2019-04-07, 03:14
Medlem
Timeouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Det här har urartat och blivit till en lynchmobb mot en erkänt stor och duktig skådespelare. Ge honom en chans att stå på scen igen, se bortom incidenterna pch njut av en upplevelse i en teaterpjäs med Örjan i toppform. Se konsten och låt konsten leva.
En Örjan i toppform Får man gå dit med livvakt med sig då eller?

Wennstam: ”Det är bland det vidrigaste jag sett”
Publicerad 5 apr 2019
”Trodde han skulle hoppa på oss”
Skådespelaren som misshandlade och hotade Josefin Nilsson dömdes för över 20 år sedan. Varför har det här kommit upp först nu?

– På den tiden fanns inte metoo, säger Gunilla Brodrej. Dramaten var för 20 år sedan en institution med gamla strukturer, fortfarande väldigt påverkad av Ingmar Bergmans skräckvälde, en tid då man löste personalproblem genom att sopa saker under mattan.

– Jag har själv sett den här skådespelaren stå på scen många gånger och man har ju vetat att han varit besvärlig, han har kunnat fara ut mot publiken och skälla på dem för att de har hostat eller haft mobiltelefoner som ringt, han har skapat en osäker stämning i salongen, vilket faktiskt också bidrar till att publiken känner ”vad ska vi nu få vara med om?”.

Jag såg honom en gång i en föreställning och var i princip nära att gå hem och duscha efteråt. Det var bland det vidrigaste jag sätt, på nivån att jag undrade om han var på väg att hoppa av scenen och ge sig på oss kvinnor. Det var väldigt obehagligt och för mig ledde det fram till att jag skrev boken ”Alfahannen”.
https://www.expressen.se/kultur/film--tv/wennstam-det-ar-bland-det-vidrigaste-jag-sett/
Citera
2019-04-07, 03:42
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Det här har urartat och blivit till en lynchmobb mot en erkänt stor och duktig skådespelare. Ge honom en chans att stå på scen igen, se bortom incidenterna pch njut av en upplevelse i en teaterpjäs med Örjan i toppform. Se konsten och låt konsten leva.

Ja Ramberg är en stor konstnär men dessa har givetvis fiender som vill smutskasta dom, samtidigt kan vi tyvärr se den beryktade lynchmobben på nätet som gör allt för att misskreditera en gigant inom film och teatervärlden. Man kan nästan tro att dessa näthatare är avundsjuka på Rambergs genialitet som skådespelare?

Rambergs tidigare kvinnoaffärer är dessutom ett avslutat kapitel och är av noll intresse idag för de är som du påpekar blott incidenter från en annan tid. Vänd blad och gå vidare gott folk.
Citera
2019-04-07, 03:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Ja Ramberg är en stor konstnär men dessa har givetvis fiender som vill smutskasta dom, samtidigt kan vi tyvärr se den beryktade lynchmobben på nätet som gör allt för att misskreditera en gigant inom film och teatervärlden. Man kan nästan tro att dessa näthatare är avundsjuka på Rambergs genialitet som skådespelare?

Rambergs tidigare kvinnoaffärer är dessutom ett avslutat kapitel och är av noll intresse idag för de är som du påpekar blott incidenter från en annan tid. Vänd blad och gå vidare gott folk.

Ramberg en stor skådespelare? Hahaha!!! T o m Persbrandt har något som mer liknar en karriär och Stormare är ju liksom etablerad "over there". Ramberg är mer en teaterapa av det gamla snittet.
Citera
2019-04-07, 04:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Du låter verkligen som en fanboy av Ramberg!

