2019-04-07, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tcfmog
Sören kan bara uttala sig om den situation han bedömde och där var det avgörande var på isen det skedde. Jag tolkar det som att om kontakten skett innanför målområdet hade han fattat ett annat beslut.

Men Sören säger specifikt att det är om det sker innanför målområdet eller inte som avgör om det är tillåten kontakt eller inte.

Alltså anser han att det är fråga om ”Uppenbar kontakt” men det faktum att det sker utanför målområdet gör att det är tillåtet.

Även om du ser kontakten med klubban som ”Uppenbar kontakt”(vilket jag anser att det inte är fråga om) så sker ju den definitivt långt utanför målområdet.
Alltså likvärdigt med vad som hände i matchen med HV.

Jag delar Axanthic uppfattning. Antingen har Sören fel eller så är det okej med ”Uppenbar kontakt” utanför målområdet.
Citera
2019-04-07, 20:51
Medlem
Citat:
Du har sett situationerna isolerat men har du sett dem bredvid varandra och jämfört dem?

Jag är långt ifrån nöjd med pajaserierna men anser att lösningen är att sluta med dem istället för att fortsätta och till och med utöka.

Utifrån de direktiv kring regeltolkning av spelare i målgården som finns anser jag att det är en acceptabel förklaring.

Har inte sett Frölundas första mål.

Fast kontakten flyttar ju inte hans kropp, det ser man ju på bilderna, han har precis samma position före som efter. När han ska rädda är det heller ingen spelare i närheten.

Reideborn håller inte klubban på något konstigt eller onaturligt sätt. Det är kanske inte meningen av Färjestadsspelaren att ta kontrakt med klubban men jag tycker Reideborn har rätt att ha klubban där och det är tydligt att kontakten med klubban sker när Reideborn ska rädda.

Om du läser direktiven så står det:
men också

Det är precis så reglerna ska tolkas. Det vill säga att bedömning görs situation för situation.

Se fetat: Va!? Jag har sett båda situationerna!!!
Men för fan! !! Sörens förklaring är ju fel enligt vad regeln säger!!!
Senast redigerad av Palkranen 2019-04-07 kl. 20:55.
Citera
2019-04-07, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sm910dif
Reideborn har måhända inget skäl till att sträcka ut klubban framåt, men gör det förmodligen inte av något speciellt skäl heller mer än att det är en del av hans naturliga rörelsemönster som målvakt och att i de målvaktsrörelserna hamnar klubben i det läget ibland. Den hade förmodligen gjort så i situationen alldeles oavsett om det kommit trafik framför. Det är det som är problemet med slow-motion bilder, att de gör oss mer benägna att börja läsa in sådant som att han skulle kunnat tänkas gjort det för att "vara ivägen för utespelaren" eller dylikt ur vad som i verkligheten handlar om ingenting särskilt - och därför också vara överdrivet benägna att tillskriva honom ett ansvar för situationen på ett sätt som påverkar bedömningen.

Min poäng är att oavsett om det är legitimt eller inte av Reideborn att sträcka ut klubban som han gör så innebär det att han är lika skyldig till kontakten med klubban som utespelaren. Dvs det skall inte ses regelbokens definition som ”Uppenbar kontakt”.
Citera
2019-04-07, 20:58
Medlem
Citat:
Reideborn sträcker fram klubban lika lite som Färjestadsspelaren åker på den medvetet. Det är ju dock Reideborn som enligt allmän uppfattning "äger" området.

Givetvis är det ett störande moment att klubban är låst även om det är plocken man ska rädda med. Allt som stör påverkar förmågan att rädda.

Reideborn äger målområdet, inte området 1 meter framför målområdet.
Det syns ju tydligt att Reideborn har klubban utsträckt rakt framåt från kroppen sett, mitt i utespelarens färdväg.
Citera
2019-04-07, 21:01
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikN96
Luleå fortfarande favoriter? I vilken värld lever du i?
Frölunda har 1-0 i matcher och hemmaplan. Om Frölunda vinner på tisdag är Luleå fortfarande favoriter?
Frölunda har 1-0 och är i förarsätet helt klart. Spelade ut Luleå i fjärde.

Säger som vf, Luleå är fortfarande klara favoriter, om det var 90-10 innan så är det närmare 75-25 nu. Betänk att det är serietvåan vi pratar om.

