2019-04-06, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sukhoi-t50
Är du på riktigt ja du har nog hoppat över några ryggdunkares inlägg helt klart, Boeings uppgift är att bygga ett så felfritt säkert flygplan som möjligt, dom har misslyckats då det gått sönder och dom har inte skapat en mekanism som hanterar det felfallet PUNKT.

Ska jag citera ditt inlägg #20 igen eller?
Till det kan sägas: Det pratas om skuld nu/här.
Och om att inte jaga syndabockar.
MEN! Denna bransh är väl uppfylld av syndabockstänkare. DETTA pinsamma faktum förbigås ofta och alldeles problemfritt!
Påhoppen på de två Etiopian-piloterna är på samma tema. Deras arbetsgivare satte ett rent skit-flygplan i händerna på dom, när det sedan gått helt åt helvete är det dessa två som ska hädas. Såå billigt!!
Annan Skuld: Alla operatörer i världen, som använt Max8 men inte lyckats komma på under den tiden, att MCAS var höggradigt felbenägen, DOM har ju alla skuld. Speciellt till att Etiopiankärran tilläts flyga, samt ramla ned..
Citera
2019-04-06, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Alla påverkas naturligtvis av både priming och konfirmeringsbias, det kommer man inte ifrån.
Möjligtvis kan i viss mån minska effekten av det genom att medveten om det.

Fast det är ingen som försvarar Boeing.
Däremot är den länken i felkedjan den som både är enklast att identifiera och åtgärda - vilket redan sker.

För mig som yrkesman är det viktigt att försöka förstå vad som skett och utifrån det dra lärdomar.
Piloter är inte bara systemövervakare, utan lägger ett yrkesliv på att försöka vara beredd den där osannolika gången man riktigt hamnar i smeten.
Lite som en brandman som över inför den osannolika branden i en skyskrapa.

Eller så är det att vi vet att förutsättningarna är långt sämre överlag där.
Det har absolut inget att göra med att piloter där skulle vara av ett sämre virke, naturligtvis. Däremot ges de överlag betydligt sämre förutsättningar.

Detta är något vi vet och som med full tydlighet tyvärr framgår av olycksstatistiken.
Jag har full förståelse för att det för utomstående kan vara svårt att ta till sig vilken stor betydelse sådant som bolagskultur och god CRM har. Det är därför jag försökt förklara det i tråden.

Detta betyder absolut inte att vi i vår del av världen kan sitta passivt och konstatera att de gjorde bort sig och att detta inte skulle kunna hända här. Tvärtom!
Vi har massor att lära från olyckor som dessa.
Kanske är det så att vi underskattat svårigheten vid runaway trim och behöver träna mer på det?
Vi såg hur de felaktigt gång på gång försökte slå på autopiloten. Men en yngre generation i cockpit kanske vi fått för stor tillit till automatiken?
I så fall måste vi anpassa vår utbildning framöver till detta. tantigheter var inne på just detta tidigare i tråden.

Men om vi inte analyserar och försöker förstå, kommer vi inte heller kunna lära oss något.

Javisst.
Och här har vi kanske en del av förklaringen till skillnaden i inriktning i tråden.

Vi piloter tittar på felkedjor och försöker förstå förloppet för att kunna lära - inte för att leta syndabockar och peka ut skyldiga.
Alltså samma som en oberoende haveriutredning gör.

Återigen, så pratar vi nog om olika saker.
I diskussioner på pilotforum handlar det mestadels inte om vems felet är, utan om länkar i felkedjan.
En önskan försöka förstå förloppet för att kunna lära från det.

Termen "pilotfel" existerar inte, så det handlar inte om att "göra ned". I den mån piloter gör fel och begår misstag, utgår man alltid från att felet ligger på högre nivå.
Vi är naturligtvis inte bättre, men om vi arbetar i Europa eller USA har vi ofta givits bättre förutsättningar.
Det finns gott om europeiska kollegor som jobbar/jobbat på Ethiopian också och de vittnar om att förutsättningarna är sämre där.

Om du och ger dig ut och cyklar i trafiken i Thailand, har du betydligt sämre odds än om gör motsvarande i Stockholm. Det har inget att göra med att du som svensk skulle vara någon gudabenådad cyklist, utan helt enkelt på att omständigheterna skiljer sig åt.

