2019-04-09, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Det som komplicerar det hela när det gäller sällskapet AB är att ingen av hans kompisar har hört någon skottlossning. Vilket de borde gjort om de började gå norrut på Sveavägen så sent som 15 sekunder före mordet. Eftersom personer inne i bilar bevisligen gjorde det.

Det är alltid besvärligt när personer är ensamma med sina vittnesutsagor. För det finns inget att hänga upp det på.

Frågan blir då vilken version som är korrekt. Eller är alla fel. Och hur ska man bete sig för att ta reda på detta.

Min känsla, som just enbart är en känsla, är att sanningen finns någonstans i din beskrivning. Och iakttagelsen av att AB och IM är överens från ett par sekunder före mordet.

AB såg personerna framför sig först väldigt sent. Där hans beskrivna arm om en person/kvinna egentligen är det som IM beskriver som en handpåläggning på axeln. Och IMs framkommande mördare från Dekorimahörnan aldrig sågs/uppfattades av AB. Han gick i andra tankar som vi alla gör ibland.

Sedan såg båda en man falla omkull. De såg inte två personer falla. Vilket ingen gjort. Alltså förblev LP stående i det läget. Och sedan är båda överens om att kvinnan skrek.
Jag håller med om att det är märkligt att de inte hörde skotten.
Jag ser tre alternativ till detta:

Ett. De måste ha varit döva.

Två: de hade kommit för långt på väg, men det förutsätter att AB dröjt sig kvar på platsen, vilket han inte säger att han gjort.
Tvärtom uppger han att han redan kommit en bit söder ut på sin promenad hemåt då de andra gick norrut.

Mellan bankomaten och Dekorimaingången där han befann sig vid skottlossningen är det 12 meter, och någonstans däremellan har han alltså befunnit sig då han såg kompisarna gå norrut.
Någonstans däremellan, men några sekunder senare sköts Olof Palme
Så långt är inte heller deras vittnesmål kompatibla.

Frågan är då om AB är ett vittne som man kan sätta någon tilltro till?
Eller är de de tre kompisarna som har samstämmigt fel?

Tre.
De vill inte figurera som vittnen till ett statsministermord, och hittar på en annan historia.
Detta skulle ur mänsklig synvinkel vara begripligt.
Många hade övervägt detta alternativ, och det är det enda jag kan komma på som i stället kan göra AB:s vittnesmål begripligt.
Att AB traskat bakom makarna Palme uppe på den norra halvan av trottoarsträckan mellan Sari och Dekorima tror jag inte.

Det var enl min bedömning en annan person med en jacka i ungefär samma nyans.

Mannen i beige måste då ha kommit över gatan, eller att han ca 15 sekunder tidigare passerat mordplatsen söderifrån.
Kanske ingick han i gänget som IM sett promenera norrut.
Då är frågan: Var var resten?

Jag tror att AB bara sett de två till tre sista sekunderna som föregick mordet, och då fått uppfattningen att de gick i bredd.
Armen på axeln såg han, och uppfattade det som en vänskaplig klapp, men han såg inte revolvern som var dold.
Senast redigerad av MacMackay 2019-04-09 kl. 21:51.
Citera
2019-04-10, 06:02
Medlem
andersaanderssonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Jag håller med om att det är märkligt att de inte hörde skotten.
Jag ser tre alternativ till detta:

Ett. De måste ha varit döva.

Två: de hade kommit för långt på väg, men det förutsätter att AB dröjt sig kvar på platsen, vilket han inte säger att han gjort.
Tvärtom uppger han att han redan kommit en bit söder ut på sin promenad hemåt då de andra gick norrut.

Mellan bankomaten och Dekorimaingången där han befann sig vid skottlossningen är det 12 meter, och någonstans däremellan har han alltså befunnit sig då han såg kompisarna gå norrut.
Någonstans däremellan, men några sekunder senare sköts Olof Palme
Så långt är inte heller deras vittnesmål kompatibla.

Frågan är då om AB är ett vittne som man kan sätta någon tilltro till?
Eller är de de tre kompisarna som har samstämmigt fel?

Tre.
De vill inte figurera som vittnen till ett statsministermord, och hittar på en annan historia.
Detta skulle ur mänsklig synvinkel vara begripligt.
Många hade övervägt detta alternativ, och det är det enda jag kan komma på som i stället kan göra AB:s vittnesmål begripligt.
Att AB traskat bakom makarna Palme uppe på den norra halvan av trottoarsträckan mellan Sari och Dekorima tror jag inte.

Det var enl min bedömning en annan person med en jacka i ungefär samma nyans.

Mannen i beige måste då ha kommit över gatan, eller att han ca 15 sekunder tidigare passerat mordplatsen söderifrån.
Kanske ingick han i gänget som IM sett promenera norrut.
Då är frågan: Var var resten?

