2019-04-09, 08:18
Medlem
Inga bitar i Bjärred-pusslet faller på plats eftersom allt är så motsägelsefullt.

Polisens svärtade FUP gör historien än mer mystisk. De berättar om strypta barn så vad döljer sig under svärtningen? Ett öppet brev som förklarar att är två eniga föräldrar som planerat länge och gör detta för familjens skull. Ingen stryper väl sin dotter av kärlek? Varför sån brådska? Varför så dålig planering? Polisen var klar med sin slutsats efter intervjuerna med kollegor och anhöriga men vad kunde de berätta?

En rektor som känner i hjärtat att skolan inte kunde gjort annorlunda men att det fanns ett problem inne i familjen. Menade hon bara att två döttrar fått samma mystiska åkomma? Vem höll rektor kontakten med? Jag upplever Hanna som både robust och redig i den film vi sett av henne och tycker hon skulle varit självskriven.

Sen har vi en chef som berättar att han och Oskar pratade om framtidsvisioner bara ett par veckor innan alla dog. Positiva ordalag. Vad vet vi om det? En arbetsgivare som likt skolans rektor vill svära sig fri?

Hanna som suttit med på alla pianolektioner. För att beskydda, vakta eller njuta av ett barns förkovran? Övertolkade hon Agnes trötthet? Berodde Agnes symptom på något hon utsatts för? Det finns föräldrar som mår så illa av att barnen känt sig utsatta i skolan att de begärt och fått hemundervisning under en viss tid. Det finns också föräldrar som inte kan tolka sina barns signaler. En överbeskyddande förälder stryper väl inte sitt barn?

Varför blev Moa så plötsligt sjuk men framför allt, varför var det sån panik att ordna hemundervisning? Moa kunde börjat hösten i skolan och varit hemma hur ofta som helst när hon kände sig dålig. Trodde föräldrarna att skolmiljön var farlig eller dålig för lärandet eller skulle barnen kontrolleras?

Och Oskar då, som inte deklarerade våren 2017. Ungefär samtidigt så åkte Hanna och Moa till Stockholm och hälsade på en väninna. Hade de en fnurra på tråden? Sen ansökte han om professur på hösten och borde känt harmoni men den svajade alltså redan innan Moa blev sjuk.

Inte heller hade föräldrarna haft någon kontakt med psykvården enligt polisen. De jobbade på för fullt och nästan mer än det hela året. I november gick Oskar ned 10% i arbetstid. Löjlig minskning anser jag om man är en oroad förälder. Hanna borde också dragit ned på sin arbetstid men "jobbade som vanligt fram till jul". Släktingarna hade inte anat oråd. Osv.

Eftersom allt är så motsägelsefullt mot vad som senare inträffade så måste någon komma med mer pusselbitar för det här stämmer inte. Vad hände egentligen?
Citera
2019-04-09, 10:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Kanske. Om sjukskrivningen är lång och innebär att barnet kommer att förlora det mesta av sina sociala kontakter, sitta dygnet runt inne i ett hus, helt upphöra med alla fritidsaktiviteter.
Det beror mycket på hur föräldrarna reagerar och vad de gör av situationen - hamnar föräldrarna och familjen i en kris är orosanmälan självklar.

Inser sjukskrivande läkare att det här barnet kommer att befinna sig inomhus i hemmet 24/7 under flera år och att alla fritidsaktiviteter klipps samtididigt som föräldrarna kanske söker sig till mer eller mindre obskyra, i Sverige icke godkända behandlingar - ja då är det helt adekvat med en orosanmälan.
Jag hoppas alla som läser inser hur skevt du resonerar utan större behov av fördjupning..
Läkare som anmäler ME-sjuka barn.
Jag har inte ord för hur falsk du är.
Citera
2019-04-09, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rumbledoll
Herregud! Mina barn har blivit skjutsade till tusen olika aktiviteter hit och dit. Vad man däremot kan göra är att ge barnen lite space.
Var föräldrarna så handlingsförlamade så dom bara skulle stå på trappan tror du? Dom kunde läsa en bok, ta en promenad, meditera.
Jag tror det handlade om kontrollbehov. Att aldrig kunna ge barnen lite frihet. Ständigt övervakade.
Jag tror Missan hade allt sitt fokus på Moa under lektionen. Jag uppskattar enormt mkt att Missan velat delge oss sina intryck hon fått av föräldrarna men allra mest hennes kärleksfulla beskrivning av Moa.