Indians är starka andra perioden, och därmed också i førsta sudden. Detta kommer topplaget Luleå att tämja.
Citera
2019-04-07, 21:03
Medlem
J.R.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Palkranen
Du dillar! I båda situationerna, Werner och Reideborn, är utespelaren utanför målgården när kontakt sker med målvakten som har plocken utanför målgården! Lägg ner!

Läs Sannys krönika idag i Sportexpressen. Jag är inte ensam om att tycka det är skit! Läs NWT, bakom betalvägg tyvärr.

Pratade igår med en back som spelar elithockey, SHL och HA. Han var också som ett frågetecken angående det som händer!
Det är väl just det här som skiljer. Frågan är alltså om kontakten med målvakten räknas som målområdeskontakt i och med att han är placerad där även fast plockhandsken där kontakt inträffar är utanför, har för mig att de som tv-kommenterade hade den åsikten. Eller i alla fall förklarade dom det så.
Alla verkar osäkra även domarna som dömer..
Citera
2019-04-07, 21:07
Medlem
AutumnInNewYorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Det ska vara rivalitet och stämning på plats i arenan, men på ett forum blir sådant där bara fjantigt.
Jag har svårt att ta folk som använder ord som Fusklunda och Fuleå på allvar. Det är en "förolämpning" på låg/mellanstadie nivå.
Det är din åsikt.
Citera
2019-04-07, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Det är väl just det här som skiljer. Frågan är alltså om kontakten med målvakten räknas som målområdeskontakt i och med att han är placerad där även fast plockhandsken där kontakt inträffar är utanför, har för mig att de som tv-kommenterade hade den åsikten. Eller i alla fall förklarade dom det så.
Alla verkar osäkra även domarna som dömer..

Ja regeln säger så, men Sörens förklaring var en annan. Se inlägg 3273.
Ja domarna har inte koll. Därför måste de som har ansvar sätta sig ned och ta tag i detta.
Senast redigerad av Palkranen 2019-04-07 kl. 21:11.
Citera
2019-04-07, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten
Säger som vf, Luleå är fortfarande klara favoriter, om det var 90-10 innan så är det närmare 75-25 nu. Betänk att det är serietvåan vi pratar om.

Indians är starka andra perioden, och därmed också i førsta sudden. Detta kommer topplaget Luleå att tämja.

PHA!! 90-10?! Du är full av S-k-i-t. Dessa siffror är självklart taget från luften.

Angående tabellen så var den ganska jämn. Om man plockar bort de två sista matcherna så skulle 5an lika gärna kunna varit tabelletta likt Färjestad, som nästan kunnat sluta 5 typ (du förstår vad jag menar).

Så att Luleå skulle vara några helgon och klara finalkandidater bara för de blev 2a i serien är bara trams.
Citera
2019-04-07, 21:13
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.Boj
PHA!! 90-10?! Du är full av S-k-i-t. Dessa siffror är självklart taget från luften.

Angående tabellen så var den ganska jämn. Om man plockar bort de två sista matcherna så skulle 5an lika gärna kunna varit tabelletta likt Färjestad, som nästan kunnat sluta 5 typ (du förstår vad jag menar).

Så att Luleå skulle vara några helgon och klara finalkandidater bara för de blev 2a i serien är bara trams.

Hahahahahha, 90-10! Nästan så jag tappade andan seriöst.
Frölunda kom 3a, inte så att Luleå är några monster för dem.
Frölunda är favoriter nu eftersom de leder. Luleå får steppa upp.
Citera
2019-04-07, 21:14
Citat:
Ursprungligen postat av Gromgutten

Hahahahah 90-10! Du lever inte på jorden efter det uttalandet och således kan man ta allt du säger som i princip oseriöst.
Frölunda är favoriter, kom ut ur din bubbla. Spelade sönder Luleå i 4:e. Gjorde vad de ville.
Ja det är serietvåan mot serietrean. Vad är din poäng? Frölunda har toppat formen och nu är det slutspel.
Citera
2019-04-07, 21:15
Moderator
Gromguttens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonny.Boj

Åt lite dåligt grillad kyckling i går så ingen skitfylla här.

Om om om, så är det ju før alla lag. Luleå var näst bäst, indians nådde inte upp till den kvaliteten. Så enkelt är det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in