2019-04-07, 12:28
Medlem
ljusalfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sukhoi-t50
Sant, men som i alla händelser så är det en kedja av saker tex när MCAS fallerade hade kanske en besättning som tränat på det kunnat hantera det på ett annat sätt.

Men det förutsätter såklart att man först och främst sett till att MAX inte är en 737 utan en MAX, och en MAX kräver en annan utbildning men då faller Boeings business case med MAX.

Det denna tråd inte riktigt vill fatta i sin iver att skuldbelägga piloterna är att pilotfrågan inte kommer att ha någon nämnvärd inverkan på utgången eftersom ansvarsfrågan här är så tydlig och redan avklarad, speciellt eftersom farliga plan hölls kvar i luften efter Lion air. Boeing har accepterat ansvar och bett om ursäkt. Det gör de aldrig frivilligt eftersom det anses vara detsamma som att ta på sig skuld i juridisk mening. De kommer aldrig runt att deras plan aldrig borde ha certifierats, att det är aerodynamiskt felaktigt och farligt vid stigning/ takoff, och det är därför deras chef tvingades att be om ursäkt och såg ut som om någon satt en citron i halsen på honom. Frågan nu är istället tycker jag vad konsekvenserna blir för beställningarna som ligger, och om flygbolagen kommer att kunna få ersättning eller reklamera de felaktiga planen som vilken annan vara som helst som du köper och som sedan visar sig ha en väsentlig defekt.
Citera
2019-04-07, 12:32
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljusalfen
Det denna tråd inte riktigt vill fatta i sin iver att skuldbelägga

Förstår du skillnaden mellan orsak och skuld?
Citera
2019-04-07, 12:39
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Nu spekulerar jag så här:
Det kommer inte att bli några stämningar. Boeing gör upp i godo och erbjuder samtliga offers efterlevande en schablonsumma. Därtill kommer kanske någon form av ersättning till de bolag som drabbats.
I och med det kommer inte mysterierna med MAX och särskilt MCAS att bli offentliga. De stannar kvar som en företagshemlighet. Man kommer inte heller att kunna bekräfta att piloterna gjort fel eller rätt.
Ska man beklaga att det blir så eller nöja sig?

Det har inletts utredningar av FBI, federala åklagare, senaten, NTSB och några till om hur det kunde gå så illa som det gjort med 737 MAX, MCAS och FAA.

Det som talar emot att dessa utredningar klarar av att gå till botten med vad som hänt är möjligen att utredarna saknar tillräcklig, nödvändig kompetens. Jag tror att det är osannolikt ingen av utredningarna kommer att prestera en trovärdig förklaring av vad som gick fel.

Jag tror ändå som du skriver att Boeing kommer att försöka göra upp i godo med alla inblandade. Sådana uppgörelser innefattar alltid "non disclosure agreements", dvs. ingen av de inblandade får prata om det efteråt, vilket bidrar till att minska uppmärksamheten. Man kan se det som att en del av betalningen är för att tysta motparten.

Citera
2019-04-07, 12:51
Medlem
Jag har försökt hänga med så gott en tant kan och när jag tittar tillbaka på hur jag reagerat, så ser jag att jag nog följt diskkussionerna om MCAS ganska bra, men kanske inte alltid förstått till perfektion.
Inte för att yvas utan för att visa att jag sett huvuddragen i det här citerar jag mig själv (omkr 22/3) och där visar jag min linje som jag inte haft anledning att revidera.
Jag är inte så säker på att hela sanningen kring MCAS har uppdagats, men det viktigaste är nog med. När man talar om händelsekedjor, så menar man inte bara den länk som brast utan dess placering i helheten. Det bore vara av tekniskt intresse att se hur mycket av det som skett med MCAS speglar andra eventuella brister i planets konstruktion.

Citat:
Ursprungligen postat av ljusalfen
Jag tycker inte att där är några mysterier med 737 MAX. Dess grundläggande design fel och farlighet har blivit väl avslöjad och det har skrivits oändligt många artiklar om detta i media. Piloterna är redan i stort ansvarsbefriade och Boeing har redan tagit ansvaret för katastroferna och medgett undermåligheten i deras produkt. Ditt scenario har ju inget med verkligheten nu att göra. Efterlevande har inget intresse av en hemlig förlikning såvida inte de får skadestånd som står i paritet med ansvaret Boeing har och förlusterna de lidit. Boeing bör betala massiva punitive damages också.

Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Jag tar det här inlägget som tillfälle att spetsa till hela frågan och påstår (för diskussionens skull)
Boeing har lanserat detta plan som en ny och avsevärt förbättrad verson av tidigare 737 ("kör bara på som förut, men se upp här och där!")
Om man nu tittar på förbättringarna, så visar de att skillnaderna i så många avseenden är så kvalitativt omfattande att man inte alls kan prata om en ny version utan hellre borde se det som ett nytt plan (Helt annan motor som placerats med en anmärkningsvärd tyngdpunktsförskjutning som de tydligaste kriterierna)
Efter, observera efter, JT610 inser man att något med behövs, förslagsvis MCAS. Ske alltså! MCAS faller helt utanför ramen för det vanliga.
Vsb
Lägg därtill (på tal om kulturskillnader) att hela projektet med all sannolikhet varit en riktig snackis i amerikanska flygarkretsar. Southwest har en av de mest drivande kunderna hos Boeing f.ö. och bolaget kan antas ha haft sina piloter med sig i entusiasm över detta smarta tillägg till flottan. Bränslesnålt är ett argument som heter duga, dessutom. Hursomhelst, planets flygengenskaper och säregenheter har säkert diskuterats på längden och på bredden.

Boeing kör sina säljargument över hela världen; större och mindre bolag hakar på ("vem kan ha mera rätt än det amerikanska flygarkollektivet?")
Det köps in av indonesier och atiopier - finare köp kan det väl inte bli?
Längst ner i den hierarkiska kedjan befinner sig indonesiska och etiopiska flygarkåren.
De får förvisso samma utskick från Boeing som alla andra, och det samtidigt. Men: de sitter inte i samma salar som den så bättre informerade andelen av flygareliten och tar kanske inte till sig vidden av problemen förrän det är för sent. Vill man vara ännu mer tillspetsad så kan man uttrycka det som att de två krascherna inträffat som failed tests.

Så kan man skruva till det. Skruva gärna tillbaka - annars blir det ingen diskussion.
Citera
2019-04-07, 12:54
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson

Ansvar
I det som lätt uppfattas som en diskussion om skuld vill jag införa ett begrepp till: Ansvar.

I en kedja av orsak-verkan-samband som leder till en olycka vill vi ha alla klarlagda.
Vi vill lära oss av vad som skett och vad som i framtiden kan göras bättre så att risken för att samma sekvens upprepas minimeras.

Vissa faktorer kan påverkas och andra är svårare att påverka.

Boeing och FAA har ett stort, för att inte säga avgörande, ansvar för att olyckorna med JT610 och ET302 har inträffat.

Att inte se det ansvaret och att inte se till att samma fel eller misstag som begåtts av Boeing och FAA upprepas vore ett stort misstag som skulle riskera att få ödesdigra konsekvenser för flygsäkerhet i framtiden.

Må inte det ansvaret glömmas bort.

Citera
2019-04-07, 12:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Grundorsaken till olyckan verkar vara att en AoA givare fallerade, det fick till följd att MCAS löpte amok.

Skulden till detta är den dåliga implementeringen av MCAS av tillverkaren Boeing, där man bla inte tagit hänsyn till alla felfall som kan inträffa när givare fallerar ej heller gjort det möjligt att stänga av MCAS systemet och på så sätt flyga MAX som en vanlig 737. Nämvärt är också att att det var ett krav från den första kunden(Southwest) att MAX skulle bete sig exakt som en 737 och ej kräva utbildning utöver den som krävs i 737, whistle blowers tom har berättarat att Boeing flrbundit sig att kompensera Southwest om så ändå skulle krävas med 1 miljon dollars per flygplan.
Citera
2019-04-07, 12:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Den tar in båda inputsen och skickar ut ett genomsnitt av dessa som jag förstått det, så i AF443 resultera det i att de typ blev inget som hände då en tryckte nos ner och den andra nos upp.

”I have controll” handlar mest om att den andra ska släppa spaken, men gör den inte detta så har inte personen som sa det någon större befogenhet över kontrollen än den andra.
Oh nej, det kan väl ändå inte vara möjligt medelvärde vid styrning, vad skulle argumentationen för detta vara skulle jag vilja höra innan jag tror på det?

Måste krävas en fransman för en sådan konstruktion efter ett par vinare vid lunchen?
Citera
2019-04-07, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Det har inletts utredningar av FBI, federala åklagare, senaten, NTSB och några till om hur det kunde gå så illa som det gjort med 737 MAX, MCAS och FAA.

Det som talar emot att dessa utredningar klarar av att gå till botten med vad som hänt är möjligen att utredarna saknar tillräcklig, nödvändig kompetens. Jag tror att det är osannolikt ingen av utredningarna kommer att prestera en trovärdig förklaring av vad som gick fel.

