2019-10-31, 15:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Raseriutbrott är väl egentligen ingenting som tyder på, det hör väl snarare till agendan som vissa kört med förkärlek i tråden med start via pianotantens psykos hittepå, fortsatt via rockkungen som hyllades via sin påstådda insyn. Reviews ett al gillade lögnen om lavetter, zebrima körde väl på i samma hjulspår och sen var det våld i tvättstugan, bärsärk i köket, rivsår och blod.

Solglittret åberopade ju ett pm och drog fram en dreba som vittnesbörd. Skribenten själv var dock tydlig med att det bara var spekulationer. En annan som gillades av flera, som skulle stärka sanningshalten var den som skrev och ljög om att de var klädda i märkliga kläder och huset så kaotiskt att det såg ut som ett rån. Letsdoit körde att O hade religiösa ritualer för sig, klädd i kipa och annan utstyrsel..

Det är många som gärna låtit sig grundluras för att det har tjänat syftet, dvs utpeka Oskar som galen och få Hanna att framstå som mild, vän, intetsägande och oskuldsfull.
Förtryckt var väl ett fortsatt omhuldat tema. Sen blev det ännu äckligare. Vinbarssnacka lyfte incest, flera hakade på. Rapytt vältrade sig temat förutom narcissism. Likor insinuerade om resan till Tyskland. Pedofili och Cold case skulle utredas enligt a horny lad.

Har jag uppfattat fel går det bra att justera. Jag kan ge källhänvisningar om så önskas.

Du har onekligen ett mycket gott minne!

Det är dock inte alls omöjligt att Hanna var just "mild, vän och intetsägande" — utanför huset/familjen. Ett vanligt defensivt förhållningssätt hos människor som plågas av intrapsykiska konflikter, ångest och nedstämdhet. Hos dessa är det ofta de närmaste anhöriga som få ta all återhållen ilska och smärta som de inte klarar av att ge uttryck för i rätt sammanhang mot rätt människor. Jag tycker just frånvaron av en vettig personbeskrivning av Hanna från något håll trots trådens snart 20 miljoner visningar, pekar i den riktningen.

För övrigt delar jag din uppfattning om försöken till manipulation av verkligheten som försiggått i tråden. Jag tror att denna har lite olika bevekelsegrunder, men några är otvivelaktigt mer framträdande än andra.
Citera
2019-10-31, 15:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Om det är så att just O plockade bort sina digitala spår och inte H så kanske de tänkte olika på just det området, trots att de enl. polisens slutsats tänkte lika beträffande planeringen och genomförandet av familjemordet. Det är fortfarande så att det finns ett bevittnat testamente och underskrivet avskedsbrev, allt med forensisk äkthetsstämpel. Det är fortfarande så att brottsplatsundersökningen, den tekniska bevisningen och förhören alla visade sammantaget att föräldrarna gemensamt och i samförstånd dödat sina barn.

Jag tycker diskussionen nu börjar likna den när man skulle fylla i vad som stod under maskningen och utifrån gissningarna kullkasta den monumentala bevisningen som finns i ärendet.

Lite som med Öje-gruppen (förlorarna i Quick-målet) som plockar ut ett litet fragment och försöker påskina att det minsann skulle ha jättebetydelse trots all övrig bevisning om motsatsen. I likhet med medlemmarna i Öje-gruppen hamnade de som använder sig av samma metod här, rejält skevt redan från början.

Det är inte farligt att ha fel. Däremot kan det vara farligt att inte lära sig något av sina misstag.
Deras avskedsbrev är skrivet i retroaktiv form, tillbakablick (beslut fattades tidig höst).
Tror nog det är som vid andra självmord. När Moa försämrades och sjukdomssymtomen tilltog (lidandet ökade och påminde om A:s svårigheter) dalade väl livsglädjen i takt med att det egna mörkret tilltog.
Det var nog mycket ångest och ältande höst och vinter. Tillbakadragande, psykisk ohälsa ökar:
”Ingen av oss kommer att kunna leva ett liv i egentlig mening”.

