2019-04-05, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Efter att man utbildats på en typ är man sedan låst till denna. Man får alltså normalt inte hoppa mellan helt olika flygplan.
Tyvärr driver en del flygbolag på att ändra detta.

Att man i sin yrkesroll blir låst till en flygplanstillverkare kan förklara varför en del piloter verkar försvara 'sitt' bolag i vått och torrt. Annars får man vara glad att bilar och lastbilar inte designats på samma sätt, lite jobbigt om man var tvungen och ta körkort för varje bilmärke.

Citat:
Karln är inte ens förmögen att knyta sina egna skosnören.
Så nej, han inte förstått det problemet heller.

Nu är det du som är direkt pinsam. Man kan tycka vad man vill om Trumps åsikter, men lyckas man bli president i USA så lär man ha lite bakom pannbenet i alla fall.
Citera
2019-04-05, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Vilken betydelse hade piloternas agernade när ET302 kraschade?
Även om det objektivt sett är viktigt att se till alla faktorer som kan ha samverkat till att orsaka olyckorna med JT610 och ET302 så är det ändå intressant i tråden att se hur skribenter är benägna att fokusera i olika riktningar när det gäller ansvar. Det har säkert sina förklaringar.
En tanke i samband med detta.

Varför är skillnaden så stor mellan olika flygplan?
Jag har periodvis rest runt mycket och haft behov av hyrbil. Jag har uppskattningsvis ett par tusen hyrdagar med några hundra olika bilmärken och bilmodeller. Mest i USA och Europa, men även i andra delar av Världen. Aldrig någonsin har det varit ett problem att få nyckeln, sätta sig i bilen och köra iväg.
I trafikflygplan är det skillnad vad man gör med vänster och höger hand beroende på vilken plats man sitter. Alla piloter är ju inte ambidexter. Boeing har en "ratt" på en spak och Airbus har en joystick. Trimningen av stabilisatorn på Boeing 737 är annorlunda jämfört med andra, nyare Boeingplan.
Vore det inte önskvärt att hitta en utformning av pilotmiljön som är bra och så lika som möjligt på alla flygplan?

Är Boeing 737 MAX svårare att flyga än alla andra flygplan?
I ett avseende är den det. Den har en longitudinell aerodynamisk instabilitet (eller brist på stabilitet som en del föredrar) som grovt förenklat i vissa lägen med positiv AoA vill vrida upp nosen och i vissa lägen med negativ AoA vill vrida ner nosen. Den här egenheten får inte ett flygplan ha. Därför har flygdatorn i 737 MAX en programfunktion, MCAS, som är tänkt att fixa till detta. MCAS aktiveras vid hög AoA genom att trimma, vrida hela stabilisatorn, i riktningen nose-down. Implementationen har redan visat sig ha stora nackdelar som hittills har fått två 737 MAX att krascha, som en följd av att den kan aktiveras felaktigt.
– Det är den aerodynamiska instabiliteten som gör att 737 MAX måste ha MCAS.
– Det är den dåliga implementationen av MCAS som varit den viktigaste orsaken till att två plan har kraschat.

Vilket är det största felet? Den aerodynamiska instabiliteten eller den hittills dåligt implenenterade MCAS?

Har Donald Trump förstått problemet?
Så här skrev Trump efter att huvuddelen av resten av världen belagt 737 MAX med flygförbud, men innan USA och Kanada gjort det.
«Airplanes are becoming far too complex to fly. Pilots are no longer needed, but rather computer scientists from MIT. I see it all the time in many products. Always seeking to go one unnecessary step further, when often old and simpler is far better. Split second decisions are needed, and the complexity creates danger. All of this for great cost yet very little gain. I don’t know about you, but I don’t want Albert Einstein to be my pilot. I want great flying professionals that are allowed to easily and quickly take control of a plane!»
Man kan få intrycket av Trump liksom i många media, att felet är programfel eller alltför komplexa program i planet.

Igen:
Är felet MCAS eller är felet att 737 MAX är "felkonstruerad" och behöver någonting som MCAS över huvud taget?

