2019-04-06, 18:08
Medlem
krabbpytts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frank-Jesus
De höga doserna av sömnmedel i Hanna ett misslyckat självmordsförsök? Hanna planerade att hänga sig men vågade inte? Hanna somnade av sömnmedlen och var svår att få liv i så Oskar avslutade henne?

Antagligen. Men även en gammal krabba måste få dra till med vilda gissningar ibland.
Citera
2019-04-06, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perelk
hahha tror du alla har fått det på samma gång och dött?

sjukaste jag läst.

Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Befarar att barnen fick många anklagande blickar och suckar från föräldrarna - som ansåg att barnen med sin "sjukdom" hade förstört hela familjen och krossat alla framtidsdrömmar. Barnen kan knappast ha varit helt ovetande om detta. Den totala svartsynen föräldrarna hade måste ha märkts.

Men kände de nånsin att det var riktigt fara å färde? Hade de verkligen någon vuxen att vända sig till med sina tankar? Mor- och/eller farföräldrar t.ex.

Sånt tänker jag en hel del på.
”Mor- och/eller farföräldrar t.ex”
SolGlittret påpekade i ett tidigare inlägg att det är inte självklart att anhöriga har en god kontakt med sina släktingar.
En issue kanske fanns, med konsekvenser. På flera vis.
Citera
2019-04-06, 18:13
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjin
Tack för ett svar utan att håna. Menar det. 👍🏻Kul att kunna dialoga och utesluta saker man bara tror.
Tack för ett svar utan klyschor. Menar det.👍🏻 Kul att kunna dialoga och utesluta sådant.

Eftersom jag även gapskrattar åt tråden så bjuder jag på ett äldre inlägg jag såg förut från januari i fjol.
Det gäller att fördjupa sig i materialet:
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)
Citera
2019-04-06, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krabbpytt
Sorry, var kanske lite otydlig. Jag syftade mer på de mentala förberedelserna inför själva dödandet. Gissar att man inte mår så jättebra när man vet att barnen bara har timmar kvar att leva. Just den ångesten kanske O ville bespara H.

Anledningen till varför jag ens funderar i de banorna är för att H blev strypt och inte själv tog sitt liv. Tills motsatsen är bevisad tror jag på polisens slutsats om ett gemensamt beslut, men just själva strypningen av H är ologisk* för mig. Planerar man mord tillsammans dör man väl tillsammans? I det tyska (?) fallet satte sig föräldrarna i bilen och sniffade avgaser, det amerikanska gayparet körde ut för en klippa och den svenska familjen som dog på 80-talet hittades i samlad trupp. Därav tanken om att O förekom H, för att hon skulle slippa själva mördandet av barnen.

*Nej, jag vet att ingenting i det här fallet är logiskt.

Ja, att gasa ihjäl sig i garaget hade varit en bra mycket lindrigare död. Eller en stor mängd tabletter, kanske inköpta från nätet. Fentanylplåster eller fentanylsprej. Tramadol.

Men det blev i stället en ruggig och ytterst skräckfylld död för H och barnen, även att hänga sig som O gjorde måste ha varit ett jobbigt beslut. Det sista i livet flickorna upplevde var alltså en förälders ansikte, en förälder som strypte dem till döds. Det ultimata sveket.

Det var ytterst dramatiskt och liknar nåt grekiskt drama. Liksom hur familjens liv månaderna innan kan ha sett ut. Så beslutet och genomförandet att alla så plötsligt skulle dö verkar ha varit väldigt hastigt påkommet. Även om döden som enda utväg de såg var planerad sen tidigare via tvivelaktiga papper och dito underskrifter.

Undrar om ett stort (och känslosamt) gräl mellan föräldrarna var triggern. Kanske ett hot om skilsmässa men då skulle förstås hela den tjusiga fasaden rämna.

Nu gjorde den ju det ändå...

Om föräldrarna hade anat vad som skrivs om dem idag och hur folk i allmänhet tänker och tycker så skulle de förmodligen ha omprövat sitt vidriga beslut. Eller om de hade fått hjälp. Tagit emot hjälp.

