2019-04-05, 13:18
Medlem
I NMR-podcasten "Mer än ord" påstod man att DFS satt månadskostnaden för drift och underhåll av den eländiga plåtladan i Älgarås ("Svenskarnas hus") till 50 000 kronor. Låter nästan för sjukt för att vara sant. Någon DFS:are som kan bekräfta eller dementera? Om det är sant ska det bli intressant att höra hur ni rationaliserar ett sådant uppenbart svindleri.
Citera
2019-04-05, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amriswil
I NMR-podcasten "Mer än ord" påstod man att DFS satt månadskostnaden för drift och underhåll av den eländiga plåtladan i Älgarås ("Svenskarnas hus") till 50 000 kronor. Låter nästan för sjukt för att vara sant. Någon DFS:are som kan bekräfta eller dementera? Om det är sant ska det bli intressant att höra hur ni rationaliserar ett sådant uppenbart svindleri.

Det enda som verkar vara svindleri här är NMR-podcastens slöseri med lyssnarnas tid. De enda som påstått att det skulle vara månadskostnaden för huset är nämligen dom. Vart pengarna som doneras till husfonden tar vägen är inte svårt att ta reda på eftersom det finns ett helt öppet exceldokument som flera gånger länkats i tråden och lätt kan hittas på hemsidan om man vill.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/1-KYQ7mhq9cFN8LyJpQ7RZT6CQQyiDBc3Uf-utClvaJw/
Citera
2019-04-05, 14:18
Medlem
Hur mycket samlades in i den ursprungliga husfonden innan inköp av lokalen i Älgarås?
Citera
2019-04-05, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brodermordet
Hur mycket samlades in i den ursprungliga husfonden innan inköp av lokalen i Älgarås?

Det står i länken i inlägget ovanför ditt.

Ursprunglig insamling 1094027
januari 2019 50000 (+10600 överskott)
(+10600 fr. jan) februari 2019 50000 (+5965 överskott)
(+5965 fr. feb) mars 2019 50000 (+5035 överskott)
(+5035 fr. mars) april 2019 5535
Citera
2019-04-06, 13:35
Medlem
Citat:

Klart det inte är sant. Byggaren som varit anställd under 3 månaders tid får vit lön som betalas ut av husfonden. Driftkostnaden för huset ligger inte i närheten av 50 000. DFS dessutom hyrt en annan fastighet som nyttjats av medlemmar som arbetat med huset. Att du i princip köpte den rövarhistorien säger ju lite om ditt intellekt.
Senast redigerad av Perlmutter 2019-04-06 kl. 13:48.
Citera
2019-04-06, 13:39
Medlem
Offerviljas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dornier
NMR och DFS är riktiga rivaler.
Vad menar du? Jag har aldrig hört Det fria Sverige bete sig på det viset som Mer än ord-gänget gjorde, utan det är ju hela tiden bara NMR som håller på och hatar och hetsar. För några månader sedan höll de på exakt likadant i podden Radio Ludvika också.

Den senaste filmen från Svenskarnas hus:

https://www.youtube.com/watch?v=XH2tLMTT5os
Citera
2019-04-07, 22:41
Medlem
Vredenselds avatar
Citat:

På årsmötet röstades budgeten igenom, vet inte ifall det är öppna handlingar. Skulle kunna dela med mig av den annars.. Men i egna betraktelser så tror jag huset kommer kunna dra in en hel del pengar genom butiken. "Mycket" hantverk, musik och böcker. Kläder ska de väl också utöka så småningom.

Styrkan i lokalen är inte så uppenbar till att börja med, men den kommer att ha effekter på många sätt. Det blir en knutpunkt, så placeringen blir ganska vettig på så vis. Sen sporrar den andra grupper och krafter ute i samhället, man placerar ribban lite högre helt enkelt.

Ifall detta hade varit möjligt genom enskilda "knegare" så borde någon/några redan ha gjort det. Jag blev glatt överraskad över hur bra det blev i Svenskarnas hus. Rekommenderar folk ifall de har vägarna förbi, samtidigt kommer det hända massor framöver.