Det var kanske exakt det dom gjorde. På dig verkar blotta närvaron vara tecken på kontroll.
Citera
2019-04-09, 10:26
Medlem
develis avatar
Citat:
Herregud! Mina barn har blivit skjutsade till tusen olika aktiviteter hit och dit. Vad man däremot kan göra är att ge barnen lite space.
Var föräldrarna så handlingsförlamade så dom bara skulle stå på trappan tror du? Dom kunde läsa en bok, ta en promenad, meditera.
Jag tror det handlade om kontrollbehov. Att aldrig kunna ge barnen lite frihet. Ständigt övervakade.
Jag tror Missan hade allt sitt fokus på Moa under lektionen. Jag uppskattar enormt mkt att Missan velat delge oss sina intryck hon fått av föräldrarna men allra mest hennes kärleksfulla beskrivning av Moa.
Jag tror inte ens missan far med sanning på den här punkten, det är en hel del som är svajjigt där. Selektivt återgivet och väldigt, väldigt dåligt med sakfakta med övervägande mycket tyckande.
Det fyller väl sin funktion för tema:
Ständigt övervakade. Kontrollbehov. Hade väl varit på plats med en orosanmälan? Oskar styrde ju skolan och var så psykiskt labil.

Sen en massa sedvanliga puttinutt om missan The Allmighty.
Senast redigerad av develi 2019-04-09 kl. 10:35.
Citera
2019-04-09, 10:27
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag hoppas alla som läser inser hur skevt du resonerar utan större behov av fördjupning..
Läkare som anmäler ME-sjuka barn.
Jag har inte ord för hur falsk du är.

Lite svårt att få ihop logiken här, läkaren sjukskriver barnet för ME och gör en orosanmälan samtidigt för att läkaren just har sjukskrivit för ME, en diagnos som gör att barnet inte kan vara lika aktiv som förut.

Något haltar i resonemanget.
Citera
2019-04-09, 10:30
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Lite svårt att få ihop logiken här, läkaren sjukskriver barnet för ME och gör en orosanmälan samtidigt för att läkaren just har sjukskrivit för ME, en diagnos som gör att barnet inte kan vara lika aktiv som förut.

Ja, det haltar som om det vore dags för röntgen av benet för att låna senaste analogin..
Det hör nog mer till ME-lobbysnacket skulle jag tippa.

För övrigt fanns direktkontakt med barn och kurator, framkommer i media att en ny skulle introduceras via dokumentationen för möten.
Citera
2019-04-09, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer

Det är lika logiskt som att föräldrarna drar igång omfattande utredningar för ME och ordnar särskild undervisning med lärarbesök minst fyra dagar i veckan i deras eget hem. Allt för att "isolera" barnen.
Citera
2019-04-09, 10:40
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solglittret
Kanske. Om sjukskrivningen är lång och innebär att barnet kommer att förlora det mesta av sina sociala kontakter, sitta dygnet runt inne i ett hus, helt upphöra med alla fritidsaktiviteter.
Det beror mycket på hur föräldrarna reagerar och vad de gör av situationen - hamnar föräldrarna och familjen i en [i]kris[/I] är orosanmälan självklar.

Inser sjukskrivande läkare att det här barnet kommer att befinna sig inomhus i hemmet 24/7 under flera år och att alla fritidsaktiviteter klipps samtididigt som föräldrarna kanske söker sig till mer eller mindre obskyra, i Sverige icke godkända behandlingar - ja då är det helt adekvat med en orosanmälan.

I de referat från skolmöten som återgetts har inte en enda gång någon skolläkare eller något barns behandlande, sjukskrivande ansvarige läkare deltagit. Inte heller framgår något om att det funnits en kommunikation mellan elevhälsovården dvs skolläkare och ansvarig läkare för barnen. Det är naturligtvis inte optimalt.

Framförallt skulle man behövt se över kontakter med sjukgymnastik, psykolog, arbetsterapeut och kurator. Var överhuvudtaget någon av dessa inkopplade för barnen?

Hade det gällt en vuxen hade Försäkringskassan vid längre sjukskrivning krävt långa utlåtande kring hälsotillstånd och arbetsanpassningar av patientansvarig läkare. FKs läkare hade kopplats in och i den bästa av världar hade flera möten mellan patientens ansvarige läkare, FK och kanske arbetsplatsen ägt rum. Patienten hade haft en egen ansvarig handläggare på FK.
Allt detta saknades vid sjukskrivningen av barnen eftersom ingen FK hade hand om dem.

Just därför skulle det gjorts orosanmälningar kring barnens situation, företrädesvis från skolan som kände till situationen och identifierat familjekrisen.
Ja men så bra då. Ett väldigt sjukt barn som ligger hemma och vilar, därför att sjukdomen kräver det, skall bli föremål för orosanmälan? Som inte orkar med något alls därför att man då kraschar i flera dagar efter? Alldeles utmärkt. Detta skulle innebära att man med sjukt barn också skall behöva oroa sig för att få ett barn omhändertaget? För det är just det som många tror när det gäller såna här anmälningar.