Planet är en nödlösning. Hade de tagit fram en ny konstruktion som möjliggjorde större motorer utan att behöva ändra de aerodynamiska egenskaperna så hade fulfixen MCAS aldrig behövts. Men det stora felet är att det godkändes utan redundans då det inte påverkade styrsystemet trots att man måste köra allt manuellt för att få bort MCAS ur bilden vid fel sensorvärden.
Citera
2019-04-05, 14:43
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Nej, du tänker fel.

Tryckhöjd är tillförlitlig.
Du kan inte separera flygfarkoster på radiohöjd( över hav kan man det i teorin) men över land går det inte pga att terrängen inte är helt platt.

I ET302 har vi en skillnad på upp till ca 1500-2000 fot mellan L och R tryckhöjd, enligt DFDR.

Med en separation på 500 fot (eller för all del 1000 fot) i höjdled mellan två flygplan, hur kan du garantera separationen om det ena planets höjdmätare visar fel och felet är upp till 1500-2000 fot?

Vad kan vara förklaringen till den stora skillnaden mellan L och R i ET302?

Jag har inte föreslagit separation baserad på radarhöjd. GPS däremot borde vara möjligt. Det finns ju t.ex. aotonoma drönare som använder GPS + nåt för att få ännu bättre precision nära marken.

GPS plus ett världsomspännande transpondersystem öppnar för nya möjligtheter. Då kan separation övervakas från marken.

Citera
2019-04-05, 14:50
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VerklighetenJa
Ryktet säger fransmännen läst ut data under order ingen annan kopia.

Det är nog mer än ett rykte. Jänkarna vill naturligtvis ha datan ”orörd” och så här har det beskrivits i media:
Citat:
Ethiopian aviation authorities fear that the data could be manipulated once it got out of their hands. It is not only that they are requesting for data but they are also trying to influence the investigation process,” sources told The Reporter.
Citera
2019-04-05, 14:58
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
borde inte första tanken varit att börja veva manuellt? Sedan undrar man om dom verkligen gjorde ett helhjärtat försök att veva manuellt, tillsammans.

05:41:54 får vi veta att FO meddelar att det inte går att veva manuellt.
När all kraft behövs för att dra i spaken med båda händerna så att inte nosen går ner så släpper man nog inte spaken med en hand för att veva.

En undran:
Om nu planet kan framföras säkert med en hand, vilket nog inte var fallet med ET302, hur många varv på veven är det för att komma från t.ex. 2,5 till 5? Hur lång tid tar det?

Citera
2019-04-05, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av igel123
Man kan tycka vad man vill om Trumps åsikter, men lyckas man bli president i USA så lär man ha lite bakom pannbenet i alla fall.

Off Topic men se "Being There" med Peter Sellers.
Citera
2019-04-05, 15:03
Medlem
lm5711s avatar
Citat:
[Trump] är inte ens förmögen att knyta sina egna skosnören.
Så nej, han inte förstått det problemet heller.

Trump är med och bestämmer om 737 MAX ska få flyga, och hur utredning/ändringar ska gå till. Så hans IQ är väl faktiskt inte off-topic.

Så här säger en professor i psykologi som har flera årtionden med erfarenhet av klinisk psykologi där han behandlat patienter av alla slag (källa):
"[Trumps] IQ is clearly well above average."

"He's done complex things in his life, and a lot of them"

"He's been successful in multiple complex domains, each of which were quite difficult"

"He's no dummy"
Så Trump har definitivt den intellektuella kapaciteten att förstå de tekniska problemen. Sen är det en helt annan femma om han väljer att göra det, och vilken väg han väljer framåt. Det har inget med IQ att göra.
Citera
2019-04-05, 15:11
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
I ET302 har vi en skillnad på upp till ca 1500-2000 fot mellan L och R tryckhöjd, enligt DFDR.

Med en separation på 500 fot (eller för all del 1000 fot) i höjdled mellan två flygplan, hur kan du garantera separationen om det ena planets höjdmätare visar fel och felet är upp till 1500-2000 fot?

Vad kan vara förklaringen till den stora skillnaden mellan L och R i ET302

Separationen är minst 1000fot IFR.

