2019-04-10, 09:24
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gary-loomis
Skrämmande hur hysteriska folk blir av ordet "vegan", man får ett tunnelseende samt blockerar per automatiskt alla andra scenarion.

På vilket sätt blir det "hysteriskt" och vilka andra scenarion är det man per automatik blockerar?

Min personliga erfarenhet av de flesta veganer jag har träffat är att det är något fel på dem. Och då menar jag rent kliniskt, att de lider av diverse ätstörningar, personlighetsstörningar, psykiska problem o.s.v. Möjligtvis var det inte så utpräglat på slutet av 1990-talet, då det gick ett mode att vara det i många kretsar, även om jag fann många av de mindre störda vara unga personerna som var jagsvaga följare av de normer och moden som var gångbara i deras sociala kretsar. Men de jag har träffat därefter har ofta verkat ha fler än en skruv lös. Även i övrigt har flera uppvisat åtminstone avvikande egenskaper, som t.ex. att de är inne på S&M, även om det sannolikt inte ses som stört av många.

Notera att det är känt att ätstörningar överlappar med en rad olika tillstånd, inte minst olika personlighetsstörningar (inte minst med OCD och OCPD). De flesta av dessa är högst ärftliga, precis som även ätstörningar som t.ex. anorexi är högst ärftliga.

Sedan blir det så klart hemskt när de låter sina fixa idéer gå över försvarslösa. Jag har själv inte varit med om veganska föräldrar, men däremot djurplågare till kattägare som envisas med att ha katt, men vägrar att ge den dess naturliga föda.

Som jämförelse har inte alls närmast alla vegetarianer jag har träffat varit störda. Visst, uppenbart finns det även där rätt många fall av personer som har ätstörningar och använder vegetarianismen som ett slags alibi för att dölja det. Samt även annars har väl andelen lite avvikande varit högre bland dem. Kanske inte så mycket av den personlighetsstörda typen, utan snarare har en del haft vagt autistiska drag, även om de kanske kliniskt inte uppnår diagnoskriterier. Notera att jag inte - i likhet med många andra - använder begreppet som något slags skällord, då jag själv har en diagnos på högfungerande autism (och under uppväxten hade svårt att äta en massa saker och var alldeles för smal), utan har bara konstaterat att fler än vanligt bland dem kanske har sådana drag. Det vore inte i sig så värst överraskande, då ätstörningar är kraftigt överrepresenterat bland personer med högfungerande autism, samt autism i sig brukar vara kopplat till problem med att äta en massa olika saker.

Med tanke på det allra sistnämnda, så är det kanske inte förvånande att just de (få) vegetarianer jag känner till som äter en fullgod och varierad vegetariansk kost ofta inte gillade kött värst mycket i sig under hela uppväxten (även om de kan ha gillat enskilda saker som t.ex. skaldjur), före de ens beslutade sig för att bli vegetarianer, även om de kanske senare även lade till sig med moraliska/ideologiska skäl till att inte äta kött.
Senast redigerad av Europe 2019-04-10 kl. 09:39.
Citera
2019-04-10, 09:32
Medlem
NuLugnarDuNerDigs avatar
Mamman ska vara ångerfull medans flumfarsan har gått in i försvarsställning och inte tycks fatta någonting.
Hoppas dom går skilda vägar så dottern har en chans till ett normalt, hälsosamt liv så kan han ju flumma runt bäst han vill.
Citera
2019-04-10, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NuLugnarDuNerDig
Mamman ska vara ångerfull medans flumfarsan har gått in i försvarsställning och inte tycks fatta någonting.
Hoppas dom går skilda vägar så dottern har en chans till ett normalt, hälsosamt liv så kan han ju flumma runt bäst han vill.

Många med AS har svårt att se saker ur andras perspektiv och i värsta fall är de otroligt rigida när de fått för sig något, för de ”vet ju bäst”. Att göra på andra sätt rubbar deras världsbild på ett för dem oacceptabelt sätt.

Droger tillkommer ju här också. En redan handikappad person ska hålla dig långt ifrån droger det bevisar denne man.
Citera
2019-04-10, 10:08
Medlem
Konstigt att pappan som är emot modern medicin ändå knarkar receptbelagda piller?

Konsekvent och bra
Citera
2019-04-10, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurkarn
Konstigt att pappan som är emot modern medicin ändå knarkar receptbelagda piller?

Konsekvent och bra

Eller hur, väldigt märkligt.
Citera
2019-04-10, 10:17
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lurkarn

Konsekvent och bra

Nja, går väl ganska i linje med hur den typen av människa brukar vara.

"Jag är emot allt i samhället, utom det som gynnar mig eller som jag kan flumma på"
Citera
2019-04-10, 10:18
Medlem
Peter77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NuLugnarDuNerDig

Misstänkte nästan detta, att trots det man kunde läsa på hennes blogg, att hon ändå var den mer "normale" av de båda.
Citera
2019-04-10, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pc-load-letter
Står det att han har Autism?

Ja, från sida 9 av fup
Citat:
Mats informerar mig i samband med förhör att han har autism och ADHD, för kännedom.

Det förklarar en hel del.

Pappan har alltså autism och ADHD. Plus knarkare. Plus tappat vårdnaden om tidigare barn.
Citera
2019-04-10, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Konsumkassen
Ja jävlar. Jag tog skärmdumpar om han stänger ner sin fb:

https://minfil.com/G6Q0Pda4n8/74AB5A8B-D72B-4F3E-B776-B295BC883A2D_png

https://minfil.com/06QfP8abne/BBF88DBD-41F8-40AD-A47A-354EC3EBCF55_png

https://minfil.com/y6Q2P8aen3/5DB46D4A-DC30-455F-AF41-45CDD69520E9_png

https://minfil.com/x1Q3P2a0n8/C7A3D397-D282-48C1-B789-438267B04030_png

Killen tycker ju att sjukhuspersonalen ska lyssna på hans visdom och dra lärdom, inte bli irriterade utan tacksamma över att bli upplysta.

Gäller detsamma omvänt, dvs att han visar tacksamhet för de kunskaper som den samlade läkarkåren kan förmedla? Svar nej. Det är alla andra som ska vara mottagliga, men inte Mats själv. Inte ens när hans dotter var en hårsmån från att dö pga vanvård.

Dags att vi lägger ner alla sjukhus och säger upp all vårdpersonal. Mats kan allt så mycket bättre
Vi upphör med alla mediciner en dag i Sverige - så blir säkert allt jättebra.
Citera
2019-04-10, 10:30
Medlem
Citat:
Förhörsledaren: Enligt läkare på akuten så hade er dotter varit död om ni kommit in två timmar senare. Vad är dina tankar kring det?

– Jag tror inte på den läkaren när hon säger det. Jag kanske hade trott på en annan läkare om de hade levererat det på ett annat sätt.

Sikket jävla kioskmongo mannen är. Verkligen svårt psykiskt sjuk.
Citera
2019-04-10, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av banancool
Har pappan någon form av psykos? Hans Facebookstatusar är ju bara sammansatt nonsens.

Pappan säger själv att han har autism. Plus ADHD. Plus konsument av Tramadol (knark). Plus Cannabis (knark).

Gissa hur hans hjärna ser ut.
Citera
2019-04-10, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Tramadol utan recept också. Inte så naturlig med andra ord. Mår illa av att läsa

Eller hur

"Nej, jag kan absolut inte köpa mediciner. Det är bara gifter. Och jag tänker inte köpa kött i butikerna heller, det är bara gifter i det med. Men Tramadol - kemiskt knark, ja det går an"

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in