Det fanns trots allt andra vägar att välja än döden.
Senast redigerad av zilvereko 2019-04-06 kl. 18:28.
Citera
2019-04-06, 18:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Det låter väl rimligt.

Skolan har redan skyldighet att inge en orosanmälan om man bedömer att barnen far illa. I det här fallet har ju skolan dessutom sett till att undervisningen förts till barnen, när barnen varit för sjuka för att gå till skolan. I vilken omfattning Soc varit inkopplad vet jag inte, men misstänker att så är fallet (om inte annat av skolekonomiska skäl).

Men du missar min poäng: En proformagräns för att inge en orosanmälan är inte meningsfull, eftersom den (mest troligt) blir ett nödvändigt rekvisit, inte ett hjälpmedel. Att inge orosanmälningar är en omdömessport.

Så är det kanske. Men borde man inte ha kunna ha både och? Gränser och bedömningar? Vissa saker är ju triggers redan idag som missbruk, sexuella övergrepp eller misshandel. Om man vet att detta pågår leder det automatiskt till anmälan. Varför då inte andra saker där barn riskerar att fara illa, som icke fullgjord skolgång? Jag skriver många frågetecken för att jag inte känner mig säker på detta område.

I detta fall var socialtjänsten aldrig inkopplad enligt media.
Citera
2019-04-06, 18:31
Bannlyst
Citat:
Ja, att gasa ihjäl sig i garaget hade varit en bra mycket lindrigare död.

Visst förgiftning till följd av den icke-existerande källaren och gasa ihjäl sig i garaget som inte finns.
Citera
2019-04-06, 18:33
Medlem
Citat:
Visst förgiftning till följd av den icke-existerande källaren och gasa ihjäl sig i garaget som inte finns.

Lägg av! Man kan gasa ihjäl sig i sin bil utomhus. Det vet du också.
Citera
2019-04-06, 18:39
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det hade krävts ett pressmeddelande till - för förundersökningen pågår. Man uppdaterar snarare händelsen den 19 januari för allmänheten.

Ja, man gjorde ett undantag beroende på stort allmänintresse och spekulationer.
Det är exceptionellt ovanligt och redan i det pressmeddelande så ser man detta:
Att det skulle råda bot på alla spekulationer sker givetvis inte - men en handfull på flashback är inte representativt för Sveriges befolkning.

Misstanke utreds tills dess Fu är klar och antingen blir nedlagd eller aktuell för stämningsansökan.
Den var fortfarande öppen även vid pressträffen i december (rådande förundersökningssekretess). Protokoll krim.tekniker sammanställdes i november. Dock klar för länge sen, men svar analyser på insänt material NFC inväntades. Det var inte högprioriterat då gärningspersonerna var döda (ej häktning, ett ämne för rättegång).

Ja, det skulle tammefan behövas ett pressmeddelande till i nuläget så att man kunde få slut på dessa spekulationer om skilsmässa som utlösande trigger i tragedin, orkar fan snart inte scrolla förbi dessa konspirationsteorier, om polis och utredare fått den minsta indikation på att en sådan var på tapeten hade analysen av fallet sett helt annorlunda ut.
Citera
2019-04-06, 18:43
Bannlyst
Citat:
Ja, att gasa ihjäl sig i garaget hade varit en bra mycket lindrigare död.
Citat:
Citat:
Det finns en mängd sätt att ta livet av sig på men nu valde du alltså att Hanna skulle gasa ihjäl sig i ett garage som de inte har.
Ungefär som det finns en mängd sätt att dö på där någon tänkte att mögel från den icke-existerande källaren var orsaken för denna familj.