I detta fall har det ju blivit fel på en höjdmätares presentation. Man har minst tre helt separata höjdmätarsystem, en för resp pilot och en standby. Man förutsätter att piloterna uppmärksammas( piloternas två övervakas och ger varning vid relativt liten skillnad.) I normala fall hade man jämfört de två med standby och sett att ( mest troligt) vänster visar fel/annorlunda och högra och stand by visar lika. Då flyger man på den datan. Detta är normal princip i flygvärlden och inget konstigt. Det kommer inte finnas något trafikflygplan som åker omkring på fel höjd pga trasig höjdmätardata.

Att höjdmätaren visar fel har jag drsgit i tråden några gånger. Jag ser ingen koplling till alfavärdet( fartmätaren korrigeras dock för alfa så den kan påverkas av aoa-fel).

Maskinen har två ADIRU. Air Data Inertial Regerence unit. Håller reda på luftdata, och IRS-data, det finns en per sida.
Om det blir fel i vänster ADIRU (ADIRU 1) kan data som kommer från vänster sida bli felaktiga. Det innebär att det inte prompt måste vara fel på just Alfamätaren utan databurken som hanterar dessa data kan vara boven. I så fall har vi förklarat att höjdmätaren visar fel värde också.
(Det finns en möjlighet att AoA på något sätt skulle påverka höjden med, jag kan dock inte se riktigt varför det skulle kunna påverka så mycket, det skulle i så fall vara om hög alfa påverkar statiska intagen. AoA brukar påverka statiska lite, men vi pratar kanske om 100 fot maximalt tror jag. Ett par tusen fot känns inte riktigt rimligt...kanske ksv kan fylla i där)
Citera
2019-04-05, 15:13
Medlem
Jag har följt tråden från start och vill tacka för många bra och lärorika kommentarer och ofta då från piloterna som skriver här.

Men det finns en gnagande känsla hos mig gällande en del av piloterna och även några andra, känslan är nästan att de är betalda av Boeing (vilket dom ju inte är).

Det finns några psykologiska fenomen som vi människor inte klarar av att värja oss helt emot, dock kan vi med aktiva tankeprocesser försöka motverka dom.
Jag tänker framförallt på priming och konfirmeringsbias.
Min känsla är att vissa är starkt påverkade av detta och framförallt piloterna som skriver här.

Dessa försvarar Boeing och även det som är väldigt besvärande för Boeing avfärdas i en mening och sedan hamnar fokus återigen på piloterna agerande och Ethiopan airlines.

I många branscher finns det en känsla av att vissa är bättre och andra sämre. Jag kan tänka mig att den rangordningen återfinns ibland piloter också, flyger man för Norwegian eller Ryanair är man längs ned, flyger man för SAS så är man några pinnhål upp och flyger man för Lufthansa kan man sträcka på sig lite ytterligare. Sedan ser man ner på bolag från T ex Afrika och höjer sin egna bolag till skyarna jämfört med dessa ”obskyra bolag.”
Jag kan alla dagar i veckan hålla med om att säkerhetskulturen ofta är sämre i vissa delar av världen.

Min poäng med detta är dock att jag upplever att vissa piloter här och även vissa andra är så starkt påverkade av konfirmeringsbias att de inte kan se att det finns flera dimensioner i detta.

För min del hamnar en väldigt stor skuld hos Boeing även om piloterna inte gjort exakt rätt i en utsatt situation.

Två helt nya plan som kraschar för att man implementerat ett nytt system som piloterna inte till fullo förstod, ja då hamnar ansvaret tillbaka i knä på Boeing enligt min mening.
Saknades det utbildning på MAX modellen?
Återigen då är det Boeings ansvar samtidigt vet vi att det var ett säljargumentet de använde, att det inte skulle behövas någon utbildning för att gå från 737 till nya Max modellen.

Jag kan därför inte förstå hur vissa med en dåres envishet kan bortse så starkt från Boeings ansvar och hela tiden vilja skjuta den mot piloterna och Ethiopian Airlines.

