Citat:
Ursprungligen postat av
harperlee
Jag försökte luska lite bland mina vänner på LU förra våren och det jag hörde var att det funnits en oro för Oskar. Dock från "väns vän" snarare än direkt från någon som kände/arbetade med honom.
Vad jag fick höra från flera var att det hade funnits oro och från en person mer detaljerat att det hade funnits vad hen kallade "märkligt beteende". Jag ställde inte frågan rakt ut utan sade mer "och tydligen har ingen sett några varningssignaler" och då liksom knorrade min vän och sade något i stil med "mmm jo det fanns det nog" och så det där med "märkligt" eller "annorlunda" beteende.
Hen påstod att det kom från en kollegas partner som tydligen arbetade med Oskar.
Mitt intryck var att ingen någonsin kunnat tro att något sådant här skulle hända men att det fanns en viss oro för Oskars egen mentala hälsa (jag antar att man var oroliga för en utbrändhet eller en depression, även om det på min vän lät snarare som om man var oroliga för ett psykosgenombrott men jag tar det senare med en nypa salt, skvaller är ju skvaller).
Att föräldrarna inte mådde riktigt bra tror jag att omgivningen hade märkt av, bara inte omfattningen av det.
Ja, det vittnar ju även kollegorna om (sorg, smärta) - men det ska till att begripa djupet/vidden av det också och familicide finns ju inte på kartan att misstänka.
Speciellt inte när det är en välfungerande människa annars, inga riskfaktorer, välutbildad. Det är väl det som gör det vanskligt ihop med fasader; att fixa skivan ändå.
Det fanns garanterat tecken, märkligt beteende och varningssignaler. Han är tydligen mer öppen inför kollegor/chef till skillnad från Hanna.
Det säger mig att hon har starkare integritet, spelar rollspel och mer undandragen behöver man väl inte betvivla så tyst som det är kring henne. Positivt?
Inte ett dugg, jag tror att hon är mer illa däran - för som mor är hon garanterat emotionellt engagerad, djupt orolig och ångestfylld [i kris, hårt ansatta, allt fokus på barns sjukdom]
Precis som du säger är det svårt att tolka - utbränd? Överarbetad? Utmattningssyndrom?
Finns som sagt även fysisk sjukdom (endokrin) som beter sig likadant obehandlad.
Som jag skrev häromdan - arbetsplatsen kan vara det sist fungerande och nåt en människa med depression förmår gå till. Kanske rent av väljer med tanke på rutiner - det går av sig själv s.a.s.
Men det kommer balla ur där också och sippa fram (kognitiv svikt, emotioner) - dvs "olikt sig".
Då är det nog redan rätt illa redan.