Där har du säkert en poäng.
Att vi piloter listar sådant som gjorts fel, kan nog missuppfattas som brist på ödmjukhet inför den pressade situation de befann sig i. För vår del är den biten så självklar att vi inte ens nämner den.
Ingen pilot kan förväntas fungera optimalt i en pressad situation och alla gör misstag. Även det så självklart att det inte nämns.

När vi fokuserar mer på de sakliga förhållandena, kanske det uppfattas som känslokallt?

Vill bara säga att jag uppskattar dina respektfulla svar!! Har fått flera av dig som varit mycket bra och sakliga.

Sedan såg jag precis på mentours senaste video där han ger intressanta tankar om t ex en pilot med 200h jämfört med en amerikansk pilot med 1500h och om något är sämre eller bättre.

Han nämner även detta med bra och dåliga piloter och om de är sämre piloter i vissa värdsdelar kontra t ex Europa.

Denna kanske redan är länkad till eftersom jag inte läst alla nya inläggen men helt klart sevärd.

Mentour Pilot:
https://youtu.be/q17vykscK0w
Citera
2019-04-06, 02:00
Medlem
Citat:
Jag tycker att du skulle sett denna film innan du skrev allt detta, men bättre sent än aldrig.
https://www.youtube.com/watch?v=HBqD...4_Gv4SGiTT6hdc

Och kopiering av data, man gör inte så som ni beskriver, läs vad jag skrivit, det är kundens data han har betalt någon(BAE) för att plocka fram det då kan för h-e inte BAE behålla en egen kopia
tänk till lite, BAE är ingen polis i detta fallet dom gör ett jobb.

<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<< <<<<<<<<<<<<<
Hör vad du säger eller skriver.
Lyckas inte med länken .. inte tillgängligt.
Ingen som har sagt att BAE skall taga en kopia.
Kan också vara så att Etiopierna äger data vad vet jag . Analogt man framkallar en film.
Men om ngn vill göra en oberoende utredning så finns
det skapligt väletablerade allmänt vedertagna rutiner hur man gör för att nå fram.

Sådana utredningar ser ju ut att vara på G

FBI joins Boeing 737 MAX 8 criminal investigation as plane remains grounded
Ethiopia has not provided details from the plane's "black boxes.

Nu kommer det säkert att komma processer. Beroende på omfattningen och kvaliteten på utredningarna så kan jänkarna kräva data ( tror jag ) --- details from the plane's "black boxes.
Vägrar man då tror jag det heter " Obstruction of Justice " i USA och dom har en tendens att implementera sina lagar även på andra ställen.
Det brukar inte vara en väg företag eller nationer väljer " Cooperate Fully " brukar vara regeln
Det kan Etiopierna vägra såklart .. Men då brukar det få följder.

FBI är ju inga killar man skall trixa med för mycket för länge.
Det finns många sätt FBI kan krångla till det för Etiopien om det går dithän.
Kan sparka in Dörren på Boeing i gryningsräder -- tills vidare hämta folk.
Flygförbud till USA
Sätta stopp för export av reservdelar till flygplan om Jänkarna ser detta som viktigt.
Tror inte dom får inhemska problem för det .. Etiopierna säger inte Pilotfel .. Underförstått att det var ett USA företags fel ...Det är exakt det man skall akta sig för om det är Shareholder value och det Militärindustriella komplexet med i bakgrunden. Lite Riskabelt
Citera
2019-04-06, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Den där Kjos på Norweigans kan nog snart tacka för sig.
Kjos är störste ägare i Norwegians, så han säger vad han vill
Citera
2019-04-06, 10:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<< <<<<<<<<<<<<<
Hör vad du säger eller skriver.
Lyckas inte med länken .. inte tillgängligt.
Ingen som har sagt att BAE skall taga en kopia.
Kan också vara så att Etiopierna äger data vad vet jag . Analogt man framkallar en film.
Men om ngn vill göra en oberoende utredning så finns
det skapligt väletablerade allmänt vedertagna rutiner hur man gör för att nå fram.

Sådana utredningar ser ju ut att vara på G

FBI joins Boeing 737 MAX 8 criminal investigation as plane remains grounded
Ethiopia has not provided details from the plane's "black boxes.

Nu kommer det säkert att komma processer. Beroende på omfattningen och kvaliteten på utredningarna så kan jänkarna kräva data ( tror jag ) --- details from the plane's "black boxes.
Vägrar man då tror jag det heter " Obstruction of Justice " i USA och dom har en tendens att implementera sina lagar även på andra ställen.
Det brukar inte vara en väg företag eller nationer väljer " Cooperate Fully " brukar vara regeln
Det kan Etiopierna vägra såklart .. Men då brukar det få följder.

