2019-04-07, 10:35
Medlem
Bluelyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ningudo
Nej polygon, låter ruskigt nära polyglott förståeligt om en del tänkte månghörning

Får ursäkta mig. Du har helt rätt. Blandade ihop polygon och polyeder.
Citera
2019-04-07, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan
Jag skrev 79/80 på kvant med ett jävla slarvfel på dtk jag upptäckte precis när provledaren stoppade tiden, Allt som allt verkar jag hamnar på 1,6-1,65 så det får bli ett prov till.
Vill in i Sthlm eller gbg & inte så mycket i Umeå

Jag tyckte det var en bra nivå på kvant denna gång, inte för lätt & inte för svårt.
Hur gick det för dig?

Imponerande måste jag säga! Bra jobbat, tycker du kan sitta lugnt i båten nu om det så att du ligger på 1,65, du kommer iaf fall klara göteborg tror jag. Jag fick 73/80 på kvant. Och jag fastnade på kartuppgiften som åt alla min tid. Lyckades med nöd och näppe rädda ett av tre poäng på dem tre sista uppgiften. Verkar som att det har gått ganska bra för dem flesta här, så jag har ingen större tilltro till normeringen. Men hoppas att detta räcker för 1,9 åtminstone. Och verbala delen gick katastrofal dåligt. Har förmodligen sänkt mig till 1,2-1,3. ganska säker på att detta inte kommer att räcka. Men jag får ge pil en chans. Och försöka igen. Väldigt nyfiken till hur många prov har du pluggat på? Efter att ha pluggat i 6 månader i streck så blir man väldigt less på hp-plugg
Citera
2019-04-07, 10:43
Medlem
Tropicanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Filovin
Imponerande måste jag säga! Bra jobbat, tycker du kan sitta lugnt i båten nu om det så att du ligger på 1,65, du kommer iaf fall klara göteborg tror jag. Jag fick 73/80 på kvant. Och jag fastnade på kartuppgiften som åt alla min tid. Lyckades med nöd och näppe rädda ett av tre poäng på dem tre sista uppgiften. Verkar som att det har gått ganska bra för dem flesta här, så jag har ingen större tilltro till normeringen. Men hoppas att detta räcker för 1,9 åtminstone. Och verbala delen gick katastrofal dåligt. Har förmodligen sänkt mig till 1,2-1,3. ganska säker på att detta inte kommer att räcka. Men jag får ge pil en chans. Och försöka igen. Väldigt nyfiken till hur många prov har du pluggat på? Efter att ha pluggat i 6 månader i streck så blir man väldigt less på hp-plugg

Jag har inte pluggat speciellt intensivt, jag har mest läst mycket artiklar & pluggat in massa ord. Matten läste jag in från 0.7 till 2.0 på ett provs mellanrum men verbala har jag inte lagt allt för mycket krut på. Det ska jag däremot försöka göra till ht19, förövrigt så ska jag göra PIL jag med.
Som det ser ut nu så blir det nog Läkarprogrammet VT20 men hellre det än att flytta 10+ timmar iväg.

Angående DTK uppgiften så såg jag att den skulle ta onödigt mycket tid, jag gjorde klart alla uppgifter först & dubbelkollade svaren sedan började jag med den som sista frågan.
Senast redigerad av Tropicanan 2019-04-07 kl. 10:46.
Citera
2019-04-07, 10:49
Medlem
XYZ-uppgiften med att man skulle få fram nån jävla diagonal var överlägset svårast tycker jag. Hade tid över på slutet och vred och vände men lyckades liksom inte hitta nånting som man oftast gör på såna geometri-uppgifter. Vad var svaret? Eller var det också utprovningsprovet?
Citera
2019-04-07, 10:58
Medlem
Citat:
Jag har inte pluggat speciellt intensivt, jag har mest läst mycket artiklar & pluggat in massa ord. Matten läste jag in från 0.7 till 2.0 på ett provs mellanrum men verbala har jag inte lagt allt för mycket krut på. Det ska jag däremot försöka göra till ht19, förövrigt så ska jag göra PIL jag med.
Som det ser ut nu så blir det nog Läkarprogrammet VT20 men hellre det än att flytta 10+ timmar iväg.

Angående DTK uppgiften så såg jag att den skulle ta onödigt mycket tid, jag gjorde klart alla uppgifter först & dubbelkollade svaren sedan började jag med den som sista frågan.

Smart taktik jag tänkte precis som du, men mitt ego tillät mig inte släppa en poäng. Det är lätt att vara efterklok, men det finns faktisk en sanning i "den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket" Jag hade garanterat skrapat ihop 3 poäng till om jag inte var för girig och för stolt.

Jag förstår vad du menar, tycker också det är bättre att försöka igen, det blir ganska kostsam att flytta över hela landet. Jag antar att du också fått kallelsen till pil nu i april? Skulle vara kul att träffas lite snabbt i förbifarten och utbyta lite små tankar inför nästa prov, om du är intresserad
Citera
2019-04-07, 11:10
Medlem
Citat:
Jag skrev 79/80 på kvant med ett jävla slarvfel på dtk jag upptäckte precis när provledaren stoppade tiden, Allt som allt verkar jag hamnar på 1,6-1,65 så det får bli ett prov till.
Vill in i Sthlm eller gbg & inte så mycket i Umeå

Jag tyckte det var en bra nivå på kvant denna gång, inte för lätt & inte för svårt.
Hur gick det för dig?