När beslut väl fattas nån gång under ledigheten gick det undan på rälsen.
Likt många andra su.
De är i en pakt, extremt tighta, men nån är mer redo och mer suicidal. Två landar inte på samma plattform vid identiskt samma tidpunkt, det lär vara en process.
Senast redigerad av develi 2019-10-31 kl. 15:25.
Citera
2019-10-31, 16:20
Medlem
Citat:
Raseriutbrott är det väl egentligen ingenting som tyder på, det hör väl snarare till agendan som vissa kört med förkärlek i tråden med start via pianotantens psykos hittepå, fortsatt via rockkungen som hyllades via sin påstådda insyn. Reviews et al gillade lögnen om lavetter, zebrima körde väl på i samma hjulspår och sen var det våld i tvättstugan, bärsärk i köket, rivsår och blod:

Solglittret åberopade ju ett pm och drog även fram en dreba som vittnesbörd. Skribenten själv var dock tydlig med att det bara var spekulationer. En annan som gillades av flera, som skulle stärka sanningshalten var den som skrev och ljög om att de var klädda i märkliga kläder och huset så kaotiskt att det såg ut som ett rån. Letsdoit körde att O hade religiösa ritualer för sig, klädd i kipa och annan utstyrsel..

Det är många som gärna låtit sig grundluras för att det har tjänat syftet, dvs utpeka Oskar som galen och få Hanna att framstå som mild, vän, intetsägande och oskuldsfull.
Förtryckt var väl ett fortsatt omhuldat tema. Sen blev det ännu äckligare. Vinbarssnacka lyfte incest, flera hakade på. Rapytt vältrade sig temat förutom narcissism. Likor insinuerade om resan till Tyskland. Pedofili och Cold case skulle utredas enligt a horny lad.

Har jag uppfattat fel går det bra att justera. Jag kan ge källhänvisningar om så önskas.

Det var väl nästan allt....utom slipsen. Den var VIKTIG!

Citat:
Ursprungligen postat av rappytt
För mig ser slipsen VIT ut. Färgsticket som drar åt blått eller rött övertygar mig om det.

Han var begravningsklädd på sin sista föreläsning och han var närmast anhörig till "döda". Hade någon dött nyligen i släkten?

Tror att han var helt rubbad, faktiskt. Det klädvalet säger allt.
Citera
2019-10-31, 16:25
Medlem
develis avatar
Citat:

Det lär ju inte vara lättare för ett barn som i mycket högre grad lever i nuet än vuxna. En dag eller natt kan kännas som en evighet för barn och är denna fylld av smärtor och plågor måste det vara lätt att ge upp om de kommer dag efter dag efter dag efter dag. Då är det en mycket klen tröst att det ev. kommer att bli bättre om en handfull år.

Jag hoppas att denna historia och alla andra som det skrivs om, kommer få vården att få upp ögonen för denna svåruthärdliga sjukdom när den yttrar sig som värst. Om det är något som skulle kunna ge Agnes och Moa lite upprättelse är väl om man förbättrade vården för de som lider av samma sjukdom som de själva gjorde. Då hade deras liv kunnat få en mening trots att de hade oturen att få föräldrar som inte kunde ta hand om dem.

Vi måste bli bättre på att ta hand om varandra!
Ja, en livfull 11-åring vars liv begränsas med orkeslöshet..
Som har sett hur svårt sin syster haft det och drabbas av svåra symtom, troligen i ett aggressivare förlopp.
Hemundervisning har förvandlats till isolering när det snarare handlar om att hushålla med resurser och energi.
Ett barn som vill så mycket mer, inte inser sina begränsningar, blir ledsen och måste hållas tillbaka av sina föräldrar.

Inspektør, videregående skole:
«Vi har lært at ME-syke ikke skal presses.
De klarer godt å presse seg selv.
De må heller hjelpes til å holde tilbake.»