Jag tror att AB bara sett de två till tre sista sekunderna som föregick mordet, och då fått uppfattningen att de gick i bredd.
Armen på axeln såg han, och uppfattade det som en vänskaplig klapp, men han såg inte revolvern som var dold.
Då verkar det som att vi är överens om att det kan vara så att AB enbart såg/upplevde sällskapet framför sig de sista sekunderna före första skottet.

Jag är övertygad om att både han och IM gjorde just det. Den udda detaljen att det förekom någon form av kroppskontakt mellan gärningsmannen och OP i samband med första skottet visar det. Att båda skulle hittat på, eller missuppfattat, en sådan detalj samtidigt är för mig osannolikt.

För att det här med AB och vittnesmålen med hans kompisar ska gå ihop så måste någon/några ha fel. Precis som du påpekar. När jag går igenom kompisarnas berättelse så ringer det inga klockor. De är överens. Ingen har sett eller hört något som kan sättas i samband med mordet. Min tolkning är att det är troligare att AB stannade kvar utanför bankomaten en stund än att de som gick norrut var döva eller ljög om att de inte hörde några skott.

Frågan i så fall är hur långt de måste ha hunnit för att inte kunna höra skottlossningen. Och hur lång tid det tog att promenera den sträckan. Som i så fall skvallrar om hur länge AB dröjde sig kvar innan han började promenera söderut.

Alltså har vi flera/4 vittnesmål/berättelser som pekar mot att det är just Björkmans version som är svajig i flera avseenden. Knappast en slump.

När det gäller mannen i beige så är han fortfarande en gåta. Teoretiskt kan det vara SE som just ramlat ur Skandia. Eller så har han aldrig existerat. I vilket fall kan jag inte förklara hans påstådda närvaro.

Vi vet att det finns ett vittne som kategoriseras i gruppen mordplatsvittnen. Som blev förhörd mordnatten. Den s.k. greken. Med stor sannolikhet finns det fler vittnen som vi inte har en aning om vad de sett. Det är kanske här vi har svaren på våra frågor.
Citera
2019-04-10, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Geparden
En undran då:Kan denne avvikande knarkspanare vara gärningsmannen?
Thure Nässen påstod följande.

https://www.expressen.se/nyheter/palmegatan-knackte-de-maktiga-poliserna/

Han pratar hellre om fadäsen med en narkotikaspanare som, enligt Nässén, var placerad i mordkorsningen men lämnade sitt pass i förtid och missade mordet. Och att narkotikaspaningen följaktligen pågick för fullt när mordet skedde. Och om det är sant är det en uppseendeväckande slump att det just var den spanaren som försvann i förtid.

Nu är det ju så att TN inte var vem som helst. Han var själv narkotikaspanare och måste ha känt de personer som utförde den mot SC. Men det innebär ju naturligtvis inte att hans påståenden måste vara korrekta.

Sedan påstod han följande.

– En dag ska jag berätta allt jag vet, säger Nässén.

Och hur det gick med den saken vet vi ju alla. Samma öde gick PG Näss till mötes. Innan han hann avslöja vad han visste, via sina memoarer, gick han hädan.

Det som talar mot TN är att hans trovärdighet avseende andra förhållanden är låg. Och att dessa uppgifter först kom efter att han blivit bortgjord i UG. Det som talar för är att KP/PU och de aktuella poliserna inte dementerat hans uppgifter. De bemöttes enbart med tystnad.

Min uppfattning om mordet är att det utfördes av en liten grupp som passade på när tillfället gavs. En grupp som redan befann sig i området i ett annat ärende. Så Thures uppgifter är för mig högintressanta. De intressantaste på många år. Om de stämmer.
Senast redigerad av andersaanderssona 2019-04-10 kl. 07:45.
Citera
2019-04-10, 07:56
Medlem
ieshos avatar
Citat:
När det gäller mannen i beige så är han fortfarande en gåta. Teoretiskt kan det vara SE som just ramlat ur Skandia. Eller så har han aldrig existerat. I vilket fall kan jag inte förklara hans påstådda närvaro.