Ungefär så här har du och ett antal andra skribenter hållt på i över ett år. Allt än det gemensamma familjecidet som polisen har kommit fram till är bättre. I denna strävan läggs både källare, garage, pedofila nätverk och analfabetiska poliser till. Kan du se att du är en del av ett mönster?
Citera
2019-04-06, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det tror jag inte ett ögonblick på, allt vittnar om att flickorna var högt värderade i familjen. Därav ägnades mycken tid och ansträngning åt att söka vård, besöka läkare och vård, skolans team och planera så att dom skulle kunna återvända till sina klasskamrater. Missade möten och andra arbetsengagemang kom i andra hand.

Som en kollega skrev ' Jag vet vad du värderade högst'.

Jag tror hen hade helt rätt.
😂😂😂😂Nu får jag göra en develi med skrattgubbar. Mitt i dina knastertorra inlägg så är du förbannat rolig. Har du rökt på nu igen remark?
Ja, jag håller med dig!! Flickorna var såå älskade och högt värderade i synnerhet av deras underbare far! Denne Oskar!! Tänk vad han offrade. Han gjorde allt för sina barn!! Trots sin höga utbildning ( han kunde ha gått hur långt somhelst) och sin omvittnade intelligens så lade han allt detta åt sidan. Allt för sina flickor!! Dom kallade honom ängeln, kollegorna, men var han inte rentav Gud?
Jag är säker på att hans sista ord var:
Jag älskar er mina flickor!!
Och sedan ströp han dom.
Rök inte mer ikväll nu remark!
Citera
2019-04-06, 18:47
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ja, att gasa ihjäl sig i garaget hade varit en bra mycket lindrigare död. Eller en stor mängd tabletter, kanske inköpta från nätet. Fentanylplåster eller fentanylsprej. Tramadol.

Men det blev i stället en ruggig och ytterst skräckfylld död för H och barnen, även att hänga sig som O gjorde måste ha varit ett jobbigt beslut. Det sista i livet flickorna upplevde var alltså en förälders ansikte, en förälder som strypte dem till döds. Det ultimata sveket.

Det var ytterst dramatiskt och liknar nåt grekiskt drama. Liksom hur familjens liv månaderna innan kan ha sett ut. Så beslutet och genomförandet att alla så plötsligt skulle dö verkar ha varit väldigt hastigt påkommet. Även om döden som enda utväg de såg var planerad sen tidigare via tvivelaktiga papper och dito underskrifter.

Undrar om ett stort (och känslosamt) gräl mellan föräldrarna var triggern. Kanske ett hot om skilsmässa men då skulle förstås hela den tjusiga fasaden rämna.

Nu gjorde den ju det ändå...

Om föräldrarna hade anat vad som skrivs om dem idag och hur folk i allmänhet tänker och tycker så skulle de förmodligen ha omprövat sitt vidriga beslut. Eller om de hade fått hjälp. Tagit emot hjälp.

Det fanns trots allt andra vägar att välja än döden.

När man står inför ett sådant här beslut så tror jag att man inte tänker på vad folk kommer att tycka, tänka eller skriva om en. Man är inte mottaglig för sånt. Tror jag.
Citera
2019-04-06, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Inte speciellt svårt. Oskar såg livet framför sig när han hade flickorna bakom lås och bom. Ja, lite dåligt samvete kanske han hade för han fixade ju en äldre tjej som kom som barnvakt ibland.

Bilen? Tråkig men lågt förmånsvärde och han tänkte ladda den gratis på jobbet. Han tänkte mycket på kulorna. EU-moppen tänkte han bara ha när det var strömavbrott...

Hanna? När skolorna flaggade om nerdragningar så började Hanna tjafsa om att hon tyckte att flickorna skulle få gå i skolan. Hon höll med dem och de ville tillbaka. De längtade. Det var outhärdligt för Oskar att se hur glada alla plötsligt var. Hanna trodde hon hade lyckats övertala Oskar redan i november. Hon tog i alla fall ledigt första veckan för att finnas tillhands nära skolan. Hon tog parti gör barnen och blev ärkefiende med Oskar.

Så, nu vet du.

Citat:

Det tar väl ett tag med en elbil eller vad tror du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in