FBI är ju inga killar man skall trixa med för mycket för länge.
Det finns många sätt FBI kan krångla till det för Etiopien om det går dithän.
Kan sparka in Dörren på Boeing i gryningsräder -- tills vidare hämta folk.
Flygförbud till USA
Sätta stopp för export av reservdelar till flygplan om Jänkarna ser detta som viktigt.
Tror inte dom får inhemska problem för det .. Etiopierna säger inte Pilotfel .. Underförstått att det var ett USA företags fel ...Det är exakt det man skall akta sig för om det är Shareholder value och det Militärindustriella komplexet med i bakgrunden. Lite Riskabelt
Vet inte hur det fungerar med vem som äger saker, min spontana är att den ägs av flygbolaget och sedan styr luftfartsmyndigheten som planet är registrerat i, i detta fallet kan jag tänka mig att det skulle sett jäkligt dåligt ut om den tex skickats till USA efter att dom försökt lägga locket på MCAS under så lång tid med Boeing och FAA så NTSB fick nog sona lite för de två förstnämndas agerande, eller brist på agerande.

Har någon myndighet anklagat Etiopien för att klippa och klistra eller rent allmänt göra ett pissdåligt jobb? Det man kan läsa tex här på FB är att dom inte anklagade piloterna, men det kan dom såklart inte göra då undersökningen inte är genomförd ännu.

I Sverige la locket på i Gottröra trots att piloten fick ett sammanbrott under kraschfasen och en annan pilot fd stridpilot redde ut situationen och det slutade med att man anklagade stridspiloten för att ha stört piloterna, WTF.

Så vi kanske ska fortsätta att ta rygg på Kina, dom var den som till slut fick nog av Boeings förnekande och stoppade planet, så kanske vi ska vänta på att dom säger ok, USA borde vara diskade i detta ärende.

Att komma som vissa gör här berättade vad som hände för 10 år sedan i Etiopen har ingen bäring alls på denna händelse bara BS tills annat bevisats.

Beträffand länken så prova denna, han har gjort flera filmer och han beskriver för gemena man och med inlevelse från en "riktig" pilot, han har tom refererat till Mentor Pilots filmer

https://www.youtube.com/watch?v=HBqDcUqJ5_Q

https://www.youtube.com/watch?v=Ora-yZCTtpg

https://www.youtube.com/watch?v=s3LrsvaCUoo
Senast redigerad av sukhoi-t50 2019-04-06 kl. 10:44.
Citera
2019-04-06, 10:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Han har alltid varit stor i käften så där kommer inga ursäkter
Citera
2019-04-06, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter

Snacka om att norrmannen kastar sten i glashus, med tanke på hur bra hans företag går verkar han inte vara kompetent att driva det och som både största ägare och VD kan han knappast skylla på att det är någon annans fel att hans bolag är nära konkurs.
Citera
2019-04-06, 11:04
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av igel123
Snacka om att norrmannen kastar sten i glashus, med tanke på hur bra hans företag går verkar han inte vara kompetent att driva det och som både största ägare och VD kan han knappast skylla på att det är någon annans fel att hans bolag är nära konkurs.
Inte lär det bli bättre efter den här skandalen. Lite ödmjukhet hade varit klädsamt. Tror det slutar illa för hans del.
Citera
2019-04-06, 11:26
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Det man kan läsa tex här på FB är att dom inte anklagade piloterna, men det kan dom såklart inte göra då undersökningen inte är genomförd ännu.

Nej, en haveriutredning ska inte leta skuld och inte anklaga någon.

Den ska enbart vara till för att utreda orsaken. Syftet är att se till att det inte inträffar en till olycka av samma anledning.

