2018-05-13, 18:54
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dfdr
Här sysslar ni båda två med diskriminering av hörselskadade utan att ni begriper det själva. Dum, dummare och dummast.
Hur tänker du då?
Citera
2018-05-15, 02:02
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thaiman
Hon är en duktig meteorolog trevlig och gör ett bra jobb.
Åk till Balkan, stanna där tio år, och försök prata 100 procent rent...... Att bara klaga på personer för deras utseende eller tal då de sköter sig perfekt är fullständigt idiotiskt.

Man kan åka till Balkan, stanna i tio år , och sedan får man ta de jobb ens språkkunskaper räcker till. Det är inte svårare än så.
Citera
2018-07-31, 16:19
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
Vad krävs egentligen för att en "väderflicka" INTE ska ha en egen tråd?

Är alla FBare så rasistiska att bara norskor och svenskor kommer på tal? https://www.svt.se/vader/vara_meteorologer/deana-bajic

Trevlig, ambitiös, välutbildad. Mycket bättre än så kan det inte bli.

Dock inte representativ för dagens invandring, tyvärr.
Citera
2018-07-31, 19:22
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Man kan åka till Balkan, stanna i tio år , och sedan får man ta de jobb ens språkkunskaper räcker till. Det är inte svårare än så.

Så du tror inte att kroaterna kör med kvotering av ljushåriga, då? Så att även jag kan få jobb på landets största nyhetsprogram efter bara 5-6 år i landet? Eller är de såna bakåtsträvare (rentav rasistiska) att de kräver att jag åtminstone lär mig språket ordentligt så att tittarna förstår mig utan problem, även äldre, hörselskadade och invandrare? Anser de att flertalets önskemål väger tyngre än min roll som normbrytare och symbol?

Jisses, vilket land ...
Citera
2018-09-22, 02:51
Bannlyst
Hon är så jäkla fin. Jag vill att hon blir programledare så att man får se mer av henne
Citera
2018-09-22, 07:01
Medlem
Hon kan Sveriges geografi helt perfekt. Vet var landskapen, trakterna och de större orterna ligger.Betydligt kunnigare inom det området än medelsvensson.
Citera
2018-09-26, 09:30
Medlem
Hennes helt felaktiga intonation (dvs språkmelodi) gör det outhärdligt att lyssna på henne när hon misshandlar svenskan. Jag kan tänka mig att t ex äldre svenskar har oerhört svårt att förstå vad hon säger.
Citera
2019-04-07, 20:40
Medlem
Citat:
Åk till Balkan, stanna där tio år, och försök prata 100 procent rent...... Att bara klaga på personer för deras utseende eller tal då de sköter sig perfekt är fullständigt idiotiskt.
Håller med thaiman Jag har bott i thailand 15år men inte kan jag perfekt thailändska, men kan bra thailänskadet kan jag har jag fått höra av thailändarna. ,De utlandsfödda boende i storstädernas förorter kan ju inte ens svenska efter 2/3generationer,Men de som integrerar sig på mindre orter de kan bra svenska efter 5/10år,men perfekt kan vi inte ens själva prata.För ingen är perfekt eller kan vara.Det klagas på hennes svenska som ska vara sämre än några jugoslaver som bott länge i svedala och kan nästan perfekt svenska,Synd vederbörande är avstängd, fråga hur kan förorts svenska,Som är blandning av svenska,jugoslaviska,syriska,turkiska,arabiska mm i ett och samma bli perfekt svenska...Låt henne vara för hon pratar bättre och klarare än vad de flesta svenska nyhetsreportrarna kan göra
Citera
2019-04-07, 20:46
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av siammike
Håller med thaiman Jag har bott i thailand 15år men inte kan jag perfekt thailändska, men kan bra thailänskadet kan jag har jag fått höra av thailändarna. ,De utlandsfödda boende i storstädernas förorter kan ju inte ens svenska efter 2/3generationer,Men de som integrerar sig på mindre orter de kan bra svenska efter 5/10år,men perfekt kan vi inte ens själva prata.För ingen är perfekt eller kan vara.Det klagas på hennes svenska som ska vara sämre än några jugoslaver som bott länge i svedala och kan nästan perfekt svenska,Synd vederbörande är avstängd, fråga hur kan förorts svenska,Som är blandning av svenska,jugoslaviska,syriska,turkiska,arabiska mm i ett och samma bli perfekt svenska...Låt henne vara för hon pratar bättre och klarare än vad de flesta svenska nyhetsreportrarna kan göra

Hennes svenska är bra mycket bättre nu än den var för något år sedan hon började i TV. I början fick man anstränga sig lite att förstå henne till 100%.
Citera
2019-04-07, 20:55
Medlem
Omaskeradmasks avatar
Citat:

Varför skulle man inte kunna tala ren svenska efter att ha bott tio år på Balkan? Sitt modersmål glömmer man aldrig! Inte ens Anita Ekberg eller Dolph Lundgren gjorde det även om de låtsades ha gjort det!
Citera
2019-04-07, 20:56
Medlem
Sunt-fornufts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tagelapa
Jag tycker det är betydligt lättare att höra vad hon säger än när det är någon grötig skåning som ska förmedla vädret.

Eller ultrabögiga stockholmare.......
Citera
2019-04-08, 16:45
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Omaskeradmask
Varför skulle man inte kunna tala ren svenska efter att ha bott tio år på Balkan? Sitt modersmål glömmer man aldrig! Inte ens Anita Ekberg eller Dolph Lundgren gjorde det även om de låtsades ha gjort det!

Thaiman menade nog tvärt om din uppfattning: Alltså att en svensk flyttar till "Jugoslavien" och efter tio år där pratar perfekt serbokroatiska utan brytning. Sådant händer inte. Folk bryter "alltid" om de talar något annat språk än sitt modersmål. Så det är inte knepigt alls att Deana har en balkanaccent.

(Lite som finnar alltid hörs att de är finnar, om de kommit till Sverige i vuxen ålder).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in