Jag tror ändå som du skriver att Boeing kommer att försöka göra upp i godo med alla inblandade. Sådana uppgörelser innefattar alltid "non disclosure agreements", dvs. ingen av de inblandade får prata om det efteråt, vilket bidrar till att minska uppmärksamheten. Man kan se det som att en del av betalningen är för att tysta motparten.

Jag håller med dig och ids inte söka kompletterande idéer om saken.
Men jag börjaar tycka synd om ksv och OmedelSvensson (med flera) som säkert hade sett en fullständigare rapport och en djupare förståelse av det hela. Jag litar på deras kunskaper, men ser gärna att de skulle slippa gissa.
Och jag skulle gärna följt den slutfasen.
Senast redigerad av tantigheter 2019-04-07 kl. 12:58.
Citera
2019-04-07, 12:58
Medlem
Citat:
Ansvar
I det som lätt uppfattas som en diskussion om skuld vill jag införa ett begrepp till: Ansvar.

I en kedja av orsak-verkan-samband som leder till en olycka vill vi ha alla klarlagda.
Vi vill lära oss av vad som skett och vad som i framtiden kan göras bättre så att risken för att samma sekvens upprepas minimeras.

Vissa faktorer kan påverkas och andra är svårare att påverka.

Boeing och FAA har ett stort, för att inte säga avgörande, ansvar för att olyckorna med JT610 och ET302 har inträffat.

Att inte se det ansvaret och att inte se till att samma fel eller misstag som begåtts av Boeing och FAA upprepas vore ett stort misstag som skulle riskera att få ödesdigra konsekvenser för flygsäkerhet i framtiden.

Må inte det ansvaret glömmas bort.

Bravo!
Jag tog upp "ansvarsfrågan" med det ordvalet just därför!
Citera
2019-04-07, 12:58
Medlem
vittne-xs avatar
Teknisk fråga till yrkeskåren :

MCAS är med elektrisk motor på jackscrew, backup ska vara handvev (?), då undrar jag vad utväxlingen är i förhållande handvev mot elmotorn. Om den är typ 10:1 betyder det ju att en manuellt vevande pilot behöver c:a 10ggr längre tid att veva lika mycket som en elmotor gjort under 1 sekund i fallet 10:1.

När vi vevat hem stora antennsystem under svår orkaner med strömavbrott har vi legat på 1:15 till 1:20 mot elmotorerna.

Ett annat exempel är t.ex gamla hissar med gallergrindar där elmotorn högst upp i maskinrummet har ett svänghjul som går att vrida runt för hand, där hissen på 1 sekund går med typ 10cm i höjdfart- går då oftast hissen upp med c:a 1 cm på ett varv på ett mycket trögt svänghjul om det sitter 3 pers fast i hissen pga ett strömavbrott.

Så med en MCAS som ballar ur där elmotorn då drar till "ändläget" där piloten ev tvingas börjar veva för hand bör ju innebära att det tar för lång tid men den fart som kärran har med flaps inne i en dykning för att hinna räta upp den innan den slår i backen om han nu t.ex legat på runt 2-3000m höjd.

Har jag fel eller rätt i detta ?
Citera
2019-04-07, 13:00
Bannlyst
Citat:

NDA tror jag absolut inte gäller själva utredningen, däremot kan det gälla ev kompensation tex iform av pengar, rabatter på nya flygplan od.
Citera
2019-04-07, 13:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
Teknisk fråga till yrkeskåren :

MCAS är med elektrisk motor på jackscrew, backup ska vara handvev (?), då undrar jag vad utväxlingen är i förhållande handvev mot elmotorn. Om den är typ 10:1 betyder det ju att en manuellt vevande pilot behöver c:a 10ggr längre tid att veva lika mycket som en elmotor gjort under 1 sekund i fallet 10:1.

Så med en MCAS som ballar ur där elmotorn då drar till "ändläget" där piloten ev tvingas börjar veva för hand bör ju innebära att det tar för lång tid men den fart som kärran har med flaps inne i en dykning för att hinna räta upp den innan den slår i backen om han nu t.ex legat på runt 2-3000m höjd.

Har jag fel eller rätt i detta ?
Korrekt, ett huvudmisstag var att inte kunna koppla ut MCAS och köra trimmern elektrisk manuellt!

MEN, hade dom gjort det hade dom dels påtalat att MCAS finns, att MCAS kan gå fel och att trimmern är superkritiskt vilket skulle betyda att systemet måste göras feltolerant.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in