Citat:
Ursprungligen postat av
rappytt
O var hjälpsökande. Han ville ha hjälp av skolan, sökte hemskolning. Han ville ha hjälp av kollegor, eller åtminstone medlidande, angående något som "inte fick hända". Han ville ha hjälp av vården, med diagnoser.
Men han var inte hjälpsökande för egen del. Det är där det inte stämmer. En personlighet som söker hjälp brukar själv förstå när hjärnan kör vilse, även på lägre nivåer än "mörda barnen".
O var inte psykotisk, åtminstone inte före jullovet. Han kan ha blivit det under julhelgerna. Det innebär även att han kan ha mördat hustrun (som han gjorde) och kanske även barnen. Han kan ha fått för sig att han planerat allt sedan hösten och att frun var med på det. Kan det bakom allt svärtat finnas en hypotes att O antas ha varit psykotisk?
Det där med hemundervisningen, för två barn, har jag alltid sett som ett resultat av tvångstankar. Typ schizofren, maniskt kontrollbehov? Han sökte väl egentligen inte ”hjälp” för sina döttrar annat än med att hålla dem från skolan. Fick för sig att Agnes led av något som kunde botas i Tyskland. Lite varningsflagg redan där tycker jag. Inte heller sökte han hjälp för sin fru trots att han sista tiden verkat ha varit desperat ut. Det var alla andra som behövde ”hjälp” utom han själv.
Ja, kanske till sist psykotisk. Läste om en kille som haft förföljesemani och tvångstankar som dök upp periodvis men blev värre för varje gång. Hans anhöriga hade fått honom tvångsintagen eftersom han inte blev ”kontaktbar”. Han var bipolär och hade en katatonisk depression och blev hjälpt med elchocksterapi. Själv tror han nu att hans personlighet, ”duktiga killen”, triggade sjukdomen. När jag läste om honom tänkte jag på hur Oskar beskrivits.