2020-06-30, 07:59
Medlem
Sprengtports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Dan Eriksson berättar att p.g.a. Coronan så blir det inget Hus #2 i år.

Ja det måste vara Coronan som är orsaken. Bara coronan.
Jag gillar idén med DFS men håller med 100%. Coronan är en hittepåursäkt. Frågan vad anledningen är. Att man vill kunna fortsätta åderlåta kassan? Att man tröttnat?
Citat:
Ursprungligen postat av qamar

Med medlemsavgifter och donationer till husfonden har de fått in flera miljoner. Men allt de har att visa upp är ett hus för under 500 tusen ute i ingenstans
Det är just det. Huset står inte i närheten av proportion till insamlade pengar. Och nu vill de vänta med att köpa ett till hus.
Senast redigerad av Sprengtport 2020-06-30 kl. 08:04.
Citera
2020-06-30, 12:49
Medlem
meganegerdases avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Dan Eriksson berättar att p.g.a. Coronan så blir det inget Hus #2 i år.

Ja det måste vara Coronan som är orsaken. Bara coronan.

Så som det såg ut under hösten och vintern hade man varje månad ett större evenemang i huset med kanske i snitt 100 besökare som envar konsumerade för ett par hundra kronor inkl biljett. Sommarfesten 2019 hade nästan 300 gäster och 2020 blir det ingen sådan. Naturligtvis innebär det förluster på hundratusentals kronor att inte kunna ha evenemang under åtminstone ett halvår, så Corona kan definitivt vara det som innebär att man ej kan förvärva hus 2 under 2020.
Citera
2020-06-30, 12:51
Bannlyst
Så, då har jag lyssnat igenom gårdagens program. Framförallt är jag glad att Björn var med, så vi fick veta utvalda delar av hans skogspromenad. Mer tror jag inte han sa.

I stort sett hela programmet handlade om Svegots vanliga käpphäst ”nerstängt internet” och det finns väl inte mycket att kommentera där. Internet kan komma att stängas ner en vacker dag och det kan bli problem med kortbetalningar.

Det jag inte ser som en lösning är att ha ett ruckel mitt ute i ingenstans. Ska jag kunna betala DfS kontant, så är det ju bra om jag även kan ta mig dit. Ska jag slänga in hela familjen i bilen och åka tre timmar för att trycka en femhundring i näven på Dan? Att det dessutom skulle vara lättare att stänga ner internet än det skulle vara att stänga ner Svenskarnas hus har jag svårt att tro. Misstänk ledningen för eko-brott och stäng ner alla deras konton, så kan de inte göra så mycket mer alls vare sig de har kontanter, eller ej. Det blir väldigt logistiska problem med att betala el, vatten, internet och andra kringkostnader.

Återigen så bekräftar de dessutom det jag sagt tidigare om kapitalförstöring. Vad är mest kritiskt just nu för föreningens del? Är det verkligen att byta hela fasaden för åtskilliga hundratusen? Är det viktigaste att de har den, utåt sett, finaste industrilokalen i landet?

Finns det matreserver? Finns det en egen brunn? Finns det en eldningspanna för att hålla värmen igång om elen försvinner? Finns det tältsängar i massor om shit hits the fan? Finns det köksutrustning för storkok?

Det de har skapat är någon sorts neo-nationalromantisk man cave, där man kan sitta med vikingaparafinalia på väggarna och dricka kaffe medan man skriver navelskådarartiklar i en tidning som bara pliktskyldigt köps av medlemmar för ett högre syfte, framför sin nyinköpta laptop med tv-hängare och korvhållaren inom armlängds avstånd.

Programmet var inget nytt under solen och eftersom det bara var ett ämne som avhandlades, så var det inte så speciellt intressant eller aktuellt. En tänkvärd sak är ändå att Molyneux som omnämndes är världskänd och väldigt uppskattad och allt han har är en laptop, en webcam och en mikrofon. En person som inte har vare sig en gymdocka för 6k eller en korvhållare har påverkat världen så extremt mycket mer än Dan och Magnus har gjort.

