2019-04-03, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Här finns en spoilrad sammanfattning med uppgift om arbetsställe:
(FB) Stor polisinsats i Bjärred utanför Lund - 2018-01-09 (fyra döda)

Just detta stycke ur texten är extra intressant:
"
. En "sammantagen bild” av brottsplatsundersökningen tillsammans med intervjuer av ca 50 släktingar och kollegor gör att polisen känner sig säkra på att det är ett "gemensamt beslut” av föräldrarna. Ett par dagar efteråt berättar polisen i en intervju att man inte kan intyga brevets äkthet men ändå känner sig säkra med tanke på den ”samlade bilden"
.

Det skrevs 29/10-2018, alltså ca 2 månader innan PT. Vilken typ av insyn i fallet som Milla200 hade vet jag inte.

"...man kan inte intyga brevets äkthet....men den samlade bilden".... osv.
Senast redigerad av zilvereko 2019-04-03 kl. 16:56.
Citera
2019-04-03, 17:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
"
. En "sammantagen bild” av brottsplatsundersökningen tillsammans med intervjuer av ca 50 släktingar och kollegor gör att polisen känner sig säkra på att det är ett "gemensamt beslut” av föräldrarna. Ett par dagar efteråt berättar polisen i en intervju att man inte kan intyga brevets äkthet men ändå känner sig säkra med tanke på den ”samlade bilden"
.

Det skrevs 29/10-2018, alltså ca 2 månader innan PT. Vilken typ av insyn i fallet som Milla200 hade vet jag inte.

Vad är intressant menar du gällande datum?

En person ( Milla200) citerar en annan person (CountMyshkin) - som då med eget ordval har gjort en sammanfattning i juni och vars inlägg inleds med följande:

"Kalla det vad man men mycket text blev det. En sammanfattning av nästan 3.000 sidor och 33.500 inlägg. Jag tackar Solglittret och SintraartniS för lånade delar av texten."
Citera
2019-04-03, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi

En person ( Milla200) citerar en annan person (CountMyshkin) - som då med eget ordval har gjort en sammanfattning i juni och vars inlägg inleds med följande:

"Kalla det vad man men mycket text blev det. En sammanfattning av nästan 3.000 sidor och 33.500 inlägg. Jag tackar Solglittret och SintraartniS för lånade delar av texten."

Och?
Citera
2019-04-03, 17:31
Medlem
letsdoits avatar
Citat:

Betr.den bit du tar upp om "gällande datum" finns ett tid. inlägg som rätt utförligt tar upp hur polisen då såg på det hela:
Citera
2019-04-03, 17:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Och?
Vaddå och?
Du hänvisar till fel person, fel datum och tycker tydligen att nåt är av intresse.
Jag frågar vad eftersom det inte är skrivet två månader innan PT samt en sammanfattning med eget ordval - som i sin helhet inleds som jag skrev och ser ut så här gällande aktuellt stycke:
Citat:
9 januari Familjen hittas död. Första dagen för vårterminen. Kl 13, hade den yngre dottern Moas lärare ringt på dörren på men inte fått svar. Rektorn hade uppmanat läraren att försöka nå familjen på telefon. De blev inte oroade men konfunderade över att ingen var hemma. Rektor hade i december avtalat ett uppföljningsmöte (med en av föräldrarna enligt henne) i början av terminen 2018. A:s skola hade ekonomiska problem och annonserade i december om kraftiga neddragningar. Troligtvis var uppföljningsmötet avsett för A och planering hur A skulle fortsätta normal undervisning i skolan.

O uteblev från den konferens han anordnat men som kunde avlöpa ändå utan honom. Vid 15-tiden, larmade O:s chef polisen, som två timmar senare bröt sig in i huset och hittade hela familjen död. Polisen berättade att de hittat ett avskedsbrev som sa att föräldrarna inte såg någon livskvalitet längre pga barnens sjukdomar. En "sammantagen bild” av brottsplatsundersökningen tillsammans med intervjuer av ca 50 släktingar och kollegor gör att polisen känner sig säkra på att det är ett "gemensamt beslut” av föräldrarna. Ett par dagar efteråt berättar polisen i en intervju att man inte kan intyga brevets äkthet men ändå känner sig säkra med tanke på den ”samlade bilden".
Kan det vara så att du inte begriper att de inte fått in svar från NFC?
Vilket då handlar om brevets äkthet som givetvis måste analyseras.
Varav detta sen presenterades på pressträffen. Vad man sen väntat in (förutom svar NFC) var sammanställning av protokoll krim.tekniker (skrivet i november enligt Fup).

