2019-04-07, 18:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Dom har antagligen förändrat det något nu efter olyckan, men så var det när af443 störtade

https://safetyfirst.airbus.com/app/themes/mh_newsdesk/documents/archives/dual-side-stick-inputs.pdf

Nu kan du alltså inte lita på Airbus heller när det gäller programmering
Har aldrig litat på fransmän, och är absolut inget Airbus fan, jag är en svensk ingenjör och ser sällan system utifrån som överraskar positivt

Men jänk... stenålder dom bygger sällan bra grejer speciellt inte integrerade bra grejer.

Trump, han klagade på att vi köpte för bilar av dom... men för h-e bygg bättre bilar så köper vi
Citera
2019-04-07, 18:35
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iconicatab
( Undrar om 'ergonomin' i modern hemelektronik lärt folk att INTE vara tålmodiga och förtröstansfulla. Snabbklicka av bara f-n vinner oftast...)
Jag tänker mer att de spontant satte tillit till automatiken och hoppades att den skulle lösa situationen. De gjorde många försök att koppla in autopiloten.
Children Of The Magenta Line

EDIT: 14:10 in i videon...
Kan mycket väl vara en länk.

Citat:
Ursprungligen postat av sukhoi-t50
Jo, helt klart ett smart sätt att göra den mera lettvevad men vem f-n är så kall att man gör det på den höjden, då är man slipad kanske kostflygare eller militär som åkt i backen några gånger men ingen trafikpilot det kan jag lova!!
De var uppe på nästan 7000 fot över marken, så höjden utgjorde inte någon faktor.

Citat:
Aha, den betyder att uppvärmingen ej lirade, lustigt att det är på samma AoA sensor, kan det finnas en koppling där och är denna uppvärming automatiskt?
På MAX går värmen på automatiskt när man startar motorerna.
Det betyder i princip att flygplanet detekterar att uppvärmningsslingan inte fungerar, vilket stöder teorin om att AoA-givaren blivit skadat på något sätt.
Det var sannolikt den här varningen som triggade master caution (stor orange lampa mitt i synfältet) redan på 200 fot vid 05:38:46.
Senast redigerad av ksv 2019-04-07 kl. 18:44.
Citera
2019-04-07, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lm5711
Fast i rapporten syns det väl inget om att piloterna skulle ha släppt efter på spakarna? Däremot aktiverade de eltrimmen, varpå MCAS trimmade planet ned i backen.

Det verkar ha funnits några olika alternativ där de hade kunnat trimma tillbaka till neutralt läge, varpå planet hade kunnat flygas hyfsat normalt igen.

Det ser inte ut att ha funnits en akut fara att köra i backen när de valde att aktivera eltrimmen. Hade de istället tagit sig mer tid innan de gjorde nåt hade de haft en bättre chans att reda upp situationen.
Jaha? Och finns det något som talar för att någon av piloterna höll tummen på trimma-upp knappen, den på ratten, samtidigt som eltrimmen kopplades in igen, alldeles före störtdykningen?? Så skulle iaf jag ha gjort....
Citera
2019-04-07, 18:38
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Höjd från radiohöjdmätaren visas bara för piloterna när den understiger 2500 fot, så jag vet inte hur bra precisionen blir när höjden är högre än så. Den sensorn sitter under flygplanet, så det är lär väl knappast funka i närmast vertikal dykning heller.

Den viktiga slutsatsen är hur som helst att de hade vunnit ganska mycket höjd, fortfarande steg och således hade gott om manöverutrymme.
Med den informationen vi hade tidigare i tråden, visste vi inte att det förhöll sig så.

Tack igen!

Kanske är jag petig, men jag vill ha så korrekta uppgifter som möjligt att utgå från.
Då får det bli höger tryckhöjd!

Min "träning" att utläsa diagram har alltid haft inriktningen att i varje fall 1/10 av skalans gradering ska kunna utläsas, så det är min målsättning. Det är tyvärr ett lite tidsödande pyssel att göra det. Jag hoppas jag får det gjort medan det fortfarande är intressant...

Citera
2019-04-07, 18:52
Bannlyst
Citat:

De var uppe på nästan 7000 fot över marken, så höjden utgjorde inte någon faktor.

Det betyder i princip att flygplanet detekterar att uppvärmningsslingan inte fungerar, vilket stöder teorin om att AoA-givaren blivit skadat på något sätt.
Det var sannolikt den här varningen som triggade master caution (stor orange lampa mitt i synfältet) redan på 200 fot vid 05:38:46.
Jag vet inte, 7000 foot i en kärra som beter sig konstigt så kan man nog räkna med att man drar sig för att dyka mer än nödvändigt men jag flyger inte så vad vet jag.

Värme systemet känns som en helt separat bit av AoA sensor, det skall hålla fukt och is från kullager od antar jag och borde vara en kanske effektslukade pryl(flera kW) som inte har någon koppling till sensorn, tycker jag iallafall. Bara de störningarna som den kan orsaka elektroniken gör att jag skulle vilja se den långt ifrån givarens elektronik.
Citera
2019-04-07, 18:56
Medlem
Citat:
Jag tänker mer att de spontant satte tillit till automatiken och hoppades att den skulle lösa situationen. De gjorde många försök att koppla in autopiloten.
Children Of The Magenta Line

EDIT: 14:10 in i videon...
Kan mycket väl vara en länk.

Citat:
Jag vet inte, 7000 foot i en kärra som beter sig konstigt så kan man nog räkna med att man drar sig för att dyka mer än nödvändigt men jag flyger inte så vad vet jag.