De här 50 000:- som läggs in i månaden går inte in i driftskostnad, utan renovering. Styrelsen har stora visioner för huset, vilket röstades igenom på årsmötet. Många andra vettiga motioner röstades också igenom.

https://www.detfriasverige.se/protokoll-fran-arsmotet-2019/
Citera
2019-04-07, 23:43
Medlem
anenomes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perlmutter
Snacka om oärlig person du är. Nu var det ju Pk slakt hon hade sin fight med och inte mig. Hon råkade tro att hon skrev till PK-slakt vid ett tillfälle. Det var den första och enda gång hon ens svarade på min konstruktiva kritik. Oärligare människa får man ju leta efter. Eller du kanske bara är en liten slarvig och korkad sopa?
Jag har redan lagt fram alla förklaringar till varför föreningen har råd med att ha gratis medlemsskap. Inget av det jag la fram går att bestrida därför kunde hon inte replikera och började istället hetsa upp sig då hon av misstag tog mig för en annan.
Jag förväxlade vem du svarade i ett av dina inlägg.

Det var Justicia som jag tyckte du var oförskämd mot även om hon inte var särskilt trevlig heller.

Men användaren Northern Angel var du inte oförskämd mot. Jag ber om ursäkt för denna orättvisa beskyllning. Rätt ska vara rätt.

Till Mod: Jag skriver detta i tråden istället för PM då jag anser att det är av allmänt intresse (och därmed bör finnas för allas beskådan i tråden) att andra kan se att vi som är medlemmar i DFS beter oss trevligt och med en känsla för rättvisa.
Senast redigerad av anenome 2019-04-07 kl. 23:59.
Citera
2019-04-08, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vredenseld
På årsmötet röstades budgeten igenom, vet inte ifall det är öppna handlingar. Skulle kunna dela med mig av den annars.. Men i egna betraktelser så tror jag huset kommer kunna dra in en hel del pengar genom butiken. "Mycket" hantverk, musik och böcker. Kläder ska de väl också utöka så småningom.

Styrkan i lokalen är inte så uppenbar till att börja med, men den kommer att ha effekter på många sätt. Det blir en knutpunkt, så placeringen blir ganska vettig på så vis. Sen sporrar den andra grupper och krafter ute i samhället, man placerar ribban lite högre helt enkelt.

Ifall detta hade varit möjligt genom enskilda "knegare" så borde någon/några redan ha gjort det. Jag blev glatt överraskad över hur bra det blev i Svenskarnas hus. Rekommenderar folk ifall de har vägarna förbi, samtidigt kommer det hända massor framöver.

De här 50 000:- som läggs in i månaden går inte in i driftskostnad, utan renovering. Styrelsen har stora visioner för huset, vilket röstades igenom på årsmötet. Många andra vettiga motioner röstades också igenom.

https://www.detfriasverige.se/protokoll-fran-arsmotet-2019/

Exakt hur vi skulle spendera pengarna i husfonden de kommande månaderna röstades igenom långt tidigare under digitala medlemsmötet. Det enda intressanta siffror som inte redovisats tidigare var svegot inkomster och utgifter. Där vi kunde se att Ingrid var den som tog ut högst lön. Föreningen Det fria sveriges ekonomi med husfonden redovisades innan årskiftet under December månad.
Citera
2019-04-08, 15:03
Medlem
Don.Cs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perlmutter
Exakt hur vi skulle spendera pengarna i husfonden de kommande månaderna röstades igenom långt tidigare under digitala medlemsmötet. Det enda intressanta siffror som inte redovisats tidigare var svegot inkomster och utgifter. Där vi kunde se att Ingrid var den som tog ut högst lön. Föreningen Det fria sveriges ekonomi med husfonden redovisades innan årskiftet under December månad.

Inte så konstigt att hon fick mer betalt med tanke på att hon var chefredaktör kan jag tycka. Frågan är dock om den var orimligt hög?
Citera
2019-04-08, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
Inte så konstigt att hon fick mer betalt med tanke på att hon var chefredaktör kan jag tycka. Frågan är dock om den var orimligt hög?

Nej den var inte orimligt hög. Men dom kapade av en stor utgift inför 2019. Hon fick lön fram till 2018-10-04.
Citera
2019-04-08, 15:36
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Don.C
Samt hon är vell den enda men någon jornalistisk bakgrund?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in