1.65 var garanterat intag i Göteborg, och räckte till lottning på KI i höstas. Det kan ju räcka med lite tur.
Citera
2019-04-07, 11:14
Medlem
Citat:
Tror någon av dem var när man skulle räkna ut omkretsen på en cirkel som tangerade en likbent triangel samt hade en kvadrat som hade sidan lika lång som radien. Kvadraten var endast där för vilseledning, om man ponerade att man gjorde en kvadrat av triangeln så såg man att triangelns bas var lika med cirkelns diameter vilket gav svaret 10pi
Jag blev väldigt osäker på den, men tror att jag satte den i slutändan. Det var nog en annan fråga jag gjorde fel på. Troligtvis frågan med de två parallella linjerna som jag kuggade.
Senast redigerad av LilleKanin 2019-04-07 kl. 11:34.
Citera
2019-04-07, 11:15
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dijamant
XYZ-uppgiften med att man skulle få fram nån jävla diagonal var överlägset svårast tycker jag. Hade tid över på slutet och vred och vände men lyckades liksom inte hitta nånting som man oftast gör på såna geometri-uppgifter. Vad var svaret? Eller var det också utprovningsprovet?
Var det den där de lagt in en kvadrat eller rektangel för att luras? Sidorna i triangeln var 6 cm och 8 cm, vilket gjorde att hypotenusan är totalt 10 cm. Då 4 cm låg utanför rektangeln är resterande sträcka 6 cm.
Citat:
Ursprungligen postat av LilleKanin
Jag blev väldigt osäker på den, men tror att jag satte den i slutändan. Det var nog en annan fråga jag gjorde fel på.
10 pi. Den var lite klurig, tog det på att då vinkeln är 45 grader mot övre hörnet så är höjden av triangeln över tangeringen R, så triangeln sida = 2R.
Senast redigerad av Sorken80 2019-04-07 kl. 11:22.
Citera
2019-04-07, 11:24
Medlem
När släpps normeringstabellerna? Brukar inte de släppas innan resultaten?
Citera
2019-04-07, 11:24
Medlem
[quote=Sorken80|67248243]Var det den där de lagt in en kvadrat eller rektangel för att luras? Sidorna i triangeln var 6 cm och 8 cm, vilket gjorde att hypotenusan är totalt 10 cm. Då 4 cm låg utanför rektangeln är resterande sträcka 6 cm

Ja, det var nog den. Den lämnade jävligt bitter eftersmak. Sådana uppgifter handlar ju bara om att se det uppenbara. 10pi uppgiften såg jag direkt till exempel. Det är väl det som är skillnaden mellan en sån som mig som bara pluggat in allt gentemot en som är genuint duktig i matte och har det naturligt.
Citera
2019-04-07, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sofiaxx
XYZ 23/24
KVA 18/20
NOG 9/12
DTK 14/24

Jag svarade på samtliga DTK-frågor och det kändes lika bra som övriga delar. (Skrev allt mellan 20-24/24 på DTK här hemma, flera gånger.)

Var DTK enormt svårt eller har jag möjligtvis kryssat i fel?! Är jag kanske bara helt korkad?

Vet inte om jag ska skratta eller gråta över mitt katastrofala misslyckande?
Jag fick:
XYZ 22/24 (HT18 21/22)
KVA 19/20 (HT18 18/20)
NOG 10/12 (HT18 9/12)
DTK 18/24 (HT18 18/24)

Eftersom jag lyckats höja mig i allting förutom DTK, var den delen betydligt svårare än i höstas (troligtvis ligger snittet på DTK runt 2 poäng längre än i höstas). Jag skulle även säga att frågorna på XYZ var väldigt kluriga, t.ex. "elevlösningen" kändes mer som ett nationellt prov än ett högskoleprov. NOG och KVA låg på ungefär samma nivå som i höstas, eventuellet var NOG lite svårare. Jag tror att normeringen kommer bli ungefär som VT18 och inte nära lika hård som HT18.
Senast redigerad av LilleKanin 2019-04-07 kl. 11:32.
Citera
2019-04-07, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilleKanin
Jag fick:
XYZ 22/24 (HT18 21/22)
KVA 19/20 (HT18 18/20)
NOG 10/12 (HT18 9/12)
DTK 18/24 (HT18 18/24)

Eftersom jag lyckats höja mig i allting förutom DTK, var den delen betydligt svårare än i höstas (troligtvis ligger snittet på DTK runt 2 poäng längre än i höstas). Jag skulle även säga att frågorna på XYZ var väldigt kluriga, t.ex. "elevlösningen" kändes mer som ett nationellt prov än ett högskoleprov. NOG och KVA låg på ungefär samma nivå som i höstas, eventuellet var NOG lite svårare. Jag tror att normeringen kommer bli ungefär som VT18 och inte nära lika hård som HT18.

Vilken fråga var ”elevlösningen”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in