Ni som läser på andra forum är det även så att piloterna på dessa forum hela tiden gör ner piloternas agerande?
Kan det vara något hos svenska piloter som gör att de tycker att de är så mycket bättre än andra?
Citera
2019-04-05, 15:14
Medlem
Det luktar självklart skunk om det är så att denna rapport undanhåller något.
Jag undrar därför över detta, som citeras ur rapporten, s. 22-23:

Citat:
....the DFDR was recovered from the accident site by the AIB. The DFDR chassis
with the Crash Survivable Memory Unit (CSMU) attached were transported to the French BEA
recorder facility for data downloading. The recorder read-out was performed by BEA (Bureau
d’Enquête Analyse pour la sécurité de l’aviation civile) investigators for the Ethiopian Accident
Investigation Bureau (AIB) under the authority of Ethiopian investigators with the participation of
the U.S National Transportation Safety Board (NTSB), The Boeing Company, U.S Federal Aviation
Administration (FAA) and EASA
......

the CVR was recovered from the accident site by the AIB. The CVR CSMU was
transported to the BEA recorder facility for data downloading. The CMSU was found separated from
the chassis during wreckage recovery. The read-out was performed by BEA investigators under the
authority of the Ethiopian Accident Investigation Bureau (AIB), with the participation the National
Transportation Safety Board (NTSB) of United States of America, the Boeing Company, and the
Federal Aviation Administration (FAA). ....
- Det borde alltså finnas vittnen till båda läsningarna?
Hur mycket vågar man då censurera och frisera?

- finns det idéer i denna tråd om var i det refererade förloppet det finns luckor? Och möjligen varför?
Citera
2019-04-05, 15:15
Medlem
lm5711s avatar
Citat:

Vad kan vara förklaringen till den stora skillnaden mellan L och R i ET302?

Jag får för mig att lufttryckssensorn till vänster har något problem som gör att den visar fel?

Sen spelar det ingen roll vilket system du har, blir det fel på det så får du kass separation.

Citat:
GPS däremot borde vara möjligt. Det finns ju t.ex. aotonoma drönare som använder GPS + nåt för att få ännu bättre precision nära marken.

GPS har mycket sämre noggrannhet i höjdled jämfört med sidled. Detta beror på hur satelliterna oftast ligger i förhållande till mottagaren. Det är inte ovanligt med tiotals eller hundratals meter fel i höjdled.

GPS är ett mycket mer komplext system än tryckmätare. Man är beroende av USA:s politiska vilja, att ingen stör ut det (eller ännu värre, skickar ut felaktiga signaler med vilje), osv.
Citera
2019-04-05, 15:19
Medlem
lasternassummas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Det är nog mer än ett rykte. Jänkarna vill naturligtvis ha datan ”orörd” och så här har det beskrivits i media:

Mitt intryck är att det handlar om en rädsla för att "jänkarna", styrda av Boeings och myndigheters (FAA) intresse, ska ta kontroll över utredningen och manipulera data så att resultatet blir det dom vill.

Läs mer i artikeln om hur olika intressenter, inklusive Trump, försökt påverka utredningen och varför.

Lite mer från artikeln som du citerade.
US exerts diplomatic pressure to influence investigation
«Disgruntled US government officials are now exerting diplomatic pressure on Ethiopian authorities. Sources told The Reporter that the US Ambassador to Ethiopia, Michael Raynor, has been shuttling between the Ministry of Transport and the Ethiopian Civil Aviation Authority requesting Ethiopian authorities to confer the readings of the CVR and FDR, the critical data that would determine the cause of the accident. Ambassador Raynor reportedly expressed his discontent over the way the Ethiopian authorities are handling the matter to Minister Dagmawit.»

«Investigators are wondering how FAA certified a malfunctioning anti-stall system, MCAS. FAA reportedly allowed Boeing to certify its products by itself. Industry observers claim that there is a cozy working relationship between Boeing and the federal aviation regulator, FAA that enabled Boeing to do self-certification.

The US Department of Justice is conducting a criminal investigation on the design, manufacturing and certification of the B737 MAX airplanes. The US Department of Transport has started a serious independent investigation on the B737 MAX airplane safety issue. The US Congress has also ordered for serious investigation on the controversial issue.

Aviation experts are now requesting for an explanation as to how Boeing failed to inform regulators, operators and other stakeholders on the MCAS problems before the Lion Air Accident.»

https://www.thereporterethiopia.com/article/preliminary-et320-investigation-report-due-next-week
Senast redigerad av lasternassumma 2019-04-05 kl. 15:55.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in