Konstigt då att skandinavier löper större risk för att vara autister? inget fel med autister så länge de är fungerande i samhället, men det är ju ganska märkligt hur mycket mer autister det är här uppe i Skandinavien jämfört med Europa.
Det finns forskning som säger att det kan bero på d-vitamin brist. Inget som är hugget i sten, men det finns många olika teorier om det.
Ser debatten framför mig likt den om kvinnor som klär sig utmanade.
Tror du jag har glaset att in huset för att du ska kunna titta eller?
Varför tror du att du har rätten att se in här?
Vad ger dig rätten att stanna upp och titta in!
Du jag skiter i dina kommentarer om mitt fina inglasade hus. Jag har inte glasat in huset för att du ska kunna kommentera.
Titta fram när du kör din bil och inte på mig och mitt hus!
Alltså vem fan tror du att jag har glasat in huset för?
Det ger dig inte någon som helst rätt att klampa in på min tomt för att fråga vad jag har köpt denna möbeln från.
Alltså, bara för att du kan se på min stora tv från gatan betyder inte det att du kan ta fram en stol och titta på samma tv!
Grannatriarkatet asså.
Bra idé där med att ta med sig en stol, lite creepy kanske. Åberopa sinnessjukdom om man blir påkommen?
Möjligt, men det uppkommer även när modern proppar i sig en jävla massa läkemedel, det är som sagt ingen hemlighet att svenskar och norrmän ses som enstöringar/autister bland Europeér den kategorin ingår man ju själv också i tyvärr... för att nån mupp ska sitta och skratta bort det där med att "läkemedel" minsann inte har något med det att göra...
Det intressanta med autism är ju att antalet fördubblas i Västvärlden för varje ny generation, vad kan det bero på? Ingen vet säkert.
Handlar det om sen graviditet eller teknologiska under som gör får autistiska tendenser att manifesteras än värre?
Nåja, sedan så efterfrågar egentligen moderniteten semi-autister som ska leva för teknologi och skit. Naturen efterfrågar dock inte efter honom.
Idag efter jobbet när jag skulle över ett övergångsställe med min cykel så kom givetvis en ung kvinna upp jämsides med mig och fläkte ut sitt privatliv och sina besvär/sin ångest högljutt i sin telefon. Inte endast den man pratar med i andra änden av luren ska höra, tydligen, utan även den närmaste omgivningen.
Tycker ändå att folk (kvinnor inkluderat) tonat ner sig något när det gäller att primalyla i sina telefoner i offentliga rum. När mobiltelefonerna började etablera sig på allvar (sent 90-tal, tidigt 00-tal?) så kunde man vara med om situationer som nästan liknade försök till röstträning för operasångare.
Möjligt, men det uppkommer även när modern proppar i sig en jävla massa läkemedel, det är som sagt ingen hemlighet att svenskar och norrmän ses som enstöringar/autister bland Europeér den kategorin ingår man ju själv också i tyvärr... för att nån mupp ska sitta och skratta bort det där med att "läkemedel" minsann inte har något med det att göra...
Kan säkert var en anledning också, absolut.
En anledning är också att autismspektrumet har blivit så förbannat stort. Numera tillhör varenda människa på jorden inom autismspektrumet.
Se på USA hur "bråkiga" pojkar får Adderall mot ADHD, vilket många inte har som får detta läkemedel.
Medicin istället för att låta pojkarna springa av sig på skolgården....
En anledning är också att autismspektrumet har blivit så förbannat stort. Numera tillhör varenda människa på jorden inom autismspektrumet.
Se på USA hur "bråkiga" pojkar får Adderall mot ADHD, vilket många inte har som får detta läkemedel.
Medicin istället för att låta pojkarna springa av sig på skolgården....
Man borde börja varje skoldag med 30 mins hård fysisk aktivitet, ungarna skulle sedan bli hur lugna som helst i klassrummet och hjärnan skulle få 25% extra syretillförsel.
Skolsystemet är så jävla trög och neurologer har noll att säga till om kring hur läroverket utformas.
Man borde börja varje skoldag med 30 mins hård fysisk aktivitet, ungarna skulle sedan bli hur lugna som helst i klassrummet och hjärnan skulle få 25% extra syretillförsel.
Skolsystemet är så jävla trög och neurologer har noll att säga till om kring hur läroverket utformas.
Greasing the groove. Det var detta min klass gjorde.
Så fort rasten kom så var det bandy, fotboll eller något annat. Rasterna varade mellan 10-20 min varje timme.
