Citat:
Ursprungligen postat av
beyondantares
Och jag håller med om att bevisbördan i en domstol ligger hos åklagaren, och det ovan är i sig inte tillräckligt för en fällande dom, och att en domstol enbart ska fälla vid smoking gun-bevis (även om det ofta är svårt att presentera såna i övergreppsmål). Men det hindrar inte att man som lekman kan tro att en person är skyldig trots att han frikänts. Jag tror t.ex. att O.J. är skyldig.
Om man tror att Michael hade de här tendenserna och ser hur många nätter han tillbringade ensam med unga pojkar så kan man absolut drivas av en vilja att sprida information om det som man uppfattar som problematiskt så att folk kan ta ställning utifrån det, i sammanhang där Michael Jacksons eventuella pedofili diskuteras. De här sidorna hos Michael är relevanta för en tråd som handlar om en film där han anklagas för pedofili.
Sen kan jag inte se hur nån kan tycka det är konstigt att man skulle kunna hata en person om man tror att han har förgripit sig på barn.
Jag har skrivit det här förut, i den här tråden.
Men jag får tydligen göra det igen för budskapet har inte gått fram.
Jag är inget "fan" av MJ. Och det tycker en del här diskvalificerar mig från att skriva "försvarande" i tråden, det vill jag påstå är rent skitsnack. Personligen är det inte viktigt om MJ är pedofil eller inte.
Jag kan inte heller påstå att jag är ett fan av att vi alla har någon form av skyldighet att efterleva de mest basala regler vi satt upp i samhället. Men det är så de skrev kontraktet,det är bara att hacka i sig.
Men något jag ÄR ett stort fan av är regeln att:
Den tilltalade betraktas som oskyldig tills motsatsen bevisats
Den regeln är
extremt viktig i ett rättssamhälle! Börjar det slira på den regeln, då finns det risk att alla, vemsomhelst, närsomhelst, kan anklagas och dömas helt på lösa känslogrunder och det är inte ett samhälle jag vill ha mer av. Det såg jag nog av efter Metoo.
Naturligtvis gäller den regeln då inte bara i alla andra fall, utan även när en jävligt skum sång och dansman, med sovvanor som de flesta av oss andra tycker är skitkonstiga.
Har man inte ens den basala synen på rättssamhälle, oavsett det är i USA eller i Sverige, då har man inte heller någon rätt att påstå något om någon,för då handlar det inte om "rättvisa" då handlar det om "känslor" eller "grupptryck" eller som man även kan kalla det "pöbelmentalitet"
Pöbelmentalitet är inte, som en del små snöflingor verkar tro, något positivt utan det är gruppmobbing i dess ädlaste form. Och det har ingen plats i ett rättssamhälle.
Om vi ska gå på "känslor" så "tycker" jag (och många med mig) att Aschberg är vidrig. Det är inte fog för att döma honom till kinesisk vattentortyr eller att brinna på en påle ,under tiden som alla andra står i ring och hetsar. Och det ska det heller inte vara.
Med det menar jag alltså att MJ blev friad av rätten. Och efter det dog han. Det spelar helt enkelt ingen roll om han lever eller är död nu, för när han levde blev han friad och det kommer aldrig gå att få honom fälld nu.
Var han pedofil så är han död och kan aldrig skada någon igen. Bra
Var han inte pedofil så är han död och kan inte ta skada av falska rykte. Bra
Och på premissen att det aldrig går att dra honom inför rätta igen så
ska han enligt reglerna för ett rättssamhälle betraktas som icke skyldig.
Citat:
Ursprungligen postat av
beyondantares
Sen kan jag inte se hur nån kan tycka det är konstigt att man skulle kunna hata en person om man tror att han har förgripit sig på barn.
Förvisso sant. Men du skrev det viktiga ordet där:
Tror
Jag hatar
brottet MJ misstänktes för. Det finns inte mycket som är vidrigare än utnyttjande av barn.
Men vi alla är skyldiga att inte fastna i hat för brottet, så till den grad att vi helt förkastar all form av rätts-tänk för personen.
Och på förekommen anledning ,nej ,jag har inga barn. Jag uttalar mig inte om hur jag skulle ha agerat det om det var mina barn som var utsatta.