• 1
  • 2
2019-04-07, 06:15
Medlem
Hej!

När man kanske läser ordet torr i det här sammanhanget så kan jag tänka mig att en del kommer rekommendera mer vatten.

Men någonting gör jag fel och de blir inte alls likadant så som de serverar på hotellfrukost och andra ställen där de har frukostbuffé.

Jag tycker det är jättetråkigt för att jag tycker väldigt mycket om havregrynsgröt, det är bara mitt egna sätt som jag inte tycker om. Det blir segt att äta och inte heller särskilt gott.

Vad gör jag för fel?

Jag lägger på den mängd vatten som rekommenderas. Jag kan ju inte lägga mer vatten då blir det ju mer som att den simmar runt i en vattenpöl. Så svaret kan ju inte vara mer vatten?

Tack på förhand!
Citera
2019-04-07, 06:22
Bannlyst
Kokar du den på spisen, jag hatar gröt men ibland äter jag det ändå, tillagar i micron det blir äckligt men skulle inte säga att det blir torrt eller klumpar i.
Citera
2019-04-07, 06:26
Medlem
Android2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Hej!

När man kanske läser ordet torr i det här sammanhanget så kan jag tänka mig att en del kommer rekommendera mer vatten.

Men någonting gör jag fel och de blir inte alls likadant så som de serverar på hotellfrukost och andra ställen där de har frukostbuffé.

Jag tycker det är jättetråkigt för att jag tycker väldigt mycket om havregrynsgröt, det är bara mitt egna sätt som jag inte tycker om. Det blir segt att äta och inte heller särskilt gott.

Vad gör jag för fel?

Jag lägger på den mängd vatten som rekommenderas. Jag kan ju inte lägga mer vatten då blir det ju mer som att den simmar runt i en vattenpöl. Så svaret kan ju inte vara mer vatten?

Tack på förhand!

Laga den på spisen och låt småputtra under omrörning. Gröten ska inte stormkoka.
Citera
2019-04-07, 09:09
Medlem
welcometorealitys avatar
Det är ju ingen konst att laga Havregrynsgröt, efter en stund så lär man sig att göra rätt.

https://www.youtube.com/watch?v=7x4WOJYvtLI
Citera
2019-04-07, 09:58
Medlem
Koka upp vattnet först - tillsätt sen gryn,salt och smörklick.

Tips på något ändå godare. Tillaga utan kokning. Låt gryn av fin kvalitet ligga och dra i vatten över natten, tillsammans med skurna torkade frukter och solrosfrön, russin nötter. Salt förstås. Nästa dag har du en mycket god gröt, jag lovar.
Citera
2019-04-07, 10:09
Medlem
Android2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urbizzo
Koka upp vattnet först - tillsätt sen gryn,salt och smörklick.

Tips på något ändå godare. Tillaga utan kokning. Låt gryn av fin kvalitet ligga och dra i vatten över natten, tillsammans med skurna torkade frukter och solrosfrön, russin nötter. Salt förstås. Nästa dag har du en mycket god gröt, jag lovar.

Om man gör som Urbizzo och kokar upp vattnet först blir gröten grynig, vilket ju är en smaksak.
Den nedanstående gröten låter smarrig.
Citera
2019-04-07, 10:15
Medlem
Skit i mikron och laga det i en kastrull på spisen.
Citera
2019-04-07, 10:37
Medlem
S.O.Stolps avatar
Du får be personalen på ditt boende om hjälp med det där. Man skulle kunna tro att gröt var "idiotsäker" mat, men allt går tydligen att misslyckas med.
Citera
2019-04-07, 10:41
Medlem
BenDaviss avatar
Koka gröten på medelhög värme, den ska puttra. Rör om mycket samtidigt som den puttrar.

Om du vill ha en slätare gröt så lägg i grynen direkt innan vattnet blivit varmt. För en strävare gröt lägger du i grynen när vattnet börjar puttra.
Citera
2019-04-07, 10:41
Medlem
Äter havrygrynsgröt gjord i mikro varje morgon.

Jag äter följande komposition:

Salta i tallriken. Det behöver vara rätt mycket. 1 kryddmått om du vill mäta. Men du får prova dig fram.
2 matskedar skalade solrosfrön(lägg i de underst).
0,5dl havregryn.
En skivad banan.
Rejält med kanel överallt.

2-2,2dl vatten.

Mikra i 3 minuter.

Till det har jag oftast chokladhavremjölk. Rena efterrätten och man står sig 4-5h på detta.
Runt 400-500kcal. Solrosfröna är supergoda och tuggiga. Havre har jag numera mest för konsistensen.

https://kostbevakningen.se/?foodinpu...l%20havremjölk
Senast redigerad av blublang 2019-04-07 kl. 10:44.
Citera
2019-04-07, 13:13
Medlem
klybans avatar
Aldrig misslyckats med havregrynsgröt, varken på spisen eller i mikron.
Hur lyckas man?

Blir en havregrynsgröt klumpig, så låter det som den stått ett tag.
Citera
2019-04-07, 18:51
Medlem
MeanMEs avatar
Bara att ha i havregrynen i pannan på med vatten tills det blir lite halvsimmigt, salta och i med lite kardemumma om man gillar det. När det kokat någon minut är det klart.
Svårt att få det klumpigt imho.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in