Citat:
Ursprungligen postat av
Amriswil
I NMR-podcasten "Mer än ord" påstod man att DFS satt månadskostnaden för drift och underhåll av den eländiga plåtladan i Älgarås ("Svenskarnas hus") till 50 000 kronor. Låter nästan för sjukt för att vara sant. Någon DFS:are som kan bekräfta eller dementera? Om det är sant ska det bli intressant att höra hur ni rationaliserar ett sådant uppenbart svindleri.
På årsmötet röstades budgeten igenom, vet inte ifall det är öppna handlingar. Skulle kunna dela med mig av den annars.. Men i egna betraktelser så tror jag huset kommer kunna dra in en hel del pengar genom butiken. "Mycket" hantverk, musik och böcker. Kläder ska de väl också utöka så småningom.
Styrkan i lokalen är inte så uppenbar till att börja med, men den kommer att ha effekter på många sätt. Det blir en knutpunkt, så placeringen blir ganska vettig på så vis. Sen sporrar den andra grupper och krafter ute i samhället, man placerar ribban lite högre helt enkelt.
Ifall detta hade varit möjligt genom enskilda "knegare" så borde någon/några redan ha gjort det. Jag blev glatt överraskad över hur bra det blev i Svenskarnas hus. Rekommenderar folk ifall de har vägarna förbi, samtidigt kommer det hända massor framöver.
De här 50 000:- som läggs in i månaden går inte in i driftskostnad, utan renovering. Styrelsen har stora visioner för huset, vilket röstades igenom på årsmötet. Många andra vettiga motioner röstades också igenom.
https://www.detfriasverige.se/protokoll-fran-arsmotet-2019/