Lomma kommun kommer att orosanmäla i fortsättningen, om ett barn är borta 20% eller mer från skolan. Med eller utan sjukintyg. Med eller utan hemundervisning. Troligen kommer det även utökas till resten av Sveriges skolor. Inget jag känner till dock.

Men att göra som du menar: att läkare skriver ut intyg på en sjukdom, förordar hemundervisning och sedan orosanmäler?

Edit: Att familjen hamnade i "kris" var ett ord som skolan använde vid en intervju och som sedan citerades vilt.
Senast redigerad av Flashig78 2019-04-09 kl. 10:49.
Citera
2019-04-09, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashig78
Ja men så bra då. Ett väldigt sjukt barn som ligger hemma och vilar, därför att sjukdomen kräver det, skall bli föremål för orosanmälan? Som inte orkar med något alls därför att man då kraschar i flera dagar efter? Alldeles utmärkt. Detta skulle innebära att man med sjukt barn också skall behöva oroa sig för att få ett barn omhändertaget? För det är just det som många tror när det gäller såna här anmälningar.

Lomma kommun kommer att orosanmäla i fortsättningen, om ett barn är borta 20% eller mer från skolan. Med eller utan sjukintyg. Med eller utan hemundervisning. Troligen kommer det även utökas till resten av Sveriges skolor. Inget jag känner till dock.

Men att göra som du menar: att läkare skriver ut intyg på en sjukdom, förordar hemundervisning och sedan orosanmäler?

Edit: Att familjen hamnade i "kris" var ett ord som skolan använde vid en intervju och som sedan citerades vilt.

Nej, det beror på hur föräldern reagerar stod det. Kanske de kan visa signaler om att inte klara av situationen på ett eller annat sätt.
Citera
2019-04-09, 11:03
Medlem
Citat:
Jag försöker tänka mig in i Missans situation.
Hon uppfattade Hanna som en mjuk person. Hon kände någon slags samhörighet. Man började lite försiktigt och trevande att tala om blommor och Bob Dylan. Det fanns något där att bygga vidare på. Men att från Dylan gå raskt över till att ifrågasätta varför Agnes var hemma,det var nog inte så lätt. Det behövs tid innan man vågar närma sig känsliga saker. Kanske läste Missan av något där att det var ett känsligt område.Om lektionerna hade fortsatt under hösten så vet vi inte vad som hade hänt.
Då kanske Missan hade frågat.....
Ja jag hade frågat. Jag vet vem jag är . Jag t o m skrev det redan i augusti på mejl” hoppas alla andra mår bra”.
Citera
2019-04-09, 11:16
Medlem
I nedanstående länk kan man läsa om reglerna för när det rekommenderas respektive utgör en skyldighet att orosanmäla misstanke om att barn far illa. Yrkesverksamma med denna skyldighet har skyldighet att genast anmäla och det endast på misstanke.

http://www.socialstyrelsen.se/barnochfamilj/barnochungaisocialtjansten/anmalanarbarnfarilla

Se nedanstående citat (mitt fetade).

Citat:
Anställda på vissa myndigheter och i vissa verksamheter som berör barn och unga (skola, hälso- och sjukvård och tandvård till exempel) är skyldiga enligt lag att genast anmäla om de i sitt arbete misstänker att ett barn far illa.
Citera
2019-04-09, 11:38
Medlem
Flashig78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Nej, det beror på hur föräldern reagerar stod det. Kanske de kan visa signaler om att inte klara av situationen på ett eller annat sätt.
Men att man är ledsen över att ens barn är sjuka är ju fullständigt naturligt. Och orosanmälan handlar om misstanke att barn far illa. Det gjorde de inte i den här situationen. Lärare var där nästan dagligen, och de hade definitivt reagerat om de såg att barnen varit vanvårdade och haft en dålig hemsituation.

Föräldrarna klarade av situationen. Som det såg ut. Vad som rör sig inne i skallen på folk kan man inte veta, även om flera i den här tråden absolut hade kastat sig på telefonen nu när man har facit. Blir så trött.

De har säkerligen fått flera förfrågningar från släkt och vänner: "Behöver ni hjälp? Vi kommer som ett skott". Och fått till svar att "nej, vi fixar detta, inga problem". Ska man då som vän/släkting börja ringa sociala myndigheter och säga att detta föräldrapar inte behöver nån hjälp, så därför tycker vi att det krävs en anmälan. Vill man inte ha hjälp så är nåt riktigt sjukt kanske vissa tror.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in