Det kommer säkert dyka upp fler saker att diskutera kring programmet allteftersom, men det här får bli mina två cent tills vidare.
Citera
2020-06-30, 13:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sprengtport
Jag gillar idén med DFS men håller med 100%. Coronan är en hittepåursäkt. Frågan vad anledningen är. Att man vill kunna fortsätta åderlåta kassan? Att man tröttnat?

Det är just det. Huset står inte i närheten av proportion till insamlade pengar. Och nu vill de vänta med att köpa ett till hus.
Ja, tvärtom, så borde det väl bara nu man ska köpa nytt när ekonomin ser mörk ut för många och bostadspriserna krashar.
Citera
2020-06-30, 13:30
Medlem
Framtyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sprengtport

Är ju inte särskilt konstigt. Man har inte kunnat anordna några event som planerat detta året, därmed har man inte haft de inkomster som man tidigare räknat med.

Vad som har hänt med pengarna till husfonden kan du se här.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1-KYQ7mhq9cFN8LyJpQ7RZT6CQQyiDBc3Uf-utClvaJw/edit#gid=0

Vill du veta mer om vilka inkomster och utgifter man haft så får du bli medlem för att ta del utav årsredovisningen.
Citera
2020-06-30, 14:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Framtyr
Är ju inte särskilt konstigt. Man har inte kunnat anordna några event som planerat detta året, därmed har man inte haft de inkomster som man tidigare räknat med.

Vad som har hänt med pengarna till husfonden kan du se här.
https://docs.google.com/spreadsheets/d/1-KYQ7mhq9cFN8LyJpQ7RZT6CQQyiDBc3Uf-utClvaJw/edit#gid=0

Vill du veta mer om vilka inkomster och utgifter man haft så får du bli medlem för att ta del utav årsredovisningen.
Så vitt jag vet är vinstmarginalerna nära nog noll för deras evenemang, så att det skulle röra sig om förluster i magnituden 100k tror jag inte ett dugg på. Det ska till många grillfester innan du kan köpa ett hus.
Citera
2020-06-30, 15:07
Medlem
Framtyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunoDjungel
Så vitt jag vet är vinstmarginalerna nära nog noll för deras evenemang, så att det skulle röra sig om förluster i magnituden 100k tror jag inte ett dugg på. Det ska till många grillfester innan du kan köpa ett hus.

Svegot är den största inkomstkällan, sedan kommer medlemsavgifter och eventen.
Citera
2020-06-30, 15:12
Bannlyst
Citat:
Svegot är den största inkomstkällan, sedan kommer medlemsavgifter och eventen.
Ja? Det motsäger väl inte mitt påstående.
Citera
2020-06-30, 15:30
Medlem
Framtyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brunoDjungel
Ja? Det motsäger väl inte mitt påstående.

Att eventen bara går jämnt ut, stämmer ej.
Men att det inte är den största inkomstkällan stämmer.
Citera
2020-06-30, 16:11
Bannlyst
Citat:
Att eventen bara går jämnt ut, stämmer ej.
Men att det inte är den största inkomstkällan stämmer.
Och vad mer tjänar de pengar på utöver de tre sakerna, då? Även om använder räkneexempel, så är det tydligt att det är småpotatis. Det handlar på sin höjd om något tiotusental kronor brutto en handfull gånger per år. Det är en struntsumma i sammanhanget och det som står mellan ett hus, eller två.
Citera
2020-06-30, 17:35
Medlem
Framtyrs avatar
Jag hade helst sett att man startade en insamling enbart för det andra huset, jag tror nämligen folk är mer benägna att donera när man vet vad man får för pengarna.
Citera
2020-06-30, 18:25
Bannlyst
Citat:
Jag hade helst sett att man startade en insamling enbart för det andra huset, jag tror nämligen folk är mer benägna att donera när man vet vad man får för pengarna.
Ja, det vi behöver mest av allt nu är mer tiggande och pengainsamling. Det är ett långsiktigt tänkande och ett hållbart sådant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in