Citat:
Ursprungligen postat av
Muwltiplier
Ens kosthållning som vegan måste vara on-point. Det innebär att man måste äta väldigt stora mängder mat för att få i sig den näring man behöver. Det kan inte en liten unge göra. Ett barn behöver mat med hög närings- och kaloridensitet som bara finns att hämta från djurriket. Dessutom så måste man supplementera för att få i sig allt. Bara det säger sig självt att veganism inte är naturligt eller särskilt bra för människan, inte minst ett barn som växer.
Anledningen till att veganer kan gå flera år och må prima är för att de inte växte upp som veganer. Kroppen har alltid en reserv att ta från. Barn har inte en sådan reserv.
/f.d. Vegan
Tack för ett insiktsfullt och nyanserat inlägg.
Har själv inget emot att folk är veganer eller vegetarianer.
Det som jag ibland stör mig på är att en del ska pracka på sin åskådning på andra till varje pris. Men annars har jag som sagt inga problem med det.
Men man måste veta vad man gör, och framförallt måste man reagera när ens barn far illa som här.
Små barn ska inte vara pinnsmala som flickan man kunde se i ett av blogginläggen. Hon såg väldigt "kantig" ut. Barn ska ha hull och det kräver en varierad och kalorität kost.
Kan tänka mig att mamman i det här fallet inte haft särskilt kalorität mjölk.
Skönt att flickan fick vård i tid.
Pappan verkar ha ett antal psykoser som han skulle behöva komma ur.
Helt ok att inte vilja vara del av dagens samhälle med ekorrhjulet och hela den skiten, men på den nivån, det är skadligt.
Mvh