2019-04-07, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dijamant
MEK-uppgiften med de Capo, Carpi diem mm. Vad var rätt?

De capo var rätt
Citera
2019-04-07, 09:04
Medlem
Imalosers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Rätt säker på att rätt svar var hypokondri. Meningen var något i stil med att läkare har svårt att bota vissa patienter med hypokondri, eftersom smärta inte är något man kan mäta.

Placebo passar inte in.
Simulering var korrekt, det passade bättre eftersom den korta texten gick ut på att se om patienten verkligen hade sina symtom, hypokondriker har ju sina symtom och en oro, men kanske inte någon sjukdom. Det andra ordet var också mer korrekt för simulering, att man inte kunde veta om symtomen var äkta liksom. Hypokondriens andra alternativ kändes fel.
Citera
2019-04-07, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XxDrag0N-Sl4y3RxX
Rätt säker på att rätt svar var hypokondri. Meningen var något i stil med att läkare har svårt att bota vissa patienter med hypokondri, eftersom smärta inte är något man kan mäta.

Placebo passar inte in.

Jag tro att jag svarade "simulering", eftersom det andra ordet passade bättre in.
Citera
2019-04-07, 09:29
Medlem
johnny_viciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erimsund
Hur presterade du på språkdelarna för 15 år sedan?
Jag minns inte läsförståelsen men jag fick runt 30 av 40 på orden.
Citat:
Ursprungligen postat av Malken1
Jag har gjort gamla prov hela vägen tillbaka till 1993. Språkdelen har blivit lite lättare, men det skiljer sig knappast mycket mellan ett LÄS från 2004 kontra idag, iaf inte såpass att det skiljer mer än något enstaka poäng. Jag tror helt enkelt du har förbättrat dig rejält på det svenska språket under dessa 15 år.

Alltid samma ångest att gå in i denna tråden efter ett HP, och inse vilka dumma fel man gjort. Ska nog isolera mig från HP fram tills resultatet kommer om en månad
Skillnaden är väl att läs har extremt mycket större plats idag än för 15 år sedan. Då var det 40p ord, nu är det 20 och jag antar att luckan var fyllts med läs och matte (för visst var det bara runt 40p förr i tiden?).

Läs idag är lättare än orden för 15 år sedan. Kan man bara läsa och har en bra tidsplan så spikar man ju läsdelen.
Citat:
Ursprungligen postat av Lysyra
Enligt normeringen från HT respektive VT 2018 bör du landa på 1,45-1,5.
Känns ju ändå ganska okej.
Citera
2019-04-07, 09:32
Medlem
XYZ 23/24
KVA 18/20
NOG 9/12
DTK 14/24

Jag svarade på samtliga DTK-frågor och det kändes lika bra som övriga delar. (Skrev allt mellan 20-24/24 på DTK här hemma, flera gånger.)

Var DTK enormt svårt eller har jag möjligtvis kryssat i fel?! Är jag kanske bara helt korkad?

Vet inte om jag ska skratta eller gråta över mitt katastrofala misslyckande?
Citera
2019-04-07, 09:41
Medlem
Är vi säkra på att detta provet inte innehöll fler versioner? Kan man fortfarande hoppas?
Citera
2019-04-07, 09:57
Medlem
Sorken80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imaloser
Simulering var korrekt, det passade bättre eftersom den korta texten gick ut på att se om patienten verkligen hade sina symtom, hypokondriker har ju sina symtom och en oro, men kanske inte någon sjukdom. Det andra ordet var också mer korrekt för simulering, att man inte kunde veta om symtomen var äkta liksom. Hypokondriens andra alternativ kändes fel.
Instämmer att simulering var rätt, och det HPguiden hade som svar med. Både hypokondriker och simulering hade passat på första, men andra ordet lutade starkt åt alternativet med simulering.
Citera
2019-04-07, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sofiaxx
XYZ 23/24
KVA 18/20
NOG 9/12
DTK 14/24

Jag svarade på samtliga DTK-frågor och det kändes lika bra som övriga delar. (Skrev allt mellan 20-24/24 på DTK här hemma, flera gånger.)

Var DTK enormt svårt eller har jag möjligtvis kryssat i fel?! Är jag kanske bara helt korkad?

Vet inte om jag ska skratta eller gråta över mitt katastrofala misslyckande?

Min statistik ser också ut ungefär sådär, det går bra på all kvantdelar utom DTK.
Citera
2019-04-07, 10:04
Medlem
Hur tror ni att normeringen ser ut i år?
Tydligen var hösten 2018 ovanligt hård.
Ger 69/80 på KVA och 71/79 på LÄS åtminstone 1.65 den här omgången?
Citera
2019-04-07, 10:11
Medlem
Imalosers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuZang
Hur tror ni att normeringen ser ut i år?
Tydligen var hösten 2018 ovanligt hård.
Ger 69/80 på KVA och 71/79 på LÄS åtminstone 1.65 den här omgången?
Ingen som vet, tyvärr. De flesta verkar ha tyckt att det var lite svårare nu än sist och det är väl osannolikt statistiskt att det ska vara lika tuff normering som sist, men ingen vet.
Citera
2019-04-07, 10:16
Medlem
Bluelyss avatar
Jag tog den med hypokondri. Detta för att "avfärda" passade bättre i mitt tycke i den andra luckan.

F.ö., någon som kände stark tidspress på sista provpasset? Fick gissa på de 3-5 sista på grund av rejäl tidsnöd.
Senast redigerad av Bluelys 2019-04-07 kl. 10:38.
Citera
2019-04-07, 10:32
Medlem
Bluelyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imaloser
Lugn, det var utprovningsdel

Citat:
Ursprungligen postat av Tropicanan
Det var ju utprövning så tur i oturen

Hann inte skriva igår, men tack så mycket! Tiltade något enormt på lunchen över mitt misstag tills jag fick reda på att det var utprovningspasset. Vissa misstag är värre än andra
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in