Barnläkare David Bell:
"Utifrån min erfarenhet är det värsta symtom, som en ung människa med den här sjukdomen upplever, är misstron från hjälpapparaten.
Det leder till så mycket skada att många ungdomar aldrig kan återhämta sig från detta. "

Önskar komplettera med misstron från gemene man som den här tråden är ett vedervärdigt exempel på.
Var och en bör rannsaka sig själva.

Det har skett på bekostnad av ME-sjuka rent generellt.

Barnen har även använts som redskap för att vinna mark med Oskar som grym förövare.

Moa och Agnes lidande i sjukdomen ME har förringats och förtalats å det grövsta.

Det var tydligen mer troligt med allt från bipolär, AST till incest via outbildade personer som aldrig mött dem överhuvudtaget versus en utredning via erfaren barnneurolog.
Senast redigerad av develi 2019-10-31 kl. 16:38.
Citera
2019-10-31, 17:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det var väl nästan allt....utom slipsen. Den var VIKTIG!
Ja hjälp...
Vilka analyser. Sen blev det visst sista framträdandet också. Bara för att letsdoit hittade detta som sista inspelade att tillgå på nätet..
Blev väl mer dramatiskt och effektfullt manus antar jag.
Begravningstal.
Citera
2019-10-31, 17:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Du vet att det var med sympati. Man kan också välja vad man vill minnas...

Vad gäller reportageböcker så brukar saker kunna ha en tendens att s.a.s. sanera sig själva, eller reda sig själva, beroende lite på utgångspunkterna. Tror jag. Man kan sälja på sitt namn, och missbruka det. Eller så kan man inte sälja på sitt namn. Ännu. Och tvingas göra ett anständigt arbete. Med lite modifikation. Sen ger ofta det ena det andra också, när man räknar ner slutsumman. Visar det sig.

Sen är det inte så dumt att vara på god fot med myndigheter för vissa, medan detta är värre för andra. Ändan är bak. Always.
Sympati?
Tack för all del men jag är väldigt tacksam för egenskapen jag ärvt. Har underlättat mycket på tentor och jag slipper fundera och slösa tid och energi rent generellt.

Minns du reportagen frågade jag.
Hon fick fram detaljer från BP/fyndplatsen som inte kom fram via polisen.

Det berodde på att hon hade förtroende och inte uppfattades som en girig gam ute efter scoop.
Hon deltog i bonfire och skrev även om innevånarna runt Gillam.
Ett folk med stark misstro till både myndigheter och reportrar.
För att de har en historia där de kränkts och åtsidosatts.

Jag är övertygad att Höglund band ris till egen rygg via sitt envetna och.övermaga beteende.
Om du läst boken så antar jag du ser tillvägagångssättet där hon pressar personerna i ett känsligt ämne på ett känslokallt sätt.
Hon matar på med frågor som ett smatterband i mail efter mail.
Dömt att misslyckas. Om de kände viss aversion innan så stängdes dörren tvärt.
Man reser ragg som.läsare över hur hon beter sig.
Citera
2019-10-31, 17:34
Bannlyst
Citat:
Deras avskedsbrev är skrivet i retroaktiv form, tillbakablick (beslut fattades tidig höst).
Tror nog det är som vid andra självmord. När Moa försämrades och sjukdomssymtomen tilltog (lidandet ökade och påminde om A:s svårigheter) dalade väl livsglädjen i takt med att det egna mörkret tilltog.
Det var nog mycket ångest och ältande höst och vinter. Tillbakadragande, psykisk ohälsa ökar:
”Ingen av oss kommer att kunna leva ett liv i egentlig mening”.

När beslut väl fattas nån gång under ledigheten gick det undan på rälsen.
Likt många andra su.
De är i en pakt, extremt tighta, men nån är mer redo och mer suicidal. Två landar inte på samma plattform vid identiskt samma tidpunkt, det lär vara en process.

Ja, den processen är vi som tidigare konstaterat rätt överens om.

