Citat:
Ursprungligen postat av
krabbpytt
Sorry, var kanske lite otydlig. Jag syftade mer på de mentala förberedelserna inför själva dödandet. Gissar att man inte mår så jättebra när man vet att barnen bara har timmar kvar att leva. Just den ångesten kanske O ville bespara H.
Anledningen till varför jag ens funderar i de banorna är för att H blev strypt och inte själv tog sitt liv. Tills motsatsen är bevisad tror jag på polisens slutsats om ett gemensamt beslut, men just själva strypningen av H är ologisk* för mig. Planerar man mord tillsammans dör man väl tillsammans? I det tyska (?) fallet satte sig föräldrarna i bilen och sniffade avgaser, det amerikanska gayparet körde ut för en klippa och den svenska familjen som dog på 80-talet hittades i samlad trupp. Därav tanken om att O förekom H, för att hon skulle slippa själva mördandet av barnen.
*Nej, jag vet att ingenting i det här fallet är logiskt.
Ja, att gasa ihjäl sig i garaget hade varit en bra mycket lindrigare död. Eller en stor mängd tabletter, kanske inköpta från nätet. Fentanylplåster eller fentanylsprej. Tramadol.
Men det blev i stället en ruggig och ytterst skräckfylld död för H och barnen, även att hänga sig som O gjorde måste ha varit ett jobbigt beslut. Det sista i livet flickorna upplevde var alltså en förälders ansikte, en förälder som strypte dem till döds. Det ultimata sveket.
Det var ytterst dramatiskt och liknar nåt grekiskt drama. Liksom hur familjens liv månaderna innan kan ha sett ut. Så beslutet och genomförandet att alla så plötsligt skulle dö verkar ha varit väldigt hastigt påkommet. Även om döden som enda utväg de såg var planerad sen tidigare via tvivelaktiga papper och dito underskrifter.
Undrar om ett stort (och känslosamt) gräl mellan föräldrarna var triggern. Kanske ett hot om skilsmässa men då skulle förstås hela den tjusiga fasaden rämna.
Nu gjorde den ju det ändå...
Om föräldrarna hade anat vad som skrivs om dem idag och hur folk i allmänhet tänker och tycker så skulle de förmodligen ha omprövat sitt vidriga beslut. Eller om de hade fått hjälp. Tagit emot hjälp.
Det fanns trots allt andra vägar att välja än döden.