Vi vet att det finns ett vittne som kategoriseras i gruppen mordplatsvittnen. Som blev förhörd mordnatten. Den s.k. greken. Med stor sannolikhet finns det fler vittnen som vi inte har en aning om vad de sett. Det är kanske här vi har svaren på våra frågor.
Det är väl inte en gåta att vi i tråden inte vet exakt vilka som befann sig i trakten när det small? Men det finns många varianter:

1. SE i beige rock. En vakt uppgav beige rock men ändrade sig sedan.
  2. Ett tidigt vittne, känt under namn.
  3. En anonym person som bara gick förbi utan att kontakta någon efteråt.
  4. Samma person som kontaktade GS vid korsningen.
  5. Anthony White.
  6. Mördaren. LP pekar aldrig ut CP som skytt.
  7. ...
Citera
2019-04-10, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iesho
Det är väl inte en gåta att vi i tråden inte vet exakt vilka som befann sig i trakten när det small? Men det finns många varianter:

1. SE i beige rock. En vakt uppgav beige rock men ändrade sig sedan.
  2. Ett tidigt vittne, känt under namn.
  3. En anonym person som bara gick förbi utan att kontakta någon efteråt.
  4. Samma person som kontaktade GS vid korsningen.
  5. Anthony White.
  6. Mördaren. LP pekar aldrig ut CP som skytt.
  7. ...
Så länge det inte går att peka ut en specifik person eller kunna lämna en trovärdig förklaring till hans närvaro är det en gåta. Din lista är ett bevis för det.
Citera
2019-04-10, 08:12
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Så länge det inte går att peka ut en specifik person eller kunna lämna en trovärdig förklaring till hans närvaro är det en gåta. Din lista är ett bevis för det.
OK, gåta är ett ord med lite olika betydelser. För det är ju inte särskilt märkligt att vi inte vet exakt vilka som var där.

Däremot är ljudbilden 100 % gåta.
Citera
2019-04-10, 09:09
Medlem
hehehos avatar
Citat:
OK, gåta är ett ord med lite olika betydelser. För det är ju inte särskilt märkligt att vi inte vet exakt vilka som var där.

Däremot är ljudbilden 100 % gåta.

Ljudbilden är 100% gåta och kan vara nyckeln till att nysta upp mordet.
Citera
2019-04-10, 09:09
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ett flertal personer uppfattade att det brukade hålla till konstiga personer utanför Palmes bostad.

Flera personer uppfattade konstgalleriet Atrium som oseriöst tiden innan mordet. Från Atriums lokaler hade man insyn i Palmes lägenhet. Vid tiden för mordet var lokalen stängd för ombyggnad. Ägaren till galleriet tycks ha haft kontakt med personer som frekventerade Oxen.

En person i Skellefteå som pratat om att mörda Palme brukade transportera tavlor till ett galleri nära Palmes bostad. Personen hade kontakt med Säpo.

AL ska via BS fått veta av någon på Säpo att Palme skulle skjutas.

En bekant till Thage G Petersson hade hört från kollegor i näringslivet att Palme skulle skjutas.

AF f.d. flickvän till SC arbetade på länsrätten där Palmes Harvardärende försvann.

Personer med WT tycktes följa LOPs väg till T-banan i Gamla Stan.

En person som liknade CP gick till T-banan minuten efter LOP.

En person i samma vagn som LOP stirrade på dem under resan. Eventuellt samma person som satt bredvid SH i vagnen, son till SÄPO-kommissarie BH.

SH följde efter LOP när de gick av vid Rådmansgatan och testade enligt egen uppgift om Palme hade livvakter.

Efter föreställningen såg RG WT-män i gathörnen när han gick mot Rådmansgatans T-banestation, som han trodde tillhörde Palmes livvaktsstyrka.

En korvförsäljare vid Adolf Fredriks kyrka såg LOP och uppfattade att de var inringade av tre män som han trodde var Palmes livvakter.

Strax efteråt gick LOP snett över Sveavägen mitt emellan övergångsställena.

NF såg en man i blå jacka gå 10 meter efter LOP vid La Carterie.

I La Carteries skyltfönster stod en man, som troligtvis hette Lennart, när LOP promenerade förbi. Enligt NF. Lennart hade en dörr olarmad i Skandiahusets garage denna kväll.

Ungefär när LOP gick förbi Skandias entré gick SE ut på trottoaren. Han hade stått och pratat med Securitasvakterna vid receptionen, varifrån man kunde se vilka som promenerade förbi utanför.

Vid bankomatlokalen nära Dekorima uppehöll sig personer från ett Boforsföretag utan att LP lade märke till dem.

SC såg minuterna innan mordet fyra personer som han uppfattade som poliser med WT promenera Apelbergsgatan ner mot Sveavägen. Strax efter blev han stoppad av en vit Volvo som två gånger hindrade honom att köra förbi Tunnelgatan mot Luntmakargatan. Med i bilen var RJ.

LS, AFs dåvarande pojkvän befann sig i omgivningen vid tiden för mordet tillsammans med AF. Han ägde en vit Volvo som dock hade totalkvaddats innan mordet och är hörd av polisen med anledning av Volvon som stoppade SC. Enligt AF åkte hon och LS i en vit Volvo till City denna kväll.

