2019-04-05, 19:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ImamReinfeldt
MCAS borde inte ens behöva diskuteras i denna tråden.

Boeing gjorde rätt i att försöka vidareutveckla gamla säkra 737:an; det vore dumt att återuppfinna hjulet igen. Men när man senare insåg att de nya motorerna gjorde planets stabilitet sämre så borde man ha satt ett resolut stopp på projektet där.

Att man inte stannade här är en ingenjörsskandal. Det är så genomskinligt att man behöver inte vara genusvetare från Södertörn för att fatta detta.

Att man sedan ovanpå detta gjorde en amatörmässig implementation av MCAS och halvt mörkade det för kunderna är rent kriminellt.
Jag höll på säga att det aldrig kan ha varit ingenjörerna men det är fel, du kan ha rätt till viss del då sälj säkerligen varit drivande och troligtvis fått mig sig några ingenjörer som velat imponera genom att utöka den befintliga STS funktionen till MCAS och lovat att det blir skitbra, men jag är helt säker på att de flesta bara ville rymma från detta skitprojekt.

Så du kan ha rätt, tyvärr.

Men det kan har varit som inom NASA också, dvs att management tvingat ingenjörerna mot deras vilja att göra så, inom NASA är det efter olyckan med rymdfärjan är det numera förbjudet att göra så då ingen kan veta mer än dom vad gäller konstruktionen.
Citera
2019-04-05, 19:56
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Nu finns en ny tråd där man kan diskutera flygförbudet och framtiden för Boeing 737 Max:

(FB) Hur kommer det att gå för Boeing 737 Max?

/Moderator
Citera
2019-04-05, 19:56
Moderator
OYs avatar
Kanske tvåa på pucken, men Mentour livesänder, passa på att fråga, han har också förklarat att filmklippet har tagits bort då han vid eftertanke och rådfrågad kollega insåg att det inte var bra att spekulera under en pågående utredning.

https://youtu.be/q17vykscK0w
Citera
2019-04-05, 19:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tantigheter
Det finns längre intervall i cvr och det ser onekligen redigerat ut. Samtidigt redogörs för vad som händer med planet under "tystnaden/redigeringen". Jag undrar: vid åtminstone några tillfällen antar jag att de samtalat med kabinpersonal o/e passagerare? Om så, kan det vara sådant som redigerats bort?
Konspiratoriskt diskuterade, annan tråd eller hur.

Vi har ingen aning om något fipplat med CVR od, däremot VET VI att Boieng visste att dom hade en skitdålig konstruktion men var oerhört pressade att få upp det plan dom lovat tex Southwest mfl utan att
göra en ny certifiering av planet.
Citera
2019-04-05, 20:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Kanske tvåa på pucken, men Mentour livesänder, passa på att fråga, han har också förklarat att filmklippet har tagits bort då han vid eftertanke och rådfrågad kollega insåg att det inte var bra att spekulera under en pågående utredning.

https://youtu.be/q17vykscK0w
Vilket BS, eftertanke och rådfrågat en kollega

Han fick på käften av Ryan Air som kanske blev rädd för Boeing.

Han ser otroligt sliten, otroligt! Han har fått så jävla mycket skit och troligtvis supit också för att orka.

Patetiskt, hoppas han aldrig mer visar sig i Youtube, hans förtroende är förbrukat
Senast redigerad av sukhoi-t50 2019-04-05 kl. 20:02.
Citera
2019-04-05, 20:05
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Har Boeing erkänt skuld, var kan vi läsa det?
Boeings VD gjorde igår ett längre TV-uttalande där det klart framgår att han menar att Boeing har del i olyckorna.

Ett sådant uttalande är mycket ovanligt när det gäller amerikanska företag, p g a de höga skadeståndsnivåerna och de många, hårda och kostsamma rättsprocesserna.

Att han ändå gör det, och det efter att säkerligen ha konfererat ordentligt med advokater, managementkonsulter och PR-gurus, tyder på att Boeing verkligen har problem, kanske allvarligare än vad vi just nu förstår.
Citera
2019-04-05, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sukhoi-t50
Konspiratoriskt diskuterade, annan tråd eller hur.

