2019-04-09, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Herregud! Mina barn har blivit skjutsade till tusen olika aktiviteter hit och dit. Vad man däremot kan göra är att ge barnen lite space.
Var föräldrarna så handlingsförlamade så dom bara skulle stå på trappan tror du? Dom kunde läsa en bok, ta en promenad, meditera.
Jag tror det handlade om kontrollbehov. Att aldrig kunna ge barnen lite frihet. Ständigt övervakade.
Jag tror Missan hade allt sitt fokus på Moa under lektionen. Jag uppskattar enormt mkt att Missan velat delge oss sina intryck hon fått av föräldrarna men allra mest hennes kärleksfulla beskrivning av Moa.

Håller med om allt. Föräldrar måste ge barnen sin frihet att få skapa kontakter med andra barn o även andra vuxna.
Hur ska de annars kunna få ett självständigt liv o utvecklas som människa.

Jag är helt övertygad om att det handlar om kontrollbehov.

Stackars Agnes o Moa.
Citera
2019-04-09, 12:42
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Men snälla du. Barnen hade sina föräldrar, lärare, varandra, vänner som ibland kom på besök. De var inte friska! Träning? Enligt alla artiklar jag läst så är träning rent förödande på en sjuk ME-patient. Det är en av få sjukdomar där träning stjälper mer än hjälper. Man kan krascha i flera dagar efteråt. Utvecklas? Varför tror du att hemundervisningen sker?

Du kan inte tvinga på människor hjälp som inte vill ha den. Vi är fria individer. Att ett barn är sjukt och ser ut att få både kärlek och omsorg och stimulans i form av skola i hemmet föranleder sällan "misstanke" för orosanmälan.
Var fanns den kärleken? Oskar gnällde på att Moa spelade fel pratade för högt. Är det ett bra sätt att ge barn mer självkänsla tror du? Sen med facit i handen dög hon ju inte alls så då dödar man bihanget till sig själv verkar ha varit en riktig elak, egostisk, snorkig och otrevlig person., får rysningar av hans typ, allt luktar kontrollbehov lång väg! Barnen fick troligen aldrig komma till tals via möten, det såg Oskar till! Detta hade inte hänt om de inte ansetts vara förmer än andra av skolan,, med sina fina utbildningar med juridiska kunskaper, att man inte kan se det äcklar mig! Jag har sett några högbegåvade som det totalt slagit om för, mycket möjligt att hans galenskap smög sig på och han blev mer och mer paranoid?
Citera
2019-04-09, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Du är dummare än du själv förstår.
En sjukdom - benbrott, cancer eller ME är naturligtvis inget som skyddar ett barn från att också fara illa.

Om vårdnadshavaren inte anpassar barnets tillvaro att till sjukdomssituationen och gör att barnet trots sjukdomen får ett socialt liv, kroppslig träning och utvecklas - kommer barnet kunna fara alltmer illa.

Därför ska blotta misstanken om att det kanske möjligen skulle kunna vara så - föranleda en orosanmälan. Inte för att straffa - utan för att undersöka och erbjuda mer hjälp och stöd.
Fast om barnen far än mer illa av det sociala livet, den kroppsliga träningen ska det verkligen prioriteras då?
Citera
2019-04-09, 12:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Så sant så sant. Lite ödmjukhet är aldrig fel. Saknas hos många här i tråden. Jag tror dessa Bjärredföräldrar visste exakt vad de gjorde. De kalkylerade och beräknade, krattade. De ville verkligen inte mer. Om några här tror att en orosanmälan hade hjälpt, då är de dummare än tåget. Vill nån ta livet av sig och de sina, då flaggar de inte. De gör det.
Ja. Krisen sipprar igenom/hårt ansatta. Vilket inte är konstigt när det kommer till sjuka barn och om allt fokus varit på döttrarna.

Har inte folk förstått - pga av föräldrarnas fasader, pga av att de de facto bryr sig om barnen och är engagerade och barnen visar inte tecken på att fara illa, pga att paret är personlighetstypen "Kan själv" och inte ber om hjälp och får det att låta överkomligt trots allt;
så går det inte att spränga bubblan. De har gjort den oingenomtränglig.

Dock tror jag inte på kalkylerande och beräknande. Jag tror det rör sig om att sakta men säkert mot dras mot den farliga branten där de inte ser annan lösning hur skev den än är.
Likt andra suicidala personer som dock förmår hålla garden uppe.
Skillnaden med Bjärred är att de är två som förgiftar varandra och fortsatt ska leka Bror Duktig.
Citera
2019-04-09, 12:47
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Var fanns den kärleken? Oskar gnällde på att Moa spelade fel pratade för högt. Är det ett bra sätt att ge barn mer självkänsla tror du? Sen med facit i handen dög hon ju inte alls så då dödar man bihanget till sig själv verkar ha varit en riktig elak, egostisk, snorkig och otrevlig person., får rysningar av hans typ, allt luktar kontrollbehov lång väg! Barnen fick troligen aldrig komma till tals via möten, det såg Oskar till! Detta hade inte hänt om de inte ansetts vara förmer än andra av skolan,, med sina fina utbildningar med juridiska kunskaper, att man inte kan se det äcklar mig! Jag har sett några högbegåvade som det totalt slagit om för, mycket möjligt att hans galenskap smög sig på och han blev mer och mer paranoid?