Citat:
– Det kan hända att det kommer dröja ända fram tills sommaren. Vi har inte begärt någon förtur och vi har ingen frihetsberövad, säger Eva-Gun Westford, presstalesperson för polisen i region Syd.

Den polisiära utredningen är klar och det man inväntar är analysresultat från NFC, Nationellt forensiskt centrum, av fynd gjorda på brottsplatsen samt obduktionsprotokoll från rättsmedicin för att fastställa vad familjen dött av."

Varför man inte begärt förtur säger sig självt - men det står i texten så det kan citeras in:
Citat:
"OM ETT ÄRENDE ÄR brådskande kan förundersökningsledaren eller åklagaren även begära förtur för att skynda på ärendet.

– Då rör det sig ofta om grova brott där svaren behövs i spaningssyfte, där någon kanske sitter häktad, eller där ett barn är inblandat, förklarar Viktor Högberg."
http://www.lokaltidningen.se/nyheter/2018-04-05/-Svar-om-Bj%C3%A4rredsmorden-kan-dr%C3%B6ja-till-sommaren-1235883.html
Senast redigerad av develi 2019-04-03 kl. 17:50.
Citera
2019-04-03, 17:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Betr.den bit du tar upp om "gällande datum" finns ett tid. inlägg som rätt utförligt tar upp hur polisen då såg på det hela:
Jag har full koll. Frågan är hur det är ställt med vissa andra i tråden.
Citera
2019-04-03, 17:53
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
"
.

Ja, det är intressant, men då på ett tidigare stadium eftersom det urspungligen skrevs redan i jan - och vilket på intet sätt gör det hela mindre intressant eftersom man här genom sin presstaleskvinna ger uttryck för en förutfattad mening; man synes föregripa sina egna utredningsresultat. - Som framgår av artikeln i Sydsvenskan:
https://www.sydsvenskan.se/2018-01-19/foraldraparet-var-overens-om-att-bega-sjalvmord-enligt-avskedsbrev
...är man redan i inledningsskedet, eller den 19 jan, säkra på att föräldrarna undertecknat brevet i samförstånd, trots att man ännu inte kunde säga något om brevets äkthet, och trots att man heller inte hade något i utredningen som kunnat styrka samförståndet - annat än brevets (på hypotesstadiet antagna) äkthet.
Citera
2019-04-03, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frank-Jesus
Om det är något livet lärt mig, är det att inte lyssna på människor som kastar ur sig att vissa metoder är för alla. Alltid/aldrig/alla/ingen är helt enkelt oförenligt när man pratar om människor. Förutom att det är helt felaktigt och missvisande så vittnar det om inkompetens och högmod hos sagesmannen. Högmod och inkompetens, två egenskaper som tillsammans resulterar i mycket rappakalja.

Låt mig förtydliga: Det är bra att tänka enligt KBT om man har problem med något specifikt. Det är bra för alla. Liksom motion. Om O och H testat sina tankar ordentligt hade barnen överlevt. Av någon anledning var det mer skamfyllt för dem att be om psykhjälp än att ta livet av barnen. Då hade man ju kunnat upptäcka att diagnoserna fyllde en funktion för åtminstone en av föräldrarna, det är jag hyfsat säker på.