Men du missar det väsentliga, hela hans karriär är finansierat av kulturbidrag...
Ja precis man undrar hur karriären hade sett ut om den inte hade varit finansierad på det viset.
Och stor skådespelare är att ta i, tror knappast att folk gick och såg föreställningar för att hans namn var med vilket de gör om en riktig stor skådespelare är med, trots att de egentligen inte är intresserade av själva pjäsen filmen musikalen osv.
Citera
2019-04-07, 04:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rouen
Ramberg en stor skådespelare? Hahaha!!! T o m Persbrandt har något som mer liknar en karriär och Stormare är ju liksom etablerad "over there". Ramberg är mer en teaterapa av det gamla snittet.
Persbrandt har ju gjort en del utomlands. Stormare och Skarsgård där kan vi börja tala om stora, sedan har vi ju även Örjans gamla flamma Lena O som bör räknas med.
Citera
2019-04-07, 08:23
Medlem
hängballens avatar
Att man kan få karriären spolierad av en 20 år gammal misshandel är helt otroligt.
Jag snattade som barn, ska jag vara orolig?
Människor älskar att döma, älskar att hata i grupp och följer flocken så fort dom bara kan.
Citera
2019-04-07, 10:18
Medlem
Mortarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hängballen
Att man kan få karriären spolierad av en 20 år gammal misshandel är helt otroligt.
Människor älskar att döma, älskar att hata i grupp och följer flocken så fort dom bara kan.

Karln är 71 år. Det otroliga är inte att hans misogyna förhållningssätt och många exempel av att ha misshandlat kollegor och andra kommer fram nu. Det underliga är att det inte har fått konsekvenser långt tidigare. En äkta skitstövel vars skräckvälde äntligen verkar vara till ända.

Och ja, har du gjort saker av en viss dignitet, svårt misshandlat och terroriserat andra människor, är det inte orimligt att du ständigt bör oroa dig för att det ska komma fram och få konsekvenser, om än inte in inom ramen för straffrätten. Du behöver dock inte oroa dig för Örjan, han verkar ha en svårslagen förmåga att förlåta och bagatellisera sina egna tillkortakommanden.
Citera
2019-04-07, 10:33
Medlem
Taggads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mortarion
Karln är 71 år. Det otroliga är inte att hans misogyna förhållningssätt och många exempel av att ha misshandlat kollegor och andra kommer fram nu. Det underliga är att det inte har fått konsekvenser långt tidigare. En äkta skitstövel vars skräckvälde äntligen verkar vara till ända.

Och ja, har du gjort saker av en viss dignitet, svårt misshandlat och terroriserat andra människor, är det inte orimligt att du ständigt bör oroa dig för att det ska komma fram och få konsekvenser, om än inte in inom ramen för straffrätten. Du behöver dock inte oroa dig för Örjan, han verkar ha en svårslagen förmåga att förlåta och bagatellisera sina egna tillkortakommanden.
Bra talat.
Karn är för feg för att våga se sina problem och istället lagt ut ångesten på att hota och misshandla svagare individer.
Citera
2019-04-08, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hängballen

Här du inte gjort något värre än att snatta kan du nog slappna av. Har du systematiskt misshandlat och hotat kvinnor och män så borde du vara orolig. Om inte annat för din mentala hälsa...

Flocken kan även följa psykopater som Örjan men det tycker du är ok?
Citera
2019-04-08, 10:50
Medlem
Forever Winters avatar
När kommer stämningsansökan från Örjan? Han deklarerade minsann högljutt att han hade, inte bara en utan flera advokater inblandade!
Tomma tunnor?
Citera
2019-04-08, 11:32
Medlem
Statliga SR agerar lydigt megafon åt dömd kvinnomisshandlare, den valda titeln kunde väl inte vara mer ironisk kan man tycka:

"Katarina Hahr möter skådespelaren Örjan Ramberg i ett samtal om respekt"

https://sverigesradio.se/avsnitt/667606
Senast redigerad av B.R.Donut 2019-04-08 kl. 11:34.
Citera
2019-04-08, 13:08
Medlem
bofhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Statliga SR agerar lydigt megafon åt dömd kvinnomisshandlare, den valda titeln kunde väl inte vara mer ironisk kan man tycka:

"Katarina Hahr möter skådespelaren Örjan Ramberg i ett samtal om respekt"

https://sverigesradio.se/avsnitt/667606

Vadå megafon? Inslaget är från 2016.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in