2019-04-07, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dijamant
Vilken fråga var ”elevlösningen”
Tror det var fråga 5 på pp2, rätt säker på att det inte var utprövning. I en uträkning med fyra steg skulle man ta reda på vilket steg eleven gjort fel.
Citera
2019-04-07, 11:44
Medlem
Nån här inne som vet varför det är sån skillnad mellan proven efter ca 2015 och de tidigare? ex 2013 hade ungefär samma antal provdeltagare men rätt häftiga skillnader i normeringen. Jag testade öva på provet från VT 2013 under tidspress häromveckan och det kändes varken betydligt svårare eller lättare på någon viss del.
Citera
2019-04-07, 11:49
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filovin
Smart taktik jag tänkte precis som du, men mitt ego tillät mig inte släppa en poäng. Det är lätt att vara efterklok, men det finns faktisk en sanning i "den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket" Jag hade garanterat skrapat ihop 3 poäng till om jag inte var för girig och för stolt.

Jag förstår vad du menar, tycker också det är bättre att försöka igen, det blir ganska kostsam att flytta över hela landet. Jag antar att du också fått kallelsen till pil nu i april? Skulle vara kul att träffas lite snabbt i förbifarten och utbyta lite små tankar inför nästa prov, om du är intresserad

Sökte inte PIL till HT för jag trodde jag skulle klara hp, men ska inte göra samma miss igen så kommer söka till VT.

Citat:
Ursprungligen postat av Josef.K.33
1.65 var garanterat intag i Göteborg, och räckte till lottning på KI i höstas. Det kan ju räcka med lite tur.

Ja antagningarna sjönk rejält iom den hårda normeringen, får se om man kommer in.

Citat:
Ursprungligen postat av LilleKanin
Jag blev väldigt osäker på den, men tror att jag satte den i slutändan. Det var nog en annan fråga jag gjorde fel på. Troligtvis frågan med de två parallella linjerna som jag kuggade.

Ja den var lite klurig, om man drog ett eget streck med linjalen kunde man se att x + y + 90 = 180
y = 90 - x
Citera
2019-04-07, 11:49
Medlem
Bluelyss avatar
Har det hänt att ni någon gång känner igen material från ett gammalt utprovningspass? Kan svära på att jag kände igen artikeln om dödshjälp från ett pass jag gjorde för 2-3 år sedan. Mest på grund av formatet i form av en debatt.

Memorerade förövrigt ett par ord från den verbala delen:

• Parkas
  • Legitimera
  • Bestialisk
  • Appell(era)
Citera
2019-04-07, 11:59
Medlem
Är sugen på socionomprogrammet i Göteborg, behöver därför göra ett till prov, men detta var gårdagens:
Verb 1:
ORD 3/10
LÄS 2/10
MEK 4/10
ELF 3/10

Kvant 1:
XYZ 4/12
KVA 1/10
NOG 1/6
DTK 6/12

Verb 2:
ORD 3/10
LÄS 4/10
MEK 7/10
ELF 3/10

Kvant 2:
XYZ 5/12
KVA 4/10
NOG 5/6
DTK 4/12

Analys a la mig
1. HUR JÄVLA DÅLIG FÅR MAN VARA PÅ LÄS, HELT ÄRLIGT? Förvisso har jag ALLTID varit dålig på läsförståelse i skolan, alltid det som varit sänkt mig i svenska samt engelsk kurserna.
2. Vet inte vad som hände det två första passen, trodde jag skulle ha bäst fokus då och fått bättre resultat än det två sista passen
3. NOG pass 2 - STOOOOOOOLT

Flashback, hur höjer jag mig???? Måste ju förbättra mig på det verbala men tycker det är så svårt. Kommer förövrigt ha mycket tid efter jag tar studenten nu i sommar och i höst, så kommer kunna förbättra verbala under en längre tid & inte bara sista minuten plugg.
För att hålla igång matten tänkte jag köra igenom 1b och 2a/b. Gamla prov också såklart
Citera
2019-04-07, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunshine200
Är sugen på socionomprogrammet i Göteborg, behöver därför göra ett till prov, men detta var gårdagens:
Verb 1:
ORD 3/10
LÄS 2/10
MEK 4/10
ELF 3/10

Kvant 1:
XYZ 4/12
KVA 1/10
NOG 1/6
DTK 6/12

Verb 2:
ORD 3/10
LÄS 4/10
MEK 7/10
ELF 3/10

Kvant 2:
XYZ 5/12
KVA 4/10
NOG 5/6
DTK 4/12

Analys a la mig
1. HUR JÄVLA DÅLIG FÅR MAN VARA PÅ LÄS, HELT ÄRLIGT? Förvisso har jag ALLTID varit dålig på läsförståelse i skolan, alltid det som varit sänkt mig i svenska samt engelsk kurserna.
2. Vet inte vad som hände det två första passen, trodde jag skulle ha bäst fokus då och fått bättre resultat än det två sista passen
3. NOG pass 2 - STOOOOOOOLT