Vi nådde aldrig upp till max. För innan vi ens blev trötta så var det lektion.
Vi var lugna hela dagen. Vi var inte trötta, utslitna eller något sådant.
Greasing the groove. Det var detta min klass gjorde.
Så fort rasten kom så var det bandy, fotboll eller något annat. Rasterna varade mellan 10-20 min varje timme.
Vi nådde aldrig upp till max. För innan vi ens blev trötta så var det lektion.
Vi var lugna hela dagen. Vi var inte trötta, utslitna eller något sådant.
Jo, jag hörde nog till sista generationen som lekte ute varenda jävla skoldag. Svettet droppade på böckerna efter 20 minuter rasterna, vi sökte liksom använda oss av varendaste sekund av lek vi kunde få ut av rasterna.
Bra idé där med att ta med sig en stol, lite creepy kanske. Åberopa sinnessjukdom om man blir påkommen?
Jag tror inte att män kan åberopa "sinnessjukdom" om dom tittar på en utmanande klädd kvinna, likt ta med sig en stol för att titta in i ett glashus så man kan titta på hens TV t.ex.
Man kanske måste lobba för att en grann-samtyckes-glashus-lag ska skrivas in i lagboken?
Det är oerhört få stater, kanske ingen (utom typ... Vatikanen kanske) som skulle överleva utan att planera för våld. Vad tror du t.ex. att den svenska försvarsmakten och polisen sysslar med? De är till för att utöva våld för att försvara landet respektive upprätthålla lag och ordning.
IS överlevde som sagt inte utan förlorade istället kriget. Det blev inget globalt kalifat för dessa våldsamma virrpannor. Ingen maktlysten galning har någonsin lyckats med att upprätthålla en varaktig stat genom terror och våld.
Ingen kommentar från dig angående ditt påstående att IS:s propagandafilmer är så originella, så kreativa och av så ”absolut högsta kvalitet”?
Citat:
Håller med om att Riefenstahl var duktig (har du ens sett hennes filmer förresten?) men det är som sagt en. De flesta kvinnliga regissörer är inte speciellt bra, och de som är bra är ändå inte lika bra som de bästa manliga regissörerna. Det är såklart en personlig åsikt.
Sen heter filmen "Viljans Triumf". Men det är ju inte lätt för dig att få till sådant rätt, eller hur?
Dessa kvinnliga regissörer är i toppklass:
Sofia Coppola
"Sofia Coppola belönades med en Oscar för bästa originalmanus för sin andra långfilm Lost in Translation (2003). Hon var nominerad i ytterligare två kategorier de var bästa film och bästa regissör."
Lina Wertmüller
"1976 blev hon den första kvinnan någonsin att nomineras till en Oscar i kategorin Bästa regi. Filmen som nominerades var Mannen som köpte sitt liv med Giancarlo Giannini, Fernando Rey och Shirley Stoler i några av rollerna och Wertmüller nominerades även i kategorin Bästa originalmanus."
Jane Campion
"Oscarbelönad nyzeeländsk filmregissör och manusförfattare. Hon fick sitt stora genombrott med filmen Pianot (1993)."
Susanne Bier
"Inför 2006 års Oscarsgala var hennes film Efter bröllopet nominerad i kategorin "Bästa icke-engelskspråkiga film", men vann inte.
Biers film, Hämnden (Hævnen, med Mikael Persbrandt), blev kritiserad av regimen i Sudan för att den var rasistisk redan innan den var färdiginspelad, klippt eller släppt. Filmen släpptes i augusti 2010 och belönades med en Golden Globe i kategorin Bästa icke-engelskspråkiga film. Den belönades 2011 även med en Oscar i kategorin Bästa icke-engelskspråkiga film. 2016 tilldelades hon Göteborg Film Festivals pris Nordic Honorary Dragon Award."
Mary Harron
"Harron är kanske främst känd som regissör och författare till långfilmer som American Psycho (2000) och The Notorious Betty Page (2005). Hon har även regisserat TV, bland annat avsnitt av Six Feet Under och The L Word."
Catherine Hardwicke
"Hon har bland annat regisserat filmerna Twilight (2008) och Tretton (2003)."
Det fanns i princip inga kvinnor som regisserade filmer under 1930-1980. Endast 8 procent av Hollywoods topp250-filmer (mest lönsamma) regisserades av kvinnor 2018. Det finns flera orsaker till denna kraftiga underrepresentation. Filmbranschen präglas av patriarkala strukturer med nästan enbart män som produktionsbolagschefer och där kvinnor måste hävda sig mycket mer för att visa vad de kan som regissörer. Kvinnliga filmskapare får fortfarande inte samma erkännande eller möjligheter som manliga diton.
