2019-04-08, 19:20
Medlem
Jonathaan5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dijamant
Vad innebär glidande indikationer?
Vaga eller ej "fasta" definitioner.
Senast redigerad av Jonathaan5 2019-04-08 kl. 19:22.
Citera
2019-04-08, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dijamant
Vad innebär glidande indikationer?

"Indikation" kan betyda olika saker, bland annat "fingervisning". Att hon anser att fingervisningen för vad som är ett obotligt tillstånd håller på att glida bort från det som hon själv anser vara dess ursprungliga definition, är hennes sätt att säga att samhället håller på att förirra sig bort från etik och moral.
Citera
2019-04-08, 19:42
Medlem
Imalosers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasseochtage
"Indikation" kan betyda olika saker, bland annat "fingervisning". Att hon anser att fingervisningen för vad som är ett obotligt tillstånd håller på att glida bort från det som hon själv anser vara dess ursprungliga definition, är hennes sätt att säga att samhället håller på att förirra sig bort från etik och moral.

Indikation betyder som regel inom läkaryrket grunderna på vilka en viss behandling inleds. "Vad var indikationen för denna medicinering?" - "Hypertoni". T.ex. Så indikationerna för eutanasi skulle vara på vilka grunder man eutanaserar folk, och 'glidande indikationre' betyder i det sammanhanget att man beslutar sig för att genomföra "behandlingen" på lösa/tvivelaktiga grunder.
Citera
2019-04-08, 19:47
Medlem
kuklists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fhital
Hur kommer det sig att man inte publicerar facit samtidigt som frågorna?
Föreställ dig att UHR under tisdagen mottager 34 miljoner mails som alla kräver att svaret på fråga 1 provpass 5 är 2/3 istället för det riktiga svaret 1/2. Då ska du se att C kommer att anges som rätt svar i facit.
Senast redigerad av kuklist 2019-04-08 kl. 20:46.
Citera
2019-04-08, 19:51
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av Imaloser
Indikation betyder som regel inom läkaryrket grunderna på vilka en viss behandling inleds. "Vad var indikationen för denna medicinering?" - "Hypertoni". T.ex. Så indikationerna för eutanasi skulle vara på vilka grunder man eutanaserar folk, och 'glidande indikationre' betyder i det sammanhanget att man beslutar sig för att genomföra "behandlingen" på lösa/tvivelaktiga grunder.
I samma text, av S.Román:
"Införandet av assisterat självmord har inneburit ett sluttande plan. Det som alla kritiker förutspått har besannats, till exempel i Holland och Belgien. Initialt tänkte man sig att det bara skulle användas vid obotliga svåra sjukdomstillstånd i livets slutskede, men idag har indikationerna vidgats avsevärt."

Nu handlade det ju om vad M.Norlén lade för innebörd i begreppet. I det senare, där hon använder uttrycket "glidande indikationer" så är det kraftig slagsida åt C i mitt tycke. Det som förvirrar är det första användandet av begreppet "sluttande plan".
Citera
2019-04-08, 19:56
Medlem
Citat:

Hennes definition av "sluttande plan" är ordagrant att "man glider på indikationerna". Hennes huvudargument är att eutanasi ges till självmordsbenägna för att man - enligt henne, felaktigt - utgår ifrån att de är bortom hjälp, vilket är oetiskt av läkare, och hon avslutar sista insändaren med att detta förhållningssätt påverkar hela samhällets syn på vilka tillstånd som kan behandlas och vilka som inte kan behandlas.

Allt detta sammanlagt tolkar jag som att hennes definition av "sluttande plan" är att man förskjuter tidigare uppfattningar om rätt och fel.

Kom ihåg att svaret på LÄS aldrig kan hittas i en eller två meningar. Varenda fråga inbegriper texten som helhet. Om svaren på frågorna kunde hittas i enskilda meningar så hade provet legat på mellanstadienivå. Det ligger emellertid på högskolenivå, och på högskolenivå så ska man kunna läsa en komplicerad text och förstå den som helhet, vilket är den förmåga som LÄS mäter.
Citera
2019-04-08, 19:58
Medlem
Imalosers avatar
Citat:
Kom ihåg att svaret på LÄS aldrig kan hittas i en eller två meningar. Varenda fråga inbegriper texten som helhet. Om svaren på frågorna kunde hittas i enskilda meningar så hade provet legat på mellanstadienivå. Det ligger emellertid på högskolenivå, och på högskolenivå så ska man kunna läsa en komplicerad text och förstå den som helhet, vilket är den förmåga som LÄS mäter.

