Citat:
Ursprungligen postat av
Bergakungen
Tror du inte att tankebanan snarare var "Det är ogripbart och bortom mänsklig fattningsförmåga att två föräldrar mördar barnen tillsammans, så därför bestämmer många sig för att det bara är Oskar som är skyldig, så slipper vi undan det verkligt obehagliga" ?
När polisen går ut med att det är ett gemensamt beslut, så får man ju välja mellan två hypoteser:
Den ena är att "Polisen har slaskat iväg med utredningen och inte brytt sig, och tagit första bästa enkla utväg, från ett dokument de hittat. Alla vet att polisen inte bryr sig, och absolut inte när en hel barnfamilj hittas döda i hemmet".
Den andra är "Även polisen (som ju till övervägande del är vanliga människor och föräldrar) måste vara mycket konfunderade över händelserna, och eftersom de är utredare (kriminalpoliser) tar de inte sådär oerhört mycket för givet, utan kollar och dubbelkollar fakta tills allt verkar klarlagt".
Det står förstås alla fritt att välja någon av hypoteserna (eller hitta på egna).
Vi är på fb och vi diskuterar inte nån allmänt hållen åsikt om Bjärredstryparen.
Det är ett fåtal som driver en väldigt spetsformad tes. Say no more..
Sen är det väl givet att folk rent allmänt funderar hur i helsicke två föräldrar kan gemensamt besluta sig för nåt så vidrigt - och udda som familicide.
Det går bra att tro att polis har drivit en så undermålig Fu att det är felaktigt att även inkludera oskyldiga Hanna.
Man får väl förvänta sig motargument då i en diskussionstråd eftersom Fu delger nåt helt annat - och utifrån att argumentationen är väldigt svag från skribenterna.
För övrigt reagerade jag snarare på det resonemang som jag även trodde skribenten diskuterade - bortom belägringen i krigstråden.
Slemversion om en barmhärtig Oskar med Hannas som ett mähä som överraskas med en strypning abrupt och utan att ha behövt engagera sig ett dugg i dokumenten.
Men nu fick jag förklaringen, så då vet jag vad det handlade om snarare (fetades inte).