2019-04-06, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilleKanin
Ska nog inte skriva ett till prov, tror jag nöjer mig ett lite mindre prestigefullt universitet som erbjuder samma utbildning. Mitt ordplugg gav mig 4 poäng på ord-delen men även ytterligare 3 poäng på MEK, så känner att det var rätt så lyckat. Men samtidigt är jag bitter över att ha pluggat så mycket och ändå sänkt mitt resultat på både ORD och MEK. Men om jag ska skriva ett till prov, kommer jag definitivt skrapa ihop 5000 ord och lägga mycket mer fokus på den verbala delen. Börja läsa artiklar på både svenska och engelska dagligen och vara mer kontinuerlig med mitt pluggande överlag.

Hur menar du med kontinuerlig? Kanske låter fel men intressant att byta tankar bara. Tränade du inte varje dag? För mycket matte? Om jag gör provet igen kommer jag precis som dig lägga mer krut på Verbal. Har efter allt mattenötande blivit mycket mer bekväm där än på Verbal och tycker också det är mycket roligare. I höstas fick jag 16/20 på Läs vilket så här i efterhand känns som att det lurade mig lite. För jag ligger uppenbarligen inte på den nivån. Som det kändes idag i alla fall.
Citera
2019-04-06, 22:40
Medlem
Just analysen efter ett prov är ju lika intressant som viktig. På Kvant kunde jag i princip allt och var därmed väldigt bra förberedd även om man åker på vissa minor här och där, inte minst på DTK. Men i ärlighetens namn känner man sig väldigt maktlös på de svårare texterna i ELF och LÄS. Räcker det verkligen att läsa lite artiklar varje dag? Jag tror inte det. Själv kommer jag bara nöta ord och gamla prov och utveckla mitt sökläsande.
Citera
2019-04-06, 22:49
Medlem
Fridaynights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dijamant
Just analysen efter ett prov är ju lika intressant som viktig. På Kvant kunde jag i princip allt och var därmed väldigt bra förberedd även om man åker på vissa minor här och där, inte minst på DTK. Men i ärlighetens namn känner man sig väldigt maktlös på de svårare texterna i ELF och LÄS. Räcker det verkligen att läsa lite artiklar varje dag? Jag tror inte det. Själv kommer jag bara nöta ord och gamla prov och utveckla mitt sökläsande.

Svårt att säga. Jag läser t.ex. aldrig artiklar m.m. och skrev bra på verb. Har utsatts mycket på (engelska, ang ELF) forum och spel samt arbetsplatsen vad gäller språket.
Citera
2019-04-06, 22:53
Medlem
johnny_viciouss avatar
Jag skrev provet mest på kul i år. Senast jag skrev ett högskoleprov var för 15 år sedan och jag var nyfiken på hur det (och jag) utvecklats.

Min uppfattning är att språkdelen är löjligt enkel nu för tiden, så den satte jag 77 av 80 på. Däremot blev det mig skrämmande uppenbart att gymnasiematten glömts bort fullständigt. Första kvantdelen skrev jag 17 av 40 på och insåg att jag varken hade rätt tidsdisposition, formler eller taktik för att klara det. Så på lunchen la jag en halvtimme på att läsa på lite formler, gjorde upp en mental plan gällande tillvägagångssätt och skrev sedan 28 av 40 på andra delen.

Bör väl med detta landa på runt 1,4-1,5 om jag förstår förra årets normering rätt?
Citera
2019-04-06, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johnny_vicious
Jag skrev provet mest på kul i år. Senast jag skrev ett högskoleprov var för 15 år sedan och jag var nyfiken på hur det (och jag) utvecklats.

Min uppfattning är att språkdelen är löjligt enkel nu för tiden, så den satte jag 77 av 80 på.
Hur presterade du på språkdelarna för 15 år sedan?
Citera
2019-04-06, 23:12
Medlem
Citat:

Min uppfattning är att språkdelen är löjligt enkel nu för tiden, så den satte jag 77 av 80 på. Däremot blev det mig skrämmande uppenbart att gymnasiematten glömts bort fullständigt. Första kvantdelen skrev jag 17 av 40 på och insåg att jag varken hade rätt tidsdisposition, formler eller taktik för att klara det. Så på lunchen la jag en halvtimme på att läsa på lite formler, gjorde upp en mental plan gällande tillvägagångssätt och skrev sedan 28 av 40 på andra delen.

Bör väl med detta landa på runt 1,4-1,5 om jag förstår förra årets normering rätt?

Jag har gjort gamla prov hela vägen tillbaka till 1993. Språkdelen har blivit lite lättare, men det skiljer sig knappast mycket mellan ett LÄS från 2004 kontra idag, iaf inte såpass att det skiljer mer än något enstaka poäng. Jag tror helt enkelt du har förbättrat dig rejält på det svenska språket under dessa 15 år.