Värme systemet känns som en helt separat bit av AoA sensor, det skall hålla fukt och is från kullager od antar jag och borde vara en kanske effektslukade pryl(flera kW) som inte har någon koppling till sensorn, tycker jag iallafall. Bara de störningarna som den kan orsaka elektroniken gör att jag skulle vilja se den långt ifrån givarens elektronik.
Och om/när själva AoA flöjeln dragit på sig is och istället liknar en snöboll . Borde detta då indikeras?
Citera
2019-04-07, 19:00
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Uppvärmningen är till för att skydda mot nedisning.
Om hela sensorvingen skadas, kanske även värmeslingan kan gå sönder?
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Och om/när själva AoA flöjeln dragit på sig is och istället liknar en snöboll . Borde detta då indikeras?
Varningen kommer redan om uppvärmningen inte fungerar, så att man ska kunna undvika områden med risk för isbildning.
Citera
2019-04-07, 19:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Hur ska systemet detektera denna snö/is? Det var därförsom jag sa att jag skulle byggt det annorlunda med en BIST som kördes periodiskt.
Citera
2019-04-07, 19:03
Bannlyst
Citat:
Uppvärmningen är till för att skydda mot nedisning.
Om hela sensorvingen skadas, kanske även värmeslingan kan gå sönder?
Varningen kommer redan om uppvärmningen inte fungerar, så att man ska kunna undvika områden med risk för isbildning.
Låter rimligt.

BIST är viktigt, jätteviktigt. Tänk er en radarskärm, om man får ett eko som skall presenteras på en skärm, tänk då ifall man ritar den på fel position pga ett ett hårdvaru fel, då kan det bli läskigt.

Eller något som är lagrat i minnet och minnet får en störning så att datat förändras, sådant löser man med tex ECC och det är ännu värre uppe upp rymden pga strålning som stör elektroniken då måste man ha inbyggda funktioner som detekterar fel online.

https://en.wikipedia.org/wiki/Soft_error
Senast redigerad av sukhoi-t50 2019-04-07 kl. 19:07.
Citera
2019-04-07, 19:56
Medlem
lasternassummas avatar
Peter Goelz, tidigare chef på NTSB, förklarar varför Boeings inställning håller på att svänga.
«Peter Goelz, a former managing director of the National Transportation Safety Board (NTSB) and a CNN aviation analyst, said he sees evidence Boeing is now no longer primarily focused on returning the MAX to the skies, but is working on regaining public trust in its latest, most fuel-efficient version of the workhorse jet that airlines had been lining up to buy.

"I think clearly it has got through to Boeing," Goelz said.»

http://m.cnn.com/en/article/h_8361b6aa62134a336217147e96dfcde7
Det finns fler intressanta citat i texten.

Senast redigerad av lasternassumma 2019-04-07 kl. 20:03. Anledning: Det finns fler...
Citera
2019-04-07, 19:57
Medlem
vittne-xs avatar
Om nu larmet L ALPHA VANE uppkom redan på 200ft så har då ett elavbrott skett i högeffektsdelen av planets elsystem som matar både pitotrör och AOA med ström. Det lutar åt att AOA får en smäll av en fågel som ger sån skada att säkringen drar som ger avisningsel, och då det bör vara en jordfelssensor som löser ut mellan högeffekt-avisning och givardataström på +-5V eller 24V för att inte elektroniken ska brinna.Men det är 2 motorer-hur många lindningar har varje generator på 737-max, det kan ju betyda att högeffektsdelen blev korrupt som i sin tur kan ha påverkat elmotorn som styrde trim om de nu legat i samma bus fast med skilda säkringar-typ som klassiska fasfel.

Man kan börja ana för mycket tilltro till div sensorer:

Här på landbacken har t.ex Volvo problem med sitt autobroms-system som löser ut autobromsen på olika Volvomodeller på exakt samma geografiska ställe, detta har Volvo valt att tysta ner:
https://www.expressen.se/motor/nya-problem-med-volvos-autobromssystem/

Här kan jag upplysa om att chanserna är stora att Karlbergs militärer har skulden, dom har just en övningsbana där med radardiod-system på frekvens-xxx som kan få autobromsen att balla ur. Kan inte vara trevligt att ligga bakom en Volvo i 80-90 som plötsligt tvärnitar mitt på motorvägen.

Vad gäller flyget så åker många åkerier omkring med GPS jammers, då chaffisarna inte gillar att vara övervakade av sina chefer, en kille i USA åkte dit på just detta med mycket höga böter:
https://www.telegraph.co.uk/technology/news/10228874/GPS-jammer-costs-driver-32000-after-interfering-with-plane-signals.html

Man får nog lägga till en hel del i simulatorträningen för Max och förmodligen skruva in en fet strömbrytare....
Citera
2019-04-07, 20:34
Medlem
lm5711s avatar
Citat:

Så länge man kan hålla höjden har man tid på sig att tänka efter och prata igenom olika alternativ man kan prova.

Man kanske vill börja med att försöka med eltrimmen igen, men isåfall får ju co-piloten ha fingret på cutoffen och bryta så fort trimmen börjar snurra åt fel håll. Vad jag kan se från rapporten har MCAS sista gången kört i ca fem sekunder utan att de avbröt? Hade de varit uppmärksamma och tittat på trimhjulet hade de direkt sett att det började snurra åt fel håll.

Om inte det är ett alternativ och man istället ska handveva kan man försöka skaffa sig mer höjd även om det är jobbigt och tar ett antal minuter. Sen kan man prova en kort dykning samtidigt som man provar att handveva.

Framförallt kunde de tagit tid på sig att noggrannt gå igenom checklistorna för de felen som var aktiva. Då hade man bland annat kommit på att man hade plattan i mattan och planet höll på att förvandlas till en raket.

Citat:
Bara de störningarna som den kan orsaka elektroniken gör att jag skulle vilja se den långt ifrån givarens elektronik.

Vad får du för störningar av en resistiv last?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in