LP såg CP vid Dekorima precis efter mordet innan han sprang mot Luntmakargatan. CP besökte Oxen ett antal gånger från december 1985 och fram till mordet. Han var där denna kväll men hade lämnat Oxen före mordet. Anledningen till att CP besökte Oxen fram till dagen för mordet men aldrig efter, var en bekant till en eventuell bekant till ägaren för galleriet Atrium i Gamla Stan.

Är det inte så att "stölden" kunde mest sannolikt härledas till en nyanställd och en praktikant?
Citera
2019-04-10, 09:12
Medlem
Gothuss avatar
https://www.google.com/search?q=Bj%C3%B6rnv%C3%A4gen+8+A+lgh+1104&oq=Bj%C 3%B6rnv%C3%A4gen+8+A+lgh+1104&aqs=chrome..69i57.89 4j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8

https://www.google.com/search?q=Stj%C3%A4rnv%C3%A4gen+3+A+lgh+1103.&oq=St j%C3%A4rnv%C3%A4gen+3+A+lgh+1103.&aqs=chrome..69i5 7.1004j0j9&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Kauklija och Ov* M*llv*k

Ganska lågt att försöka skylla på SÄPO, Baresic, kroaterna och ABAB-väktare.
Skulle väktarna ha släppt ut Baresic ur fängelset för att mörda Olof Palme?
Nej jag skulle inte tro det.
Senast redigerad av Gothus 2019-04-10 kl. 09:34.
Citera
2019-04-10, 10:24
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Ibland när jag druckit för lite kaffe tänker jag så här:

Tung yrkesbrottsling.
På eller I stort sett på brottsplatsen vid mordtillfället.
Ägde rätt vapen.
Stora resurser med många hantlangare.
Flera gömställen i anslutning till mordplatsen.
Stora resurser.
Frenetiskt pekat ut fel person för polisen.
Klädd som mördaren.
Skyldig en annan brottsling extremt mycket pengar.
Inblandad i Harvardaffären.
Vapenhandlare.
Samma patroner som OP sköts med hittades i hans hem.
Hade skumt samarbete med vissa poliser.
Kanske på samma bio som OP.
Missbrukare.
Sommarstuga som pekats ut i några vittnesmål om mordet.
dynamitard.
Mycket kontakter i det militära.

SIGGE

äh, det tror jag inte på
kaffe!
Reine Jansson är en joker. Jag tror inte att han var Sigges efterhängsne kompis utan snarare hans hemliga överordnade. Båda två var mycket "coola" personer. Sigge hade bostadsrätter och levde flott, medan Reine uppger lite olika adresser som inneboende.

Reine och Sigge satt alltså där i bilen nära Tunnelgatan och Ölvebro hade CP som misstänkt gm vid Dekorima samma tid. Och polisen misstror Reines och Sigges uppgifter! De borde snarare misstänka att de var medhjälpare till CP.

Och dessutom, Sigges f.d flickvän Annie Lööf var i trakterna med sin nya pojkvän Lars S och påstår i förhör att de åkte till City denna kväll i en vit Volvo. Lars S nekar och kan visa ett intyg att hans leasade Volvo var krockskadad och skrotad vid tillfället. Men han kunde i princip ha kört en annan vit Volvo denna kväll och i princip varit den förare som blockerade Luntmakargatan vid tiden för mordet.

Sedan har vi ordningspolisen i civilbil som kommer direkt efter GS, fortsätter Sveavägen rakt fram svänger till höger vid Adolf Fredriks kyrkogata och ser någon lik CP stå på Luntmakargatan vid en grön bil...

Också 100 % gåta!
Citera
2019-04-10, 10:33
Medlem
ieshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heheho
Ljudbilden är 100% gåta och kan vara nyckeln till att nysta upp mordet.
Man skulle kunna kvantisera upplevelsen av smällarna (1 smällare, 2 skott, 3 extremt) och markera på en karta var vittnet stod. Inventera ekoeffekter och dämpningseffekter och se om det finns ett mönster eller om allt beror på vittnenas subjektivitet.
Citera
2019-04-10, 10:58
Medlem
hehehos avatar
Citat:
Man skulle kunna kvantisera upplevelsen av smällarna (1 smällare, 2 skott, 3 extremt) och markera på en karta var vittnet stod. Inventera ekoeffekter och dämpningseffekter och se om det finns ett mönster eller om allt beror på vittnenas subjektivitet.

Ja, och räkna med inne och ute ur bilar, i bankomatlokaler, musik på, avstånd etc etc.
Det kunde bli riktigt intressant.

Ibland tänker jag på det annonyma bekännelsebrev som troligtvis är skrivet av VG klagar mördaren över dålig ljuddämpare. Även om VG inte skulle ha gjort det så kan han ha haft viss insyn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in