De av kvinnor regisserade biofilmer som blev kassasuccéer:
Shrek, Vicky Jenson (tillsammans med en manlig regissör) (2001)
Look Who's Talking, Amy Heckerling (1989)
What Women Want, Nancy Meyers (2000)
Dr. Dolittle, Betty Thomas (1998) Sleepless in Seattle, Nora Ephron (1993)
Deep Impact, Mimi Leder (1998)
Wayne's World, Penelope Spheeris (1992)
Alvin & the Chipmunks: The Squeakquel, Betty Thomas (2009) Big, Penny Marshall (1988)
Twilight, Catherine Hardwicke (2008)
Filmsuccéer listade i fet stil är de som fick flest metascores.
Kanske bör jag komplettera listan med det senaste tillskottet Fifty Shades of Grey (2015), regisserad av Sam Taylor-Johnson. Filmen blev en formidabel biosuccé med intäkter på över 500 miljoner dollar världen över. Den så omtalade filmen ledde till minst sagt bisarra händelser på sina håll.
Sen får vi inte glömma bort superhjältefilmen Wonder Woman (2017) med Patty Jenkins som regissör.
Mimmi Leders senaste film ”En kvinna bland män” visas just nu på landets biografer. Den har fått hyfsat bra recensioner, i snitt en fyra av maximalt fem poäng.
Exempel på filmer med flest metascores:
The Hurt Locker (Kathryn Bigelow) 2009, 94 p
Sita Sings the Blues (Nina Paley) 2010, 94 p
35 Shots of Rum (Claire Denis) 2009 , 92 p
Beau Travail (Claire Denis), 2000, 91 p
...
Sofia Coppolas film Lost in Translation (2003j kom på 8:e plats med 89 poäng.
Citat:
Nej, min mamma säger vad fan som helst som passar henne. Precis som (nästan) alla kvinnor gör.
Det gör säkert din pappa också. Kvinnor ljuger generellt inte mer än män. Alla människor ljuger någon gång varje dag.
Synd om dig som anklagar din egen mor för att vara en notorisk lögnare. Fick du för lite kärlek och omsorg av henne under din uppväxttid?
Citat:
Psykopatisk narcissism och paranoid schizofreni (!) är störningar hos män men det normala hos kvinnor. Vad menar du egentligen?
De är psykiska störningar hos både män och kvinnor. Den som inbillar sig att psykopati, narcissism och paranoid schizofreni är normaltillstånd hos kvinnor är en misogyn idiot.
Citat:
I Kina råder det meritokrati säger du. Roligt då att hela det ständiga utskottet i politbyrån utgörs av män. Politbyrån som helhet har en(1) kvinna, antagligen då för att det måste finnas en kvinnlig medlem.
Nu har du ju iofs fel, i Kina är det mycket viktigare vem man känner.
Det var det kinesiska näringslivet som avsågs. Inte politbyrån.
Mao Zedong brukade säga att kvinnorna bär upp halva himlen. Nu är de på god väg att bära upp mer än halva, i varje fall i hans fosterland.
Kina toppar listan över andelen kvinnor i företagens högsta ledningar (51 %). Kompetensen sätts oftast i första rummet där, vilket gynnar kvinnorna. 29 % av företagen där ägs av kvinnor. Kina har på bara fem år (från 2009) tagit ett rejält kliv upp på OECDs jämställdhetslista, från 83 till 42 (av 86). I Kina glider inte kvinnorna på några räkmackor, utan de får kämpa hårt för att erhålla höga positioner i samhället. De har i snitt lika mycket driv som männen.
Om Sverige i större utsträckning använder sig av meritokrati som i Kina kommer kvinnorna att ta en större del av företagens högsta ledningar och styrelseposterna. Kvinnor idag är mer utbildade, har bättre betyg och kommer in på de mest eftertraktade universitetsutbildningarna.
I Sverige och andra patriarkalt styrda länder har det historiskt varit mycket viktigt med nödvändiga kontakter inom politik, akademi och näringsliv för högst mediokra män som ville nå toppositioner och hög status. Det var nepotism och vänskapskorruption som rådde bland samhällets högdjur. Ryggdunkningar och utbyte av gentjänster var mycket vanligt förekommande.