Du litar alltså på allt Missan27 säger!? Läs dennas inlägg under året så ser du utsvävningarna. Du går också in och tillmäter O en massa egenskaper som du inte har en susning om. Du talar också om kontroll och hur skolan sett dessa föräldrar. Häpnadsväckande!
Citera
2019-04-09, 12:47
Medlem
Spontant känner jag att för att förebygga och framförallt för att försöka förhindra liknande händelser bör sjukvården (?) i ett mycket tidigt skede, efter satt diagnos, utöka och tydliggöra informationsspridning om sjukdomen och dess symptom direkt till den enskilde patienten och till vårdnadshavare, föräldrar etc.

För en patient eller vårdnadshavare handlar det om att acceptera sin/den sjukdom/diagnos samt ha kännedom om dess symptom och veta vilken prognos man kan förvänta sig både lång- och kortsiktigt. Man bör också automatiskt bokas in för samtal med terapeut eller psykolog e.d. för människor är olika. Av erfarenhet vet jag att det finns många många föräldrar som inte kan eller vill acceptera barnens sjukdomar eller diagnoser. Tror detta är vanligare än man tror.

Har man inte tillräckligt med kunskap om sjukdomen i fråga kan det få förödande konsekvenser - inte bara fysiskt.
Citera
2019-04-09, 12:49
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det är det här jag far efter. Hur ska det appliceras på barnen i Bjärred och ME? För övrigt är iaf Moa ute och får luft i mellandagarna. Det känns öht inte som om diskussionen är förankrad utan nån sorts snusförnuftig Prussiluska som högläser ur stadgorna helt statiskt.
Är det inlevelseförmågan som brister - för när man tänker sig in i en situation med hjälpsökande människor eller i kris kan jag inte se det applicerbart och frågan är ju likaväl hur man skulle ha nått de här - om de bryr sig och flickorna inte ser ut att lida mer än av just ME?
För övrigt finns ingen balansgång när det kommer till diskussion om oro - att det är nyanser - utan mer misstänkliggörande mot lärarna/skolan. Det är som sagt lätt att vara efterklok på distans.
Kirkegaard lär rotera som ett grillspett..
Mycket fin dikt!
Senast redigerad av MeggieCleary 2019-04-09 kl. 12:51.
Citera
2019-04-09, 12:49
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ja. Krisen sipprar igenom/hårt ansatta. Vilket inte är konstigt när det kommer till sjuka barn och om allt fokus varit på döttrarna.

Har inte folk förstått - pga av föräldrarnas fasader, pga av att de de facto bryr sig om barnen och är engagerade och barnen visar inte tecken på att fara illa, pga att paret är personlighetstypen "Kan själv" och inte ber om hjälp och får det att låta överkomligt trots allt;
så går det inte att spränga bubblan. De har gjort den oingenomtränglig.

Dock tror jag inte på kalkylerande och beräknande. Jag tror det rör sig om att sakta men säkert mot dras mot den farliga branten där de inte ser annan lösning hur skev den än är.
Likt andra suicidala personer som dock förmår hålla garden uppe.
Skillnaden med Bjärred är att de är två som förgiftar varandra och fortsatt ska leka Bror Duktig.
Det fetade, menar jag efter beslutet. De tog ett beslut efter mycket överväganden. När de väl tagit detta beslut så skrivs brev, testamenten etc. Och det är detta jag säger är beräknande och kalkylerande. Jag tror inte det varit lätt - tvärtom - dock väldigt handlingskraftigt i den situation de var i.
Citera
2019-04-09, 12:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Väldigt fin dikt!
Den är så talande. ♥
Kirkegaard, Antonovsky och ett par till är mina favoriter när det kommer till att vara nära människor i kris.
Jag ska sända en annan via pm så det inte blir OT om du vill.

För övrigt kan jag inte begripa hur folk ska ha sett det här komma med tanke på vad det de facto rör sig om. Jag ser inget kreativt i att peka finger heller; det går att lägga den diskussion på ett helt annat plan gällande varningstecken och åtgärder för att förebygga.
Citera
2019-04-09, 12:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Det fetade, menar jag efter beslutet. De tog ett beslut efter mycket överväganden. När de väl tagit detta beslut så skrivs brev, testamenten etc. Och det är detta jag säger är beräknande och kalkylerande. Jag tror inte det varit lätt - tvärtom - dock väldigt handlingskraftigt i den situation de var i.
Ja, men det är markant skillnad på kallblodigt, kalkylerande, beräknande - mer rått - än det som föregår en självmordsprocess.
Det är ordvalet jag reserverar mig mot när det kommer till denna sorts mord, omständigheter och motiv.
Citera
2019-04-09, 13:11
Medlem
Citat:
Men föräldrarna hade hela tiden barnens bästa för ögonen utåt sett och ända fram till beslutet. Hur tänker du där? De gjorde allt för att barnen skulle ha det bra. De föll i och med Ms diagnos. Och vem kunde ana det? Inte skolan enligt egen uppgift. Inte arbetskamraterna enligt deras uppgift.

Det är lätt att klanka och kasta sten när man själv inte ens varit inblandad.

Men vet du ens vad du snackar om. Har du varit inblandad? Lärarna kom på avtalade tider typ 15 timmar i veckan. Resten av tiden vet ingen. Med vad som hänt så resonerar du som ett m-n. Hemundervisningen var hellre för föräldrarnas bästa.
Citera
2019-04-09, 13:11
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ja, men det är markant skillnad på kallblodigt, kalkylerande, beräknande - mer rått - än det som föregår en självmordsprocess.
Det är ordvalet jag reserverar mig mot när det kommer till denna sorts mord, omständigheter och motiv.
Ta bort "kallblodigt". Men jag begriper vad du menar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in