Citat:
Ursprungligen postat av
Ambrovink
det finns en gnagande känsla hos mig gällande en del av piloterna och även några andra, känslan är nästan att de är betalda av Boeing (vilket dom ju inte är).
Dessa försvarar Boeing och även det som är väldigt besvärande för Boeing avfärdas i en mening och sedan hamnar fokus återigen på piloterna agerande och Ethiopan airlines
Jag vet inte om jag sett några inlägg som försvarar Boeing. Har nog missat en del inlägg, framförallt skippat att läsa en hel del.
Skuld. För mig ser det ut som du tänker skuldbeläggning. Vems fel var det?
Så tänker inte jag, tror de flesta med lite tid i branschen inte tänker så. Tråden, solklart, ska vi se vad huvuddelen av trådinläggen rör sig bland så är det skuldfrågan.
Den egentliga frågan är: Varför hände det? Den kan inte enbart besvaras med Boeing och FAA är korrupta.
Vi vet att JT043, flygningen före JT610 klarade att detektera problemet och fortsätta till destination, efter att ha genomfört åtgärder enligt runaway trim.
Vi vet att JT610 klarade sig relativt ok tills man handade over kontrollerna till FO, då blev det dåligt i princip på en gång.
Vi vet( mht FDR-data) från ET302, att de stängde av trim cutout och fortsatte stiga relativt kontrollerat. Det ödestigra skedde nör trimmen slogs på och man gjorde ett par korta trimklick, detta återväckte MCAS för en ytterligare MCAS nosned trimsekvens.
Skuld: vill man tänka skuld så = Boeing.
Varför hände olyckorna? Då räcker det inte med att säga Boeing. Det finns helt enkelt fler faktorer som påverkat.