Alltid samma ångest att gå in i denna tråden efter ett HP, och inse vilka dumma fel man gjort. Ska nog isolera mig från HP fram tills resultatet kommer om en månad
Citera
2019-04-06, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dijamant
Hur menar du med kontinuerlig? Kanske låter fel men intressant att byta tankar bara. Tränade du inte varje dag? För mycket matte? Om jag gör provet igen kommer jag precis som dig lägga mer krut på Verbal. Har efter allt mattenötande blivit mycket mer bekväm där än på Verbal och tycker också det är mycket roligare. I höstas fick jag 16/20 på Läs vilket så här i efterhand känns som att det lurade mig lite. För jag ligger uppenbarligen inte på den nivån. Som det kändes idag i alla fall.
Nej eftersom jag hade väldigt mycket att göra i skolan blev det att jag tränade kanske 20 minuter 3/5 vardagar, och sedan pluggade jag 3-4 timmar på helgen. Jag gjorde det mesta av mitt kvant plugg på jullovet, och märkte några veckor innan provet att det inte satt så bra. Sedan så började jag läsa artiklar dagligen när det var 2 veckor kvar. Uppenbarligen var den här metoden inte särskilt effektiv, utan jag tror att jag hade fått ut mer om jag gjorde en detaljerad plan och pluggade 1-2 timmar varje dag istället för mer utspridda block.
Citera
2019-04-06, 23:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sofiaxx
Samma här, igen. Vet inte om jag ska skriva ett sista prov eller inte. En del av mig vill inte ge upp än och verkligen gå all in på verbala tills nästa prov.

Vi får peppa varandra om det blir ett ytterligare prov
Jag går ut 3:an i gymnasiet till våren och har ingen plan på att ta ett sabbatsår. Jag ska nog göra det bästa av mitt resultat från hösten och söka en utbildning. Det här var det sista provet jag tänkt skriva och uppenbarligen klarade jag inte pressen utan misslyckades totalt redan under första provpasset. Känner även att det kommer bli svårt för mig att plugga upp mitt resultat ytterligare. Jag önskar dig ett stort lycka till på nästa prov.
Citera
2019-04-06, 23:22
Medlem
Citat:
Jag går ut 3:an i gymnasiet till våren och har ingen plan på att ta ett sabbatsår. Jag ska nog göra det bästa av mitt resultat från hösten och söka en utbildning. Det här var det sista provet jag tänkt skriva och uppenbarligen klarade jag inte pressen utan misslyckades totalt redan under första provpasset. Känner även att det kommer bli svårt för mig att plugga upp mitt resultat ytterligare. Jag önskar dig ett stort lycka till på nästa prov.

Hjärnan är färdigutvecklad och fullvuxen först vid 25. Du kommer förbättra dig med tiden utan problem. Dessutom lär man sig av sina misslyckanden. Däremot, om du kommer in på UU nu till hösten så finns det ju ingen anledning att göra provet igen :P
Citera
2019-04-06, 23:28
Medlem
Lysyras avatar
Citat:

Enligt normeringen från HT respektive VT 2018 bör du landa på 1,45-1,5.
Citera
2019-04-06, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malken1
Hjärnan är färdigutvecklad och fullvuxen först vid 25. Du kommer förbättra dig med tiden utan problem. Dessutom lär man sig av sina misslyckanden. Däremot, om du kommer in på UU nu till hösten så finns det ju ingen anledning att göra provet igen :P
Det blir nog troligtvis inga fler prov, jag kommer med stor sannolikhet in på SU eller UU till hösten så jag behöver inte skriva några fler prov. Lite tråkigt att mitt sista prov gick så dåligt, men det löser nog sig i slutändan.
Citera
2019-04-06, 23:31
Medlem
Citat:
Nej eftersom jag hade väldigt mycket att göra i skolan blev det att jag tränade kanske 20 minuter 3/5 vardagar, och sedan pluggade jag 3-4 timmar på helgen. Jag gjorde det mesta av mitt kvant plugg på jullovet, och märkte några veckor innan provet att det inte satt så bra. Sedan så började jag läsa artiklar dagligen när det var 2 veckor kvar. Uppenbarligen var den här metoden inte särskilt effektiv, utan jag tror att jag hade fått ut mer om jag gjorde en detaljerad plan och pluggade 1-2 timmar varje dag istället för mer utspridda block.

Då förstår jag. Nej tyvärr, 20 min om dagen räcker inte långt alls. Det är bara att vara ärlig och säga det och då är jag långt ifrån bra på HP trots att jag tränat varje dag flera timmar sen december typ. När jag bad HP-guiden göra schema till mig blev jag helt förbluffad när de rekommenderade att jag skulle göra 4 promodoros om dagen (25 min plugg/5 min vila). Plus en vilodag på det. Jag insåg ganska snabbt att ska det hända nånting krävs mycket mer och har lagt ner hela min själ i det här. Insåg också att det inte skulle funka med parallellt jobb. Inte en chans.

Ingen aning om vad jag fick idag. Men till er som ligger på snittet (0,9) kan jag bara säga att ska ni nå någorlunda resultat krävs en otrolig jävla uppoffring. Till er som ligger på 0.8 och sämre kan lika gärna ge upp om ni inte är beredda att plugga non stop i 1 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in