Citat:
Ursprungligen postat av
lasternassumma
I ET302 har vi en skillnad på upp till ca 1500-2000 fot mellan L och R tryckhöjd, enligt DFDR.
Med en separation på 500 fot (eller för all del 1000 fot) i höjdled mellan två flygplan, hur kan du garantera separationen om det ena planets höjdmätare visar fel och felet är upp till 1500-2000 fot?
Vad kan vara förklaringen till den stora skillnaden mellan L och R i ET302
Separationen är minst 1000fot IFR.
I detta fall har det ju blivit fel på en höjdmätares presentation. Man har minst tre helt separata höjdmätarsystem, en för resp pilot och en standby. Man förutsätter att piloterna uppmärksammas( piloternas två övervakas och ger varning vid relativt liten skillnad.) I normala fall hade man jämfört de två med standby och sett att ( mest troligt) vänster visar fel/annorlunda och högra och stand by visar lika. Då flyger man på den datan. Detta är normal princip i flygvärlden och inget konstigt. Det kommer inte finnas något trafikflygplan som åker omkring på fel höjd pga trasig höjdmätardata.
Att höjdmätaren visar fel har jag drsgit i tråden några gånger. Jag ser ingen koplling till alfavärdet( fartmätaren korrigeras dock för alfa så den kan påverkas av aoa-fel).
Maskinen har två ADIRU. Air Data Inertial Regerence unit. Håller reda på luftdata, och IRS-data, det finns en per sida.
Om det blir fel i vänster ADIRU (ADIRU 1) kan data som kommer från vänster sida bli felaktiga. Det innebär att det inte prompt måste vara fel på just Alfamätaren utan databurken som hanterar dessa data kan vara boven. I så fall har vi förklarat att höjdmätaren visar fel värde också.
(Det finns en möjlighet att AoA på något sätt skulle påverka höjden med, jag kan dock inte se riktigt varför det skulle kunna påverka så mycket, det skulle i så fall vara om hög alfa påverkar statiska intagen. AoA brukar påverka statiska lite, men vi pratar kanske om 100 fot maximalt tror jag. Ett par tusen fot känns inte riktigt rimligt...kanske ksv kan fylla i där)