Flashback, hur höjer jag mig???? Måste ju förbättra mig på det verbala men tycker det är så svårt. Kommer förövrigt ha mycket tid efter jag tar studenten nu i sommar och i höst, så kommer kunna förbättra verbala under en längre tid & inte bara sista minuten plugg.
För att hålla igång matten tänkte jag köra igenom 1b och 2a/b. Gamla prov också såklart

1) Fokusera på matten först och främst. Gå igenom dina matteböcker och fråga Tropicanan, Math-Nerd mfl om hjälp här.

2) Gå igenom gamla prov. Helst under tidspress men duger gott att bara gå igenom annars också.

3) Din verbala träning bör mest bestå av gamla högskoleprov.
Citera
2019-04-07, 12:20
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dijamant
Ja, det var nog den. Den lämnade jävligt bitter eftersmak. Sådana uppgifter handlar ju bara om att se det uppenbara. 10pi uppgiften såg jag direkt till exempel. Det är väl det som är skillnaden mellan en sån som mig som bara pluggat in allt gentemot en som är genuint duktig i matte och har det naturligt.
Jo, verkar som om det i många fall antingen kan se klurigt ut, eller om man "ser" lösningen är den trivial. I vissa fall verkar det dessutom enklare att kolla på svaren och köra uteslutningsmetoden.
Som cykelturen, start 12:00 och tre pauser på en timme, 15:00, vilka svar finns kvar? Den skulle man kunnat löst m.h.a. ögonmått och tankeverksamhet betydligt snabbare. Men när man väl började angripa problemet på ett annat sätt så körde man på i den riktningen.
Hade betydligt mer marginal tidsmässigt på första kvant-delen. Så den andra verkar ha haft fler frågor med någon inbyggd klurighet.
Senast redigerad av Sorken80 2019-04-07 kl. 12:30.
Citera
2019-04-07, 12:24
Medlem
DonLatinos avatar
Skrev provet för första gången. Synd att det gick som bäst för mig på utövningsprovet. Hoppas på att få över 1,0 då jag inte lagt ner särskilt mycket tid på att studera inför provet. Tillägger att jag fortfarande går i gymnasiet.

Dela gärna med er vad ni fick första gången ni skrev det och vad ni har nu!
Citera
2019-04-07, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilleKanin
Tror det var fråga 5 på pp2, rätt säker på att det inte var utprövning. I en uträkning med fyra steg skulle man ta reda på vilket steg eleven gjort fel.

Var det inte vid steg tre hon gjort fel?
Citera
2019-04-07, 12:46
Medlem
unrecognizeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bluelys
Har det hänt att ni någon gång känner igen material från ett gammalt utprovningspass? Kan svära på att jag kände igen artikeln om dödshjälp från ett pass jag gjorde för 2-3 år sedan. Mest på grund av formatet i form av en debatt.
Är i princip 100% säker att jag kände igen frågan där man skulle se när en elev hade gjort fel i en ekvationslösning. Nästan säker att den, eller något liknande, var på provpasset HT 2018, annars från provpasset VT 2018.
Citera
2019-04-07, 12:47
Medlem
unrecognizeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tilska
Var det inte vid steg tre hon gjort fel?
Jo, det stämmer.
Citera
2019-04-07, 12:51
Medlem
Satsar på att komma in på Juristpgramet i höst men kommer troligtvis inte komma in med detta resultat
Verb 1:
ORD 6/10
LÄS 4/10
MEK 5/10
ELF 5/10

Kvant 1:
XYZ 9/12
KVA 6/10
NOG 5/6
DTK 7/12

Verb 2:
ORD 4/10
LÄS 4/10
MEK 6/10
ELF 3/10

Kvant 2:
XYZ 8/12
KVA 7/10
NOG 4/6
DTK 5/12

1) Är så jävla dålig på den verbala delen speciellt min läsförståelse. Har ingen aning om hur jag ska förbättra detta.
2)Matte delen har alltid varit min starkaste sida men det spelar ändå ingen roll för att den verbala deleln kommer alltid att dra ner mitt resultat.
Har ni några tips hur jag kan förbättra på ord delen samt läsförståelse! Kommer nu att mycket tid att plugga till nästa högskoleprov eftersom att jag tar studenten i sommar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in