”Preliminär rapport” ska släppas inom 30 dagar enligt ICAO kap. 13.
Det kallas preliminär men i realiteten är det oftast en sammanställnibg av de fakta man hunnit skrapa ihop så långt.
Själva utredningen i sig eller analys brukar inte ens vara med i rapporten.
När svenska havkom släppte sådana brukade de heta ”Faktasammanställning”.
Citera
2019-04-06, 11:45
Medlem
Jag fattar inte varför det inte är krav på redundans på en sådan viktig styrkontroll. Det är helt uppenbart att MCAS är den svagaste länken i kedjan av händelser och den enskilt största orsaken till olyckan. Har sett på ett antal videos med erfarna piloter som menar att det är supersvårt/omöjligt att trimma ett plan manuellt utan eltrim i hög fart med stor påverkan på höjdrodret. Visst hade de piloterna kunnat klarat av situationen bättre med mer träning men man kan vända på situationen där dessa piloter utan felaktig AoA data aldrig hade utsatts för situationen uppstått. I min värld så är det helidiotiskt att ha ett system man inte kan stänga av MCAS utan att det skall bli ett helt manuellt läge. MCAS känns som ogenomtänkt utan varken riskanalys eller input från erfarna piloter. FAA hade inte heller kunskapen att kontrollera detta. Nu skall FAA inleda samarbete med NASA men det var något man borde gjort för länge sedan. Då jag själv jobbar med ekonomi så doftar hela projekt Boeing Max-serien som ett resultat baserat på en marknadsanalys där profit styr. Är övertygad att med mer träning och bättre redundans så kommer Max att flyga igen. Men varumärket Max är redan rejält skadat och behöver ändras.
Citera
2019-04-06, 12:12
Medlem
Citat:
Han har alltid varit stor i käften så där kommer inga ursäkter
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Inte lär det bli bättre efter den här skandalen. Lite ödmjukhet hade varit klädsamt. Tror det slutar illa för hans del.

Citat:
Ursprungligen postat av Silver78
Jag fattar inte varför det inte är krav på redundans på en sådan viktig styrkontroll. Det är helt uppenbart att MCAS är den svagaste länken i kedjan av händelser och den enskilt största orsaken till olyckan. Har sett på ett antal videos med erfarna piloter som menar att det är supersvårt/omöjligt att trimma ett plan manuellt utan eltrim i hög fart med stor påverkan på höjdrodret. Visst hade de piloterna kunnat klarat av situationen bättre med mer träning men man kan vända på situationen där dessa piloter utan felaktig AoA data aldrig hade utsatts för situationen uppstått. I min värld så är det helidiotiskt att ha ett system man inte kan stänga av MCAS utan att det skall bli ett helt manuellt läge. MCAS känns som ogenomtänkt utan varken riskanalys eller input från erfarna piloter. FAA hade inte heller kunskapen att kontrollera detta. Nu skall FAA inleda samarbete med NASA men det var något man borde gjort för länge sedan. Då jag själv jobbar med ekonomi så doftar hela projekt Boeing Max-serien som ett resultat baserat på en marknadsanalys där profit styr. Är övertygad att med mer träning och bättre redundans så kommer Max att flyga igen. Men varumärket Max är redan rejält skadat och behöver ändras.
Man kan ha sina idéer om Kjos, jag har inga särskilda men antar att han inte är helt fleskruvad. Såvitt jag förstår har han inte uttalat sig om MCAS utan däremot uttalat ett förtroende för Boeing och det är en helt annan sak.
Silver78 lyfter förtroendefrågan ganska elegant, tycker jag. Förtroendet för Max kommer nog att vackla ett tag. Och med det över till frågan om hur man köper ett flygplan. Jag vet inte hur långsökt det kan vara men vill jämföra med att köpa/sälja ett hus eller en begagnad bil. Både köpare och säljare av hus gör väldigt klokt i att låta göra en jordabalksbesiktning och den som köper begagnad bil ska akta sig för "you get what you see". Jag tar upp det för att illustrera skillnaden mellan att köpa ett flygplan som antas vara av beprövad modell, men nu ännu bättre och en helt ny med helt nya flygegenskaper. I båda fallen finns det stor risk för dolda fel, men de är så annorlunda i det förra fallet. Med en helt ny typ tar man en öppet kalkylerad risk.
Analysen av det som hänt i Etiopien kommer att läggas till en förnyad syn på JT610 och den samlade bilden kommer att ge väldigt mycket att debattera både på flshback och i diverse domstolar. Såvitt jag vet är redan två stämningar på väg i USA. Om sedan FBI och NASA kommer till drastiska slutsatser ... ja vad händer då? Där kan jag inte spekulera.
Citera
2019-04-06, 12:21
Medlem
Den stora förloraren här är väl Boeing? För det första lär dom få betala saftiga skadestånd till alla som mist sina anhöriga i krascherna. Och dessutom lär folk inte våga flyga med deras plan i framtiden. Det här kan vara början på slutet för Boeing tror jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in