Vi har ingen aning om något fipplat med CVR od, däremot VET VI att Boieng visste att dom hade en skitdålig konstruktion men var oerhört pressade att få upp det plan dom lovat tex Southwest mfl utan att
göra en ny certifiering av planet.
Verkligen???
Om någon anser att rapporten från cvr har redigerats och därmed inte är tillräcklig för en analys av vad som skett i cockpit - är det då inte legitimt att fråga sig vad som möjligen kan saknas? Som du vet brukar piloter ibland prata med kabinpersonal, t.ex. för att de ska kunna berätta för oroliga passagerare vad som sker, ibland berättar de om kommande oväder, eller ber pass. att spänna säkerhetsbälten över högtalarna.
Är det så knasigt att fråga om eventuella sådanasamtal kan ha redigerats bort?
Hur konspiratoriskt kan det vara?
Citera
2019-04-05, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ImamReinfeldt
MCAS borde inte ens behöva diskuteras i denna tråden.

Boeing gjorde rätt i att försöka vidareutveckla gamla säkra 737:an; det vore dumt att återuppfinna hjulet igen. Men när man senare insåg att de nya motorerna gjorde planets stabilitet sämre så borde man ha satt ett resolut stopp på projektet där.

Att man inte stannade här är en ingenjörsskandal. Det är så genomskinligt att man behöver inte vara genusvetare från Södertörn för att fatta detta.

Att man sedan ovanpå detta gjorde en amatörmässig implementation av MCAS och halvt mörkade det för kunderna är rent kriminellt.

Du vet inte vad du pratar om. Två olyckor i U-länder men ingen annanstans talar mer för pilotfel än fel på flygplanet.
Citera
2019-04-05, 20:34
Bannlyst
Citat:
Verkligen???
Om någon anser att rapporten från cvr har redigerats och därmed inte är tillräcklig för en analys av vad som skett i cockpit - är det då inte legitimt att fråga sig vad som möjligen kan saknas? Som du vet brukar piloter ibland prata med kabinpersonal, t.ex. för att de ska kunna berätta för oroliga passagerare vad som sker, ibland berättar de om kommande oväder, eller ber pass. att spänna säkerhetsbälten över högtalarna.
Är det så knasigt att fråga om eventuella sådanasamtal kan ha redigerats bort?
Hur konspiratoriskt kan det vara?
Jaja, har dom tagit bort något totalt orelaterat så okey men jag skulle nog säga att 99,99% av alla som läser "redigerat" tänker på något helt annat eller hur.

Jag säger absolut inte att något är korrekt, men tills det bevisats att det inte är korrekt så är det korrekt iallafall om man lever i en rättstat
Citera
2019-04-05, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sukhoi-t50
Jaja, har dom tagit bort något totalt orelaterat så okey men jag skulle nog säga att 99,99% av alla som läser "redigerat" tänker på något helt annat eller hur.

Jag säger absolut inte att något är korrekt, men tills det bevisats att det inte är korrekt så är det korrekt iallafall om man lever i en rättstat
Det är just därför jag frågar - just för att det kan finnas mer "naturliga" förklaringar. Särskilt som man fyller i lakunerna med en redogörelse för hur själva flygandet utvecklar sig under "tystnaden". Det kanske var en faktisk tystnad också medan de febrilt manövrerade. Eller så är det så att de som anar "frisering" från Ethiopans sida har rätt.
Citera
2019-04-05, 20:53
Bannlyst
Citat:
Det är just därför jag frågar - just för att det kan finnas mer "naturliga" förklaringar. Särskilt som man fyller i lakunerna med en redogörelse för hur själva flygandet utvecklar sig under "tystnaden". Det kanske var en faktisk tystnad också medan de febrilt manövrerade. Eller så är det så att de som anar "frisering" från Ethiopans sida har rätt.
Okej, jag är med hur du tänkte, helt rätt så får vi anta att det är om något är klippt.
Citera
2019-04-05, 21:08
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Han borde ha gjort det tidigare, men nu var det dags!

Nu vore det klädsamt om även Norweigans VD, Bjørn Kjos, kunde göra en pudel. Han som sa att dom som inte kan slå om en strömbrytare inte har något att göra i cockpit. Med klar syftning på Lion Airs och Ethiopian Airs piloter. Med ett tydligt förakt också gentemot alla resenärer som, med rätta, inte känner att det är tryggt att kliva på en Boeing 737 MAX. För att inte tala om de 346 avlidna och alla deras anhöriga.

Boeing och FAA har slarvat på ett sätt som saknar motsvarighet i modern flyghistoria.

Kan det bli lägre än att försöka lägga ansvaret på dom döda i en situation där vi nu vet att dom inte alls kan räknas som ansvariga för att 346 liv har släckts och tusentals har förlorat sina anhöriga? Helt i onödan.

Den där Kjos på Norweigans kan nog snart tacka för sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in