Jag håller helt med dig om ditt svar, jag svarade också C Ville bara förtydliga precis vad som menades med indikationer i texten. Jobbar själv som läkare.
Citera
2019-04-08, 20:01
Medlem
Citat:
Jag håller helt med dig om ditt svar, jag svarade också C Ville bara förtydliga precis vad som menades med indikationer i texten. Jobbar själv som läkare.

Visst, "indikation" kan användas som synonym för "symptom". Men att hon säger att man "glider på indikationerna" tror jag inte att man kan omskriva som "glider på symptomen".

Symptomen är det ingen som försöker omdefiniera. Det som hon menar att man försöker omdefiniera är huruvida symptomen går att behandla. Då passar "fingervisning" bättre som synonym.
Citera
2019-04-08, 21:06
Medlem
kuklists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sorken80
Tack. Och grattis till er som valde D om det är det som sedan visar sig ha varit rätt svar. Är fortfarande inte helt övertygad åt endera hållet själv. Är det den snävare definitionen av "social factors", som HPguiden skriver om, lutar det dock åt C. Jaja, den som lever får C...

Edit: Om de nu bara kunde kolla på uppgift 13 och tolka om det sluttande planet M.Norlén pratar om, som ett sluttande plan vilket till slut leder till att läkare behöver fatta beslut som är mot deras samvete gällande eutanasi. Man kan i alla fall hoppas...
Min fetstil och understrykning.
Ditt svar resulterade i ett konstlat skratt som fick fåglarna utanför mitt öppna fönster att fly.
Senast redigerad av kuklist 2019-04-08 kl. 21:17.
Citera
2019-04-08, 21:08
Medlem
Imalosers avatar
Citat:
Visst, "indikation" kan användas som synonym för "symptom". Men att hon säger att man "glider på indikationerna" tror jag inte att man kan omskriva som "glider på symptomen".

Symptomen är det ingen som försöker omdefiniera. Det som hon menar att man försöker omdefiniera är huruvida symptomen går att behandla. Då passar "fingervisning" bättre som synonym.

Jag tror du missuppfattar. Indikationer är inte samma som symtom, det är grunden på vilken en behandling sätts in. D.v.s en moraliskt förkastlig indikation (grunden för åtgärden) för aktiv dödshjälp vore att anhöriga önskar det, enligt Norlin. Det är inte samma sak som symtom.

http://medicinskordbok.se/component/content/article/9-b/53509-indikation
Citera
2019-04-08, 21:11
Medlem
Citat:
Jag tror du missuppfattar. Indikationer är inte samma som symtom, det är grunden på vilken en behandling sätts in. D.v.s en moraliskt förkastlig indikation (grunden för åtgärden) för aktiv dödshjälp vore att anhöriga önskar det, enligt Norlin. Det är inte samma sak som symtom.

http://medicinskordbok.se/component/content/article/9-b/53509-indikation

Om du ser utanför det medicinska fackspråket så kan "indikation" användas som synonym för "symptom", precis som "symptom" kan användas i andra sammanhang än medicinska.

Att hon är läkare betyder inte att hon använder fackspråk i insändare.
Citera
2019-04-08, 21:29
Medlem
cosmic99s avatar
Jag satte 71/80 på verb och har nu gått igenom frågorna för att se vad jag hade fel på och om det möjligtvis går att plocka några ytterligare poäng.

Först och främst på provpass 1 - fråga 14, som var vilket av följande påståenden stämmer bäst överens med det P C Jersild skriver i sin kommentar?

P C Jersilds kommentar var:

“Före 1975 kunde en läkare som utförde abort hamna i fängelse. Numera kan en gynekolog som vägrar abort mista sin anställning. Läkarens uppgift är inte en gång för alla given. Självvalt livsslut sprider sig nu från land till land – utan något ”sluttande plan”. Varför ska denna nödutgång vara förbehållen den som har receptblock?”

Jag svarade B - Man bör se positivt på förändring, men rätt svar var D - Man bör kunna anpassa sig till nya förutsättningar. Vad svarade ni andra? Är det säkert att D är rätt svar? Jag tycker att B också passar in.

Nästa fråga som jag är osäker på är fråga 22, men jag inser dock att jag förmodligen har fel i det här fallet. Frågan var: En viss del av näthinnan kan _____ detaljer i en blomma, samtidigt som andra delar av samma näthinna kan uppfatta _____ rörelser i mörkret.

Jag svarade D observera – osynliga, men rätt svar var A registrera – eventuella. Jag förstår att A är rätt och hade jag svarat på frågan igen hade jag förmodligen tagit det alternativet… Jag tycker dock att D också passar in. Vad anser ni?

Slutligen på fråga 39 som handlade om kungspingviner svarade jag A - Their orange color is thought to function as a visual mating signal, men rätt svar var B - They make use of color markings that cannot be perceived by humans. Vad svarade ni på den? För mig känns A fortfarande som det rätta svaret…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in