket han inte säger att han gjort.
Tvärtom uppger han att han redan kommit en bit söder ut på sin promenad hemåt då de andra gick norrut.
Mellan bankomaten och Dekorimaingången där han befann sig vid skottlossningen är det 12 meter, och någonstans däremellan har han alltså befunnit sig då han såg kompisarna gå norrut.
Någonstans däremellan, men några sekunder senare sköts Olof Palme
Så långt är inte heller deras vittnesmål kompatibla.
Frågan är då om AB är ett vittne som man kan sätta någon tilltro till?
Eller är de de tre kompisarna som har samstämmigt fel?
Tre.
De vill inte figurera som vittnen till ett statsministermord, och hittar på en annan historia.
Detta skulle ur mänsklig synvinkel vara begripligt.
Många hade övervägt detta alternativ, och det är det enda jag kan komma på som i stället kan göra AB:s vittnesmål begripligt.
Att AB traskat bakom makarna Palme uppe på den norra halvan av trottoarsträckan mellan Sari och Dekorima tror jag inte.
Det var enl min bedömning en annan person med en jacka i ungefär samma nyans.
Mannen i beige måste då ha kommit över gatan, eller att han ca 15 sekunder tidigare passerat mordplatsen söderifrån.
Kanske ingick han i gänget som IM sett promenera norrut.
Då är frågan: Var var resten?
Jag tror att AB bara sett de två till tre sista sekunderna som föregick mordet, och då fått uppfattningen att de gick i bredd.
Armen på axeln såg han, och uppfattade det som en vänskaplig klapp, men han såg inte revolvern som var dold.
Senast redigerad av MacMackay 2019-04-09 kl. 21:51.
Senast redigerad av MacMackay 2019-04-09 kl. 21:51.