"Motion" kan vara att lyfta på ett finger, om det är det enda man kan. Jag är även rätt säker på att barnen inte kom ut i friska luften så mycket som de borde ha gjort. Deras vård är höljd i dunkel.
Senast redigerad av rappytt 2019-04-03 kl. 18:30.
Citera
2019-04-03, 17:57
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Jag har full koll. Frågan är hur det är ställt med vissa andra i tråden.
De har minst lika mycket koll som du - dvs om man inte är lagd så att man gärna vill missuppfatta och förvränga. - Lite god vilja har ingen dött av.
Citera
2019-04-03, 18:04
Medlem
develis avatar
Citat:
De har minst lika mycket koll som du - dvs om man inte är lagd så att man gärna vill missuppfatta och förvränga. - Lite god vilja har ingen dött av.
Uppenbart inte - det var inte nådigt vad felaktiga påståenden det var i inlägget jag besvarade varav vederbörande inte ens begriper det.
Vad du sen försöker försvara begriper jag inte. Däremot vet jag följande:

Du vill gärna försöka plantera rent skräp som faller samman med dina pseudoanalyser att det inte är äkta. Rätt infantilt och genomskinligt.
..och otroligt misslyckat då det inte har nån bäring.
Citera
2019-04-03, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harperlee
Jag försökte luska lite bland mina vänner på LU förra våren och det jag hörde var att det funnits en oro för Oskar. Dock från "väns vän" snarare än direkt från någon som kände/arbetade med honom.

Vad jag fick höra från flera var att det hade funnits oro och från en person mer detaljerat att det hade funnits vad hen kallade "märkligt beteende". Jag ställde inte frågan rakt ut utan sade mer "och tydligen har ingen sett några varningssignaler" och då liksom knorrade min vän och sade något i stil med "mmm jo det fanns det nog" och så det där med "märkligt" eller "annorlunda" beteende.

Hen påstod att det kom från en kollegas partner som tydligen arbetade med Oskar.

Mitt intryck var att ingen någonsin kunnat tro att något sådant här skulle hända men att det fanns en viss oro för Oskars egen mentala hälsa (jag antar att man var oroliga för en utbrändhet eller en depression, även om det på min vän lät snarare som om man var oroliga för ett psykosgenombrott men jag tar det senare med en nypa salt, skvaller är ju skvaller).

Att föräldrarna inte mådde riktigt bra tror jag att omgivningen hade märkt av, bara inte omfattningen av det.

Citat:
Ursprungligen postat av Fallskarmsjagare
Det där med hemundervisningen, för två barn, har jag alltid sett som ett resultat av tvångstankar. Typ schizofren, maniskt kontrollbehov? Han sökte väl egentligen inte ”hjälp” för sina döttrar annat än med att hålla dem från skolan. Fick för sig att Agnes led av något som kunde botas i Tyskland. Lite varningsflagg redan där tycker jag. Inte heller sökte han hjälp för sin fru trots att han sista tiden verkat ha varit desperat ut. Det var alla andra som behövde ”hjälp” utom han själv.

Ja, kanske till sist psykotisk. Läste om en kille som haft förföljesemani och tvångstankar som dök upp periodvis men blev värre för varje gång. Hans anhöriga hade fått honom tvångsintagen eftersom han inte blev ”kontaktbar”. Han var bipolär och hade en katatonisk depression och blev hjälpt med elchocksterapi. Själv tror han nu att hans personlighet, ”duktiga killen”, triggade sjukdomen. När jag läste om honom tänkte jag på hur Oskar beskrivits.

Tack Harpelee för den informationen. Den stämmer ju väl överens med andra personers iakttagelser och reaktioner angående O's psykiska hälsa.

Ja, Fallskarmsjagare, O kan nog ha blivit riktigt sjuk under julledigheten.
Citera
2019-04-03, 18:07
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
/.../ Kan det vara så att du inte begriper att de inte fått in svar från NFC?
Vilket då handlar om brevets äkthet som givetvis måste analyseras.
Då bör man vänta med att uttala sig tills analyssvar inkommer.
Citat:
En "sammantagen bild” av brottsplatsundersökningen tillsammans med intervjuer av ca 50 släktingar och kollegor gör att polisen känner sig säkra på att det är ett "gemensamt beslut” av föräldrarna. Ett par dagar efteråt berättar polisen i en intervju att man inte kan intyga brevets äkthet men ändå känner sig säkra med tanke på den ”samlade bilden".
Jo-jo, det låter ju väldigt betryggande... särskilt efter de besked som också lämnades på PT.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in