Ett tillägg kan möjligen vara att det inte är alls säkert att det var samma person som var mer "redo" under hela processen. De kan mycket väl ha varvat att dra ner varandra beroende på energi och psykisk status. Ungefär som många par drar om vart annat fast i mer positiv riktning för att få det beryktade "livspusslet" att gå ihop — "nu är det din tur att ta över stafettpinnen så får jag vila". Särskilt i kriser är detta extra viktigt. Man behöver ge varandra återhämtning för att kunna fungera över tid.

Men behöver också varva vem som driver en till undergång för att orka — ända in i döden.
Citera
2019-10-31, 17:38
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja, den processen är vi som tidigare konstaterat rätt överens om.

Ett tillägg kan möjligen vara att det inte är alls säkert att det var samma person som var mer "redo" under hela processen. De kan mycket väl ha varvat att dra ner varandra beroende på energi och psykisk status. Ungefär som många par drar om vart annat fast i mer positiv riktning för att få det beryktade "livspusslet" att gå ihop — "nu är det din tur att ta över stafettpinnen så får jag vila". Särskilt i kriser är detta extra viktigt. Man behöver ge varandra återhämtning för att kunna fungera över tid.

Men behöver också varva vem som driver en till undergång för att orka — ända in i döden.
Absolut. Växelverkan. Ambivalens. Vandra på ett spektra mellan hopp och förtvivlan.

Normalt ger växelverkan stöd och energi. Avlastning. Här blev det successivt nedstigande i melankoli.
De drog ner varandra i skiten som två extremt dåliga rådgivare som behövt frisk input.
Citera
2019-10-31, 17:40
Medlem
Är det någon som har en tänkbar förklaring till varför datumen för "sist sedd i livet" är osäkra för Hanna och Moa? Detta funderar jag ofta över - och försöker komma på situationer som skulle kunna innehålla en förklaring.

Ett misstag, den mänskliga faktorn, ett olycksfall i arbetet för de som dokumenterade uppgifterna - eller vad?
Citera
2019-10-31, 17:47
Medlem
afKnollentotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptogam
Är det någon som har en tänkbar förklaring till varför datumen för "sist sedd i livet" är osäkra för Hanna och Moa? Detta funderar jag ofta över - och försöker komma på situationer som skulle kunna innehålla en förklaring.

Ett misstag, den mänskliga faktorn, ett olycksfall i arbetet för de som dokumenterade uppgifterna - eller vad?

Datumen är väl inte osäkra - dom är obefintliga. Svensson och hans anhang tyckte nog det kunde kvitta. Alla var ju döda - Tack o lov.
Citera
2019-10-31, 18:13
Medlem
57Emmas avatar
Citat:

Vi har diskuterat detta många gånger och vi kommer aldrig att få något svar på det.
Kan bero på att det var två olika rättsläkare som obducerade kropparna
Kanske ett skrivfel, kanske är det rättat nu
Vi har även diskuterat om det skall vara två vittnen oberoende av varandra som skall ha sett personen. Telefonsamtal räknas ej. Jag spekulerar bara, vet inte
Citera
2019-10-31, 18:17
Medlem
develis avatar
Citat:

En tänkbar förklaring är följande.

De återfanns den 9/1 och det är skrivet den 11:e.
Märk väl det korta tidsspannet och ha i åtanke att Fu pågår.
Det är föga troligt att alla förhör är klara vid den tiden.
Däremot kan det finnas bekräftad uppgift om A och O när detta skrivs från te.x nån anhörig.
De lär inte skriva nåt om det inte är helt på det klara.

Datum 2018-01-00 ovanför ordinarie text som tillägg av rättsläkare verkar snare indikera det samma som ikryssad ruta för dödsdatum 2018-01-00 - " ej säkert".
- låter således mer som ett öppet datum då dödsbevis skrivs. Datum för H och M är isf obekräftat/okänt i skrivande stund.
.
Fyra anhöriga vidimerar och godkänner testamente (förutom arvtagarna).
Vore nåt suspekt finns inte en chans att detta skulle godkännas.
Senast redigerad av develi 2019-10-31 kl. 18:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in